Social media voor marketing en imago

Vandaag verscheen een leuk artikel op de site van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) over het gebruik van social media in het Nederlandse bedrijfsleven. Het betreft hier echter data van begin 2012, maar op zich zal dat niet zoveel uitmaken.

Centraal Bureau voor de StatistiekUit dit artikel blijkt dat kleine bedrijven van 10 tot 20 werknemers nog het minste gebruik maken van social media (36%). Van de grote bedrijven van 500 werknemers of meer maakt bijna 80% gebruik van social media.

Het is niet echt verrassend dat maar liefst 79% van de bedrijven in de ICT social media gebruikt. Daarna volgt de horeca met 65%.

Wat opvallend is, is dat de meeste bedrijven (68%) social media gebruiken om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketingdoeleinden.

Lees het originele artikel: “Vier op de tien bedrijven gebruiken sociale media” (CBS, 12 december 2012)

Ik heb het artikel natuurlijk gelezen vanuit het perspectief van reputatie coaching en reputatie management en alle facetten die daarbij komen kijken. Daarbij vond ik het frappant dat toch meer dan maar liefst 40% van de bedrijven social media gebruiken voor het verkrijgen van meningen en recensies van klanten!!

Gezien de populariteit en de grote aantallen reviews van restaurants en reizen op websites, zoals iens.nl, smulweb.nl en zoover.nl is mijn mening dat die 40% vooral in deze hoek moet worden gezocht.

Reacties

  1. Hoi Eduard ok maar toch denk ik dat veel bedrijven het nog steeds lastig vinden om met social media aan de gang te gaan of hier gewoon op een verkeerde manier mee bezig zijn en na verloop van tijd stoppen met hun activiteiten omdat het te weinig oplevert. Ik heb er vandaag maar eens een artikeltje over geschreven die je hier kunt lezen http://goo.gl/Ks2WZS
    p:s: Hoe heb jij overigens die leuke spreek hier een boodschap in aan de rechterzijde van het scherm geimplementeerd?
    Groet,
    Robert-Jan

Laat wat van je horen

*