#002 : SEO, content marketing en updaten van je CMS

Play

Hieronder vind je de transcriptie van de tweede aflevering van de Reputatie Coaching Podcast. In deze podcast vertel ik iets meer over mijzelf en mijn achtergrond, over reputatie coaching en de relatie met SEO en leg ik uit wat RSS-feeds zijn en hoe je die gemakkelijk kunt lezen. En voor de rest deel ik ook nog wat nieuws met je.

Reputatie Coaching PodcastHallo allemaal en hartelijk welkom bij de tweede aflevering van de Reputatie Coaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de Reputatie Coach– en ik ben de host voor vandaag!

De vorige podcast was de eerste podcast, waarin ik onder andere uitlegde wat een podcast is, wat je ermee kunt en hoe je ernaar kunt luisteren. Dus daar hoef ik niet verder meer op in te gaan, tenzij er nog vragen over komen.

Voor deze podcast heb ik een aantal onderwerpen gepland, waar ik iets over wil vertellen. Om te beginnen zal ik iets meer vertellen over mijn achtergrond en hoe ik ertoe ben gekomen om mij te gaan richten op Reputatie Coaching.

Vervolgens wil ik ook één en ander vertellen over reputatie coaching, reputatie management en het nut ervan. Ook ga ik in op de relatie tussen reputatie coaching en zoekmachine optimalisatie, ook wel “SEO” genaamd. “SEO” staat voor Search Engine Optimisation.

En zoals ik vorige keer al had beloofd zou ik ook ingaan op RSS-feeds: wat zijn dat eigenlijk, wat kun je ermee en hoe kun je er je voordeel uit halen?

Hoewel deze podcast niet over de persoon Eduard de Boer gaat, lijkt het me toch nuttig jullie iets te vertellen over mijn achtergrond en hoe ik ertoe ben gekomen om mij te gaan richten op reputatie coaching.

Mijn achtergrond

Ik ben geboren in 1968 en kan terugkijken op een leuke, interessante, leerzame en vooral inspirerende jeugd. “Inspirerend”, omdat ik door mijn opvoeding en mijn viereneenhalf jaar oudere broer continu in zekere zin werd uitgedaagd nieuwe dingen te onderzoeken, te doorgronden en te begrijpen.

Zo had ik tijdens mijn schooltijd al een programma voor de meldkamer van de politie in Apeldoorn geschreven dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week werd gebruikt.

Nadat ik het atheneum in Apeldoorn had afgerond ben ik via wat omwegen Informatica gaan studeren en tijdens mijn eerste project als ZZP’er was ik in 1990 programmeur (software developer) voor HCS in Apeldoorn.

In de periode 1992-1993 heb ik 17 maanden in Amerika gewerkt als programmeur voor software ten behoeve van call centers. In de jaren daarna heb ik wereldwijd veel meer telecomprojecten gedaan, zelfs tot aan Maleisië toe.

Van 1999 tot en met 2004 heb ik vrijwilligerswerk gedaan in de bush in Kenia, in het kader van community development en wildlife conservation.

In mijn vrije tijd maakte ik websites voor bedrijven en organisaties en gaandeweg leerde ik hoe ik de gemaakte websites hoger kon laten verschijnen in de zoekmachines voor de meest gebruikte zoektermen. Hierdoor nam de bekendheid en daarmee de reputatie van deze bedrijven toe, kregen ze meer klandizie en draaiden ze dus meer omzet.

Al vanaf mijn jeugd was ik een gepassioneerd hobbyfotograaf en vanaf de eerste helft van dit millennium ging ik ook commercieel fotograferen. Eerst begon ik in Kenia en later richtte ik mij op fotografie van een andere passie van me: de motorsport. De meer dan 130.000 foto’s die ik door heel Europa heb gemaakt vonden gretig aftrek, zowel bij de motorrijders zelf, als bij bladen en tijdschriften. Veel motorrijders hebben hun bekendheid te danken aan de door mij gemaakte spectaculaire actiefoto’s die nog steeds op hun websites staan.

Later ben ik me naast mijn werkzaamheden in de ICT gaan richten op bruidsreportages en bedrijfsreportages. Voor bedrijven maakte ik foto’s van complexe projecten en installaties en tevens van de medewerkers voor gebruik op visitekaartjes, LinkedIn profielen en wat dies meer zij.

Vanaf 2010 ben ik een website gaan opzetten voor promotie van nieuws en bedrijven uit de trouwbranche. Deze website groeide uit tot een site die dagelijks door honderden mensen werd bezocht.

Nu ik een aantal jaren verder ben, realiseer ik me dat er een rode draad door mijn leven loopt, die ik pas recentelijk ben gaan zien. Ach ja, “Verstand komt met de jaren”, zegt men niet voor niets.

Al vanaf mijn pre-adolescentie komen geregeld mensen bij mij met hun problemen, vragen en angsten. Nu pretendeer ik absoluut niet dat ik psycholoog ben, noch dat ik alle wijsheid in pacht heb. Maar tot op heden heb ik elke keer die mensen op basis van mijn kennis, ervaring, inzichten en bovenal gezond verstand advies kunnen geven, waar zij iets mee hebben kunnen doen.

Die rode draad in mijn leven waar ik het zojuist over had, is het inzetten van mijn kennis, kunde en kunnen ten behoeve van mijn omgeving om deze te helpen met het verder ontwikkelen van zichzelf. En opeens vallen alle puzzelstukjes dus op hun plaats: ik besloot een online reputatie coach te worden!

Hierin komt voor mij namelijk alles samen: mijn algemene ontwikkeling, de kennis van en ervaring met ICT en Internet, fotografie, kennis van zoekmachineoptimalisatie en Internetmarketing, gevoel voor commercie, inlevingsvermogen, enzovoorts… enzovoorts…

En zo kom ik dan op het fenomeen reputatie coaching en reputatie management. In de vorige podcast heb ik al vanaf Wikipedia geciteerd wat reputatie betekent. Kort gezegd is het de naam die een bedrijf of individu opbouwt op basis van ervaringen van de stakeholders, bijvoorbeeld klanten of patiënten.

Vroeger was er alleen mond-tot-mond reclame. Deze vorm van reclame is nog steeds één van de krachtigste en belangrijkste en heeft ook beslist nog niet afgedaan als manier voor het opbouwen van een reputatie.

Sterker nog, mond-tot-mond reclame is nu in dit tijdperk van Internet en de enorme groei van mobiele communicatie nog veel belangrijker en krachtiger geworden.

Alleen is de wijze waarop deze reclame wordt verspreid, veranderd. Die reclame loopt nu via Twitter, Facebook, Google+, Pinterest, Foursquare, Yelp, fora en duizenden review sites.

Potentiële klanten kunnen nu altijd en overal nalezen wat andere mensen vinden van een bepaald product, een bepaalde dienst of een specifieke dienstverlener. Op basis hiervan besluit men dan tot aankoop .

Als gevolg van deze globalisering van mond-tot-mond reclame kan een reputatie dus binnen een mum van tijd worden opgebouwd, maar ook worden afgebroken.

Search Engine Optimisation (SEO)

Naast dat ik bedrijven kan helpen met hun algemene online reputatie op Internet te verbeteren en beter te benutten voor het uitbreiden van hun business, ben ik ook gespecialiseerd in SEO in het algemeen en lokale SEO in het bijzonder. Doel van deze lokale zoekmachineoptimalisatie is het lokaal hoger laten scoren van bedrijven in de zoekmachines om deze zo te helpen de klantenkring te vergroten, samen met de omzet en dus de winst.

Recentelijk heb ik de online vindbaarheid van een lokale tandarts hier in Apeldoorn verbeterd en zijn we een online reputatie verbeteringstraject ingegaan. Het resultaat: het patiëntenbestand van deze tandarts groeit per maand met meer dan 40 nieuwe patiënten, zonder dat hij gebruik hoeft te maken van andere vormen van marketing, zoals Google AdWords.

De spreker, enterbrainer, schrijver en mentalist Arend Landman uit Utrecht schrijft op zijn website www.contentmarketingspreker.nl zelfs dat het aantal dagelijkse unieke bezoekers op zijn belangrijkste blog in korte tijd is verdubbeld naar ongeveer 2.000. Deze verdubbeling is volgens hem te danken aan het feit dat ik hem heb geholpen met het inzetten van “Google+ authorship” op zijn websites, waardoor bij zijn artikelen ook zijn foto verschijnt in de zoekresultaten. Hierdoor heeft hij het aantal bezoekers op zijn website dus in korte tijd verdubbeld, zonder additionele vormen van marketing. En doordat mensen er meer op klikken, komen zijn pagina’s automatisch ook weer hoger in de zoekmachines…

Parallel hieraan ziet hij een toename in de sociale betrokkenheid van zijn bezoekers op zijn Pinterest-pagina’s, de reacties op zijn weblogs en tevens een toename in het aantal boekingen.

Arend Landman is zich gaan specialiseren in het spreken over content marketing: hoe breng je informatie (“content”) optimaal aan de man/vrouw? Dit sluit perfect aan bij mijn activiteiten als reputatiecoach, dus binnenkort heb ik dan ook een interview met hem hierover.

RSS-feeds in Google Reader

En dan: RSS-feeds. In de vorige podcast vertelde ik al dat ik dagelijks honderden RSS-feeds volg om zo op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en nieuws op gebieden die mij interesseren.

RSS staat voor “Real Simple Syndication”. Het is een techniek die bij blogs, fora of nieuwssites ervoor zorgt dat mensen telkens automatisch op de hoogte worden gebracht van het laatste (meest recente) nieuws.

Je leest deze nieuwsstromen (“RSS-feeds genaamd”) met behulp van een zogenaamde RSS reader. Hiervoor zijn er speciale programma’s voor op je computer en smartphone, maar ik gebruik meestal simpelweg de dienst “Google Reader” van Google. Voor deze dienst heb je een Google-account nodig. Als je dan bent ingelogd, surf je simpelweg naar: http://reader.google.com/ en vanaf daar wijst het zich eigenlijk vanzelf.

Hiermee kan ik overal op de wereld en op elke computer de meest recente artikelen, nieuwsberichten en blogs lezen over de onderwerpen die mij aanspreken. Ik zoek geregeld op Internet naar nieuwe sites, waar ik mij dan op de bijbehorende RSS-feed abonneer.

In Google Reader kan ik met hoge snelheid de koppen van alle artikelen scannen, het zogenaamde “koppensnellen”. Als ik dan een artikelkop zie waarvan ik denk dat het interessant is, open ik het artikel. Ik open zo in no-time enkele tientallen artikelen, die ik daarna ga lezen. Op die manier heb ik binnen een uur letterlijk honderden artikelkoppen gescand en díe informatie eruit gepikt, die voor mij interessant is.

Voor mensen die veel onderweg zijn: er zijn ook diverse apps waarmee je de nieuwsfeeds waarop je in Google Reader bent geabonneerd, kunt lezen. Als je dan overdag een aantal artikelen hebt gelezen en je kijkt ‘s avonds nog even op je laptop of desktop naar het nieuws, dan zie je op dat moment alleen nog maar de nieuwe artikelen. Dus zo hoef je je niet af te vragen of je het al eerder op de dag hebt gelezen.

Houd de website http://www.reputatiecoaching.nl/ in de gaten, want binnenkort maak ik een filmpje over hoe ik werk met Google Reader. En in een toekomstig artikel of een volgende podcast zal ik ook eens uitweiden over hoe ik omga met al die artikelen, plaatjes, foto’s en informatie die ik zie en lees. Ook over hoe ik dat alles verwerk en opsla en hoe ik een continue stroom van ideeën creëer voor het schrijven van blogartikelen of voor topics van de podcast.

Dan nu weer eventjes wat techniek voor de luisteraars onder ons die reeds een WordPress blog hebben…

Moet ik altijd meteen mijn WordPress updaten?

In de vorige podcast refereerde ik aan de geplande releasedatum voor WordPress 3.5. Die stond op 5 december. Maar we hebben op Sinterklaasavond geen update van WordPress mogen ontvangen. Dus moeten we nog even wachten op de nieuwste versie van WordPress.

Aangaande nieuwe versies van software krijg ik vaak de vraag: “Moet ik meteen acuut mijn huidige versie van WordPress bijwerken naar de allernieuwste versie?”.

Mijn advies is om altijd eventjes een paar dagen tot een week te wachten bij zogenaamde punt-releases. Een punt-release is een versie waarbij het getal achter de punt wordt verhoogd. De punt-punt-releases (bij een nieuwe versie achter de tweede punt) raad ik mensen wel altijd aan om één of twee dagen na het verschijnen van de actuele versie hun WordPress blog bij te werken. Reden hiervoor is, dat met die zogenaamde “minor” releases vaak beveiligingslekken worden opgelost en het is natuurlijk niet wenselijk je website lang bloot te stellen aan algemeen op Internet bekende veiligheidsrisico’s.

Wellicht is het ten overvloede: maar zorg ervoor dat je ALTIJD een backup maakt van zowel je website data, als van je database, VOORDAT je een upgrade uitvoert!

Mocht er dan bij de upgrade iets fout gaan, dan kun je altijd de backup terugzetten. Ik zal een andere keer eens iets meer vertellen over het backuppen van een WordPress blog.

Hacked WordPress

Een laatste advies over het upgraden van je WordPress blog: zorg ervoor dat je wel altijd bijblijft met de recente versie van de software. Zo voorkom je teleurstellingen, want je bent echt niet de eerste van wie het weblog wordt gehacked en wie zijn of haar hele blog kwijtraakt als gevolg hiervan.

Tenslotte, mocht het je zijn ontgaan: afgelopen week heb ik een zogenaamde screencast op de website gepost waarin ik uitleg en laat zien hoe belangrijk het is om te zorgen dat je overal goed staat vermeld met je bedrijfsnaam, vestigingsadres, postcode, plaats en telefoonnummer. In toekomstige artikelen zal ik aan de hand van meer screencasts je leren waar je op moet letten en wat je moet doen om een betere online reputatie op te bouwen.

Houd de komende week een oogje op de site voor nieuwe content, of abonneer je op de RSS-feed.

Voor nu wens ik je succes met het werken aan je reputatie, zodat je later je reputatie voor JOU kunt laten werken.

Doei!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Eerste podcast (03-12-2012)

Play

Hieronder vind je de transcriptie van de eerste podcast die ik op 3 december 2012 heb opgenomen. In deze podcast leg ik eerst uit wat een podcast is en hoe je ernaar kunt luisteren. Daarna leg ik uit wat het woord “reputatie” nu eigenlijk betekent en waar het woord “blog” vandaan komt. De podcast sluit af met een korte toelichting op wat we in de nieuwe versie van WordPress kunnen verwachten aan verbeteringen en veranderingen.

Reputatie Coaching Podcast van 3 december 2012Hallo allemaal en hartelijk welkom op deze bijzondere dag. Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de Reputatie Coach– en ik ben de host voor vandaag!

Twee weken geleden was een bijzondere dag, omdat ik toen live ging met de site www.reputatiecoaching.nl en vandaag is het ook weer een gedenkwaardige dag: na werkelijk maandenlang testen en experimenteren met audio-apparatuur, software enzovoorts ga ik nu dan daadwerkelijk live met mijn eerste echte podcast: de Reputatie Coaching Podcast!

Maar voordat ik verder ga, zal ik je eerst uitleggen wat een podcast is. Een podcast is een soort van “radio”-uitzending, waarbij je de uitzending kunt beluisteren wanneer en waar het jou uitkomt, in plaats van af te moeten stemmen op de show, op het exacte moment dat die wordt uitgezonden. Je kunt de podcast ook gewoon nog maanden of jaren nadat die is verschenen, beluisteren.

Een podcast beluister je op je computer, MP3-speler of smartphone. En omdat je een podcast op elk gewenst moment en vrijwel overal kunt beluisteren, zie je dat veel mensen in de auto op weg naar en van hun werk podcasts beluisteren, of tijdens het hardlopen of fietsen. En weer anderen luisteren lekker onderuitgezakt naar hun favoriete podcasts in het openbaar vervoer.

De meest eenvoudige manier om je te abonneren op een podcast is door het programma iTunes te downloaden, via http://www.apple.nl/itunes . In iTunes zoek je dan op de term “Reputatie” “Coaching” (mag mèt en zonder een spatie ertussen) en vervolgens klik je op “Abonneer”. Vanaf dat moment wordt iedere nieuwe podcast automatisch voor je gedownload naar je computer, zodra je iTunes opstart en naar bijvoorbeeld je iPhone gekopieerd, zodra je je iPhone synchroniseert met je computer.

Oh, Voor de iPhone is er trouwens nog een ander alternatief om automatisch podcasts te downloaden naar je telefoon. Daarvoor kun je het programma “Pocket Casts” gebruiken. Het kost weliswaar US$1,99 (ofwel €1,79)  maar het werkt supereenvoudig en als je je op een podcast hebt geabonneerd, wordt die automatisch gedownload, zodra er weer een nieuwe beschikbaar is.

Vanzelfsprekend kun je de podcasts ook gewoon via de website beluisteren.

Van elke podcast maak ik een transcriptie, zodat je ook nog eens rustig kunt nalezen wat er allemaal is verteld. In die shownotities vind je ook eventuele links naar websites of handige programma’s die ik in de show noem.

Enfin, inmiddels heb ik volgens mij voldoende uitgelegd hoe je de podcast gemakkelijk overal waar je en wanneer je maar wilt, af te kunnen luisteren. Dit doe ik ook maar alleen in deze eerste uitzending, omdat het fenomeen “podcast” in Nederland nog lang niet bij iedereen bekend is.

Mijn bedoeling met deze podcast is ook om een soort dialoog te hebben met jullie, de luisteraars. Dus stuur vooral mailtjes, reageer op de blogberichten en als je wilt kun je zelfs je vragen, opmerkingen of nieuwtjes inspreken op de ReputatieCoaching hotline. Het nummer daarvan is: 084 – 883 15 56.

Die lijn staat dag en nacht open en je kunt er een voicemail voor ons achterlaten.  Mogelijk spelen we je bericht af, of bellen we je terug voor een interview in de show.

Zo, dit was genoeg inleiding en ik beloof je hierbij dat ik dit hele verhaal niet nog een keertje zal vertellen in een andere podcast. Vanaf nu kan ik mensen namelijk gewoon naar de eerste uitzending van de podcast verwijzen.

 

Laten we het dan nu hebben over ReputatieCoaching… Over reputatie… Wat is eigenlijk reputatie?

Wikipedia schrijft het volgende over het woord reputatie:

Reputatie is de weerslag van een reeks van eigenschappen die spontaan met een persoon, een organisme of een voorwerp geassocieerd worden. Gaat het hoofdzakelijk om negatieve eigenschappen dan is sprake van een slechte of kwade reputatie, gaat het daarentegen om overwegend positieve eigenschappen dan is de reputatie goed.
Een reputatie is dus een kwestie van perceptie en kan verschillen naargelang de opvattingen van de waarnemer of de kringen waartoe die behoort. Het hoeft dus niet te verwonderen dat er wellicht meer onterechte dan terechte reputaties circuleren die zich gedragen als goed-reproducerende memen.

Wikipedia gaat verder over “Bedrijfsreputatie”:

Ook organisaties beschikken over een reputatie. De manier waarop stakeholdergroepen een organisatie zien en waarderen wordt gedefinieerd als de (corporate) reputatie. De reputatie is de totaalindruk die alle stakeholders – bijvoorbeeld medewerkers, klanten, leveranciers, pers, politiek en de omgeving – hebben van een organisatie.
Een reputatie van een organisatie zegt iets over de mate van binding van de omgeving met het bedrijf. Succesvolle bedrijven zijn in de positie om met hun eigen communicatiemiddelen, producten en gedragingen de belangrijkste invloed te hebben op de reputaties die stakeholders van hen hebben. Deze reputatie moet niet alleen cosmetisch van aard zijn, maar authentiek [1]. De leden van de organisatie dragen de reputatie uit: iedere afzonderlijke medewerker heeft invloed op de reputatie.
Er zit verschil in het imago van een organisatie en de reputatie. Het corporate imago wordt bepaald door het beeld dat mensen hebben van een bepaalde organisatie of merk. Dit staat los van de vraag of deze personen nu wel of niet een relatie hebben met de organisatie. Reputaties daarentegen worden beïnvloed door belanghebbenden van een organisatie: er is altijd sprake van binding tussen het bedrijf en haar stakeholders. Reputaties ontwikkelen zich door de tijd heen als resultaat van consistent handelen en worden bekrachtigd door effectieve communicatie. Corporate imago’s kunnen echter in korte tijd, bijvoorbeeld door één campagne of incident, veranderen.

[1] Cornelissen 2004: Corporate Communications. Theory And Practice

VanDale houdt het iets simpeler en korter… Zij geven als betekenis voor het woord “reputatie”:

(goede) naam, faam

En op woorden.nl lezen we de volgende uitleg:

hoe er door anderen over iets of iemand wordt gedacht

Een reputatie heb je niet zomaar en die krijg je meestal ook niet vanaf je geboorte mee. Men zegt ook niet voor niets: “Een goede reputatie opbouwen…”. Dat betekent dus dat je aan een reputatie moet werken, om die “op te bouwen”.

Op de website www.reputatiecoaching.nl en met behulp van deze podcast ga ik je tips en adviezen geven over hoe je je online reputatie kunt onderzoeken, opbouwen, verbeteren en promoten.

Voor het opbouwen van je online reputatie zul je toch echt een blog moeten gaan beginnen, als je niet al een blog had. Het woord “blog” is een afkorting van “weblog”.

Wikipedia geeft als definitie voor “weblog”:

Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het om tekst, maar soms ook foto’s (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Weblogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om – al dan niet anoniem – reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie via een Trackback-mechanisme achter te laten.
Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers.

En ik hoop natuurlijk dat jullie als lezers/lezeressen en luisteraars het interessant vinden wat ik jullie allemaal vertel.

Ik ga je dus over een heleboel zaken vertellen, zoals bijvoorbeeld over bloggen, over WordPress, over het meten van de resultaten van je inspanningen, over Google en Bing, over zoekmachine marketing en zoekmachineoptimalisatie, over lokaal scoren in de zoekmachines en de feiten en mythen van SEO, teksten schrijven, gratis promotie op Internet enz. enz.

En als je het leuk vindt, kan ik je zelfs ook leren hoe je je eigen podcast kunt beginnen.

Maar laat ik niet te hard van stapel lopen en ik ga je de komende podcasts vertellen over het beginnen van een blog op een dusdanige manier, dat je er een online reputatie mee kunt opbouwen.

En bovendien lees ik dagelijks honderden blogberichten en nieuwsflitsen over de meest uiteenlopende onderwerpen die mij interesseren, waaronder reputatie coaching, reputatie management en zoekmachineoptimalisatie. De interessante dingen die ik tijdens mijn dagelijkse leesuurtje tegenkom, zal ik natuurlijk ook met jullie delen.

Mede hierdoor wordt het dus niet een training die je van het begin tot het einde kunt of moet of kunt volgen. Door middel van het zogenaamde “taggen” en “categoriseren” van de artikelen zal ik aangeven over wat voor onderwerp het gaat en waar je het mogelijk voor kunt gebruiken. Op deze manier hoop ik een heel breed publiek te interesseren.

En natuurlijk heb ik ook echt jullie feedback nodig, want zonder jullie reacties en vragen heb ik geen idee waar jullie mee worstelen om je online reputatie op te vijzelen. Of misschien heb je wel een negatieve reputatie opgebouwd en heb je advies nodig over hoe je daarmee moet omgaan.

Je krijgt hierbij van mij de garantie dat ik jouw geval anoniem zal behandelen, als je mij daar om vraagt.

Wil je advies of hulp, stuur dan een mailtje naar info@reputatiecoaching.nl of spreek je bericht in op: 084 – 883 15 56. Ook kun je onder elk blogbericht reageren. Geef me wel even de tijd om over je situatie/geval/vraag/probleem na te denken om te zien of ik je kan helpen. Ik zal je sowieso binnen 24 uur laten weten dat ik je bericht heb ontvangen.

Vandaag wil ik je even vertellen dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op 5 december a.s. (dus op Sinterklaas) de nieuwe versie van WordPress uit komt. Dat is dan versie 3.5. Hierin zit een aantal vernieuwingen verwerkt.

Zo komt WordPress 3.5 met een nieuw thema, genaamd “Twenty Twelve”. Het leuke is dat dit een “mobile responsive” thema is. Als je niet weet wat dat is, verwijs ik je naar de website naar het artikel “Mobiele website? Hoezo?”.

Ook komen er nieuwe bericht types, naast het standaard blog bericht. Zo komen er bericht types voor afbeeldingen, links, citaten, status updates enz.

Bovendien is de media uploader totaal vernieuwd, evenals de mediablibliotheek.

Als je al een WordPress blog hebt, dan ken je hoogstwaarschijnlijk de “Links Manager” wel, voor het beheren van je links. In nieuwe installaties van WordPress 3.5 is die niet meer standaard aanwezig.

Verder staat het XML-RPC protocol vanaf deze versie van WordPress standaard aan en staat WordPress standaard op de UTF-8 karakterset.

Natuurlijk zijn er nog veel meer aanpassingen. Maar wil je meer lezen over de belangrijkste veranderingen en vernieuwingen in WordPress versie 3.5, dan verwijs ik je naar het artikel “WordPress 3.5 op 5 december?” op de website.

Nou, ik vind dat ik hiermee je in deze eerste podcast van meer dan voldoende informatie heb voorzien. Ik wil je ook niet meteen ontmoedigen of afschrikken. Als er bepaalde dingen zijn die je niet helemaal duidelijk waren, schroom dan niet dit gewoon bijvoorbeeld onder aan deze transcriptie te vragen in de vorm van een reactie. Vroeger kon namelijk niemand bloggen, dus we hebben het allemaal moeten leren!

Dit was het voor vandaag! Ik zie je graag terug in de volgende podcast! Kijk in de tussentijd af en toe eens op de site naar nieuwe artikelen, of abonneer je op de RSS-feed. (Mocht je niet weten wat dat is: dat leg ik onder andere de volgende keer uit!)

Doei!!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.