SEO-SNEL: geautomatiseerde, spammy backlinks (PAS OP!)

Spammy linkbuilding door SEO-SNEL uit GoudaSEO-SNEL uit Gouda heeft het nog niet helemaal begrepen. En wie nu voor zijn zoekmachine optimalisatie nog zaken doet met SEO-SNEL raad ik aan eens kritische vragen te stellen over waar de specialisten van het bedrijf zoal geautomatiseerd backlinks (proberen te) plaatsen…

Kijk, van een buitenlands bedrijf waar mensen werken die geen Nederlands beheersen, kun je er nog wel om glimlachen als je een spammy reactie ziet binnenkomen; die leg je snel naast je neer of je stuurt ‘m stante pede naar de spam-hoek. Maar van een Nederlands bedrijf (met 7 positieve reviews) dat met SEO snel resultaten belooft, verwacht je wel iets van wat meer klasse.

Zoek voor je SEO-SNEL een ander bedrijf!

Want als je links op de verkeerde sites krijgt, kan het de rankings van je site zelfs negatief beïnvloeden en zelfs tot een niveau, waarbij je content (zij het tijdelijk) uit de zoekresultaten kunt worden verwijderd!

Hieronder zie je de screenshot van de reactie uit mijn WordPress-installatie. Het was gepost als reactie onder het interview met Karel Geenen en het is overduidelijk dat het een  poging is om geautomatiseerd een backlink te krijgen naar de site:

SEO-SNEL-Gouda-backlinks-spam

Penguin algoritme van Google treedt op tegen spammy backlinks

De Penguin update die in 2012 door Google werd geïmplementeerd schudde de toen traditionele SEO-wereld wakker, en dan met name de webmasters en bedrijven die tienduizenden of honderdduizenden backlinks op de meest uiteenlopende sites hadden verzameld om zo kunstmatig hun rankings te verbeteren en hoger te scoren in de zoekresultaten. Sindsdien is het algoritme steeds verder verbeterd en verfijnd.

Toegegeven, links zijn nog steeds essentieel voor het scoren in de zoekresultaten, maar dan wel links, die je hebt verdiend. Linkbuilding is de afgelopen jaren dan ook omgebouwd tot link-earning. En dat is veel meer werk dan een simpel softwarepakketje van US$27 aan het werk te zetten om maar spammy reacties te posten in weblogs, zoals SEO-SNEL hier overduidelijk aan het doen was.

Heeft Google Penguin je te pakken?

De kans is groot dat je opeens een grote daling ziet in het verkeer naar je site en in de rankings van zoektermen die relevant zijn voor jouw website. Er zit weer een Penguin update aan te komen, dus veel webmasters zitten te bibberen als rietjes, hopende dat hun acties niet worden gevonden.

Ik wens jou toe, dat je site gewoon lekker door blijft zoemen en hopelijk nog hogerop komt in de zoekresultaten. Mocht je alsnog een penalty oplopen, neem dan gratis en vrijblijvend contact op en ik zal zien of en hoe ik je kan helpen.

SEO-SNEL de #1 in Internet Marketing?

SEO-SNEL noemt zichzelf de #1 in Internet Marketing. Het bedrijf kan echter niet meer bogen op een smetteloze reviewgeschiedenis, want ik kon het niet nalaten een 1-ster review te posten naar aanleiding van deze onhandige actie:

SEO-SNEL uit Gouda review / beoordelingTypisch gevalletje van “Jammer…”.

Advies: Mijd dit soort bedrijven!

Als het echt zo gemakkelijk zou zijn, zou iedereen nog steeds links creëren op de hiervoor beschreven manier. Maar de wereld is drastisch veranderd. Wil je op een verantwoorde, ethische en eerlijke manier links naar je site verwerven, lees dan nog eens mijn “ZoekMachine Verantwoorde Linkbuilding deel 1 en deel 2“.

Lees ook eens onderstaande artikelen:

Safer Internet Day (SID): 2GB gratis bij Google!

Google Drive9 februari staat sinds enige tijd bekend als Safer Internet Day. Vorig jaar gaf Google je al 2GB gratis, als je een paar beveiligingsvragen en -controles doorliep. Ook dit jaar kun je ALLEEN VANDAAG wederom 2GB gratis opslagcapaciteit aan je Google account toevoegen!

Inmiddels heb ik het proces al doorlopen en ik kan je vertellen dat het nog geen 2 minuten kost. Dus verdien je meer dan 1GB per minuut!

Zeg nu zelf: “Dat is toch snel verdiend”!

Om die 2GB extra capaciteit te claimen doe je het volgende:

20160209-Safer-Internet-DayZie ook:

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Tips voor het Google Lokale Gidsen programma

Google Lokale GidsenLuisteraar Frank vertelde mij dat het hem ook wel leuk lijkt om te participeren in het Lokale Gidsen programma van Google en hij vroeg mij of ik nog tips had.

De eerste tip die ik heb, is gewoon jezelf aanmelden. Je kunt een aantal zaken op je desktop doen, maar niet alles. Wat ik voornamelijk op de desktop doe, is het veranderen en toevoegen van bedrijfsgegevens, zoals website en openingstijden. Ook post ik wel eens een review vanaf de desktop of de laptop.

Maar de rest moet je toch in de Google Maps app doen. Download daarom de Google Maps app op je smartphone, mocht je die nog niet hebben geïnstalleerd en login op de app. Vanaf dat moment kun je los.

Voor de rest moet je kijken waar je punten voor krijgt:

  1. Nieuwe bedrijven toevoegen
  2. Bedrijfsgegevens aanpassen / verrijken
  3. Recensies posten
  4. Foto’s posten
  5. Vragen beantwoorden

Dus: heb je een nieuw bedrijf bezocht dat nog niet op Maps staat: voeg het toe.

Maak vanaf nu van alle bedrijven waar je komt een foto van de ingang, de voorgevel, de winkel, wat producten, het bordje met de openingstijden, je maaltijd, de praktijkruimte etc. Dan heb je altijd wel één of meer foto’s die je kunt uploaden.

Zoek ook eens in je reeds gemaakte foto’s naar locaties waar je een recensie van kunt posten, omdat je er in het verleden bent geweest. Dan heb je ook meteen een foto om erbij de uploaden en dat levert je weer een extra punt op.

Schrijf van alle locaties waar je bent geweest een recensie. Wees iets uitvoeriger dan alleen maar: “Lekker gegeten”, of “Aardige fysiotherapeut, ben van mijn pijn af” en dergelijke.

Tijdje terug al eens genoemd wat je kunt doen om meer recensies te posten, of beter gezegd: eens na te gaan waar je allemaal ooit bent geweest en waarvoor je een recensie kunt posten.

Laat ik je daarvoor ook nog een paar tips geven:

  1. Doorloop je adresboek en zoek naar bedrijven / dienstverleners / zorgverleners etc.
  2. Denk eens na wie allemaal dingen voor jou of je bedrijf doen.
  3. Kijk eens in al je foto’s op je smartphone en op andere systemen, waar je foto’s bewaart.
  4. Kijk ook eens in oude fotoalbums van vroeger.
  5. Denk aan vakanties en weekendjes weg: waar ben je zoal geweest?
  6. Loop eens in gedachten door je buurt, door je favoriete winkelcentrum, door je stadscentrum.
  7. Als je Foursquare of Yelp gebruikt: kijk daar eens in de historie.
  8. Als je Google+ aan hebt staan op je smartphone, komt Google wel met de vraag of je bepaalde locaties wilt beoordelen.

Ik heb in het verleden niveau 4 puur gehaald op basis van reviews. En ik kan je melden dat dat best wel tegenviel, om reviews van zoveel verschillende locaties te posten, zonder je te verlagen tot het plaatsen van fake reviews bij locaties, waar je nooit bent geweest. Dat heb ik dan ook per definitie niet gedaan.

Tenslotte, als je recensies hebt gepost bij locaties kun je in veel gevallen vragen gaan beantwoorden over die locatie:

Vragen beantwoorden in de Google Maps App

Zoek de locatie op in de Google Maps app op je smartphone, scroll iets omlaag en je krijgt de vragen voorgeschoteld. Eén complete reeks van 3-7 vragen of zo beantwoorden van begin tot het eind levert je ook weer een punt op.

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Insta-Citations: maak gebruik van Instagram voor je citations

InstagramEen tijdje geleden heb ik geëxperimenteerd met Instagram: ik heb toen over de periode van circa 5 maanden iets meer dan 100 foto’s gepubliceerd. Alleen ging het me niet alleen om het publiceren van de foto’s op Instagram met een beschrijving en een paar hashtags, maar ik wilde daar óók citations creëren…

Initieel had ik dus als doel om citations op Instagram te verkrijgen, maar het projectje bleek een ludiek neveneffect te hebben, doordat tientallen websites de inhoud van Instagram op enigerlei wijze herpubliceren. Om je gewoon een paar van dit soort sites te geven:

  • iconoInsta-Citationssquare.com
  • square-pics.com
  • websta.me
  • pikore.com
  • online-instagram.com
  • instagram24.com
  • instagify.com
  • photo.sh
  • webtagram.net
  • enjoygram.com
  • instagy.com
  • instme.com

De uitsnede aan de rechterkant laat je een voorbeeld zien van zo’n post op Instagram, die inderdaad redelijk bol staat met hashtags en natuurlijk ook met een citation en zelfs een link.

Waarom een link? Instagram doet toch niets met links? Dat klopt, maar sommige van die zogenaamde “scaper sites” herschrijven een volledige URL wel naar een klikbare link…

Hoe ga je nu te werk?

  1. Maak een goede beschrijving
  2. Gebruik relevante hashtags en zorg ervoor dat je ook de plaatsnaam en de provincie als hashtag specificeert (ja, ik weet het, die staan er bij deze foto niet bij)
  3. Schrijf een volledige citation, die je werkelijk zo simpel kunt specificeren:
    Allround Fotografie | Ketelboetershoek 14 | 7328 JE  Apeldoorn | Tel. 087 – 784 13 36
  4. Specificeer ook een link, om de reden die ik je hierboven al gaf
  5. Creëer een paar backlinks naar je content op die sites, om die content geïndexeerd te krijgen

Dus, ga eens wat foto’s met citations posten op Instagram en vergeet ook vooral de hashtags niet! En zie je hoeveelheid citations groeien.

Bonus tip #1

Om op je smartphone telkens al die citations te moeten typen kan uitermate vervelend worden en is ook nog eens foutgevoelig. Zelf gebruik ik de app “TextExpander” op mijn iPhone (en op m’n iMac). Die app is niet gratis, maar helpt je wel enorm veel typewerk besparen! Ongetwijfeld zijn er soortgelijke apps voor Android, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Definieer een unieke en korte string, die je normaal niet zou typen. Zo heb ik voor Allround Fotografie de string:

;afadr

gedefinieerd, die dus wordt omgezet in een volledige citation:

Allround Fotografie
Ketelboetershoek 14
7328 JE  Apeldoorn
Tel. 087 - 784 13 36

Je kunt natuurlijk ook andere strings of macro’s definiëren om bijvoorbeeld je hashtags zonder enige moeite erbij te plaatsen!

Bonus tip #2

Maak een account aan op ifttt.com (If This Then That) en herpubliceer de foto’s die je post op Instagram dan ook automatisch naar Twitter, Facebook, Google+ en dergelijke!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Google Local Guide Level 4 waardig

Een tijdje geleden bereikte ik Niveau 4 van het Google Lokale Gidsen programma. Dat wil zeggen dat je tenminste 200 reviews hebt gepost op Google+. 200 is best een flink aantal en ik vond het ook niet eenvoudig om zoveel beoordelingen te schrijven.

Ik word er op zich niet warm of koud van dat ik dat niveau heb bereikt, maar ik vond gewoon dat er voor mij geen ander niveau bestond. Ook geeft Google mij ook niet echt bijzondere privileges of zo. Wat je krijgt op niveau 4, is alles van niveau 1 tot en met drie, plus:

Google Lokale Gidsen Niveau 4

Desalniettemin geldt, zoals men in het Engels zegt, nog steeds in zekere zin het gezegde:

“With great power comes great responsibility”

Naast dat ik het leuk vind, alsmede nuttig voor anderen, vind ik het ook vanzelfsprekend dat ik door ga met reviews posten. Nu zie ik het echter niet zitten om ofwel tijdens het dineren bij een restaurant of meteen na het kopen van een bloemetje een recensie te posten. Ik denk er graag even over na en gebruik liever een groter toetsenbord, dan het kaboutertoetsenbordje op m’n smartphone.

Foursquare check-in historie

Elke vrijdag staat er een half uur gepland in mijn agenda om reviews van de afgelopen week te posten. Dan ga ik ervoor zitten en raadpleeg ik de diverse “inboxen” (om in de “Getting Things Done” terminologie te spreken) om te zien waar ik afgelopen week zoal ben geweest. Die inboxen zijn:

  • Google Calendar – Ik heb mijn Google account op mijn iPhone geïnstalleerd en houd dus alle afspraken verdeeld over verschillende kalenders bij in Google Calendar.
  • Foursquare check-in historie – Waar mogelijk check ik in met Foursquare (met behulp van de “Swarm”-app) om zo eenvoudig een log bij te houden van de locaties die ik bezoek
  • Yelp check-in history – Meestal check ik ook in, in Yelp, als de locatie daar vermeld staat. Soms (maar lang niet vaak genoeg) voeg ik locaties ook toe op Yelp, als ze daar (nog) niet staan vermeld
  • Fotoalbum op mijn iPhone – Ik was afgelopen paar weken in Spanje lang niet altijd online en kon dus op die momenten niet met behulp van Foursquare of Yelp inchecken. Wat ik dan doe is een foto maken van de menukaart of servet van het restaurant, een visitekaartje van een plaatselijke dokter, de voorgevel van een winkel en dergelijke. Die zoek ik dan ook weer op tijdens mijn reviewmoment.

Grappig genoeg check ik nooit in met Google+, omdat dat meteen een post op je Google+ tijdlijn creëert en dat spreekt mij niet aan.

Maar onthoud die laatste inbox: je camera! Als je snel een bezoek wilt registreren, maak dan gewoon een foto! Het kost je slechts één of twee seconden, en het voorkomt dat je de locatie moet onthouden!

Heb jij nog een tip om gemakkelijk te onthouden waar je zoal bent geweest? Laat het me hieronder weten!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.