Categorie archief Podcasts

doorEduard

147: ReputatieCoach geïnterviewd. Performance en DNS perikelen. Google verrast en stelt teleur.

ReputatieCoaching PodcastVandaag is de podcast weer eens gevuld met een aantal nieuwtjes. Zo heb ik afgelopen week meegemaakt hoe een website bijna ten onder ging aan haar eigen succes, waardoor ik stantepede met een oplossing moest komen.

“Bij de timmerman thuis, piepen de deuren” luidt het gezegde… Dat klopt… Ook ik ben niet perfect, daarover zometeen meer.

Google liet eerder deze week telefoonnummers zien in de lokale resultaten, maar haalde ze daarna ook meteen weer weg.

Instagram is de 400 miljoen gebruikers gepasseerd en laat daarmee Twitter steeds verder achter zich.

Ik sluit de podcast van vandaag af met de opname van een interview met mij! Ja, een paar weken geleden ben ik geïnterviewd en wel door de website “patientenreview.nl”.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/147. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Webserver ten onder aan succes van 1 website!

Ooit had ik een dedicated webserver in een datacenter in Rotterdam. Dat werd me iets te duur en ik ging zoeken naar een goedkopere oplossing voor het hosten van websites. Die had ik al vrij snel gevonden.

Echter, bij de dedicated server had ik nooit een beperking op bandbreedte… Dat wil dus zeggen dat het niet uitmaakte hoeveel dataverkeer de websites bij elkaar opsoupeerden, het bleef gewoon werken. Maar dat is in mijn huidige oplossing niet meer zo…

En daar kwam ik afgelopen week achter. Aarnoud Agricola, voor wie ik ook de website host, had een speciale goochelshow samengesteld en gelanceerd voor de Kinderboekenweek 2015. Op zijn website heeft hij hiervoor ook allerlei PDF-bestanden staan, die leerkrachten kunnen downloaden en gebruiken voor het Kinderboekenweek-thema:

Sommige van die bestanden zijn vrij groot: enkele tientallen megabytes. En gezien het feit dat het adressenbestand van deze opdrachtgever zo’n 16.000 adressen groot is, kun je je voorstellen dat dit tot aardig wat downloads kan leiden…

En als je dan een beperkte bandbreedte hebt per maand, dan voel je aankomen dat dit problemen geeft. En dat gaf het ook. Vlak nadat hij zijn mailing had verstuurd, kreeg ik al een automatisch mailtje dat het account was “suspended” als gevolg van overmatig bandbreedte gebruik.

Vlak daarna kreeg ik ook een mailtje van Aarnoud zelf, waarin hij me vertelde dat zijn site uit de lucht was.

Ik wilde zijn site niet ongelimiteerde bandbreedte geven, omdat anders alle websites die op hetzelfde systeem staan, niet meer zouden werken. Dus ging ik op zoek naar een andere oplossing.

Als eerste installeerde ik de plugin “W3 Total Cache” op zijn site, om e.e.a. te versnellen. Maar alleen met het versnellen was ik er nog niet. Alle downloads kwamen nog steeds vanaf zijn server, die als een dolle bandbreedte opslurpte en daarmee al mijn overige websites in gevaar bracht.

Daarna stelde ik wat zaken in in “W3 Total Cache” en logde ik in op mijn Amazon AWS account om een zogenaamde Cloudfront distributie te maken voor zijn website. Dat duurde een tergende 25 minuten, terwijl het downloaden als een gek doorging.

Toen was het eindelijk zover en vlogen de tientallen downloads per uur me om de oren, maar die werden simpelweg gehost door Amazon Cloudfront, het Content Delivery Network van Amazon. Daarmee belastten ze dus niet meer mijn website, noch mijn bandbreedte.

Ook alle niet-HTML bestanden, zoals afbeeldingen, Javascript files en stylesheets kwamen vanaf dat moment allemaal vanaf Amazon Cloudfront.

Ik heb het probleem dus kunnen afwenden, voordat het te laat was! Gelukkig!

Maar tjongejonge, het was wel even spannend, kan ik je vertellen!

Ik zat een paar dagen later even te kijken in de statistieken op Cloudfront en zag dat de honderden downloads mij slechts een paar ouderwetse “dubbeltjes” zouden gaan kosten. Nou, die had ik er graag voor over, kan ik je vertellen!

Binnenkort zal ik je eens iets meer hierover uitleggen, over hoe ik het precies heb opgelost.

DNS records niet goed: “Bij de timmerman thuis, piepen de deuren”

DNSJeroen Kooij meldde mij een tijdje geleden al dat reputatiecoaching.nl, dus zonder de ‘www’ niet werkte. Ik had daar nooit bij stilgestaan, omdat Mac OS X volgens mij automatisch probeert een website te benaderen door er zelf ‘www’ voor te zetten, als een gebruiker dat niet doet.

Ik dacht het toen te hebben opgelost, door een “*” record aan te maken in de DNS. Maar afgelopen week maakte tandarts Dennis mij er op attent, dat de website nog steeds niet werkte, als je er geen ‘www’ voor zette.

Dus dook ik weer de DNS-instellingen in en heb nog een extra zogenaamd “A”-record aangemaakt, dit keer voor een lege hostname op het domein “reputatiecoaching.nl”. Pas toen was het probleem voorgoed opgelost!

Doe hier je voordeel mee en test niet alleen je website op verschillende platformen en besturingssystemen, maar ook mèt en zonder ‘www’ ervoor. Dat voorkomt potentieel verkeerverlies.

Nu maak ik me over verkeerverlies niet echt zorgen, want op dit moment ziet het ernaar uit dat het verkeer deze maand weer met zo’n 20% gegroeid is. OK, de zomermaanden waren iets slapper, maar deze groei is beduidend groter dan de afname in de zomermaanden!

Over groei gesproken: ik kan je meedelen dat ik vorige maand al over het totaal aantal downloads van 2014 ben heengegaan. Het lijkt er dus op, alsof de podcast dit jaar wederom zo’n 2x meer wordt gedownload dan het voorgaande jaar: een trent die zich al een paar jaar voordoet.

Zo zie je telefoonnummers, en zo zie je ze niet meer!

Vanaf 6 augustus dit jaar zagen veel bedrijven hun verkeer vanaf Google afnemen en dan met name vanuit de lokale zoekresultaten. Per die datum vertoonde Google namelijk niet meer 7 lokale bedrijfsresultaten, maar slechts 3. Bovendien werd het telefoonnummer niet meer rechtstreeks vertoond, noch het volledige adres.

Nu sprong de halve wereld eerder deze week een gat in de lucht, toen opeens de telefoonnummers en de volledige adressen weer verschenen. Maar helaas waren die na een paar dagen weer verdwenen…

We hebben allemaal te vroeg gejuicht…

Instagram al meer dan 400 gebruikers

InstagramInstagram groeit als kool, en is al geruime tijd het aantal gebruikers van Twitter voorbij gestreefd. Recent liet Instagram weten dat het op dit moment meer dan 400 miljoen actieve gebruikers heeft.

Ik kan je vertellen dat ik ook meer met Instagram doe, dan met Twitter. Twitter lijkt inmiddels gedegradeerd tot een soort van nieuwsticker, waar mensen af en toe op kijken om te zien wat het laatste nieuws is. Van echte interactie tussen mensen of bedrijven en mensen lijkt steeds minder sprake.

Twitter wordt meer en meer een medium om op te “roeptoeteren”…

Positieve reviews video

En we gaan nog even door met roeptoeteren… Maar dan op het gebied van reviews! Ik vind het namelijk jammer om reviews alleen maar op review sites te laten staan…

Ja, je kunt ze natuurlijk op je website kopiëren en plakken… Maar je kunt er nog meer leuke dingen mee doen! Zo kun je ook screenshots maken en deze in een video verwerken! Ik heb dit al voor verschillende buitenlandse opdrachtgevers gedaan en ik zal komende week ook een voorbeeld maken van reviews van een Nederlandse opdrachtgever.

Dan kun je eens zien wat ik bedoel. Als je de video op de juiste manier uploadt naar YouTube en eventueel andere platformen, dan kan die video ook worden vertoond als mensen je bedrijf zoeken in combinatie met het trefwoord “reviews”, “beoordelingen” of “recensies”.

Maar goed, binnenkort meer hierover…

ReputatieCoach geïnterviewd

Ik zei het al in de intro: een paar weken geleden ben ik geïnterviewd over reputatie en het belang van reviews en dergelijke. Dat interview wil ik nu graag met je delen…

Wil je het interview horen? Beluister dan de podcast!
En met dit interview kom ik weer aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast en dit soort content leuk vindt, volg me dan via de verschillende kanalen: je kunt me vrijwel overal vinden.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd automatisch de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld en neem je voor deze week tenminste één andere persoon over de podcast te vertellen. Dat kan een vriend of vriendin zijn, een zakenrelatie, een collega. Het maakt niet uit. Vertel gewoon één persoon over de podcast.

Op de website kun je me een berichtje sturen en zelfs een gratis consult inboeken. Ook kun je me bellen op 084–8831556 en zelfs rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten.

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 147 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

146: Presentatie over SEA en Google Analytics door Sabine Roex van Hide and Seek bij #SMC055 in Apeldoorn

ReputatieCoaching PodcastAfgelopen maandag was ik bij #SMC055, ofwel Social Media Club Apeldoorn. Het onderwerp van de avond luidde “Zoeken en gevonden worden: SEO en SEA”. Er waren twee sprekers. Sabine Roex beet het spits af en gaf de eerste presentatie.

Sabine is medeoprichter van Hide and Seek. Voor Hide and Seek werkte Sabine twee jaar bij Google op het Europese hoofdkantoor in Dublin. Eerst in het New Business Development Team en daarna als Account Manager voor Google’s grootste Travel klanten in Nederland.

Dus je zult vast wel het één en ander opsteken van haar verhaal, dat bijna 35 minuten duurt. Dus deze podcast is daarmee iets langer dan normaal.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

Deze aflevering van de podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/146. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Voordat ik overschakel naar de presentatie van Sabine, waarschuw ik je nogmaals dat die 34m55s duurt. Dus ik hoop dat je er even rustig voor gaat zitten, dat je trein vertraging heeft of dat je in de file staat.

Laat ik dan nu meteen doorgaan naar de presentatie van Sabine Roex

sabine-roexDankjewel voor de leuke intro. Ik zei net al dat het een tijd geleden is dat ik heb gesproken. Want als je bij Google werkt, dan moet je overal naartoe en elke keer weer vertellen wat Google te vertellen heeft. Maar anderhalf jaar geleden zijn een Google collega en ik voor onszelf begonnen. En het is lang geleden dat ik voor een groep heb gestaan. Dus spannend! Maar ook leuk.

Hier iets meer over mij en Hide and Seek. Ik ben na mijn studie eigenlijk met iets heel anders begonnen, namelijk in de scheepvaart business. Tijdens een traineeship bij A.P. Møller- Maersk leerde ik heel veel over de commerciële wereld, maar het ging mij wat te langzaam. Dus ik dacht ‘wat is nou echt snel en waar kan ik… wat gaat echt snel in deze wereld?’, dus ben ik voor Google gegaan en online advertising. En ik denk eigenlijk dat er niet veel sneller is, waar zoveel ontwikkelingen zijn elke keer weer. En waar je zo ‘on the bomb’ moet blijven om te zorgen dat je de anderen voor blijft. Na Google zei één Google collega tegen mij ‘Joh, waarom gaan we het niet zelf doen?’. We werkten bij Google met heel veel agencies samen waarvan wij dachten ‘Doen die het wel echt goed voor de klant? Of doen ze het beter voor zichzelf?’ en ‘Hoe kunnen wij als agency zorgen dat de klant echt het beste krijgt?’ Dat we naar resultaten kijken en dat we niet alleen kijken van ‘Hoe kunnen ze zoveel mogelijk budget uitgeven?’ maar ‘Hoe kunnen we zorgen dat ze zoveel mogelijk uit het budget halen?’ Binnen Google hebben we daar veel mogelijkheden voor gezien. En dan met name in Search. Maar ook valkuilen. En ik wil jullie vanavond eigenlijk niet alleen over Google Search vertellen, maar ook wat meer van AdWords laten zien, omdat het allemaal uit één interface te regelen is. Wat echt bijzonder is, wat je daar allemaal mee kan doen. Ik wil jullie een kleine introductie geven. Maar wat volgens ons eigenlijk het belangrijkste is van alles, is dat je als je aan de slag gaat hele duidelijke doelstellingen moet hebben. Dat je heel goed moet weten waar je mee aan de slag gaat en dat er dus ook een paar valkuilen zijn.

Ik moest bedenken waar ik het vandaag over zou hebben, want ik kan hier acht uur lang over praten en nou moet ik het in drie kwartier doen. Dus heb ik hier even wat dingen op een rijtje gezet. Ik begin met online adverteren in het algemeen om te laten zien welke doelstellingen je online allemaal kan bepalen en welke kanalen je daar voor in kan zetten. Natuurlijk ga ik daar vooral in op SEA. Dus het Search Engine verhaal. Ook vanuit Google maar niet alleen Google doet het natuurlijk, ook de andere zoekmachines. Dan wil ik ook ingaan op wat je nog meer kan doen. Omdat toch eigenlijk voor de verschillende marketingdoelstellingen andere kanalen naast SEA voor adverteren ook heel interessant kunnen zijn. En ik wil aanstippen wat het belang is van het meten van resultaten en dat je ook zorgt dat je een passende website hebt.

Toen dacht ik: ‘Wat is nou een merk dat het bijna overal goed doet?’ Ik bedoel, branding doen ze top, ze zorgen voor loyaliteit, ze zijn vindbaar, online en offline, en ze zorgen voor conversie. Nike kan je overal vinden. Je weet als je een winkel wil vinden hoe je die moet zoeken. Je kan Nikes in elke winkel altijd vinden. Zij omarmen ook echt het begrip online en wat je online kan doen. En daarom geef ik hier ook even een paar voordelen van online en wat je daarmee kan doen.

Het allergrootste voordeel van online is eigenlijk het enorme bereik dat je hebt. Er zijn geen grenzen, er zijn geen deuren. Je kunt altijd online gevonden worden. Niet alleen nationaal, maar je kan de cirkel zo groot maken als je wil. Daarbij is het zo dat je al online kunt adverteren voor vijf euro per dag, of zelfs een euro per dag. En dan kun door alles zo specifiek mogelijk in te stellen, ook nog eens mensen voor dat bedrag binnenhalen die voor jou relevant zijn. Ben jij heel lokaal, dan kader je dat af, zet je het in Google Geo. En dan zeg je bijvoorbeeld ‘Ik wil alleen Apeldoorn’ en ga je geen geld verspillen over de grens. Ook is het zo dat resultaten heel erg meetbaar zijn. En dat is ook een groot verschil met bijvoorbeeld tv of radio. Daar weet je niet precies hoeveel verkopen een advertentie oplevert. Maar bij online adverteren kan je alles meten doordat je heel goed kan tracken. Dus je kan eigenlijk elke keer zien, ‘goh, diegene heeft op een advertentie geklikt’ in welke vorm dan ook. Tekst advertentie, banner advertentie, video advertentie. Als ze binnen dertig dagen een aankoop doen, of welke periode je ook instelt, dan kan je tracken, oké, dit is via die campagne gekomen. Ik weet precies hoe en wat en ik weet ook nog eens wat de kosten waren. Daar ga ik later nog nader op in. En het mooie van online zijn de verschillende manieren. Je kan eigenlijk iedereen online met welk format dan ook bereiken. Ik zal jullie laten zien dat een tekstadvertentie, die vaak droog overkomt, eigenlijk niet zo droog is en wat voor kansen daar liggen. Maar ook banners natuurlijk, video en tegenwoordig heb je heel veel adverteervormen die uitklappen en waar je met je muis over gaat. Eigenlijk kun je op iedere manier waarvan jij denkt dat die bij een doelgroep past een Ad uitzetten en je doelgroep bereiken.

Daarbij is het direct. En daarmee bedoel ik: er is geen video of reclame op tv zo direct dat je het direct kan kopen als online. Je klikt op een Ad en je bent bij het product en bam, je kan het kopen. En dat is ook het hele grote voordeel en een mega kans van online. Maar ik sta hier dus vooral om over Search Engine te vertellen. Wat ik al zei, er zijn verschillende searchengines, maar de allergrootste is toch wel Google. Ik zal het onderdeel van Google behandelen dat over adverteren gaat. En later zal Max het onderdeel behandelen dat over het onbetaalde adverteren gaat. Daar zit een heel groot verschil in. Mensen denken vaak dat ik alles weet. Maar bij Google wordt dat bijvoorbeeld heel erg gescheiden gehouden. Zodat wij ons puur concentreerden op de onderdelen waar het geld verdiend werd en niet op het logaritme voor SEO. Dus daar ga ik straks zelf ook een stukje bijleren.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-01

Maar wat ik vooral ook wil vertellen is dat Search vaak heel droog over komt, maar eigenlijk heel veelzijdig is. Je kunt aan je merk werken door te linken naar termen die bij je merk passen, en door te linken naar termen die bijvoorbeeld te maken hebben met oorzaken of gevolgen van iets dat jij verkoopt. En je kunt daar ook het juiste bericht bij vertellen. Daar waar bijvoorbeeld SEO een iets langzamer project is en moeilijker qua meterdata om je bericht te plaatsen, kan je met SEA je bericht eigenlijk heel snel heel goed plaatsen. Daarbij is het natuurlijk zo, qua conversie, dat je eigenlijk op een Search Ad klikt en direct op een productpagina zit waar jij je product kan kopen. Daarbij is het belangrijk dat er veel concurrentie op Search is, dus je moet altijd zorgen dat je advertentietekst scherp is, dat je hem goed gebruikt, dat je er je promoties in kwijt kan en dat je je dus op die manier onderscheidt van de anderen. Ik kom daar later nog op terug. Uiteraard is vindbaarheid belangrijk maar wat hier ook staat is dat je moet zorgen dat je op alle momenten bereikbaar bent. Dus als mensen zoeken op hun telefoon terwijl ze in de trein zitten en als ze achter hun pc zitten. En als je merkt dat iemand zoekt op een mobiel geef je een ander bericht dan wanneer iemand op een pc zoekt. En als iemand dicht in de buurt is, haal je hem de winkel binnen, maar is hij verder weg, dan stuur je hem naar de webshop. Daar kan je elke keer op bijsturen en je bericht op instellen. En als je weet dat die doelgroepen verschillen dan geef je hen ook elke keer een op de doelgroep gericht bericht.

Dus daarom zeg ik hier ook: zorg dat je shop gevonden wordt, zowel online als offline. En als diegene om de hoek is, dan is het handiger om hem je winkel in te halen dan om diegene naar de webshop te sturen. Hier heb ik een voorbeeldje van branding waar niet zo snel aan gedacht wordt. Omdat men vaak alleen zoekt op merknaam of heel erg product gerelateerde onderwerpen maar als ik op hoofdpijn zoek, dan kom je ook bij medicijnen voor hoofdpijn. Dus terwijl mensen vaak de mogelijkheden van Search onderschatten en zich niet realiseren dat ze daar ook gevonden worden, kan je ook gaan denken ‘Wie wil mijn product? Waar zoekt men nog meer op, dat relevant kan zijn voor mijn product?’. Daar kan je op inspelen om een heel breed en relevant publiek te bereiken. En elke keer kan je ook weer kijken hoe klein je het wil maken, ook afhankelijk van het budget wat je te besteden hebt uiteraard.

Het andere punt dat ik noemde is dat het heel erg belangrijk is dat je in één klik op de juiste pagina komt. Nu is het wel zo dat je er altijd voor moet zorgen dat je flow naar de website ook klopt. Dus wanneer iemand zoekt op schoenen moet er een goede advertentie komen met schoenen en schoenendeals die onderscheidend is van de anderen en je moet ook meteen op de juiste pagina komen. En daar ligt ook een verantwoordelijkheid bij degene die gaat adverteren. Dat je op zijn website kan zoeken met goede filters. Zodat ik bijvoorbeeld niet op de algemene schoenenpagina kom als ik op leren schoenen zoek, maar op die pagina die alleen maar over leren schoenen gaat. Omdat ik anders veel meer moet klikken om daadwerkelijk tot die conversie te komen. Daarbij is het zo dat er meer doorgeklikt zal worden naarmate jij relevanter bent voor het zoekwoord, en naarmate jij relevanter bent als landingspagina. Dan zal Google jou ook hoger waarderen en relevanter vinden in de resultaten op de zoekterm. En daarmee gaan dan uiteindelijk ook jouw kosten naar beneden.

Vraag: Wat betekent conversie?

Ja. Hele goede. Conversie is eigenlijk een doel op de website. Dus dat kan een verkoop zijn of het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte. Het is eigenlijk het doel waar je naartoe werkt. Het is een goeie vraag. Want heel veel websites worden gemaakt en dan vraag ik: ‘Wat is het doel van deze website?’. En dan antwoordt men: ‘Ja, maar hier staat toch veel informatie?’. Maar wat wil je dan? Want vaak is er een reden waarom je een website hebt. Dus zorg ook dat er een conversie is. Dat men contact op kan nemen. Dat men een e-mail kan sturen en dat kun je dan meten om je resultaten te meten. Vaak kan je een conversie zien als een verkoop, maar er zijn dus heel veel verschillende vormen. En inderdaad: als er vragen zijn, dan hoor ik die graag.

Zoals ik net al zei, wordt Search eigenlijk vaak gezien als een saaie droge advertentie. Hier heb ik twee kleine voorbeelden genomen. Maar wat je niet ziet, is hoeveel je eigenlijk in een advertentie kwijt kan.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-02

Dus hier bijvoorbeeld zie je dat er eigenlijk al twee keer wordt aangegeven hoe je kan besparen op deze laarzen. Of hier kun je zien dat er veel volgers zijn, waardoor je kan laten zien dat je daar ook mee kan engagen, dus dat je via Google plus ook contact met hen kan opnemen. Hier geef je veel mogelijkheden om contact te zoeken, bijvoorbeeld door een beladvertentie. Of daar ook waar het adres staat, daarbij kan je ook zoeken ‘Find a store near you’ dus je kunt ze je winkel binnenhalen. En het laatste belangrijke onderdeel van deze advertentie zijn de USP’s dus Unique Selling Points. Dat zijn dingen waarmee jullie je onderscheiden, die je kan benoemen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Free Ship to store’ dus gratis snelle levering, retouren, dat soort dingen. Het zijn extraatjes voor een klant om die over te halen om bij jou te kopen. Gratis verzendkosten kunnen de klant over de streep trekken om voor jou te kiezen in plaats van die ander die dat niet heeft. Dus daar waar je normaal eigenlijk denkt dat een searchadvertentie saai is en dat je er eigenlijk maar weinig in kan, zie je hier al dat je er echt heel veel in kwijt kan en dat deze advertentievorm geschikt is voor heel veel verschillende doelstellingen.

AdWords kan veel meer dan Search. Ik weet niet of iedereen bekend is met AdWords? AdWords is dé tool van Google en het is eigenlijk de interface dus het systeem van Google waarmee je advertenties online kan inkopen met veilingwerking. Vroeger werd heel veel in bulk ingekocht. Dus je ging naar Nu.nl en je zei: ‘mag ik van jullie 5000 vertoningen kopen’, dat kocht je dan in één keer. Nu heeft Google een veiling waarbij je eigenlijk elke keer dat er een bannerruimte vrijkomt wordt geboden om die te vullen. In Nederland vindt bijvoorbeeld 98% van het verkeer plaats op websites die aangesloten zijn bij het Google Display Netwerk zoals nu.nl of Voetbal International, Voetbal Primeur. Zij geven allemaal de ruimte die ze niet direct kunnen verkopen aan Google, zodat Google kan zorgen dat er advertenties op komen. En op die manier gaat een stukje van de opbrengst naar degene die het verhaal of degene die de website heeft en naar Google. En bij een Display Netwerk en Google Search gaat het er natuurlijk om dat je kan inkopen met zoekwoorden.

Dus als je naar AdWords kijkt en Analytics eigenlijk daarnaast, kun je vanuit AdWords heel veel verschillende dingen doen. Met heel veel verschillende formats. Dus verschillende advertentievormen. Op Google Search kan je dus met tekstadvertenties werken, op Display kan je met banners werken. Maar er zijn ook tekstadvertenties die op websites komen en Google Shopping, wie van jullie kent dat? Wat Google nu doet is dat ze proberen verticals te maken zoals ze dat noemen in de Search, dus op Google.nl kan je algemeen gaan zoeken op alles maar als je op reizen wilt zoeken, vluchten of hotels, dan kan je gewoon via Google.nl/shopping zoeken. Zo maken ze eigenlijk weer subcategorieën onder Search. Dus wanneer je echt alleen op zoek bent naar een product en niet wil weten hoe je dat product gebruikt, dan kan je naar Google Shopping gaan, en daar kan je ook je producten aanbieden. En dat werkt zo dat deze woorden vanuit je website kunnen worden opgenomen. Ze worden eigenlijk automatisch uit de website getrokken en in een keer bij Google Shopping aangeboden dus als je dan gaat zoeken op een product dan krijg je meteen productfoto’s. Maar dit is misschien wat eh….haha.

En YouTube is zoals ik al zei ook een van de grote Google producten. Google maakt er nog steeds geen winst op maar wij gebruiken het wel ook heel veel om de doelgroep te bereiken. Dat is met name ook een jongeren doelgroep die natuurlijk veel op YouTube zit. Hier kan je dan bijvoorbeeld de Prerolls inzetten die mensen vaak irritant vinden, de filmpjes voor andere filmpjes. Ook als je zoekt op YouTube kan je daar met advertenties gevonden worden.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-04

Analytics is natuurlijk … Wie gebruikt er van jullie Analytics? Want dat is de gratis tool van Google om je website en al je data uit te kammen en te kijken wie er op mijn website komt, hoe oud het publiek is, wat zijn hun interesses, hoe lang blijven ze. Analytics is heel erg belangrijk omdat je daar ook de kwaliteit kan meten van het verkeer dat op je website komt, waar ik ook nog op in zal gaan. Ik liet ook even de slide met alle Google producten zien omdat je naast de doelstellingen die je hebt met Search online ook heel erg goed andere passende kanalen kan zoeken. Dus als je bijvoorbeeld je merk bekend wil maken, mensen kennis wil laten maken met je product, dan kan het zo zijn dat er niet gezocht wordt naar dat product. Dat het nieuw is, dat er eigenlijk qua zoekvolumes nog niet zoveel te vinden zal zijn. Dus kan je ook overwegen om gebruik te maken van banners of YouTube om daar op die manier het merk onder de aandacht te brengen. Ook bij conversie is het wel zo dat Search één van de allerbelangrijkste kanalen is, juist ook omdat Google Search dat is waar mensen zoeken, dus mensen laten al heel erg duidelijk hun behoefte zien. Bij banners is men eigenlijk niet aan het zoeken, dus is de weg naar de conversie langer. Dus dan maak je ze eerst bekend met het product en later gaan ze er dan naar zoeken en dan komen ze terug om het bij je te kopen.

Voor vindbaarheid zijn Mobile Search en Google Shopping het allerbelangrijkst om te zorgen dat je daar gevonden wordt waar men je zoekt. Dus ook op die manier kun je bekijken welke mix belangrijk is om te zorgen dat je a. jouw dienst onder de aandacht krijgt maar ook b. zorgt dat de juiste mensen ook daadwerkelijk bij je kopen of met jou contact zoeken. Dus als wij met klanten kijken dan gaan wij altijd na ‘wat past er bij jullie en welke mix aan kanalen gaan we bij jullie inzetten’. Een hele belangrijke die ik ook eventjes wil benoemen is remarketing. Zijn jullie bekend met remarketing? Ja? Het hele irritante achterna blijven zitten van klanten die al ooit op je website zijn geweest? Wij merken dat iemand op je website komt. Hij accepteert je cookies en vervolgens komt hij op een lijst te staan waardoor je hem als hij daarna op een andere website is weer achterna kunt zitten met een advertentie over jouw website. Wat wij zien is dat remarketing nu echt bijna altijd wordt ingezet, en remarketing is ook één van de vormen die zorgt voor conversie. Dus voor een aankoop of een contactmoment. Omdat je vaak ziet dat men niet direct koopt. Het duurt een paar dagen voordat iemand die in contact is gekomen met je website overgaat tot een aankoop. Om diegene eraan te blijven herinneren om het product te komen kopen of een dienst af te nemen, kan je ze daarom achterna zitten met remarketing om te zorgen dat je ze later toch nog binnen kan halen. Je kan hier op heel verschillende manieren mee aan de slag. Zo kan je er voor kiezen om die van 14 dagen geleden te bewaren of die van een halfjaar geleden of je gaat mensen die een halfjaar geleden gekocht hebben nu weer achterna. Dus het is ook bij remarketing niet zo dat iedereen maar op één lijst komt en je er allemaal achteraan gaat, maar dat er ook weer heel veel verschillende strategieën zijn om met remarketing aan de slag te gaan. En interessant hierbij is ook dat je niet alleen kan remarketen wat er bij jouw op je website komt. Als je bijvoorbeeld evenementorganisator bent en je hebt een YouTube kanaal, dan kan je ook vanuit YouTube heel specifiek kiezen om degenen die een bepaalde video hebben bekeken, ook nog eens elders te bereiken. Of degenen die op een bepaald kanaal zijn gekomen.

Dus onthoud dat overal veel data van jullie wordt verzameld om daar praktisch mee om te kunnen gaan. Meten is daarbij zoals gezegd heel belangrijk. Want wat we eigenlijk vaak zien, en dat is best wel schokkend, is dat veel bedrijven eigenlijk aan de slag gaan zonder dat er gemeten wordt. Dus er wordt gewoonweg geld ingezet en best wel flink zonder dat er eigenlijk wordt gekeken komt hier resultaat uit? Dus er wordt geschoten met hagel om maar gewoon te kijken wat er binnenkomt en maar aan te nemen dat dat van je campagnes is. Dus wij zeggen dat je altijd moet meten wat er gebeurt op je website en dit is eigenlijk het voorbeeld wat ik eerder had moeten laten zien. Hier heb ik een aantal voorbeelden van conversies. Dus als je een website hebt: ga heel goed na of het verkeer dat binnenkomt, daadwerkelijk kwaliteitsverkeer is. Dat kan je natuurlijk zien door wat er aan verkopen binnenkomt, maar je kunt het ook zien aan het aantal mensen dat zich aanmeldt voor nieuwsbrieven, het aantal mensen dat lang op de website blijft, mensen die veel pagina’s bekijken en natuurlijk door de contactformulieren die worden ingevuld en de offerteaanvragen. Maar zorg altijd dat je het meet. Want voordat je het weet ben je heel lang bezig en neem je aan dat er verkopen komen via de campagnes en blijkt uiteindelijk dat het helemaal niet via de campagnes komt. Hier hebben we heel veel fouten gezien. Dit is het allerbelangrijkste, ook omdat er in online adverteren heel veel geld kan omgaan. Dus zorg altijd dat je meet.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-06

En daarom heb ik ook een rekenvoorbeeld toegevoegd om een idee te geven van wat het eigenlijk kan kosten en wat een verkoop online bijvoorbeeld kost. En aan de hand hiervan kan je dan ook gaan bedenken: ‘Is het voor mij okay om online te gaan adverteren?’. Je kunt bijvoorbeeld nagaan wat de kosten per klik zijn. En hoeveel klikken je nodig hebt voor 1 conversie en wat dan uiteindelijk de kosten per conversie zijn. Hierbij moet je ook bedenken dat de kosten per conversie variëren per product en per industrie. Een domeinregistratie, als je een domeinnaam gaat zoeken, die kost wel 12 euro per klik. Als je dan veel kliks nodig hebt voor er 1 aankoop wordt gedaan, dan moet je berekenen hoe duur dat is en of je je dat wel kan veroorloven. Om dit even uit te leggen: conversieratio is het aantal klikken dat nodig is op je website om tot 1 conversie te komen. Dus het kan zijn dat je voor een verkoop bijvoorbeeld wel 50 klikken nodig hebt om 1 verkoop te realiseren. Dan is je conversieratio 2%. Dus om het hier nog iets te illustreren heb ik een voorbeeld genomen. Als een klik 50 cent kost en je conversieratio is 20% dan betekent het dat er 50 klikken nodig zijn om 1 verkoop te realiseren. Dat betekent dat je alleen al aan online 25 EUR kwijt bent. Dit is super belangrijk om altijd mee te nemen omdat je dan moet bedenken, heb ik zo’n marge om daarmee aan de slag te gaan?

Vraag: Hoe kom je er achter dat je 50 klikken nodig hebt?

Ja dat is een goeie. Je komt erachter dat je 50 klikken nodig hebt door bijvoorbeeld Google Analytics te gebruiken. En door in de data van je website te gaan kijken, dus daarom is het ook heel erg belangrijk dat wanneer je ….

Nee, Google Analytics is een gratis tool van Google en staat los van AdWords. Dus je kunt altijd je data bekijken en daar heel veel uithalen. En het is ook altijd verstandig om voordat je gaat adverteren eerst te zorgen dat je data opbouwt en dat je weet wat dit is. Niet dat je gewoon pats boem gaat beginnen zonder dat je enig verkeer ooit op je website hebt gehad. Je moet eerst een idee hebben van wat het verkeer doet op je website en hoeveel klikken nodig zijn om tot 1 bijvoorbeeld aankoop te komen. Maar een conversie kan ook een contactformulier zijn en als jij dan weet dat er 10 contactformulieren nodig zijn om 1 dienst of product te verkopen, dat kan ook, maar dan moet je hier ook nog achter zetten 50 cent x 50 x 10 dat nodig is om tot een uiteindelijke verkoop te komen.

Dus het is altijd voordat je aan de slag gaat heel erg belangrijk om deze rekensom te maken en om te kijken: ‘Is het voor mij rendabel om dit te doen?’. Dan hangt de conversieratio vaak ook nog af van de advertentievorm die je inzet, dus wanneer je met zoeken gaat adverteren is die hoger dan wanneer je met YouTube of banners of video gaat adverteren. Dus je moet er dan ook nog rekening mee houden dat dit bedrag hoger wordt als je bijvoorbeeld niet met Search maar met video’s of banners aan de slag gaat.

Vraag: Waar gaat het geld heen?

Naar Google.

Je hebt hier natuurlijk wel enorme vervuiling in zitten. Mensen die komen op de website, zien iets en denken: ‘Hé interessant, ik ga meteen even bellen’. Die mensen raak je dus kwijt in het proces want die bellen, en dan heb je dus een hele succesvolle conversie die nu niet wordt meegenomen.

Ja, en je moet ook bedenken dat als je bijvoorbeeld aan de slag gaat met Display of veelal met de meer op branding gerichte adverteervormen, dat je daardoor meer zoekvolume krijgt, waardoor mensen misschien niet per se op een betaalde advertentie klikken maar op een onbetaalde, dus uiteindelijk zie je ook al wel dat er vaak via andere kanten conversies binnenkomen die natuurlijk niet worden toegekend aan het adverteerstuk. Daarom moet je ook nooit uitgaan van 1 aankoop, maar je conversieratio baseren op minstens 1000 bezoekers. Je moet niet vanuit 1 aankoop denken dat die tekenend is voor alle aankopen. Als je echt aan de slag gaat, kan je ook pas vanaf 50 aankopen gaan zeggen dat ergens een trend in zit. En niet meteen vanaf de eerste aankoop.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-07

Bij de kwaliteit van verkeer kan een Online Agency helpen, om te zorgen dat verkeer binnenkrijgt dat zo goed mogelijk binnen je doelgroep past tegen zo laag mogelijke kosten. Maar 2% beter te worden kun je zelf ook veel doen als adverteerder. Daarom is het dus heel erg belangrijk om te zorgen dat de website waar het verkeer naar toe gaat heel erg goed in elkaar zit. Dat heeft verschillende elementen. Je moet zorgen dat de website technisch goed is, dus snel. Vaak is een website te langzaam. Maar als jij meer dan 6 seconden moet wachten nadat je op een banner klikt, haak je af. E dat betekent dus ook dat bijv. 80% van het verkeer waarvoor jij betaalt, niet eens langer dan 1 seconde op je website blijft omdat je website te langzaam is.

Idiot Proof, dat is eigenlijk de allerbelangrijkste die er tussen staat. Want met adverteren wil je vaak nieuw publiek bereiken. De mensen die je al kennen die wil je liever niet met advertenties bereiken maar je wil nieuwe mensen binnen halen. Maar nieuwe mensen hebben meer informatie nodig dan de mensen die je al kennen. Die moeten op een website komen en precies weten wat daar te doen. Niet zelf hoeven nadenken, die website moet kant en klaar zijn. De enige knop waar ze op moeten drukken, is de knop waar jullie willen dat ze op drukken en niet de knop waarvan zij denken dat ze er op moeten drukken. Dus zorg altijd dat als jij met adverteren aan de slag gaat, er op de website niets anders kan gebeuren dan dat wat jullie voor ogen hebben met het geld dat jullie investeren in het adverteren. Aanbod is ook heel belangrijk. Want als jij vijf producten hebt en de concurrent heeft er honderd, dan is het logisch dat iemand gemakshalve naar die winkel te gaan waar 100 producten te vinden zijn. Ook dat zijn dingen om mee te nemen. Vraag je af of jouw shop eigenlijk wel kwalitatief goed genoeg is om advertenties voor te kopen om verkeer aan te jagen.

Dan goede prijzen, en er is nog een hele rits maar dit zijn voor mij de belangrijkste. Goede prijzen zijn ook heel erg belangrijk. Want online ben je in 1 seconde van de ene shop in de andere. En ga je vergelijken en kan je zo kijken wat doet Van Haren, wat doet Schuurman Schoenen en dan ben je weer terug. Zorg daarom ook altijd dat je prijzen kloppen maar zorg ook dat je competitief bent. Niet alleen met de prijs van het product maar ook van de verzendkosten, servicekosten al dat soort dingen. Vooral de gierige Nederlander vergelijkt en vergelijkt en vergelijkt en ze zien het in 1 seconde als ze iets ergens anders goedkoper kunnen krijgen. Wat ik ook al aankaartte tijdens de advertenties is ook heel erg belangrijk op de website. Zorg altijd dat mensen weten waarom ze bij jou moeten kopen. Herhaal, herhaal, herhaal, herhaal. Zeg hier is het gratis, hier kun je retourneren, mensen willen zeker zijn en niet hoeven zoeken of ze moeten retourneren, niet hoeven zoeken hoe lang het duurt voor er geleverd wordt, het moet heel duidelijk zichtbaar zijn daar waar men landt.

En als laatste heb ik hier betrouwbaarheid genoemd. En dat gaat over het betalen, dus als er betaald wordt op de website. zorg dan dat men durft te betalen op je website maar zorg ook dat je bijvoorbeeld keurmerken hebt. Thuiswinkel etc. waardoor degene die op je website komt en bij jou gaat kopen weet dat ze dit bij een betrouwbare partij koopt. Met de punten die ik net noemde, kan je ervoor zorgen dat die 2% conversie beter wordt, maar we zien eigenlijk dat vaak het gemiddelde ligt op 3%, dus moet je je voorstellen dat 33 klikken vaak nodig zijn om tot 1 aankoop te komen. Nu is 50 cent niet eens duur dus kan je je maar voorstellen wat het kost om online te adverteren.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-08

De online shop wordt vaak niet ondergewaardeerd. Ik nam net al Schuurman Schoenen als voorbeeld. Dat is een klant van ons met 44 winkels in het noorden en het oosten van het land. Maar geen enkele winkel heeft zoveel verkeer als de webshop. Die trekt niet alleen het meeste verkeer, het meeste bezoek, hij is 24/7 open, het hele assortiment staat er. Je kan internationaal, makkelijk over de grens en het is een megagroot aandeel van de omzet. En vaak zie je dat bij grotere bedrijven die ook losse winkels hebben de webshop eigenlijk de grootste winkel is. Maar die wordt niet vaak behandeld als de grootste winkel. En dat is 1 van de punten die wij ook altijd aankaarten: ‘Waarom zitten er in elke winkel vijf man?’ Er werken vijf mensen in de winkel, er wordt marketing gedaan, en voor de webshop wordt er weinig gedaan. Dus wij zeggen altijd: behandel je webshop ook echt als die belangrijkste winkel en zorg dat er super veel aandacht gaat naar hoe die eruit ziet, dat die functioneert en dat daar de prijzen goed staan en dat de goede marketing gedaan wordt om ook te zorgen dat die shop gezien wordt. Omdat je ook vaak ziet dat webshops bestaan maar gewoonweg niet gevonden worden en dat er heel veel betaald is om een webshop te maken maar vervolgens niet om daar ook bezoekers naartoe te trekken.

Vraag: Dus is de conclusie?

Internationaal gaan, het meertalig zijn van de koper, zoekopdracht, toch minimaal een aantal talen…

Nou, als je internationaal denkt, stel je wil Engeland erbij halen en jij kan heel makkelijk Engelse advertenties inzetten, maar je moet natuurlijk wel het verkeer ook naar een Engelstalige website halen en dan is het met… bedrijven nemen vaak een Engelse en een Nederlandse website. Maar wil jij Italië dan binnenhalen of Frankrijk, dan heb je al een probleem. Dus daar is meertaligheid zeker belangrijk.

20150914-SMC055-Sabine-Roex-09

Dus wat ik al zei, ook aan het begin, het online speelveld is eindeloos. Ik heb maar een fractie verteld en ben alleen maar aan de Google producten toegekomen. Naast Google heb je uiteraard Facebook waar je kan adverteren, LinkedIn, noem maar op. Je hebt ook nog alle andere veel grotere netwerken buiten Google, kijk ernaar maar zorg altijd dat je echt iets zoekt dat bij jou specifiek past. Ook wanneer je aan de slag gaat met AdWords, veel bedrijven denken altijd dat het op 1 manier gaat voor alle bedrijven, terwijl het juist super specifiek is per bedrijf ook omdat het moet aansluiten op jouw website en jouw website is weer specifiek en individueel opgezet. Kies daarom goed welke tool bij je past, denk erover na wat je wil bereiken. Wil je een naam vestigen of wil je echt voor conversie gaan? Kies daarbij welk kanaal het beste past en ook welk formaat. Meet alles wat te meten is. Je kan elke knop op je website meten, alles wat je maar wil meten, is te meten en doe dat ook. Want voordat je het weet… je moet ook altijd bekijken hoe hoog je bounce is, dus hoeveel bezoekers komen op je website die zonder enige interactie weggaan. Als dat aantal hoog is, kijk dan uit met adverteren omdat je gewoonweg marketing budget weggooit en zorg eerst dat je shop in orde is.

Dus weet dat het belangrijk is en weet dat het de grootste shop kan zijn, maar ga voorbereid aan de slag. Dat was het. Als er vragen zijn. Zijn er nog vragen?

Tot zover de presentatie van Sabine Roex van Hide and Seek.

Als je de podcast en dit soort content als de presentatie van Sabine Roex leuk vindt, volg me dan via de verschillende kanalen: je kunt me vrijwel overal vinden.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd automatisch de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld en neem je voor deze week tenminste één andere persoon over de podcast te vertellen. Dat kan een vriend of vriendin zijn, een zakenrelatie, een collega. Het maakt niet uit. Vertel gewoon één persoon over de podcast.

Op de website kun je me een berichtje sturen en zelfs een gratis consult inboeken. Ook kun je me bellen op 084–8831556 en zelfs rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten.

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 146 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

 

doorEduard

145: Spammy backlinks? Podcast nu op SoundCloud! Tooltip voor het bewaken van je online reputatie en meer!

ReputatieCoaching PodcastAllereerst excuses voor het later verschijnen van deze podcast. Hoe dat komt, leg ik zo uit. Dan heb ik een recent geval van reputatieschade, dat kortstondig van alle media wereldwijd vrijwel onverdeelde aandacht kreeg, maar nog lang na zal denderen voor de betrokkene.

Ik heb afgelopen anderhalve week al tweemaal moeten helpen bij het opschonen van een zogenaamd “spammy” linkprofiel. Daar wil ik je iets meer over vertellen, inclusief het disavowen van spammy backlinks bij Google. Dan rijst wellicht de vraag: kunnen spammy backlinks naar nietbestaande content een negatief effect hebben? Ook daar geef ik je antwoord op.

Verder is Facebook het aantal van 1 miljard gebruikers per dag gepasseerd en tenslotte heb ik nog een tooltip voor je om je eigen reputatie te bewaken en ook voor het 24×7 bespioneren van je concurrenten.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/145. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en op TuneIn Radio. Bovendien kun je inmiddels de eerste 15 podcasts ook beluisteren op SoundCloud.

Ik raad je aan om je op één van deze kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen! Wacht nog heel even met SoundCloud. Want als ik eenmaal alle podcasts ook daar heb geüpload, dan ga ik vanaf dat moment elke nieuwe podcast ook verspreiden via SoundCloud.

Excuses voor later verschijnen

Ik zei het al en wellicht had je het ook al gemerkt: deze podcast is later online gekomen dan gepland. Dat heeft een paar oorzaken. Als eerste ben ik druk met een paar activiteiten, die erg veel van mijn tijd opeisen: zowel overdag, als ook ’s avonds. Waar dat mee te maken heeft, vertel ik je een andere keer.

Verder heb ik je volgens mij wel eens verteld dat ik vrijwilliger ben voor de stichting “Against Cancer”. Die stichting zet zich in voor het laten verschijnen van een glimlach op gezichten van kinderen die bezig zijn met hun strijd tegen kanker.

Against Cancer organiseert verschillende activiteiten per jaar. Tweemaal per jaar gaan zo’n 40 vrijwilligers met enkele tientallen gezinnen met een kind met kanker een lang weekend naar twee pretparken in Duitsland. Dat is altijd in mei en oktober. Daarbij ga ik dan mee om die genietende kinderen en hun broertjes, zusjes en ouders te fotograferen. En afgelopen zomer was op het TT Circuit van Assen de dag “Racing Against Cancer”. Daar mogen kinderen en hun ouders ook een wens uitspreken.

Eén wens was heel bijzonder en die raakte mij. De ouders van het meisje Nia, vertelden toen dat Nia net voor de trouwdag van haar ouders haar chemokuur had afgerond, waardoor ze op alle trouwfoto’s dus met een kaal hoofd stond. Ze wilden zo graag een mooie gezinsfoto, nu haar haar weer is teruggekeerd.

Hoewel ik vrijwel geen trouwreportages meer doe, heb ik toen aangeboden een volledige trouwreportage in de buurt van Apeldoorn te maken van het gezin. Daar ging wat voorbereiding aan vooraf en eerder vandaag heb ik die reportage gemaakt.

Nia haar moeder is eerst vroeg in de ochtend nog naar de kapper gegaan, waarna het gezin helemaal vanuit Groningen naar Apeldoorn is gekomen. Ze hebben eerst bij ons thuis koffie gedronken, waarna ik hen mee heb genomen, de hei op. Het was vandaag een prachtige dag: licht bewolkt, blauwe lucht, zonneschijn… Dus wat wil je nog meer. Het was DE perfecte dag om je trouwdag nogmaals te beleven!

In de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/145 heb ik een foto opgenomen van het gezin, waarin je kunt zien hoe ze genieten van het herbeleven van hun trouwdag, dit keer onder veel positievere omstandigheden!

Against Cancer Trouwreportage

Dit alles gezegd hebbende ga ik nu over op de onderwerpen voor vandaag…

ReputatieCoaching Podcast nu ook op SoundCloud!

musiclovers_SoundCloudDe podcast is op weer een nieuw kanaal beschikbaar! Ik had een tijd geleden al eens podcast aflevering #1 naar SoundCloud geüpload. Ik had het andere podcasters ook al eens horen zeggen, dat zij hun content ook verspreiden via SoundCloud, maar daar hechtte ik nooit zo’n waarde aan… Tot ik laatst in de statistieken keek en zag ik dat die eerste aflevering in die korte tijd al meer dan 500x was beluisterd!

Dat was voor mij eerder deze week het signaal om te beginnen met het uploaden van de oude afleveringen van de ReputatieCoaching Podcast. Inmiddels staan aflevering 1 tot en met 15 op SoundCloud. Je kunt ze vinden op www.soundcloud.com/reputatiecoaching.

Veel mensen associëren SoundCloud met heftige muziek, maar beslist niet met podcasts. Maar zoals ik al zei: toch zijn er veel podcasters die ook dáár hun afleveringen verspreiden. Nog eventjes en alle 144 vorige podcasts staan ook online op SoundCloud en vanaf dat moment kun je ook daar in het Nederlands genieten van het laatste nieuws op het gebied van reputatiemanagement, contentmarketing, video marketing, lokale SEO en dergelijke!

“Aan de klauw kent men de leeuw”

“Aan de klauw kent men de leeuw”… Dat is een spreekwoord, dat zoiets wil zeggen als: “Men heeft maar een klein onderdeel nodig om zich de hele zaak voor te stellen”. Als een ezel in een leeuwenhuid heeft hij zich een leeuwenhuid aangetrokken en heeft zich daarmee in het hol van de leeuw gewaagd.

Waar ik naartoe wil: naar Walter Palmer, de tandarts uit Minnesota, die inmiddels bekend staat als de “Lion Killer”, omdat hij Cecil de Leeuw heeft gedood.

Over gevalletje van “reputatieschade” gesproken… Hier helpt geen ReputatieCoach meer en ook geen reputatiecoach wil hem nog helpen!

Internet stond er een paar weken bol van: hij kreeg zelfs meer aandacht dan een massamoordenaar of een gevangen genomen en veroordeelde drugsbaron. Waar zelfs bij dit soort criminelen vaak het stof neerdwarrelt na verloop van tijd, zal Walter Palmer altijd achtervolgd blijven door deze extreem foute actie.

Het schijnt dat op Yelp meer dan 6.000 reviews waren gepost, die allemaal door Yelp zijn verwijderd. Maar mensen zijn volhardend: sommigen zeggen dat zij hun review al voor de negende(!) keer hebben gepost, omdat die al acht keer was verwijderd.

Yelp schrijft hier zelf het volgende over:

This business recently made waves in the news, which often means that people come to this page to post their reactions.

The best place to share your thoughts is on Yelp Talk. You are also welcome to post a review about this business, but we will ultimately remove reviews that appear to be motivated more by the news coverage itself than by the reviewer’s own customer experience with the business (even if that means removing points of view we might agree with).

Please note that we apply this same policy regardless of the business and regardless of the topic at issue in order to avoid injecting our own varied viewpoints into the debate. Read more on Yelp Support.

Dit krijg je te zien in een popup, als je naar de Yelp-pagina van de tandartspraktijk “River Bluff Dental” gaat:

Op het moment van het maken van deze podcast stonden er 196 recensies. Ook hebben mensen al honderden foto’s gepost op de Yelp-pagina, allemaal uit protest.

Ook de Google Mijn Bedrijf pagina van Dr. Walter J. Palmer, DDS laat het nodige aan haatberichten zien:

Een dergelijke onvergeeflijke actie die zoveel haat oproept, laat nog wat meer sporen achter. Om die te vinden hoef je geen spoorzoeker te zijn. Zoek op Internet maar eens op:

“walter palmer” lion killer

Dan zie je dat er meer dan anderhalf miljoen verwijzingen zijn!

Wat kunnen we hieruit meenemen? Ik geef je een paar leerpunten. Mogelijk heb jij er nog meer. Zo ja, laat ze maar komen en post ze onderaan de show notes van deze podcast. Naast dat je niet op bedreigde diersoorten moet jagen, geef ik je nog enkele leerpunten:

  • Internet is een soort van gedenkmuur: het trieste incident is door alle grote nieuwsorganisaties in de wereld gecovered. Hun content heeft een hoge mate van autoriteit, dus de kans dat dit zakt in de zoekresultaten is uitermate klein.
  • In een dergelijk geval zou een poging tot het gebruik maken van het “Recht om vergeten te worden” bij Google ook zinloos zijn. Google zal bij zo’n grote media-aandacht de content echt niet verwijderen, omdat anders haar geloofwaardigheid en onpartijdigheid ter discussie komt.
  • Ook al zou er een reputatiecoach ter wereld zijn die dit kansloze geval als een uitdaging ziet en het aanpakt, zal elke poging tot herstel van de reputatie binnen no-time worden opgepikt door de community en als spam worden aangemerkt. Dus ook dat is bij voorbaat al kansloos.
  • Puur op basis van naam kunnen ook grote misverstanden ontstaan. Zo is een 80-jarige verzekeringsagent uit Minneapolis, die ook “Walter J. Palmer” heet, onterecht heel vaak lastiggevallen en zelfs bedreigd.

Dit laatste pleit er weer eens temeer voor om zoveel mogelijk profielen in de sociale media te claimen, waar je overal dezelfde (liefst actuele) foto post, om elk misverstand of risico van potentiële persoonsverwisseling te minimaliseren.

Spammy backlinks? Welnee!

link-buildingJe ziet het steeds meer: bedrijven die koste wat het kost in het verleden links hebben gekocht, hetgeen nu tegen hen werkt. Als gevolg van deze spammy backlinks die vaak worden geassocieerd met gokken, medicijnen en beelden van schaars geklede mensen, scoren websites tegenwoordig dikwijls lager in de zoekresultaten.

Aan de andere kant is er niet altijd sprake van opzet, want de twee bedrijven die ik de afgelopen anderhalve week heb geholpen, zeiden beiden in het verleden gehackt te zijn geweest. En op basis van het onderzoek dat ik heb gedaan, geloof ik dat ook wel… Grotendeels…

Het eerste bedrijf bleek na het eerste onderzoek zo’n 20.000 links te hebben: iets meer dan 18.000 DOFOLLOW en zo’n 2.000 NOFOLLOW. Op zich is tegenwoordig deze verdeling al redelijk verdacht. Maar toen ik eenmaal dieper erin dook, ontdekte ik nog veel meer. Zo zag ik onder andere de volgende ankerteksten:

  • Atorvastatin (11%)
  • Sonata (11%)
  • Meridia (11%)
  • Generic Levitra (10%)
  • Atenolol (8%)
  • … en dergelijke

Nu moet je weten dat het bedrijf in kwestie niets met medicijnen van doen had. Het is een gerespecteerde onderneming die franchises in een bepaald marktsegment voor de consumentenmarkt aanbiedt.

Wat ook bleek was dat twee franchisenemers in het verleden wèl illegaal links hadden gekocht, want maar liefst 12% van ALLE backlinks van de moederorganisatie, verwees naar hun twee websites. Uit navraag bleek overigens dat beide franchinesnemers hun business hadden opgedoekt.

Enfin, al met al vond ik zo’n 16.000 spammy backlinks, verdeeld over 34 domeinen. Dat was ook handmatig gemakkelijk te controleren, of daar per ongeluk geen nette domeinen tussen stonden. Dat bleek niet zo te zijn en dus heb ik in de Google Search Console deze 34 domeinen volledig ge-“disavowed”, zoals dat heet.

Naderhand was het aantal backlinks nog maar iets meer dan 4.000, waarbij de het percentage DOFOLLOW was gereduceeerd van90% naar 53%. Dat zag er ook een stuk gezonder uit!

Het geval van het andere bedrijf was vrijwel identiek, behalve dat slechts 11.000 backlinks had naar één bepaalde pagina op de site, die allang niet meer bestond.

Heb je nog nooit gehoord van de “disavow”-tool van Google en heb je geen idee waar ik het over heb?

Laat ik het dan even uitleggen. Simpelweg komt het erop neer dat je aan Google te kennen geeft dat je graag wil dat de desbetreffende links niet worden beschouwd als geldige links naar je site en dus niet worden meegenomen in het bepalen van de ranking van je site in de zoekresultaten.

Dat je hiermee moet oppassen, klinkt wel logisch! Want stel dat je backlinks van bijvoorbeeld CNN of andere site met een extreem hoge autoriteit per ongeluk aanmerkt als illegaal en ongewenst, dan kan het zomaar zijn dat je nog verder omlaag tuimelt in de zoekresultaten.

Maar goed, de handleiding op de site van Google is erg duidelijk en anders kun je ook elders online meer dan voldoende informatie hierover vinden.

Heb jij de idee dat je mogelijk spammy backlinks naar je site hebt? Of wil je dat ik eens een backlink audit doe van je site? Neem dan gerust contact op via het contactformulier op de website, of boek een gratis consult.

Kunnen links naar niet-bestaande pagina’s een negatief effect hebben?

ERROR 404 NOT FOUNDDe vraag die logischerwijs naar boven komt als je luistert naar mijn verhaal van zojuist over spammy backlinks naar pagina’s die niet meer bestaan, luidt: “Kunnen spammy backlinks naar niet bestaande pagina’s schade berokkenen aan mijn site?”.

Grappig genoeg geeft John Mueller van Google deze vraag in begin 2012 al beantwoord. Hij zei toen het volgende:

To be clear, I have never seen a case where bad links pointing to URLs that return 404 have ever caused a website any noticeable problem in web-search. 404s are a part of the internet, they’re expected to be seen when a non-existent URL is crawled, there’s no reason that I can think of where it would make sense to count 404s against a site.

Dus feitelijk had ik de spammy links niet hoeven te disavowen…. Toch? Toch?

Nou, daar verschilen de meningen toch enigszins over, zeker als je erover denkt om pagina’s die een 404 NOT FOUND error geven, met een 301 status code te redirecten naar de homepage. Er zijn namelijk bedrijven / webdesigners die dat doen…

Maar dat is een onverstandige move… Waarom? Omdat een 301 redirect aangeeft dat de content permanent verplaatst is naar de pagina waar je naar doorverwijst. Als je daar goed over nadenkt, dan snap je wel dat dát dus geen handige zet is. Want als je aan Google doorgeeft dat de voorpagina de content bevat van een niet-bestaande pagina… Dan kom je wel op heel glad ijs qua content…

Ik zou dat risico in elk geval niet durven lopen! Wat je veel beter kunt doen is je belangrijkste pagina’s op de 404 pagina vertonen met links er naartoe. John Mueller heeft ooit ook al eens gezegd, dat die links niet helpen om pagina’s gecrawled te krijgen en ook niet om ze hoger te laten ranken. Maar je verhoogt daarmee wel de algehele gebruikerservaring van je site. En daar is het Google altijd om te doen… Zeggen ze…

Maar wat nu, als je in Google Search Console een groot aantal 404 errors tegenkomt onder het kopje “Crawl fouten”? Wat moet je dan? Laat ik je even een paar zaken vertellen over 404 errors:

  1. 404 errors hebben geen negatieve invloed op de ranking van je site, omdat Google je moeilijk kan straffen voor content die er niet is.
  2. Soms zitten er gewoon fouten in de URL’s op je site. Probeer eens wat URL’s die een 404 error geven met de hand te bekijken. Als dat wel werkt, is er echt iets anders aan de hand.
  3. Je hoeft crawl errors niet te fixen in Search Console. Als je ze in Search Console markeert als opgelost, dan doet dat verder niets. Dat is alleen zodat je het zelf bij kunt houden.
  4. Crawl errors worden in Search Console vertoond op volgorde van afnemende prioriteit, hetgeen gebaseerd is op diverse factoren. Als de eerste pagina met crawl errors overduidelijk irrelevant is, hoef je eigenlijk al niet verder te kijken.
  5. Op zich logisch: als je crawl fouten krijgt voor pagina’s die wel degelijk bestaan, dan moet je natuurlijk echt verder gaan zoeken, wat ik ook al onder punt 2. zei. Als Googlebot je belangrijke pagina’s niet kan crawlen, dan kunnen ze in no-time kelderen in de zoekresultaten. Ook kan het gebeuren dat gebruikers ze dan niet meer kunnen zien…

Tot zover over 404 NOT FOUND crawl fouten bij Google.

Facebook meer dan 1 mld gebruikers op één dag!

FacebookFacebook is het aantal gebruikers van 1 miljard allang gepasseerd. Maar onlangs is Facebook de grens van 1 miljard gebruikers op één dag gepasseerd. Dat houdt in dat 1 op de 7 wereldbewoners die dag gebruik heeft gemaakt van Facebook.

Dat kun je nog iets verder nuanceren, want er wordt gesteld dat het totaal aantal Internetgebruikers wereldwijd rond de 3 miljard ligt. Dus eigenlijk was 33% van de totale Internetpopulatie op 27 augustus actief op Facebook!

In juni liet Facebook nog weten dat het record op 968 miljoen stond, maar dat is nu dus verpletterd.

Tooltip: RepWarn – Houd je reputatie en die van je concurrenten in de gaten

RepWarnSoms kom je een leuke tool tegen, eentje waar je echt iets aan hebt. Dit keer liep ik tegen een soort van eigen zoekmachine aan, en niet zomaar eentje! Maar voordat je te enthousiast wordt even een waarschuwing: deze tool is niet gratis! Hij kost US$97 per maand en is daarmee ook niet voor iedereen weggelegd… Gelukkig kun je ’m ook voor US$1 gedurende 7 dagen uitproberen.

Ik heb het over de deze week uitgekomen RepWarn. Dit is een Reputatie Management en Keyword Monitoring Tool. Als je Google Alerts kent… en TalkWalker… Dan is dit de volgende generatie tool.

RepWarn houdt het web 24×7 in de gaten. Het kan je bedrijfsnaam monitoren, je producten, mensen en zelfs je concurrenten en hun producten. Wat dacht je van het in de gaten houden van de citations van je concurrenten? Dat kun je simpelweg instellen en je krijg automatisch elke dag e-mail updates met wat er nieuw is gevonden.

Ook kun je het inzetten om gemakkelijk nieuwe bestemmingen voor je citations te vinden… Om te zien of je nieuwe recensies hebt gekregen etc. etc. De mogelijkheden zijn schier oneindig als je er eenmaal mee aan de slag gaat. In de show notes heb ik een promotievideo van RepWarn opgenomen:

RepWarn zoekt niet alleen op Google, maar ook op Google+, Blogs, Forums, Yelp, YouTube, Twitter, Instagram en Facebook.

Binnenkort zal ik een demonstratievideo maken van RepWarn om je te laten zien hoe krachtig het is en hoe je het zoal kunt inzetten voor zowel het beschermen van je huidige business (lees: je reputatie), alsmede voor het vinden van nieuwe leads en dergelijke.

Kijk eens naar RepWarn en vertel me onderaan de show notes op www.reputatiecoaching.nl/145 of het je iets lijkt. Als je wilt kan ik eens een zoekopdracht voor je uitzetten om je te laten zien wat er zoal naar boven komt.

En met deze tooltip kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast leuk vindt, volg me dan via de verschillende kanalen: je kunt me vrijwel overal vinden.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd automatisch de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld en neem je voor deze week tenminste één ander persoon over de podcast te vertellen.

Op de website kun je me een berichtje sturen en zelfs een gratis consult inboeken. Ook kun je me bellen op 084–8831556 en zelfs rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten.

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 145 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

 

doorEduard

144: Interview met Hendrik-Jan Glerum van The Feedback Company. Tip voor Yelp, Insta-citations en Instagram out of the (square) box.

ReputatieCoaching PodcastEen gros podcasts heb ik inmiddels alweer uitgebracht, ofwel twaalf dozijn. Vandaag heb ik een paar korte topics en een interview voor je. Het eerste onderwerp voor vandaag is een tip die ik eerder deze week voor een klant heb uitgevoerd, die ik graag met je wil delen, namelijk het handig verzamelen van reviews op Yelp.

Het tweede onderwerp gaat over citations creëren via Instagram, waar ik eerder deze week ook al een blogpost over publiceerde. En als ik dan toch bezig ben over Instagram: er is het één en ander aan vernieuwd aan deze app.

Het derde onderwerp voor vandaag komt van luisteraar Martin uit Rotterdam: die maakte me attent op een potentieel risico bij diverse directorysites.

En in de show heb ik vandaag Hendrik-Jan Glerum van de Feedback Company, het vierde bedrijf dat bereid was in de show een aantal vragen te beantwoorden.

Daarmee moet het toch weer mogelijk zijn een goede 23 tot 25 minuten te vullen, denk ik zo…

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/144. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Slim reviews verzamelen op Yelp

Logo YelpOp geen enkele website of bij geen enkel reviewbedrijf is het zo moeilijk om reviews te verzamelen, als bij Yelp. Het lijkt er soms op, alsof Yelp niet wil dat mensen er reviews posten! Want de ene review is nog niet van de site verdwenen naar de “niet aanbevolen reviews”, of de volgende kukelt alweer naar de eeuwige magneetvelden.

Dit drijft dan ook veel ondernemers tot wanhoop: zij doen hun uiterste best om goede diensten te verlenen of goede producten te leveren, waarna ze netjes de klant, gast of patiënt vragen of deze een review wil posten op Yelp.

Alleen als die persoon een volledig profiel met foto heeft op Yelp, vrienden heeft, en al diverse reviews heeft gepost èn actief is, is de kans groot dat de recensie niet wordt gefilterd en dus blijft plakken, zogezegd, ofwel: zichtbaar blijft. En zelfs dan valt het nog te bezien of de review blijft staan!

Zo heeft Jeugdtandarts uit Beuningen 10 reviews verzameld op Yelp. Maar helaas is er maar 1 direct zichtbaar, want maar liefst 9 van de 10, worden… wat Yelp noemt “niet aanbevolen”. Yelp schrijft daar het volgende over op de pagina met veelgestelde vragen:

Waarom wordt een review niet aanbevolen?

Er zijn een aantal redenen waarom een review misschien niet wordt aanbevolen. Zo kan een review bijvoorbeeld geplaatst zijn door een minder gevestigde gebruiker, of op een nutteloze tirade of valse beschuldiging lijken. Sommige reviews zijn vals (zoals reviews waarvan we zien dat ze van dezelfde computer afkomstig zijn) en andere reviews suggereren dan weer een belangenconflict (zoals reviews die zijn geschreven door een vriend van de bedrijfseigenaar), maar vele andere reviews zijn echte reviews van echte klanten die wij onvoldoende kennen en daardoor niet kunnen aanbevelen.

Waarom beveelt Yelp niet elke review aan?

Er zijn veel websites die zoveel mogelijk reviews verzamelen en tonen van eender welke gebruiker. Maar Yelp is anders: we proberen een kleinere selectie van reviews aan te bevelen in een poging om de focus te houden op behulpzame en betrouwbare consumentenervaringen vanuit het hart van onze community.

We denken dat we goed ons best doen gezien het grote aantal reviews die we ontvangen en gezien de onvermijdelijke meningsverschillen die mensen altijd zullen hebben als het om reviews gaat. Op het einde van de dag maakt het niet echt uit wat wij denken — klanten zullen enkel gebruik maken van Yelp als de ervaringen waarover ze lezen op Yelp overeenkomen met de ervaringen die ze opdoen in het echte leven.

Dan kan het dus zomaar gebeuren dat 9 van de 10 reviews niet worden aanbevolen. En dat is zuur voor een hardwerkende ondernemer of zorgverlener, of in dit geval voor de Jeugdtandarts uit Beuningen. Je kunt een screenshot hiervan zien in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/144:

Niet aanbevolen reviews op Yelp

Een ondernemer die ik begeleid wilde graag meer reviews op Yelp hebben, maar het risico dat ze gedegradeerd zouden worden tot “niet aanbevolen” ook tegelijkertijd wilde verkleinen.

Hoe ik dat heb aangepakt? We hebben een totale export genomen van zijn klantenbestand, van alle klanten uit het verleden en de klanten van het heden. In de export hadden we de voornaam, de achternaam en het e-mailadres.

Ik heb voor hem een dummy Yahoo! account aangemaakt, waarin ik de 1.830 personen heb geïmporteerd. Vervolgens bleef ik ingelogd in Yahoo! en logde in op Yelp, met mijn eigen persoonlijke Yelp account. In Yelp heb ik aangegeven dat ik vrienden wilde toevoegen, waarbij ik mijn adresboek op Yahoo! kon koppelen.

Vervolgens kreeg ik alle mensen te zien die met hun e-mailadres ook een account op Yelp hadden. Daarbij heb ik alle mensen gezocht die sowieso een pasfoto hadden en minstens 10 reviews hadden gepost. Ook vond ik nog twee Elite Yelpies ertussen.

Zo heb ik uiteindelijk een lijst kunnen samenstellen met 38 Yelpies die al flink wat reviews op hun naam hadden staan. Deze lijst heb ik aan de ondernemer gegeven, zodat hij zelf kan kijken of de mensen nog steeds klant bij hem zijn en wie hij het beste kan benaderen om een review op Yelp te schrijven.

Dat kun jij dus ook doen! Exporteer je klantenbestand en pak alleen de velden: voornaam, achternaam en e-mailadres. Maak een dummy Yahoo! account aan en importeer de adressen. Geef Yelp dan toestemming om je adresboek op Yahoo! in te zien en voilà: daar liggen je pareltjes!

Op die manier verklein je de kans dat de geposte reviews verdwijnen aanzienlijk! Dus doe hier je voordeel mee!

Insta-citations en vernieuwingen aan Instagram

InstagramEerder deze week heb ik een artikeltje gepost waarin ik uitlegde hoe je citations kunt verzamelen met behulp van Instagram. De clou zit hem erin dat er een groot aantal websites is, dat de foto’s en de beschrijvingen en reacties van Instagram overneemt om die op een alternatieve manier weer te geven. Als jij dus een citation in de beschrijving bij je Instagram foto opneemt, is de kans groot dat die dus ook op andere sites opduikt.

Toegegeven: het is een zogenaamde “ongestructureerde citation” en de waarde van ongestructureerde citations neemt steeds verder af. Maar het blijft een citatation! En in de tussentijd moet je natuurlijk gewoon stug doorgaan met het creëren van citations op directory sites en dergelijke.

Even een leuk nieuwtje over Instagram. Tot voor kort was je blik op de wereld in Instagram vierkant. Alles was vierkant, ook mooie vergezichten, horizonten en dergelijke! Foto’s van gezichten waren ook vierkant… Alles was vierkant!

Hoewel je dit als fotograaf dwong om goed na te denken over je compositie, tenzij je concessies wilde doen aan je uitsnede en dergelijke, was dit een behoorlijke beperking.

Inmiddels is Instagram tot inzicht gekomen dat de wereld niet vierkant is en dat je ook landscape en portrait foto’s wilt kunnen delen, evenals liggende en staande video’s. En dus is dat ook mogelijk sinds de update die eerder deze week is uitgekomen.

Het is niet meteen te zien, want zowel liggende als staande foto’s worden nog altijd in eerste instantie vierkant weergegeven. Pas als je het knopje linksonder de foto klikt, wordt de foto liggend, dan wel staand weergegeven.

Tot zover over Instagram.

Martin: “Groot risico op sommige directorysites!”

Van de week had ik een Hangout met Martin uit Rotterdam. Hij was bezig om op basis van de instructievideo’s van de Summer Citations Sequence zijn verzameling citations verder uit te breiden en hij stuitte op iets wat hij toch wel aardig risicovol vond en dat hij mij graag wilde meedelen.

Hij kon op zowel trefplaats.nl, als op webbedrijvengids.nl gegevens van andere bedrijven aanpassen. Ik heb het geprobeerd te reproduceren en het lukte mij alleen op trefplaats.nl. Daar kon ik zelfs veranderingen doorvoeren, terwijl ik niet eens was ingelogd. Hiervan heb ik een screenshot opgenomen in de show notes, op [www.reputatiecoaching.nl/144]:

Nu weet ik natuurlijk niet of deze wijzigingen klakkeloos worden doorgevoerd, of dat ze eerst worden gescreend door een medwerker. Ik hoop het laatste…

Interview met Hendrik-Jan Glerum van de Feedback Company

hendrik-jan-glerumEerder deze zomer heb ik al mensen van drie reviewbedrijven geïnterviewd en vandaag heb ik de vierde in de show.

De gast van vandaag is Hendrik-Jan Glerum, de CCO van de Feedback Company.

 

Ben je benieuwd naar het interview?
Luister dan naar de audio!
 

En met het interview met Hendrik-Jan Glerum van de Feedback Company kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat je het één en ander hebt opgestoken van het verhaal van Hendrik-Jan en wellicht zie jij nu ook in, dat je ècht met reviews aan de gang moet voor je bedrijf, je praktijk, je restaurant of webwinkel!

logo-feedback-company

 

Wacht niet langer en maak gebruik van die gratis proefperiode van 30 dagen! Ga aan de slag! Want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel! En je hebt het nogmaals van Hendrik-Jan gehoord: de meeste mensen controleren toch echt eerst de reputatie van een bedrijf, voordat ze er zaken mee doen. En als er dan niets over jou is te vinden en wel een groot aantal positieve beoordelingen van je concurrent: wie denk je dat die persoon dan het liefst zaken mee gaat doen? Denk daar nog eens over na!

Maar goed, als je het interview leuk vond, de podcast leerzaam vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 144 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

doorEduard

143: Chantage met negatieve reviews, MapMaker geopend & Google patent voor weergavetijd. Lokale SEO hack en speciale aanbieding!

ReputatieCoaching Podcast

De podcast van vandaag begin ik met de vragen van twee luisteraars: de eigenaar van een dierenspeciaalzaak uit Apeldoorn en een tandtechnicus uit Kerkrade.

Nu wordt er in Nederland ook gedreigd met negatieve reviews in ruil voor bijvoorbeeld korting of een kopje koffie. En dat neemt steeds grotere vormen aan!

Google MapMaker is weer geopend voor wijzigingen en ik blik ook nog even terug op de Summer Citations Sequence van de afgelopen vijf weken. De laatste paar onderwerpen zijn de vier jaargetijden voor reviews, een Google patent voor het bepalen van de ranking op basis van weergavetijd en ik sluit de podcast van vandaag af met een snelle lokale SEO “hack” en een bijzondere aanbieding.

Dus blijf luisteren…

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/143. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Vragen van luisteraars

Ik begin vandaag met twee vragen van luisteraars. De eerste vraag komt van Nico, van Nico’s Dierenspeciaalzaak uit Apeldoorn en de tweede vraag komt van een tandtechnisch laboratorium uit Kerkrade.

Nico’s Dierenspeciaalzaak uit Apeldoorn

Ondernemer Nico uit Apeldoorn stuurde mij eerder deze week een berichtje met de volgende inhoud:

Goedendag,

Ik zou graag met u in contact komen, omdat u een aardig bericht heeft geschreven over mijn winkel.

Maar ik weet niet wie u bent!

Gr Nico

HIj had ook zijn telefoonnummer erbij gezet. Dus heb ik hem gebeld. Hij vertelde mij dat hij het afgelopen weekend bezig was met zijn website en ook weer eens –eigenlijk na veel te lange tijd– ging kijken wat er zoal over hem werd geschreven. En toen vond hij een recensie die ik op zijn Google Mijn Bedrijfpagina had achtergelaten. Ik beoordeelde de winkel zo’n maand geleden met vier sterren en postte de volgende recensie:

Met recht een dierenSPECIAALzaak. Het assortiment konijnen, cavia’s, hamsters en goudvissen is hier iets lager dan elders. Daarvoor in de plaats vind je er schildpadden, hagedissen, vogelspinnen, slangen en dergelijke. Het personeel is terzakekundig en je wordt er goed geholpen.

Dit is natuurlijk een heel leuke opsteker voor een lokale ondernemer. Bij het lezen van mijn naam ging bij hem geen belletje rinkelen, hij herkende mij ook niet van de foto en dus ging hij op zoek naar de persoon achter “Eduard de Boer”.

Nico vertelde dat hij er toen achterkwam dat ik, om hem te citeren: “heel veel interessante dingen doe”, waar hij graag eens iets meer over wilde weten. Toevallig had ik die middag niets te doen en maakte een afspraak om 13:00 uur.

Nico herkende mij inderdaad niet en bleek mij ook niet te kennen. Dat kan goed kloppen, want ik ben gewoon een doorsnee klant die links en rechts recensies post, als die goed (of minder goed) wordt geholpen of behandeld.

We hebben een goed uur gesproken over Nico’s Dierenspeciaalzaak, zijn specialisatie, de zakelijke ambities, zijn marketingactiviteiten en dergelijke. Hij was ook erg geïnteresseerd in de onderwerpen waar ik hem iets over kon vertellen: het verbeteren van zichtbaarheid, vindbaarheid en de reputatie van zijn dierenspeciaalzaak om zo meer omzet te creëren. Daar zag hij wel heil in.

Zo kreeg hij in het weekend een boos bericht op zijn Facebookpagina, van iemand die klaagde dat het vermelde telefoonnummer niet klopte. Dat bericht was nogal heftig en gelukkig kende Nico de persoon in kwestie, nam contact met hem op en verzocht deze het bericht te verwijderen. Gelukkig voor Nico gaf de poster daar gehoor aan.

Nico vertelde me dat hij een tijdje geleden is overgestapt van een vast nummer naar een mobiel nummer voor zijn zaak en de ellende die daaruit is voortgekomen blijft hem maar achtervolgen. Zo was het incident op Facebook niet de enige klaagzang over het inconsistente telefoonnummer…

Eenmaal thuisgekomen deed ik wat onderzoek en het bleek dat ik zo’n 40 foute citations kon opsporen: dus bedrijfsvermeldingen waarbij ofwel de bedrijfsnaam niet klopte, of het telefoonnummer, of beiden. En al die sites scoren redelijk goed als je dus op de bedrijfsnaam zoekt, met als gevolg dat een groot deel van de mensen een fout nummer belt en dus de dierenzaak niet aan de lijn krijgt, of een heel ander iemand te spreken krijgt. Dit alles leidt natuurlijk tot ergernis bij zowel prospects, als ook bestaande klanten! Dit kost gewoon business!

Ik heb Nico aangeboden hem te helpen met het opschonen van zoveel mogelijk vermeldingen en ook nog eens een aantal extra vermeldingen te creëren, om daarmee zijn lokale presence meer gewicht te geven.

Wat kunnen we hieruit leren? Volgens mij een paar belangrijke punten:

  1. Zelfs in deze moderne tijd van Internet, mail en dergelijke is het vermelden van een verkeerd telefoonnummer nog steeds een business-killer. Helemaal voor Nico, vanwege het grote percentage aparte dieren dat hij verkoopt. Veel mensen willen daarover toch liever iemand spreken, dan een antwoordje per mail ontvangen.
  2. Onderschat niet het aantal vermeldingen dat er van je bedrijf te vinden is, dat tegen je kan werken als de gegevens inconsistent zijn. Een deel zal ooit wel aangemaakt zijn door Nico of een voortvarende medewerker, maar een deel wordt ook gewoon automatisch aangemaakt, simpelweg doordat je een inschrijving bij de Kamer van Koophandel hebt, of je je bedrijf aanmeldt bij De TelefoonGids.
  3. Pas dus op met het zomaar in de markt zetten van een ander telefoonnummer. Doe eerst onderzoek of laat onderzoek doen. Niet alleen als je een ander telefoonnummer gaat gebruiken, maar al helemaal als je met je bedrijf gaat verhuizen! Want zo heb ik laatst voor een bedrijf dat binnen de gemeente Apeldoorn ging verhuizen een kort onderzoekje gedaan naar het aantal bedrijfsvermeldingen. En heb je enig idee hoeveel ik er binnen een kwartiertje had gevonden? Eerst vond ik er 447, maar na ontdubbeling bleven er alsnog 140 over!

Tja, soms lijkt het gemakkelijk: gewoon een ander telefoonnummer op je site zetten en denken dat daarmee de kous af is en je prospects en klanten het wel oppakken. Nou… Nee dus!

Stel daarom Google Alerts in met je bedrijfsnaam, om nieuwe vermeldingen gemakkelijk op te sporen. Bekijk de vermeldingen en zoek ook eens per kwartaal of zo naar alle vermeldingen die je voor je bedrijf kunt vinden, zowel op Google, als op Bing en DuckDuckGo.

Wees slim en sla alle vermeldingen op in een document of spreadsheet, dat je ergens veilig bewaart! Als je dan een verandering in je bedrijfsgegevens hebt, dan heb je tenminste een redelijk actuele lijst van alle sites waar je de wijziging moet aanbrengen of doorgeven.

Oh, en dan nog een bonustip die ik Nico ook heb gestuurd… Voordat je besluit echt overal je mobiele nummer te communiceren, weet dat lokale nummers nog altijd de voorkeur genieten.

Voor de waarde van je bedrijfsprofiel die dus ook in enige mate bepaalt op welke plaats je in de lokale resultaten komt, ziet Google liever een lokaal (geografisch georiënteerd) nummer, dan een mobiel nummer, of een 084-, 085-, 087- of 088-nummer…

Tot zover over Nico’s Dierenspeciaalzaak. Als ik weer eens nieuws over hem te melden heb, zal ik je het zeker meedelen.

Je vindbaarheid verbeteren, zonder gemolken te worden

A. Geelen van Tandtechnisch Laboratorium “Rep-Dent” uit Kerkrade postte een reactie bij de instructievideo over het aanmelden van je bedrijf op buzzfacts.nl. Hij schreef:

Beregoed, maar als de klanten zeggen: “U bent wel slecht te vinden op Internet” (buiten de bedrijfsnaam, want dat kan niet missen)…

Wat moet je dan radicaal veranderen zonder dat je gemolken wordt???

M.vr.gr. A. Geelen

Tja, waar zal ik beginnen? Bij podcast 1? Of bij het voorlezen van alle blogposts? Nee, even alle gekheid op een stokje. Voor veel ondernemers is het niet duidelijk hoe ze zich kunnen onderscheiden op Internet en hun zichtbaarheid, vindbaarheid en reputatie te verbeteren…

Dat was dus ook het geval bij Nico uit het begin van deze podcast. Hij had een probleem met inconsistente gegevens, maar deze tandtechnicus uit Kerkrade is gewoon niet te vinden. Hoewel anders, is het op zich een soortgelijk geval.

Want voor A. Geelen heb ik een kort stappenplan, dat ik feitelijk ook aan Nico heb gegeven:

1. Juiste gegevens bij de KvK en De TelefoonGids

Veel websites halen hun gegevens van de Kamer van Koophandel en/of De TelefoonGids. Begin er dus mee om die gegevens aan te passen.

2. Claim je Google “Mijn Bedrijf”-pagina

Ga vervolgens naar www.google.com/business en claim je bedrijf. Je ontvangt dan binnen circa twee weken een PIN-code die je moet invoeren op de door Google aangegeven URL. Daarna kun je je bedrijfsvermelding aanpassen en aanvullen waar nodig.

3. Citations opsporen en opschonen

Zoek daarna zoveel mogelijk bestaande vermeldingen van je bedrijf en controleer ze stuk voor stuk of de gegevens kloppen. Claim profielen, vermeldingen, pas ze aan, breid ze uit met teksten, foto’s, logo’s en maak ze consistent.

4. Creëer extra vermeldingen

Pas als je zeker weet dat je geen inconsistente bedrijfsvermeldingen hebt, ga je aan de slag met het creëren van extra vermeldingen. Binnenkort zal ik eens een lijst publiceren van sites waar ik bedrijven sowieso altijd aanmeld.

5. Opstarten reviewstrategie

Essentieel voor je reputatie is het verzamelen van reviews. Hiermee laat je zien hoe anderen jouw werk of jouw producten beoordelen. Dat is wat men noemt “social proof”. De rol van deze factor in het kooptraject wordt alleen maar belangrijker.

6. Google Bedrijfspanorama

Laat een Google Maps Trusted Bedrijfspanorama maken van je winkel, praktijk of in dit geval laboratorium. Dit geeft potentiële klanten of patiënten een goede indruk van hoe het er uitziet, het creëert herkenbaarheid en schept een gevoel van vertrouwen, wanneer iemand na het zien ervan bij je komt.

7. Zoeken & creëren overige extra vermeldingen

Tja en staan na al deze acties je collega’s nog steeds boven je, ga dan op zoek waar zij allemaal staan vermeld met hun bedrijf en meld jouw bedrijf daar ook aan, waar mogelijk.

8. Website herontwerp

Veel websites zijn nog niet mobielvriendelijk; zo ook de website van Rep-Dent. Dat is in deze moderne tijd van smartphones een dooddoener en zou eigenlijk al niet eens meer mogen voorkomen. Toch zijn ze er nog: mobielonvriendelijke sites.

Laat in zo’n geval je site herontwerpen, zodat die op basis van responsive technologie ook goed leesbaar wordt op mobiele apparaten. Dit kan een positief effect hebben op je vindbaarheid als iemand op een mobiel apparaat naar een bedrijf als het jouwe op zoek gaat.

9. Content, content en meer content…

Publiceer geregeld en regelmatig nieuwe, unieke en voor je doelgroep interessante content. Focus je primair op je eigen website en gebruik daarbij de sociale media om verkeer naar je website te trekken.

Gebruik een platform als Facebook dus niet als vervanging voor je eigen website. Want je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt en wat Facebook besluit te doen.

Beste A. Geelen, ik hoop je vraag hiermee enigszins beantwoord te hebben. Je kunt dus wel degelijk je zichtbaarheid, vindbaarheid en reputatie verbeteren, zonder “gemolken” te worden. Wil je meer informatie, neem dan gerust nog eens contact op of plan een gratis consult.

Dreigen met review voor gratis koffie?

Een ander onderwerp van het gesprek met Nico, over wie ik het aan het begin had, was ook reputatie en het nut en de noodzaak van het verzamelen van reviews. Dat wordt steeds meer gemeengoed en je hoort me vaak herhalen dat reviews steeds belangrijker worden voor consumenten bij hun keuze van een bedrijf, een product, een zorgverlener of een dienstverlener.

Maar reviews worden ook misbruikt. Ik heb al eens verteld over de horrorverhalen uit de Verenigde Staten, waarbij Elite Yelpies dreigen een restaurant of ander bedrijf te torpederen met negatieve recensies. Of deze verhalen echt helemaal waar zijn weet ik niet, maar inmiddels duiken die verhalen ook in Nederland op, alleen dan niet van Yelpies.

Zo verscheen eerder deze week het volgende artikel in de Stentor:

Een jonge vrouw uit Zwolle is na een negatieve recensie op beoordelingssite Thuisbezorgd op een zwarte lijst gezet. Horeca Nederland snapt dat wel, want steeds meer klanten proberen door te dreigen met slechte recensies korting te krijgen. De branchevereniging is het zat en onderneemt actie.

“Nou, ja”, twitterde @90vos verontwaardigd. “Eetcafé De Plataan belde dat ik niet meer bij ze mag bestellen na een slechte recensie op Thuisbezorgd.nl. Bizar.”

Storing

Eigenaar Tahir Yildirim van het Zwolse eetcafé bevestigt dat. Hij heeft het wel gehad met het gedrein op het Internet. “Er waren fouten gemaakt bij de bezorging”, erkent Yildirim. “Maar dat lag ook deels aan ‘tussenpersoon’ Thuisbezorgd. Die had een storing waardoor de klant niet werd geïnformeerd over de voortgang van de bestelling. En ik was de extra rucola vergeten. Dus heeft ze die nabezorgd gekregen, mét excuses en ze hoefde de pizza niet te betalen. Daarmee was voor mij de kous af geweest als ze niet een negatieve recensie op de website plaatste, zónder te vermelden dat ze de bestelling ook niet hoefde af te rekenen. Dat vind ik niet eerlijk. Dus ze hoeft bij ons niet meer te bestellen.”

Klaagster

De klaagster over de Zwolse pizzeria wil niet meer reageren, laat ze via een e-mail weten. Haar recensie is verwijderd.

Het chanteren van restaurants met de dreiging van een negatieve recensie neemt een vlucht. Via beoordelingswebsites als Iens, TripAdvisor, Smulweb en Thuisbezorgd zoeken kwaadwillenden naar ‘voordeeltjes’. Gasten zouden fors korting bedingen of een gratis kopje koffie eisen in ruil voor het niet plaatsen van een negatieve recensie, zegt woordvoerder Jos Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). “Ondernemers zien dat als bedreiging voor de goede naam van hun zaak. De impact ervan kan heel groot zijn.”. Koninklijke Horeca heeft er begrip voor dat ondernemers een zwarte lijst hanteren en klanten niet meer willen bedienen.

Signalen

KHN wil volgende week van zijn restaurantleden weten hoe vaak zij worden gechanteerd met negatieve recensies. Als de vele signalen worden bevestigd, start Horeca Nederland een groot onderzoek. De brancheorganisatie wil meer ruimte voor een tegengeluid en dat onterechte slechte recensies worden verwijderd.

Horeca Nederland wil het liefst dat gasten alleen een recensie kunnen achterlaten op een website als ze daadwerkelijk in het besproken restaurant zijn geweest.

Tja, daar zijn reviews natuurlijk niet voor bedoeld! Je hoort niet te gaan dreigen en ook als een probleem in den minne is geschikt of nog beter: helemaal opgelost, dan is het wel zo netjes de recensie aan te passen, te verwijderen of een nieuwe recensie te posten waarin je over de oplossing vertelt.

Natuurlijk is het goed om een negatieve ervaring te delen, maar het is vaak nog leuker voor de ondernemer als je ook eens wat vaker een positieve ervaring deelt, net zoals ik heb gedaan voor Nico’s Dierenspeciaalzaak waar ik het eerder vandaag over had.

MapMaker weer geopend in meer dan 50 landen!

In podcast 128 van mei dit jaar vertelde ik je dat Google haar product of dienst “MapMaker” tijdelijk had gesloten voor het aanbrengen van wijzigingen alsmede voor het invoeren van nieuwe gegevens. Aanleiding was toen allerhande misbruik, waardoor Google behoorlijk in verlegenheid was gebracht.

En ik kan je melden dat sinds twee of drie dagen Google MapMaker weer heropend is, nu ook in Nederland, alsmede in zo’n 50 andere landen! Toen ik eerder deze week ging kijken zag ik de melding, waarvan je een screenshot kunt zien in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/143:

Google MapMaker heropend in 50 landen

De twee belangrijkste wijzigingen die in het oog springen zijn:

  1. Zogenaamde “regionale leads” zullen ervoor zorgen dat edits in goede banen worden geleid
  2. Je kunt geen polygonen meer tekenen op Google Maps

Het is echter mij in elk geval nog niet duidelijk of de regionale leads alle edits moeten goedkeuren, vooraleer ze live gaan. Want volgens mij zullen nu hordes mensen weer richting Google MapMaker stormen om wijzigingen door te voeren en bedrijfsgegevens aan te passen.

Terugblik Summer Citations Sequence

Summer Citations Sequence: 25 instructievideos!Vorige week vrijdag kwam er een eind aan de vijf weken durende “Summer Citations Sequence”, waarin ik je 25 instructievideo’s heb gegeven met links naar de bijbehorende sites, waar je je jouw bedrijf kon aanmelden.

Oh, mocht je het overigens gemist hebben: afgelopen zondag heb ik een overzicht van alle 25 video’s uit de “Summer Citations Sequence” online gezet met links naar desbetreffende artikelen.

Heb je de video’s bekeken? En heb je er iets mee gedaan? Heb je jouw bedrijf ook aangemeld op de voor jou relevante sites? Wat vond je ervan? Moet ik binnenkort weer eens zo’n serie gaan samenstellen?

Geef je reactie onderaan de show notes van deze podcast, op www.reputatiecoaching.nl/143

Reviews: “De 4 jaargetijden”

Eens iets anders over reviews, want je weet nu heus wel dat je niet alleen op negatieve, maar ook op positieve reviews moet reageren, dat het goed is om reviews te posten en dat je natuurlijk om reviews moet vragen.

Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat reviews ook seizoensgebonden kunnen zijn? Kijk, een tandarts, fysiotherapeut of toko krijgt het hele jaar door patiënten of klanten… Maar een strandbar en een skiresort doen zaken op heel specifieke tijden in het jaar. De strandbar moet het vooral van de zomer hebben, terwijl het skiresort de meeste mensen in de winter op bezoek krijgt.

Voor dat type bedrijven is het nóg belangrijker dat ze zich gedegen voorbereiden op het drukke seizoen en dat ze dan alles in stelling hebben gebracht om reviews op een goede wijze te verzamelen, die niet verstorend werkt in de dagelijkse operatie.

En de reviews die je dán verzamelt, gaan je weer helpen om boekingen of gasten in het volgende seizoen te krijgen.

Zit jij nog te stoeien met de manier waarop je reviews moet gaan verzamelen? Neem dan gerust eens contact op: stuur een mailtje, spreek een voicemail in, of boek een gratis consult op de website.

Google patent voor weergavetijd (watch time)

us-patent-logoIets langer geleden las ik op Search Engine Journal het artikel “Google Patents ‘Watch Time’ as a Search Ranking Factor”. Daarin schreef Matt Southern dat Google een patent heeft gekregen voor het ranken van content op basis van weergavetijd, of “watch time” in het Engels.

In eerste instantie zou je denken dat het dan gaat over video… Dat lijkt logisch: hoe langer iemand een video blijft kijken, des te interessanter vindt hij of zij het. Het fenomeen weergavetijd wordt ook al langer in YouTube gebruikt, evenals bij Facebook video’s en video’s op andere platformen.

Maar het kan ook worden gebruikt voor gewone webpagina’s met tekst. Als mensen direct wegklikken bij het zien van een lang artikel kan dit een dempend effect hebben op de ranking in de zoekresultaten, in tegenstelling tot de situatie waarin iemand bijvoorbeeld vijf minuten of langer leest en dan pas het venster sluit of de pagina wegklikt.

Het patent beschrijft dus hoe de ranking aan content kan worden toegekend op basis van hoelang mensen ernaar kijken. Scores kunnen naar boven of beneden worden bijgesteld, afhankelijk van het kijkgedrag van de bezoekers.

Optimaliseren van de watch time (weergavetijd) op YouTube

YouTubeEven terugkomend op YouTube en de kijktijd op YouTube. Google heeft zelfs een heel support artikel over het optimaliseren van de kijktijd online staan. In het artikel “Optimalisatietips voor weergavetijd” kun je onder andere het volgende lezen:

De weergavetijd is een belangrijke statistiek voor het promoten van video’s op YouTube. Het algoritme achter videosuggesties geeft prioriteit aan video’s die leiden tot een langere weergavesessie dan aan video’s die meer klikken ontvangen. Kijkers hebben er meer aan als ze leuke video’s worden aangeraden, en videomakers profiteren weer van betrokken en geïnteresseerde kijkers.

Als je video’s maakt waar mensen naar blijven kijken, lang nadat ze erop hebben geklikt, zullen die video’s vaker worden aangeraden.

Meer kijkers aantrekken

  • Je videothumbnail en -titel zijn het eerste wat de kijkers zien als je video aan ze wordt aanbevolen. Maak beschrijvende en interessante thumbnails en aantrekkelijke titels voor je video’s die de content goed weergeven. Gebruik geen misleidende thumbnails en/of titels.

De aandacht van de kijker vasthouden

  • Wees een slimme editor: maak een boeiende intro voor je video’s en maak daarna gebruik van programmerings-, branding- en verpakkingstechnieken om de interesse te verhogen en vast te houden tijdens de hele video.
  • Geef kijkers meer video om te kijken: gebruik aantekeningen in de video en links in de beschrijving om het voor kijkers gemakkelijk te maken om video’s te blijven kijken, en voorkom dat kijkers verder klikken naar een andere website.
  • Bouw een vaste groep abonnees op: abonnees zijn je trouwste fans en worden automatisch op de hoogte gebracht van nieuwe video’s en afspeellijsten die ze kunnen bekijken.
  • Betrek je kijkers bij je video’s, stimuleer reacties en communiceer met je kijkers als onderdeel van de content.

Organiseren en programmeren

  • Genereer sessies met een lange weergavetijd voor je video’s door de video’s op je kanaal te ordenen en een goede plaats te geven.
  • Maak een regelmatig releaseschema voor je video’s wanneer je deze uploadt om kijkers aan te moedigen eerder videosets te bekijken dan afzonderlijke video’s.

En maak natuurlijk gebruik van YouTube Analytics om inzicht te krijgen in het kijkgedrag van je bezoekers / kijkers. Google schrijf hierover:

  • Je kunt gebruik maken van het Weergaverapport van YouTube Analytics om te zien welke video’s de beste weergavetijden en view-through-percentages hebben.
  • Het rapport voor kijkersloyaliteit laat zien welke video’s slechte weergavetijden en view-through-percentages hebben, en geeft aan naar welke video’s mensen lang blijven kijken. Als je terugkerende dips of afnamen in grafieken met kijkersloyaliteit ziet, kan er een gemeenschappelijke reden zijn waarom kijkers afhaken bij die video’s.
  • Je kunt de rapporten over de betrokkenheid van kijkers in YouTube Analytics gebruiken om te zien welke video’s leiden tot communityacties zoals reageren, favoriet maken en leuk vinden.

Maar maak jij eigenlijk al gebruik van video’s voor je marketing? Voor het verbeteren van je reputatie? Voor het beantwoorden van vragen van je klanten of patiënten? Zo nee, dan zou ik er maar eens snel mee beginnen!

Brenda-KokIn het verleden had ik al eens Brenda Kok in de uitzending voor een interview. Brenda is gespecialiseerd in videomarketing. Zij leert je hoe je KlantenWervende Video’s kunt maken. En 24 september aanstaande begint ze weer met een training. Daarover vertelt ze het volgende:

Luister naar Brenda haar speciale aanbieding in de podcast

Lokale SEO hack: Tellows

Laatst kreeg ik de vraag van Nooruz van Synup.com of ik een snelle lokale SEO hack had voor een artikel dat hij wilde publiceren… Een tip die internationaal toepasbaar is, snel uit te voeren, niet complex en toch rendement heeft.

Ik moest even nadenken en toen kwam ik op een tip die ik in januari 2014 ook al eens hier op de site had gezet met een instructievideo, namelijk het creëren van een citation op tellows.nl. In de show notes heb ik de video nogmaals opgenomen:

De stappen die je grofweg moet doorlopen kosten nog geen twee minuten. Je moet het volgende doen:

  1. Surf naar www.tellows.nl
  2. Kies je land rechtsboven
  3. Enter het telefoonnummer en klik op de knop [Zoeken]
  4. Voer je naam of pseudoniem in
  5. Typ de bedrijfsnaam
  6. Kies “telefoonnummer betrouwbaar” bij “Soort / Reden van telefoontje”
  7. Kies 1: Zeer betrouwbaar
  8. Zet je NAPT in het commentaarveld
  9. Voer de captcha in en klik op de knop “Nummer beoordelen”

Echt, het kost je nog geen twee minuten!

Wil je weten wat 14 andere lokale SEO experts voor tips geven, surf dan naar het artikel: “15 Local SEO Experts Share Their Hacks” op synup.com.

En met deze lokale SEO hack en de link naar zo’n anderhalf dozijn andere waardevolle tips, kom ik dan ook vandaag weer aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 143 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt: