Presentatie “Online presence van ICT’ers verbeteren”

Eind juli 2013 heb ik een presentatie mogen geven voor een aantal medewerkers van Ordina over het verbeteren van hun online presence. Dit keer ging het niet over bloggen of het stimuleren van het gebruik van de social media, maar wat elke ICT’er er zelf aan kan doen om zijn of haar online presence te verbeteren.

Daarvoor ben ik begonnen met het analyseren van de LinkedIn-profielen van alle aanwezigen. Hoewel mijn profiel ook verre van perfect is, kon ik aan de hand van die analyse al een flink aantal praktische tips geven over hoe zij hun LinkedIn-profiel konden verbeteren.

Zo had een aantal van hen nog geen persoonlijke URL ingesteld, waardoor de URL naar hun profiel ook nog allemaal getallen etc. bevatte. Ook zag ik een tweetal foto’s in trouwpak en een aantal andere foto’s die duidelijk schreeuwden om vervanging. Dus heb ik een aantal tips gegeven ten aanzien van profielfoto’s en het gebruik ervan.

Verder heb ik ook andere social media profielen van de aanwezigen geanalyseerd, voor zover ik ze kon vinden en bekijken. Daar stonden ook links en rechts nog wel foto’s, waarvan ik zo iets had dat ze de persoon in kwestie beter tot zijn/haar recht konden laten komen, als ze niet meer zichtbaar zouden zijn.

Tenslotte heb ik nogmaals het belang van Google Authorship aangestipt, omdat Google+ gestaag groeit en Google+ naar verwachting omstreeks 2016 groter zal zijn dan Facebook!

Bekijk onderstaande video (3:56) voor een samenvatting van de presentatie.

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Uw-Trouwambtenaar.nl nu op voorpagina

Op 4 december j.l. heb ik een artikel met een video gepost, waarin ik liet zien wat er kan gebeuren als je een schrijffout maakt in je bedrijfsgegevens op bijvoorbeeld Google+ Local. En nu laat ik zien dat als je zorgt voor goede gegevens, dat dit in korte tijd al kan resulteren in een betere positie in de zoekresultaten.

Trouwambtenaar in Apeldoorn: Hetty WennekendonkIk heb in de video van het artikel “Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je reputatie” laten zien dat je behoorlijk diep in de zoekresultaten kunt wegzinken als je schrijffouten maakt in je bedrijfsgegevens. In die video heb ik de site van trouwambtenaar Hetty Wennekendonk uit Apeldoorn als voorbeeld genomen, omdat zij zich afvroeg hoe het kwam dat zij op bijvoorbeeld de zoekterm: trouwambtenaar Apeldoorn zo slecht te vinden was.

Het bleek in die video dat haar bedrijfsvermelding in Google+ Local was opgenomen met: trouwanbtenaar Apeldoorn (dus met een ‘n’ in plaats van een ‘m’). Ik heb toen haar bedrijfsvermelding in Google+ Local aangepast en nu, iets meer dan een week later, hieronder het resultaat:

SERP voor UW Trouwambtenaar Hetty Wennekendonk uit Apeldoorn

En voilà: in iets meer dan een week is haar website opeens te vinden op de eerste pagina, terwijl de vermelding van haar website eerst op positie 2 op pagina 3 stond! Het is weliswaar op positie 10, maar toch…

De komende tijd zal de pagina naar verwachting eerst nog wat heen en weer flipperen tussen positie #10 op pagina #1 en positie #1 of 2 op pagina #2. En om de vermelding verder te laten stijgen help ik de site eigenaar met een aantal praktische tips, waarop ik in andere artikelen zal terugkomen.

Zo zie je eens temeer dat het echt belangrijk is om te controleren of overal je bedrijfsgegevens goed staan vermeld en om actie te ondernemen als dit niet het geval blijkt te zijn…

Heb jij al eens gezocht naar foute bedrijfsvermeldingen? En heb je iets kunnen vinden? Laat het hieronder weten!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je online reputatie

In een vorig artikel schreef ik dat de consistentie van de vermelding van je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer op Internet essentieel is voor het lokaal kunnen scoren in de zoekmachines.

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je online reputatieGoogle is in zekere zin ook een taalpurist: zij (hij/het?) houdt van goed taalgebruik, zonder fouten. Pagina’s bol met spelfouten scoren over het algemeen lager dan pagina’s die weinig tot geen type- of spelfouten bevatten. En analoog wordt ook aan inconsistente informatie minder waarde gehecht, waardoor deze (veelal foutieve) informatie lager scoort.

Afgezien van de verminderde vindbaarheid die je reputatie al niet ten goede komt, staat het natuurlijk ook slordig als je gegevens  niet goed staan vermeld.

Anderhalve week geleden werd ik benaderd door Hetty Wennekendonk (een trouwambtenaar uit Apeldoorn), die mij vroeg te onderzoeken waardoor het kwam dat haar site niet goed naar voren kwam. Na enig zoeken vond ik de oorzaak.

Bekijk onderstaande video om te zien waar het aan lag.

Zo zie je maar eens te meer hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je gegevens goed staan vermeld op Internet. In een andere video zal ik laten zien hoe je dit soort gegevens zelf snel en eenvoudig kunt aanpassen.

Hoewel haar website niet meteen naar de top van de zoekmachines zal stijgen, helpt het opschonen van foutieve en/of inconsistente bedrijfsvermeldingen met de algemene ranking en draagt het natuurlijk bij aan de lokale vindbaarheid.

Foute gegevens opschonen

Eén van de eerste zaken waar ik altijd mee begin, als ik een opdrachtgever help om zijn of haar vindbaarheid en reputatie op Internet te verbeteren, is het zoeken naar, en vinden en opschonen van foute gegevens. Soms is er een typefout gemaakt met het huisnummer, een moeilijke straatnaam of is er een telefoon- of faxnummer veranderd. Dus zoek eens op Google naar pagina’s waar bijvoorbeeld wel je bedrijfsnaam staat, maar niet je telefoonnummer. Of zoek eens naar alle pagina’s waar je telefoonnummer of adres op voorkomt en controleer alle gegevens grondig.

Verhuizingen zijn een drama voor je lokale vindbaarheid: opeens krijgt je bedrijf een ander adres!! Vroeger hoefde je dan alleen maar ander briefpapier en visitekaartjes te laten drukken, de telefoongids en de Gouden Gids in te lichten en kon je gewoon simpelweg een adreswijziging sturen.

Tegenwoordig moet je bij een verhuizing veel meer regelen. Ondanks dat alles sneller gaat in dit digitale tijdperk, ben je nu veel langer bezig om na een verhuizing je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Lijst met bedrijfsvermeldingen

Als je dan toch op zoek gaat naar al je adresvermeldingen (citations) op Internet om deze te controleren, stel dan meteen een lijst samen waarop je de URLs van de pagina’s registreert.

Zet er ook de eventuele login en het wachtwoord bij, zodat je bij een mogelijke verhuizing sneller al je gegevens kunt aanpassen!

Heb je zelf foutieve vermeldingen gevonden?

Laat hieronder eens weten of je al op zoek bent geweest naar foute citations (vermeldingen) van je eigen bedrijf. Is het je gelukt te aan te passen of veranderd te krijgen? Dit laatste is namelijk soms nog wel eens erg lastig, vooral als sites niet meer worden onderhouden…

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.