Categorie archief Podcasts

doorEduard

Podcast Aflevering 12 (18-02-2013)

ReputatieCoaching Podcast nummer twaalf!

ReputatieCoaching Podcast Aflevering 12 (18-02-2013)Hallo en welkom bij de ReputatieCoaching Podcast! In deze podcast deel ik nieuws uit de Internet en Content Marketing wereld en geef ik praktische tips over hoe je vandaag al kunt beginnen met het verder opbouwen van je online reputatie en het vergroten van je vindbaarheid op Internet. Zo zorg je ervoor dat je meer potentiële klanten naar je site trekt en dus meer omzet en dus winst kunt maken. Mijn naam is Eduard de Boer -ook wel bekend als de ReputatieCoach- en ik ben je host voor vandaag!

Tjongejonge, afgelopen week heb ik weer zoveel leuke en interessante artikelen gelezen, het was gewoon lastig om te moeten kiezen. Het liefst zou ik ze allemaal behandelen, maar dan wordt de podcast helemaal zo lang. Dus de onderwerpen die ik voor deze twaalfde podcast voor je heb uitgekozen zijn als eerste: minder links in Google Webmaster Tools, ten tweede: vitamine F en vitamine T vakanties, en als derde iets over de grootste dreiging voor Yelp en recensies in het algemeen. Afgelopen week was het Valentijnsdag, dus daar heb ik ook nieuws over. Als laatste onderwerp heb ik zeven zinloze SEO-activiteiten voor je.

Een goede anderhalf tot twee weken geleden ontstond er grote paniek in de diverse SEO communities en online groups etc. over het feit dat een boel mensen opeens veel minder backlinks zagen in Google Webmaster Tools. Ik las in een artikel van Barry Schwartz op searchengineland.com dat werkelijk tientallen mensen dit probleem leken te hebben.

Uiteindelijk was het een kleine hiccup in Google Webmaster Tools en was het in iets meer dan een week opgelost en hadden de webmasters hun felbegeerde linkjes weer terug.

Zo zie je maar: soms kan zelfs de techniek bij Google falen en als je heel erg veel waarde hecht aan alle getalletjes die je overal kunt meten, dan kan ik me voorstellen dat je behoorlijk in de flipstand schiet, als je je resultaten van de ene op de andere dag zo ziet fluctueren.

it soort storingen gebeuren veel vaker, dus als jou zoiets overkomt raad ik je aan om rustig te blijven en niet meteen de ondergang van de wereld te vrezen. Ga op Internet op zoek of er anderen zijn met hetzelfde probleem of ga op zoek naar de oorzaak. Ga niet direct je hele website omgooien in de angst dat je iets verkeerd hebt gedaan. Mocht dit namelijk toch gebeurd zijn, dan kun je er per direct waarschijnlijk toch niet veel aan doen.

Maar meestal loopt het dus gewoon toch goed af en blijkt het het gevolg te zijn van een storinkje ergens in een paar regeltjes programmacode.

Vitamine F: heb jij er ook zo’n behoefte aan? Of heb je geen idee waar ik het over heb? Nee, het is geen voedingssupplement of iets dergelijks. Vitamine F staat voor Facebook vakantie. Wat dat betreft kan het ook “Vitamine T” heten, voor “Twitter vakantie”. Je leest steeds meer op Internet dat mensen moe worden van al hun drukte op de diverse sociale media, zoals Facebook en Twitter. Op de site marketingland.com las ik in een artikel dat 61% van de 1.006 geïnterviewde volwassen Facebook-gebruikers toegaf een paar weken geen Facebook gebruikt te hebben, omdat ze het gevoel hadden dat ze er even afstand van moesten doen. De redenen liepen uiteen van “Te druk / geen tijd ervoor” (dat zei 21%), “Geen interesse meer” (10%), “Pure tijdverspilling / geen relevante content” (ook 10%). Verder vonden mensen gewoon dat het te negatief was, er teveel tijd aan besteedde of geen Internet toegang hadden. Slechts 2% waardeerde “real life”, dus interactie met mensen in het echte dagelijkse leven waardevoller, en komisch genoeg had 1% er problemen mee vanwege religieuze overwegingen.

Zelf ben ik ook minder op de sociale media te vinden, in ieder geval privé. Bij mij is de oorzaak dat ik gewoon niet voldoende tijd heb om alle berichten van iedereen te lezen: ik ben gewoon te druk met een aantal zaken die voor mij hogere prioriteit hebben!

Zo heb ik een aantal mensen van mijn Facebook tijdslijn gehaald (en ja, ik ben nog wel met ze bevriend), die voornamelijk alleen maar plaatjes of in mijn ogen onzinnige teksten postten. Deze worden dus niet meer getoond.

Op diverse Twitter accounts heb ik het aantal mensen dat ik volg teruggebracht van over de 800-900 naar iets meer dan een dozijn. De rest zit op Twitter verdeeld over een aantal lijsten. Maar die tweets zie ik dus in ieder geval niet.
Ik vind dat mensen dit niet persoonlijk moeten opvatten. Ze kunnen me nog altijd bellen of een berichtje sturen, die ik dan ook zeker lees en waarop ik ook zal reageren, als is het mogelijk iets vertraagd, als gevolg van alle drukte.

Waar ik benieuwd naar ben is jouw ervaring, als luisteraar. Je luistert nu naar de podcast (of je zit deze tekst in de vorm van een transcriptie te lezen), dus dat volg of lees je nog wel. Maar ben jij nog steeds net zo fanatiek op de diverse sociale media zoals Facebook en Twitter als voorheen, of wordt het bij jou ook minder? Heb je ook het gevoel dat je eventjes een vitamine F of T vakantie nodig hebt? Of heb je recentelijk een tijdje afstand genomen van de sociale media? Laat het onderaan de transcriptie van de podcast weten, door een reactie te posten. Je kunt de transcriptie van deze podcast trouwens vinden op www.reputatiecoaching.nl/12.

In het voornoemde onderzoek werd de kandidaten ook gevraagd of ze in 2013 meer of minder tijd op Facebook dachten te zullen doorbrengen. Daarop antwoordde 3% dat ze verwachten meer tijd te zullen doorbrengen, en 27% verwacht minder tijd te zullen doorbrengen op Facebook. Maar liefst 69% verwacht dat het ongewijzigd blijft.

Je kunt de exacte getallen doorlezen in het artikel wat ik onderaan de transcriptie in de show notes heb gelinkt.

Yelp loopt gevaar. Ondanks dat ze in het vierde kwartaal van 2012 een recordomzet hebben geboekt, hebben ze niet navenant veel winst gemaakt. Sterker nog, volgens een artikel op localseoguide.com hebben ze zelfs US$ 5.3 miljoen verlies gemaakt. Natuurlijk zijn Facebook, Foursquare en sinds vorig jaar mei Google+ Local een bedreiging voor Yelp. Maar het grootste gevaar volgens de schrijver van het artikel zit erin dat er langzamerhand zoveel sites komen waar ondernemers moeten betalen om goed gevonden te worden. Dus krijgen de diverse lokale marketing ondernemingen minder inkomsten om personeel voor de desbetreffende regio of stad aan het werk te houden, hetgeen weer een negatief effect heeft op de omzet aldaar. Ergo: één en ander komt dan in een neerwaartse spiraal.

Volgens anderen is Yelp de grootste bedreiging voor zichzelf. Vooral in de VS houden ze er nogal erg pusherige activiteiten op na om citations en extra advertentiemogelijkheden te verkopen.

Een probleem wat alle review sites langzaamaan krijgen is de grote hoeveelheid fake reviews. Yelp heeft op zich ontzettend goede spam filters, maar die staan dikwijls zo strak afgesteld, dat ook reviews van echte mensen plotsklaps naar de eeuwige magneetvelden verdwijnen.

Yelp is daarin echter niet de enige, want de discussiegroepen van Google staan vol met verdwenen reviews, waarvoor geen verklaring is, noch een acceptabele verklaring voor wordt gegeven.

Zelf heb ik er ook iets onder geleden. Zoals je wellicht weet heb je op Google+ Local tenminste tien reviews nodig voor je Google+ Local vermelding, voordat deze met de inmiddels bekende Zagat-score van maximaal 30 punten worden getoond in de zoekresultaten. Ooit had ik voor Allround Fotografie maar liefst 14 reviews, allemaal van echte bruidsparen en bedrijven. Maar door het aanscherpen van de algoritmes door Google hebben we er op dit moment nog maar tien over. Op een gegeven moment zaten we zelfs op 9 reviews!

Een ander probleem met al die review sites is dat: 1) ondernemers langzamerhand geen idee meer hebben, waar ze kun klanten of patiënten om reviews moeten vragen en 2) de mensen die op Internet op zoek zijn naar informatie zien letterlijk sterretjes voor ogen met al die reviews en worden blind voor alle reviews en recensies.

Toch raad ik eenieder aan gewoon door te gaan met het verzamelen van reviews door klanten of patiënten. Vraag ze om deze te posten op Google+ Local, Facebook, Yelp of lokale of branchespecifieke review sites. En vraag natuurlijk niet iedereen om op al deze sites een review te posten. De kans dat je er dan überhaupt eentje krijgt wordt dan al tot een minimum beperkt.

Vergeet Yelp niet! Reden dat ik dit zeg is dat Yelp recensies je helpen in Apple kaarten om boven je concurrenten te worden getoond, als mensen bijvoorbeeld zoeken op de zoekterm “bloemist Rotterdam”.

Met andere woorden: je moet dus wisselen in de sites, waar je reviews verzamelt. Zo bouw je gaande de tijd een aardig arsenaal aan recensies op. En denk erom: Google verwacht heus niet, dat je maandelijks tientallen recensies verzamelt. Als je dat doet, gaan er bij alle social media sites echt alarmbellen af! Nee, als het je lukt om per maand 1 à 2 recensies erbij te krijgen, ben je op zich al spekkoper!

Een laatste tweetal tips over recensies, en dan ga ik door met het volgende onderwerp. Probeer zoveel mogelijk de diverse recensie sites in de gaten te houden om te zien of er nieuwe reviews over je worden gepost. Zo kun je snel en adequaat inspringen op mogelijk negatieve reviews die mensen posten. In vorige podcasts heb ik al genoeg verteld over hoe je je reputatie daarmee mogelijk kunt redden.

De andere tip ten aanzien van de reviews op de diverse sites is: vertrouw niet dat ze er eeuwig zullen zijn. Met andere woorden: websites komen en websites gaan. Dus maak een apart document op je eigen computer of ergens in de cloud bij bijvoorbeeld Google Docs, waar je alle recensies naartoe kopieert en plakt. Bewaar ook de naam, datum en zoveel mogelijk andere gegevens bij elke recensie. En de bron waar je ‘m vandaan hebt.

Deze recensies kun je dan ook altijd hergebruiken en ik raad je ook zeker aan ze op een pagina of op meerdere pagina’s op je site te zetten.

Wow, dat was weer een heel stuk over recensies en het werd onverwacht langer dan gepland. Dus ga ik snel door met het volgende onderwerp: Valentijnsdag.

Valentijnsdag is genoemd naar de Heilige Valentijn die leefde in de derde eeuw na Christus. Bijna 200 jaar later (496 na Christus) werd 14 februari door Paus Gelasius I uitgeroepen tot de dag van de Heilige Valentijn. Het opmerkelijke is dat er in 496 na Christus weinig bekend was over de Heilige Valentijn. Valentijn werd genoemd als één van degenen ‘die terecht door mensen wordt vereerd, maar wiens daden slechts aan God bekend zijn.’
Op zich is het enigszins vreemd dat er een dag wordt uitgeroepen voor iemand, van wie niemand meer weet wat deze gedaan heeft. Ook is de relatie tussen de Heilige Valentijn en een dag voor geliefden ietwat onduidelijk op deze manier. Tot zover een korte blik naar deze onlogische geschiedenis.

Valentijnsdag is afkomstig uit de Verenigde Staten. Men wenste daar meer de nadruk te leggen op liefde dan op anonieme liefde. In de jaren 90 werd Valentijnsdag ook in Nederland populair. Veel retailers begonnen Valentijnsdag aan te grijpen als manier om de verkoop van cadeaus te bevorderen, en met succes. Wereldwijd kwam er Valentijnsdag merchandise op de markt.

De verkoop is ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 500% gestegen!!! Dat is dan de online bloemenverkoop in zeven Europese landen, te weten: Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Duitsland, Nederland en Oostenrijk.
Hiervan kwam 10,4% van de online aankopen vanaf een iPhone of iPad. Volgens IBM komt inmiddels 14,5% procent van alle bezoekers aan een website van een retailer via een mobiel apparaat. Om je een idee te geven: in 2009 was het totaal aantal online aankopen vanaf een mobiel apparaat slechts zo’n 1%!

Ik denk dat afgelopen Valentijnsdag een boel bloemisten erg ongelukkig waren, vanwege de geringe omzet. En dat, terwijl ze een mega-inkoop hadden gedaan omwille van deze altijd oh-zo populaire dag waarbij iedereen bloemen koopt voor één of meer mensen van wie ze houden.

Want die omzetgroei en toename in verkoop is gegaan naar websites van bloemisten van wie de site wél goed smoelde op een mobiel apparaat. Een kort onderzoek naar een aantal bloemisten hier in Apeldoorn toonde namelijk een aantal potentiële problemen aan, waarvan ik er een paar overduidelijke hier met je wil delen:

  1. Sommige bloemisten stonden op een verkeerd adres vermeld, omdat ze inmiddels waren verhuisd.
  2. Sommige bloemisten hadden geen contactgegevens zoals bijvoorbeeld een telefoonnummer in Google+ Local.
  3. Sommige bloemisten hadden een fantatisch mooie site, maar wel eentje die alleen in Flash werkte en dat doet het niet op iPhones en iPads!
  4. Sommige sites waren niet goed te bekijken op mobiele apparaten.
  5. Sommige bloemisten stonden niet op Facebook Nearby.
  6. Vrijwel geen enkele bloemist was te vinden op “Apple kaarten”.

Samenvattend kunnen we stellen dat bloemisten nu iets minder dan een jaar hebben om hun online vertegenwoordiging te verbeteren, want anders zijn ze met de groeicijfers die ik zojuist meldde, volgend jaar echt de pisang!
Nu gaat dit over bloemisten, maar is jouw site goed te bekijken op een mobiel apparaat? Zijn je contactgegevens overal consistent en actueel? Zijn ze gemakkelijk te vinden op je site? Ben jij te vinden op Google+ Local, Facebook, Yelp en andere lokale of branchespecifieke websites?

Hou deze groeicijfers in de gaten en doe er je voordeel mee. Wacht niet te lang, want voordat je het weet, gaan de mensen die eerst jouw vaste klanten waren, naar je collega die zijn online zaakjes wel goed op orde heeft!

Tussendoor even een leuk feitje om te weten: Google stuurt per maand honderdduizenden mails naar webmasters over hun website. 90% daarvan is gerelateerd aan black-hat technieken. Dat zijn illegale trucs die webmasters uithalen om proberen hun positie in de zoekmachines te verbeteren. Mijn advies hierover is: blijf er verre van en blijf gewoon goede content produceren. Zorg ervoor dat je die content door middel van een goede contentmarketing strategie onder de aandacht van je doelgroepen brengt en bouw zo je business. Op deze manier kan ik je garanderen dat je het in ieder geval voor wat betreft je ranking in de zoekmachines, het langer zult volhouden dan je concurrenten die wel hun toevlucht zoeken tot illegale praktijken!

Eerder deze podcast had ik het al over het nauwlettend in de gaten houden van je website statistieken. Er zijn mensen die hebben apps op hun smartphone om gedurende de dag continu de voortgang van alle metrieken die ze willen weten over hun website, in de gaten te houden. Ook zijn er mensen die de hele dag de realtime rapportage van Google Analytics open hebben staan. Maar tenzij je in de aandelenmarkt zit: wat is je doel hiervan? Geeft het je een kick?

Als je eerlijk bent: houdt het je dan niet van je werk af? Op de website van Search Engine Journal las ik een leuk artikel over 7 meest voorkomende zinloze en tijdverspillende SEO-activiteiten:

  • Nummer 1: elke dag je bezoekersaantallen bekijken. Dit doet vrijwel iedereen die net een nieuwe site lanceert of die sinds kort Google Analytics heeft geïnstalleerd. Maar het is veel beter je te concentreren op het bieden van goede en waardevolle content, waardoor die bezoekers langzaamaan kopers of zelfs in figuurlijke zin “ambassadeurs” van jouw bedrijf of merk worden.
  • Nummer 2: backlinks kopen, of social media aandacht. Het moet toch langzaamaan voor iedereen duidelijk zijn dat het geen zin meer heeft om 10.000 of 100.000 backlinks te kopen?! Sterker nog: je loopt het grote risico dat dit een negatief effect heeft op je scores in de zoekmachines, omdat je wordt afgestraft! En om dan terug te komen op je oude posities, door je aangerichte schade te herstellen, gaat je nog veel meer geld kosten! Er zijn zelfs gevallen bekend van bedrijven die maar opnieuw zijn begonnen met een nieuwe domeinnaam en een nieuwe website, nadat ze van een dergelijke koude kermis thuis waren gekomen.
  • Nummer 3: dichtheid van je trefwoorden meten en sturen. Een tijd geleden heb ik hier al over bericht. Kort gezegd komt het erop neer, dat je je content moet produceren voor mensen en niet voor de zoekmachines. Zoekmachines kopen nooit iets bij je, mensen wel!
  • Nummer 4: nutteloze artikelen uploaden naar directories. Vrijwel alle artikel sites zijn amper meer te vinden in de zoekresultaten. Ook hechten zoekmachines geen waarde meer aan artikelen waarin links naar jouw site of sites staan vermeld.
  • Nummer 5: obsessief je posities in de gaten houden. Dit noemde ik al eerder. Vind rust in de wetenschap dat je waardevolle content produceert en dit op de juiste manier onder de aandacht van je doelgroep brengt. Deze strategie kost tijd, maar zal je geleidelijk echt helpen met het versterken van je posities.
  • Nummer 6: zogenaamde gespinde (of is het “gesponnen”) artikelen publiceren. Deze techniek heeft een aantal jaren gewerkt. Je schreef dan een artikel en ging alle woorden en zinnen iets herschrijven met andere bewoordingen en/of synoniemen enz. En deze artikelen publiceerde je dan ook weer met backlinks naar je eigen site of sites. Dit heeft geen zin meer en kun je dus ook gewoon achterwege laten. Ook hier geldt: spendeer die tijd aan het nóg beter maken van je waardevolle en originele content.
  • Nummer 7: proberen je site zó in te richten dat je een maximale PageRank opbouwt, het zogenaamde “PageRank sculpting”. Google ziet dit soort acties, en ook hiermee zit je zinloos je tijd te verdoen.

Hiermee kom ik dan langzaamaan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat je het weer leuk vond om naar deze podcast te luisteren.

Als je wat hebt aan de informatie en je vind het leuk om naar de podcast te luisteren, dan kun je een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, op: www.reputatiecoaching.nl/facebook of op onze Google+ pagina, op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat is dus g-p-l-u-s).

Ga vandaag nog naar iTunes en maak een account aan, als je die nog niet hebt. Beoordeel dan deze podcast op iTunes en stuur een berichtje naar podcast@reputatiecoaching.nl, dat je een recensie hebt gegeven. Zit je achter je computer en heb je Twitter of Tweetdeck of iets dergelijks geopend, stuur dan een tweet met je mening met hashtag “repcoach”, dus #repcoach erbij.

Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat die dan op de website onderaan de transcriptie achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar:www.reputatiecoaching.nl/12  . Als je ergens een recensie hebt geplaatst, stuur me dan een mailtje zodat ik je recensie kan vermelden in de podcast.

Heb je een vraag of probleem met betrekking tot je online reputatie: stuur dan een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl of spreek een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

doorEduard

Podcast Aflevering 11 (11-02-2013)

ReputatieCoaching Podcast nummer elf!

ReputatieCoaching Podcast Aflevering 11 (11-02-2013)Hallo en welkom bij de ReputatieCoaching Podcast! In deze podcast deel ik nieuws uit de Internet en Content Marketing wereld en geef ik praktische tips over hoe je vandaag al kunt beginnen met het verder opbouwen van je online reputatie en het vergroten van je vindbaarheid op Internet. Mijn naam is Eduard de Boer -ook wel bekend als de ReputatieCoach- en ik ben je host voor vandaag!

Allereerst mijn excuses voor een omissie in de podcast van vorige week. Ik had toen beloofd te vertellen over de introductiecursus “Zoekmachine marketing” die ik aan het uitwerken ben. Deze podcast komt dit echt aan bod!

Voor deze podcast heb ik verder weer een aantal leuke onderwerpen. Als eerste kom ik nog terug met een recent praktijkvoorbeeld over iets wat ik in podcast 9 heb verteld. Ten tweede de ervaring die een luisteraar van deze podcast had op basis van de tips en trucs aangaande reputatie etc. Dan de recensie die contentmarketing spreker Arend Landman schreef over boek “Reputatie onder druk” dat is geschreven door Frank Peters. Als vierde onderwerp vertel ik deze podcast dan toch echt over de introductiecursus “Zoekmachine marketing” en ik sluit vandaag af met een aantal adviezen over hoe je per direct een stuk beter kunt zijn in alles wat je doet, hetgeen dus ook weer helpt bij de reputatie.

Steeds meer mensen weten de ReputatieCoaching Podcast te vinden. Zo had ik vorige week op donderdag op die ene dag maar liefst 13 downloads! Tot voor die tijd stond het dagrecord op 9 downloads. Je kunt dat weinig vinden, maar zelf ben ik uitermate tevreden, alhoewel natuurlijk altijd meer luisteraars van harte welkom zijn! Wekelijks zijn er vele tientallen downloads. Het is dus alsof ik één keer per week in een zaaltje over ReputatieCoaching kom vertellen en dat er dan elke week tientallen mensen komen luisteren!

Sommige luisteraars reageren per mail en andere via diverse sociale media, zoals Twitter en LinkedIn. Iedereen dank daarvoor. Maar je kunt nog meer helpen met het promoten van de ReputatieCoaching Podcast!

Ga vandaag nog naar iTunes en maak een account aan, als je die nog niet hebt. Beoordeel dan deze podcast op iTunes en stuur een berichtje naar podcast@reputatiecoaching.nl, dat je een recensie hebt gegeven. Zit je achter je computer en heb je Twitter of Tweetdeck of iets dergelijks geopend, stuur dan een tweet met je mening met hashtag “repcoach”, dus #repcoach erbij.

Als je wat hebt aan de informatie en je vind het leuk om naar de podcast te luisteren, dan kun je een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, op: www.reputatiecoaching.nl/facebook of op onze Google+ pagina, op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat is dus g-p-l-u-s).

Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat die dan op de website onderaan de transcriptie achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar: www.reputatiecoaching.nl/podcast-11 . Als je ergens een recensie hebt geplaatst, stuur me dan een mailtje zodat ik je recensie kan vermelden in de podcast.

Heb je een vraag of probleem met betrekking tot je online reputatie: stuur dan een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl of spreek een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Nog een compliment voor Jacqueline, één van de luisteraars. Zij heeft de instructievideo over het aanmelden van je bedrijf op Foursquare bekeken en het is haar gelukt om haar bedrijf ‘Maasbanden” toe te voegen. Dat liet ze me weten in een trots mailtje! Goed gedaan Jacqueline en hou de website in de gaten, want binnenkort komt de instructievideo over hoe je je bedrijf dan ook op Foursquare kunt claimen, zodat je eventuele speciale acties online kunt posten etc.

Een leuke statistiek voor mensen die zich richten op lokale zoekmachinemarketing. Ik las in een Amerikaans onderzoek onder 350 bedrijven in het MKB, dat de helft van de lokale bedrijfsvermeldingen fouten bevat! OK, het zijn slechts 350 bedrijven, maar toch… Het bevestigt eens te meer dat het echt kan lonen je gegevens op zoveel mogelijk websites te controleren.

Verder gaf de meerderheid (zo’n 70%) aan dat zij simpelweg geen tijd hebben om hun bedrijfsvermeldingen voor de tientallen sites en apps te managen en het daarom maar gemakshalve achterwege laten. En 77% gaf toe geen idee te hebben van de relatie tussen bedrijfsvermeldingen en websitebezoeken of bezoeken aan de winkel.

Deze metafoor illustreert best aardig wat de houding van het leeuwendeel van het MKB is ten aanzien van online marketing. En dat, terwijl ze met relatief weinig investeringen en inspanning significant meer bezoekers kunnen trekken naar hun website(s) en naar hun winkel en zo meer omzet genereren. Het is jammer, maar al die prospects die zij laten zitten, gaan naar hun concurrenten.

In podcast 9 van twee weken geleden vertelde ik hoe een Amerikaanse baseball speler al in 2007 via Internet zijn reputatie wist te redden na een onhandige uitlating op televisie. Afgelopen vrijdag maakte ik zelf een dergelijk geval mee: ik was bij een uitvaartplechtigheid van een oom van mijn vrouw. In het uitvaartcentrum “Den en Rust” in Bilthoven werd duidelijk dat men alle bloemstukken die reeds waren bezorgd, inclusief de kransen van de directe familie was vergeten. Deze bloemstukken bleken nog in het rouwcentrum in IJsselstein te staan, per auto minstens 30 minuten enkele reis en het was nota bene vrijdagmiddag tegen half vijf!

Dat was natuurlijk extreem pijnlijk voor zowel de uitvaartonderneming in kwestie, als voor de familieleden.  Ik vreesde hier een deuk voor de reputatie van de uitvaartonderneming.

Natuurlijk werden meteen excuses aangeboden en werd iemand met gezwinde spoed richting IJsselstein gestuurd. Ook werd de uitvaartplechtigheid enigszins vertraagd, alhoewel ik niet weet of dat met opzet was, of doordat een voorgaande uitvaart was uitgelopen.

Om een lang verhaal kort te maken: tegen het einde van de uitvaartplechtigheid nam de vertegenwoordiger van de uitvaartonderneming even het woord en gaf ruiterlijk toe dat de onderneming in het algemeen en hij in het bijzonder tekort had geschoten en bood hij ten overstaan van de meer dan 150 aanwezigen nogmaals zijn excuses aan.

Vervolgens gaf hij de kleinkinderen en kinderen van de overledene de gelegenheid om de kransen alsnog op de kist te leggen, want die waren inmiddels opgehaald! Door de emotie weet ik niet meer precies wat hij letterlijk zei, maar door de extreme empathie waarmee hij zijn verhaal deed, liepen bij mij de rillingen over de rug!

Dus ook deze week gaat er weer een pluim van de week uit en wel naar de vertegenwoordiger van Monuta uit IJsselstein.

Ik hoop alleen wel dat de volgende pluim weer naar aanleiding is, van iets uit een positievere context!!

De artikelen op de website, alle tips en ook mijn podcast deel ik met jullie, de lezers en luisteraars, met als achterliggende bedoeling je te helpen om je online reputatie te verbeteren. Maar afgelopen week werd ik verrast door een luisteraar uit de buurt van Duivendrecht, die mij vertelde hoe zij met mijn tips haar gelijk had behaald in een dispuut met een dakdekker.

Dakdekker

Zij had een deel van het dak van haar huis opnieuw laten bedekken door een bedrijf dat volgens eigen zeggen extreem goed bekend staat in de omgeving… Echter toen de dakdekker en zijn assistent gereed waren en huiswaarts wilden gaan, kwam deze luisteraar tot een ontzettend vervelende ontdekking!!

De spijkers die de dakdekkers hadden gebruikt, bleken te lang te zijn, waardoor ze door de balken waren gegaan en er in haar onderliggende studeerkamer 25 puntige uitsteeksels van zo’n 2 cm door het behang staken.

Je kunt je zo voorstellen dat deze dame in kwestie op z’n minst gezegd “not amused” was en riep dan ook de dakdekkers erbij.

Die konden vanwege de constructie niet de spijkers een stuk terughameren en dus kwamen ze op het lumineuze idee om de volgende week terug te komen met een slijptol om de spijkerpunten af te slijpen. De opdrachtgeefster kreeg al diverse horrorbeelden voor ogen van opengeslepen behang en wat dies meer zij en ging hier derhalve niet mee akkoord. Ze eiste dat ook het behang zou worden vervangen, vanwege de aangerichte schade.

De dakdekker wilde hier niets van weten, dus eiste deze dame de directeur van het bedrijf aan de lijn om deze de situatie voor te leggen. Ook die bleek het concept van klantvriendelijkheid niet echt hoog in het vaandel te hebben en leek maling te hebben aan wat dit soort incidenten kunnen doen met zijn reputatie…

De verontwaardige dame herinnerde zich de diverse instructiefilms die ik online heb staan en wat ik heb verteld over de kracht van reviews en recensies. Ze ging op zoek naar algemene en bouwspecifieke sites waar de dakdekker allemaal stond vermeld en waar reviews door klanten konden worden achtergelaten… Dat bleek een behoorlijk aantal te zijn.

Ze schreef een mooie en bovenal negatieve review en stuurde deze met de lijst van sites waar de review gepost zou worden, naar de directie. Ik denk dat het verder geen toelichting behoeft, dat al haar eisen werden ingewilligd.

Wat zal ik hiervan zeggen? Ik hou niet van chantage en het is niet mijn bedoeling je al deze tips te geven, zodat je bedrijven onder druk kunt zetten. Maar het blijkt dat het handig toepassen van alle kennis die ik met je deel, je ook nog eens op een andere manier kan helpen!

Eén van de tientallen weblogs waarvan ik de RSS-feed volg in Google Reader is het weblog van contentmarketing spreker Arend Landman uit Utrecht. Ik ken Arend al een heel lange tijd. Hij heeft vele honderden blogberichten geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen op www.arendlandman.nl en sinds enige tijd is hij een weblog begonnen dat is gespecialiseerd op het gebied van contentmarketing. Dit weblog kun je vinden op www.contentmarketingspreker.nl.

Reputatie onder druk. Boek van Frank Peters over het managen van reputaties in een veranderende samenleving: reputatiemanagement.

Reputatie onder druk. Boek van Frank Peters over het managen van reputaties in een veranderende samenleving: reputatiemanagement.

Omdat onze interesses elkaar op zoveel punten raken, hebben we ook altijd meer dan voldoende om over te praten en we zitten dan ook wekelijks vaak urenlang ideeën en ervaringen uit te wisselen op Skype of in een Google Hangout.

Afgelopen week heeft hij op zijn weblog een recensie gepubliceerd van het boek “Reputatie onder druk” van Frank Peters. Hij vindt het een helder een waardevol boek dat een goed overzicht geeft van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het managen van de reputatie van bedrijven. Verder omschrijft hij het boek als “saai”, maar wel “zinvol” en “droog, afstandelijk en eenzijdig”. Een groot gemis vindt Arend dat er geen praktijkvoorbeelden in het boek staan. Er is slechts een tiental bekende corporate communicatiespecialisten om hun visie en tips gevraagd.

Arend Landman

Mocht je het boek willen kopen, dan kun je het via de link op zijn website bij bol.com bestellen.

Als vierde onderwerp had ik informatie over de introductiecursus “Zoekmachine Marketing” beloofd. Dus, laat ik dan nu die belofte inlossen, zij het enigszins vertraagd. Vorig jaar ontstond bij mij al het idee om een “Zoekmachine Marketing”-cursus te maken en dan een betaalde cursus. Maar nu ik met veel mensen erover heb gesproken, heb ik besloten de cursus gratis online te zetten. Binnenkort begint de voorinschrijving.

Naast dat ik een vijftal video’s online zal zetten en je ook gratis toegang zal geven tot het bijbehorende cursusboek, ga ik ook een paar online webinars organiseren voor de geïnteresseerden.

Wat kun je zoal in deze cursus verwachten? Ik heb nog niet alle vijf de cursussen uitgewerkt, maar ik kan je alvast wel vertellen dat ik de volgende onderwerpen ga behandelen:

  • de verschillende vormen van zoekmachinemarketing
  • lokale zoekmachinemarketing
  • videomarketing
  • artikelmarketing
  • linkbuilding
  • contentmarketing
  • sociale media marketing
  • handige hulpmiddelen
  • stap-voor-stap handleiding

Deze cursussen worden geen herhaling van het materiaal wat ik al online heb. Natuurlijk zal ik naar bestaand materiaal verwijzen, maar er zitten nog een boel nieuwe instructievideo’s in de pijplijn.

Op seogadget.com las ik een goede twee dozijn tips over hoe je een betere SEO specialist kunt worden. Maar na het lezen van die tips besefte ik me, dat vrijwel alle tips op eentje na, je kunnen helpen met je reputatie. Daarom wil ik die hier delen. De verwijzing naar dit artikel vind je zoals altijd in de show notes onderaan de transcriptie van deze podcast.

  1. Bepaal wat je doelen zijn. Als je je doelen nog niet hebt bepaald, maak dan als eerste doel het vaststellen van wat je doelen zijn.
  2. Zoek een mentor, ofwel: iemand die je coacht. Of zoek iemand die je respecteert en kopieer die persoon, terwijl je je eigen identiteit behoudt.
  3. Wees niet tevreden met “OK”, “Leuk”, “Aardig” enzovoorts. Als je er niet absoluut verliefd op bent, is het nog niet af.
    Als kanttekening daarbij wil ik je vanuit zakelijk oogpunt ook meegeven dat het beter is om niet geheel perfecte actie te ondernemen en te leren terwijl je bezig bent, dan alleen maar bezig zijn met je idee of product steeds verder te verbeteren.
  4. Leer te functioneren als een ondernemer, ontwikkel je eigen producten en processen en leer van anderen wat in ieder geval werkt.
  5. Leer hoe je jezelf moet promoten in een gesprek.
  6. Zoek altijd de eenvoudigste en meest elegante manier om te communiceren: jij bent je product of dienst!
  7. Probeer te doorgronden hoe anderen jou zien… Is dat hoe je gezien wilt worden?
  8. Wees nieuwsgierig en belangstellend; vraag “Waarom?”
  9. Leer tenminste elke week iets nieuws. Zo blijf je continu op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
  10. Besluit voor jezelf dat je echt succesvol wilt zijn in datgene wat je doet. En handel daar dan ook naar!
  11. Bewaar alle positieve feedback die je krijgt. Kijk er af en toe eens naar en bedenk tenminste drie punten waar je nog verder kunt verbeteren of hoe je beter had kunnen presteren, in plaats van op je lauweren te gaan rusten.
  12. Kak niet in, in de veronderstelling dat datgene wat je vandaag doet, de norm is. Morgen is het sowieso alweer geschiedenis en mogelijk is het vandaag al achterhaald.
  13. Neem de volle verantwoording voor jezelf en je eigen daden. Laat je niet managen door je baas. Als je het goed doet, maak je in zekere zin je baas overbodig.
  14. Hou jezelf voor ogen dat je een podium oploopt, als je een kantoor binnenstapt. Wees de beste persoon die je kunt zijn, ook al voel je je belabberd.
  15. Oefen, oefen, oefen! Dat maakt het verschil tussen “OK” en “Fantastisch!”.
  16. Stap geregeld uit je comfort zone.
  17. Maak jezelf onmisbaar, specialiseer je ergens in.
  18. Leer de juiste mensen te spotten en probeer hun sterke en zwakke kanten in te schatten.
  19. Wees je ervan bewust als je afgeleid bent en leer om je opnieuw te focussen.
  20. Leer alles te verkopen, door het gewoon te doen.
  21. Doe alles met je volle bewustzijn en laat dat ook zien.
  22. Volg altijd vragen/verzoeken direct op, ook al moet je de halve nacht ervoor wakker blijven!
  23. Ken de getallen die belangrijk zijn voor je business en ken ze beter dan je team!
  24. Verstop je successen niet: deel ze met de wereld op een regelmatige basis!
  25. Als je leiderschap wilt leren, leer dan dat leiderschap komt van vastberadenheid en vertrouwen in jezelf.
  26. Werk eraan om elke dag iets te verbeteren, aan je jezelf, je werk, je producten, je dienstverlening, je team.

Hieraan gerelateerd las ik afgelopen week een toepasselijke uitspraak van James J. Hill, die leefde van 1838 tot en met 1916:

“Je bouwt geen reputatie met wat je gaat doen!”

Zelf zul je het ook wel eens meemaken: van die mensen die de grootste plannen hebben. En daar praten ze dan ook graag over, op visites, verjaardagen en andere feestjes. Maar ze blijven erover praten… Zonder er iets concreet aan te gaan doen.

Een korte zijstap: hoewel deze uitspraak vaak wordt geassocieerd met Henry Ford, blijkt uit bronnenonderzoek dat deze uitspraak echt afkomstig is van James J. Hill. Hij was verantwoordelijk voor de aanleg van de “Great Northern Railway” in Canada. Omdat het gebied dat hij moest ontsluiten zo onmetelijk groot was, kreeg hij als bijnaam de “Empire Builder”.

Met dit advies komt ik aan het einde aan deze elfde ReputatieCoaching Podcast. Ik hoop dat je er weer iets aan hebt gehad en er wat van hebt kunnen leren. Vergeet niet om een recensie te posten, of je reactie onderaan de show notes te typen. Ook vind ik het leuk als je een tweet erover verstuurt naar je volgers, met als trefwoord #repcoach. Zo help je mij om de content van de ReputatieCoaching Podcast nog verder te verbeteren en nog meer op jouw behoeftes af te stemmen.

Arend Landman, een trouwe luisteraar van mijn podcast wiens naam vandaag al eerder voorbij is gekomen, wees mij op een fundamentele fout in de afsluiting van de podcast. Ik zeg elke keer aan het einde van de podcast, dat je nu aan je reputatie moet werken, zodat je reputatie LATER voor jou kan werken. Dit suggereert volgens hem dat je eerst in figuurlijke zin krom moet liggen zonder enig positief resultaat en dat je maar moet geloven en hopen dat je reputatie in de verre toekomst ooit eens voor je zal gaan werken en een positieve bijdrage zal leveren.

Hij vertelde mij, dat hij dagelijks aan zijn reputatie werkt, en dat hij merkt dat mede dankzij de tips en adviezen uit deze podcast en op de ReputatieCoaching site, zijn reputatie NU ook al elke dag weer voor hem werkt.

Dankje Arend voor deze positieve feedback! Vanaf vandaag beloof ik dan ook plechtig je advies ter harte te nemen en nóg positiever af te sluiten. Daar komt ‘ie:

Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je je reputatie voor jou kunt laten werken!
Begin dan ook direct met het plukken van de revenuen door de boost van je reputatie!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

doorEduard

Podcast Aflevering 10 (04-02-2013)

ReputatieCoaching Podcast nummer tien!

ReputatieCoaching Podcast Aflevering 10 (04-02-2013)Hallo en welkom bij de ReputatieCoaching Podcast! Naast de wekelijkse podcast ben ik druk bezig het met bedenken en opstellen van een introductiecursus “Zoekmachine marketing”, die over een paar weken online gaat komen. Daarover vertel ik straks meer. Ook heb ik vandaag nieuws over Google+ en Google+ Local, Twitter, Facebook, Yahoo, Foursquare en LinkedIn. Daarmee heb ik dan de meest belangrijke social media volgens mij wel gecovered. En ik duik vandaag in negatieve SEO en wat je kunt doen om slechte links naar je site kwijt te raken.
Mijn naam is Eduard de Boer -ook wel bekend als de ReputatieCoach- en ik ben je host voor vandaag!

Allereerst een actueel voorbeeld van reputatiemanagement in het groot. Je hebt vast wel gehoord van dat vliegtuig van Alitalia, wat afgelopen zaterdag van de landingsbaan raakte op het vliegveld in Rome. De oorzaak is nog niet bekend en er vielen gelukkig geen dodelijke slachtoffers. Wel was er een 16-tal gewonden onder de 50 inzittenden.

Volgens de zogenaamde “standaard”-procedure heeft Alitalia zo snel mogelijk de bestickering van het vliegtuig verwijderd. Op dit moment ligt er dus een geheel wit toestel naast de landingsbaan in Rome.

Het nieuws met de bijbehorende foto’s is dankzij de moderne media natuurlijk binnen no-time over de hele wereld verspreid. Dus het verbaast me, dat een vliegmaatschappij dit dan later alsnog doet, ook al is het volgens hun zeggen een standaardprocedure.


De foto en de link naar het artikel in de Telegraaf vind je zoals altijd in de show notes.

Dan een update over de trouwambtenaar uit Apeldoorn. Zoals je hebt kunnen zien in de diverse instructievideos en hebt kunnen lezen in de bijbehorende artikelen, heb ik trouwambtenaar Hetty Wennekendonk uit Apeldoorn geholpen om haar website beter vindbaar te maken. Eerst was haar site op de zoekterm “trouwambtenaar Apeldoorn” amper te vinden. Het enige wat ik heb gedaan is een typefout uit de Google+ Local pagina halen, ik heb op de site Google Authorship geactiveerd en ik heb de website aangemeld op een aantal websites, zoals Yelp, Foursquare, TomTom Places enzovoorts.

Een tijdje later stond ze op de tiende en negende positie op de voorpagina en ik kan je vertellen dat haar website inmiddels op de tweede positie op de voorpagina van Google staat. Nu komen er alleen klachten van de gemeente Apeldoorn, dat de ambtenaren die in dienst zijn bij de gemeente niet meer zo goed worden gevonden. Bij deze bied ik de gemeente Apeldoorn hiervoor mijn welgemeende excuses aan.

Op de screenshot in de show notes zie je op dit moment tijdelijk niet dat Google Authorship is geactiveerd. Dat zal wel aan Google liggen, want laatst stond het fotootje wel naast de zoekresultaten.

Inmiddels is het zo’n 10 weken geleden dat ik ben begonnen met de acties voor deze website. Dat is op zich een prima resultaat in zo’n relatief korte tijd. Vaak kost het hoger laten ranken van websites meer tijd.

Over de tijd gesproken die het kost om zichtbaar of beter zichtbaar te worden op lokale zoekacties: dit valt binnen de algemeen geaccepteerde en bekende tijd. Ik kwam hierover een leuk overzicht tegen op een website, terwijl ik het nieuws van de afgelopen weken aan het lezen was. Dit overzicht heb ook ik in de show notes opgenomen.


Dit overzicht is geen wet van Meden en Perzen en het toont natuurlijk geen gegarandeerde doorlooptijden. Het is echter wel gebaseerd op praktijkervaring van de schrijver en andere specialisten. Je kunt daarin zien dat het gemiddeld 1-4 maand kan kosten, als je al redelijk scoort, maar meer gevonden wilt kunnen worden. En als je vanuit het niets begint (dus geen website en geen Google pagina), kost het gemiddeld zo’n 4 tot 6 maanden voordat je enigszins vindbaar kunt worden.

Echter, als je iemand hebt ingehuurd die meer schade heeft aangericht dan goed heeft gedaan kan het wel 8 maanden duren, voor je gevonden kunt worden.

Over schade en foute links naar je website gesproken: heb je wel eens gehoord van negatieve SEO? “Negatieve SEO” is het toebrengen van schade aan een website, om daarmee de site-eigenaar direct of indirect schade te berokkenen, of een slechte reputatie te geven. Als je op Internet op zoek gaat naar dit onderwerp, kom je hier zeker informatie over tegen.

Matt Cutts van Google heeft hier op 18 december jongstleden een video van online gezet. Deze video heb ik ook opgenomen in de show notes. Daarin vertelt hij ook over een Google tool, waarmee je eventuele slechte links bij Google kunt aanmelden. Deze tool heet de “Disavow links tool”. Wat je daarmee doet, is eigenlijk aan Google vertellen dat ze bepaalde links niet moeten meetellen bij het bepalen van je ranking in de zoekresultaten.

Je moet hier trouwens wel mee oppassen: als je een fout maakt, kan het gebeuren dat je ook goede links verwijdert. Daardoor kan je site dan nog verder zakken.

De Google “Disavow links”-tool kun je vinden in de Google webmaster tools. Tot een tijdje terug was deze tool alleen in de Engelstalige versie van de webmaster tools beschikbaar, maar tegenwoordig is hij ook in het Nederlands. Ik heb even snel gezocht, maar hij is niet 1-2-3 te vinden in het menu aan de zijkant.

Naast dat anderen mogelijk slechte links naar jouw site kunnen sturen, kan het ook zo zijn dat je ooit in het verleden zelf op diverse obscure sites diensten van anderen hebt gekocht om zo meer links naar je eigen site te verkrijgen met als doel hoger te scoren in de zoekmachines. Mocht dit het geval zijn en je hebt het idee dat die links een negatief effect hebben op je ranking, dan kun je ze ook met dezelfde tool verwijderen.

Een paar nuttige tips als je hiermee aan de slag gaat… Ten eerste: raadpleeg een expert om te zien of het echt zo is. Ten tweede: pas op met welke links je verwijdert. En als laatste: verwacht geen wonderen door hiermee je slechte links te verwijderen. Mogelijk helpt het je na een langere tijd. Want als Google eenmaal heeft gezien dat je slechte links hebt, zullen ze je gedurende een proeftijd mogelijk wat meer in de gaten houden, of je niet terugvalt in je oude gewoontes. Dus heb geduld!

Weet je dat je kunt helpen met het promoten van de ReputatieCoaching Podcast? Als je wat hebt aan de informatie en je vind het leuk om naar de podcast te luisteren, laat dan bijvoorbeeld een recensie achter in iTunes, of op Google+. Je kunt onze Google+ pagina vinden op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat is dus g-p-l-u-s). Ook kun je een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, die je kunt vinden op: www.reputatiecoaching.nl/facebook.

Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat die dan op de website onderaan de transcriptie achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar: www.reputatiecoaching.nl/10 .

Als je ergens een recensie hebt geplaatst, stuur me dan een mailtje zodat ik je recensie kan vermelden in de podcast.
Heb je een vraag of probleem met betrekking tot je online reputatie: stuur dan een mailtje of spreek een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Je kunt op de Hotline natuurlijk ook je recensie inspreken. Laat je stem horen en geef aan, wat je van de podcast en de site vindt. Ook hoor ik het graag als je kritiek hebt. Want zonder kritiek is het een stuk lastiger mezelf te verbeteren!

Zo kom ik van het onderwerp van recensies op de pluim van de week. Die is een paar podcasts achterwege gebleven, omdat ik de pluim van de week niet zomaar toeken.

Deze week had ik dus sinds een paar weken weer eens een verrassend aangename klantervaring en wel op een punt waar je ‘m in eerste instantie absoluut nooit verwacht. Ik had namelijk een probleem met ons ADSL-modem van KPN. Ik ging daarom op zoek naar het storingsnummer. Daar werd ik al voor de eerste keer aangenaam verrast: het was zomaar een gratis 0800-nummer!

Ik toetste het nummer in en nog voordat de eerste ring ten einde was, had ik al een levende medewerkster van de klantenservice aan de lijn! Ik stond echt even met de mond vol tanden, want ik had natuurlijk een voice response dialoog verwacht waar ik de weg zou kwijtraken in de ondoorzichtige menu’s, om dan vervolgens in een eeuwig durende wachtrij te belanden.

Deze vriendelijke dame had binnen no-time het probleem onderkend en zelfs op afstand opgelost. Dus daarvoor krijgt KPN van mij de pluim van de week!

Eigenlijk is het te triest voor woorden dat we als consument zo negatief zijn geconditioneerd en de belabberde dienstverlening, dure 0900-nummers en ellenlange wazige keuzemenu’s aan de telefoon gewoon zonder verdere slag of stoot tolereren…

Deze manier van werken doet de desbetreffende bedrijven geen goed voor hun reputatie. En daarom vind ik het als ReputatieCoach leuk om te zien dat bedrijven zoals KPN hun dienstverlening op een extreem hoog niveau willen tillen door hun best te doen om de geanticipeerde klantervaring totaal op de kop te zetten. Hiermee onderscheiden ze zich dus duidelijk van hun collega’s.

Nieuws uit de markt. Ten eerste: Yahoo! heeft het beste kwartaal sinds 4 jaar afgesloten. Zou dat komen doordat Marissa Mayer daar nu de CEO is, sinds zij 16 juli 2012 van Google naar Yahoo! is overgestapt? Zouden investeerders opeens hierdoor extra aandelen van Yahoo! hebben gekocht, waardoor deze zijn gestegen? We zullen het zien, want tot op heden is het nog niet duidelijk wat deze multimillion dollardame aan het roer bij Yahoo! gaat doen.

Ten tweede: Twitter heeft 250.000 gebruikers gewaarschuwd dat hun accountgegevens zijn gelekt naar hackers. Zij hebben die gebruikers een mailtje gestuurd om hun wachtwoord te veranderen. Tot die tijd is het niet mogelijk in te loggen.

Natuurlijk zijn andere hackers en phishers hier ook weer meteen ingedoken en daardoor zijn er weer mailtjes opgedoken, waar criminelen proberen logingegevens van andere Twittergebruikers te achterhalen. Als je een mailtje krijgt van Twitter, let dan op en klik niet zomaar op de links. Let op of je echt wel verbonden bent met Twitter en niet met één of andere wazige website.

Verder is Twitter volgens diverse nieuwsbronnen inmiddels al 9,9 miljard US$ waard. Dus bijna 10 miljard. Ongelofelijk!
Het is vaak onvoorstelbaar hoeveel bedrijven met gebakken lucht waard kunnen zijn. Twitter heeft gewoon een aantal computers, waarop mensen berichtjes met elkaar kunnen uitwisselen. “Wat is daar nu effectief de waarde van?”, vragen veel mensen zich af.

Blijkbaar zijn de verwachtingen vanuit de markt hooggespannen ten aanzien van wat Twitter kan realiseren als ze bijvoorbeeld een zoekmachine lanceren, of advertenties gaan verkopen.

Twitter weet natuurlijk ontzettend goed wat “hot” is of wat de “trending topics” zijn. Ook kunnen ze uit de tweets van alle gebruikers afleiden wat ieder individu interesseert en bezighoudt. Zo kunnen ze uitermate gepersonaliseerde zoekresultaten of advertenties bieden, die precies aansluiten bij de individuele behoeftes van elke Twitteraar. De sky lijkt de limit ten aanzien van de mogelijkheden, maar tot op heden moet Twitter zich op dat gebied eerst nog waarmaken. Zou het de zoveelste dot-com bubbel zijn die op barsten staat?

Dan een paar korte berichtjes van de diverse sociale media. Facebook heeft inmiddels maandelijks meer mobiele gebruikers dan reguliere PC gebruikers. En mede doordat veel mobiele gebruikers hun smartphone vaak gebruiken om lokaal iets te zoeken, is waarschijnlijk dan ook het aantal lokale adverteerders in 2012 verdubbeld.

Een tijdje geleden heeft Facebook een smartphone app uitgebracht waarmee je je Facebook pagina’s snel en gemakkelijk kunt beheren. De app heet dan ook “Pages”.

Foursquare wilde niet achterblijven en heeft net als Facebook een management app voor smartphones uitgebracht:


Hiermee kun je de statistieken van je Foursquare plaatsen bekijken, updates en speciale acties posten en deze meteen delen op Facebook en Twitter. Ook kun je recente check-ins bekijken.

Dan is er door de Wall Street Journal een onderzoek gedaan naar het meest populaire social media platform voor het MKB. Hieruit kwam LinkedIn als winnaar uit de bus, gevolgd door Facebook. Op de vraag “Welk sociale kanaal brengt je de meeste business?” kwam de eigen website als eerste naar voren met 24%, gevolgd door Facebook met 19% van de stemmen. Uit hetzelfde artikel bleek ook dat Twitter niet werkt voor het MKB.

Als laatste social media platform waar ik aan het begin van de podcast had beloofd er iets over te vertellen, kom ik dan terecht bij Google+ en Google+ Local. Als eerste: inmiddels heeft Google+ de tweede plaats weten te bemachtigen op basis van hun omvang. Wereldwijd liggen ze nu direct achter Facebook en dat terwijl Google+ zichzelf niet ziet als een “tweede Facebook”. Ze willen zich logischerwijs onderscheiden.

Een onderscheidende factor was lange tijd Google Places, later Google+ Local genoemd. Inmiddels heeft Facebook iets soortgelijks met hun Facebook Places en Facebook Nearby. Maar sinds de overgang van Google Places naar Google+ Local waren er problemen bij de gebruikers. Zo waren er gebruikers die foute data kregen, opeens meerdere keren in Google+ Local werden vermeld, of zomaar uit de lokale resultaten werden verwijderd met al hun data.

Sinds vorige week heeft Google+ Local een nieuwe interface gekregen. Naar verluidt ben je nu ook niet meer gebonden aan de standaard Google categorieën, waar je je bedrijf onder moet forceren.

Ik kon die tot op heden echter nog niet testen, omdat die volgens mij nog niet voor Nederlandse bedrijven beschikbaar was. En ik denk dat Google eerst al haar problemen wilde oplossen, die er waren met het samenvoegen van de oude Google Places data met de gegevens van Google+ Local.

Maar opeens kreeg ik gisteravond de mogelijkheid om een Google+ pagina die ik ooit al eens voor Allround Fotografie had gemaakt, te verifiëren als officiële Google+ Local pagina. Natuurlijk heb ik meteen de PIN aangevraagd en zodra ik meer weet, zal ik erover berichten.

En een tijdje geleden heb ik al eens een instructievideo gemaakt over het instellen van Google+ authorship. Hoewel Google al langere tijd naast de “author”-tag ook al de “publisher”-tag onderscheidde, was het niet duidelijk wat je daarmee kon. Inmiddels heeft Google ook daarover helderheid verschaft. Waar je de “author”-tag koppelt aan een persoonlijk Google+ profiel, en je per gepubliceerd artikel teruglinkt naar Google+, begrijp ik dat je voor de “publisher”-tag slechts eenmaal vanaf de voorpagina van je website terug hoeft te linken naar je Google+ Local pagina.

Zodra ik meer nieuws heb over het instellen, het gebruik en het nut van de “publisher”-tag, zal ik ook daar weer een instructievideo van maken.

Mocht je je Google Authorship nog niet hebben ingesteld, dan raad ik je nu toch aan het echt snel te realiseren. Reden hiervoor is de opmerking van Eric Schmidt van Google, die staat in zijn boek dat binnenkort wordt gepubliceerd:

“Within search results, information tied to verified online profiles will be ranked higher than content without such verification, which will result in most users naturally clicking on the top (verified) results. The true cost of remaining anonymous, then, might be irrelevance.”

Ofwel kort gezegd: je wordt straks niet meer in Google gevonden, als je probeert anoniem te blijven!

Met dit advies komt ik aan het einde aan deze tiende ReputatieCoaching Podcast. Ik hoop dat je er weer iets aan hebt gehad en er wat van hebt kunnen leren. Vergeet niet om een recensie te posten, of je reactie onderaan de show notes te typen. Zo help je mij om de content van de ReputatieCoaching Podcast nog verder te verbeteren en nog meer op jouw behoeftes af te stemmen.

Ik wens je de komende week ook weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je later je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

doorEduard

Podcast Aflevering 9 (28-01-2013)

ReputatieCoaching Podcast nummer negen!

Afgelopen week heb ik vanwege alle drukte geen extra artikelen of instructievideos kunnen posten. We zaten namelijk in de eindfase van de verbouwing van de badkamer, waar ik in podcast 6 al naar verwees. Deze afronding eiste nogal wat tijd, aandacht en energie op.
Om even bij te komen van alle drukte ben ik vervolgens afgelopen weekend lekker een weekendje weggeweest met mijn vrouw, Suzanne. Maar goed, inmiddels is de badkamer fantastisch mooi geworden dankzij de enorme inspanningen van Suzanne en een goede vriend van ons. Dus ik kan me weer volledig richten op het coachen van diverse reputaties door Nederland en sinds dit weekend ook in België. Ja, de ReputatieCoach gaat internationaal!

ReputatieCoaching Podcast Aflevering 9 (28-01-2013)De onderwerpen die ik in deze negende podcast voor je heb: als eerste een tip uit 2007 om schade aan je reputatie te voorkomen na een onhandige uitspraak, ten tweede heb ik weer nieuws over Instagram: zij gaan namelijk op spokenjacht. Over Instagram gesproken: ik kreeg vorige week de vraag of het nu beter was om Instagram te gaan gebruiken voor online promotie, of Pinterest. Daar heb ik een paar ideeën over die ik graag met je delen. Als vierde onderwerp heb ik nog wat meer denkvoer over trefwoorden in relatie tot conversies. Afgelopen week is WordPress 3.5.1 uitgekomen, daar ga ik je kort wat achtergrondinformatie over geven.

En dan heb ik nog nieuws van Google: sinds vorige week bieden ze een verbeterde manier om je pagina’s in Google+ en Google+ Local te beheren.

Het op één na laatste topic is een verhaal over de reputatie-ellende die kan ontstaan als gevolg van een gestolen online identiteit en wat je er tegen kunt doen.

En de podcast sluit ik af met een stukje over mijn social engagement (ofwel mijn betrokkenheid in de sociale media) in relatie tot iets wat vanwege mijn achtergrond nog steeds mijn interesse heeft: fotografie.

Maar eerst: je kunt helpen met het promoten van de ReputatieCoaching Podcast. Als je wat hebt aan de informatie en je vind het leuk om naar de podcast te luisteren, laat dan bijvoorbeeld een recensie achter in iTunes, of op Google+. Je kunt onze Google+ pagina vinden op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat mag zowel g-p-l-u-s zijn als de letter “g” met een plustekentje). Ook kun je een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, die je kunt vinden op: www.reputatiecoaching.nl/facebook

Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat die dan op de website onderaan de transcriptie achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar:www.reputatiecoaching.nl/9 .

Online reputatiemanagement bestaat al een aantal jaren. Zo las ik vorige week een leuk verhaal van een bekende Amerikaanse baseball speler van de Boston Red Sox. Dit verhaal dateert van 2007 en is dus alweer zo’n vijfeneenhalf jaar oud. Maar wat mij triggerde om het hier in de podcast aan te halen, is de direct voor iedereen toepasbare oplossing in het geval van een deuk in je reputatie als gevolg van een minder verstandige uitspraak of handeling. Het verhaal gaat over Curt Shilling. Hij maakte in een radio show enkele controversiële opmerkingen over Barry Bonds, ook een honkbalspeler. Hierdoor veroorzaakte hij dus een potentieel vervelende situatie.

Waar wat deed Curt? Hij was ook iemand met een weblog en had op zijn blog nogal wat lezers. De volgende dag postte hij dan ook meteen een publiekelijk excuus voor zijn uitlatingen op zijn website. Hij gaf toe dat hij fout was geweest en gaf vervolgens in zijn epistel verdere toelichting over de oorzaak van zijn opmerkingen, maar dan op een nette manier.

Dit veranderde alles: in plaats van dat de halve sportmediawereld hem bekritiseerde over zijn ongezouten opmerkingen, werd zijn aanpak alom geprezen en op veel sites als voorbeeld aangehaald voor hoe je in dit soort situaties het beste kunt handelen.

Wat leren we hiervan? Je kunt dus best eens online een zeperd begaan, maar als je je achteraf realiseert dat je fout zit, geef het dan ruiterlijk toe en biedt in het openbaar je excuses aan. Deze publiekelijke knieval kan best even pijn doen, maar helpt vaak de aangerichte schade te beperken. En als je geluk hebt, zoals in dit verhaal, dan wordt je excuuspost zelfs nog aangehaald als lichtend voorbeeld!

In podcast 7 vertelde ik je over de offerte die ik moest uitbrengen voor het verbeteren van de reputatie van een bedrijventerrein waar geesten zouden huizen. Die offerte is inmiddels de deur uit. Zodra ik meer kan en mag vertellen over deze spokenjacht, zal ik dat zeker doen.
Maar ik ben niet de enige die op spokenjacht gaat. Ook Instagram (dat, zoals je mogelijk weet eigendom is van Facebook) is ook op spokenjacht, las ik van het weekend op NU.nl. Maar dan naar zogenaamde “spook-accounts”. Hoewel het altijd een sterk punt was van Instagram, dat mensen anoniem zich konden aanmelden, hebben ze nu hun beleid aangepast. Om je aan te melden moet je tegenwoordig een identiteitsbewijs overleggen.

En nu ik het toch over Instagram heb: wat gebruik jij het meest voor promotie van jouw beeldmateriaal: Instagram of Pinterest?

Volgens Amerikaans onderzoek reageert 40% van de mensen beter op visuele informatie, dan op tekst. Dat is waarschijnlijk dan ook één van de redenen van het succes van Instagram en Pinterest.

Eigenlijk kun je het beste beiden gebruiken om je visuele content onder de aandacht van anderen te brengen en deze te verspreiden. Je moet dus zowel Pinterest als Instagram gebruiken!! Ofwel: Pinstagram!

Een paar zaken die je in je overwegingen kunt meenemen bij het promoten en verspreiden van foto’s en afbeeldingen:

  • Pinterest geeft je backlinks (ook al zijn de no-follow) en klikverkeer naar je website door de gepinde afbeeldingen.
  • Instagram biedt een unieke en soort van intieme manier om foto’s van je producten, diensten of bedrijf te delen.
  • Sommige van je fanatieke volgers zijn misschien wel op Instagram, maar niet op Pinterest (of andersom) en je wilt natuurlijk niemand van je doelgroep missen.
  • Het is erg eenvoudig om je foto’s van Instagram te delen op Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr en andere social media sites.

Vergeet niet dat het delen van afbeeldingen, of het nu foto’s of infographics zijn, kan helpen met het opbouwen van je publiek en het vergroten van de reputatie. Dus laat deze kans niet onbenut in je totale strategie! Voor iedereen is het wel mogelijk afbeeldingen te pinnen, maar is het totale effect natuurlijk wel anders.

Als ik eerlijk ben: zelf gebruik ik alleen nog maar Pinterest op dit moment. Mogelijk is het voor mij ook goed om binnenkort mijn grenzen eens uit te breiden richting Instagram! Je kunt mijn pinboards vinden op: http://pinterest.com/reputatiecoach/
Er staan nog niet zoveel pins op, maar het begin is er!

In podcast 8 heb ik je een verhaal verteld over dat je jouw site of sites niet moet overoptimaliseren voor de meest uiteenlopende trefwoorden. De essentie van dat verhaal was dat je je teksten moet schrijven voor mensen en niet voor zoekmachines, omdat zoekmachines niets bij je zullen kopen.

Vandaag ga ik een stukje verder over trefwoorden… En ook over conversies. Voor diegenen die niet weten wat een conversie is: een ander woord ervoor is “omzetting”. Wikipedia geeft als verklaring voor het woord “conversie”:

Een conversie wordt gebruikt in sommige statistieken van websites, waarmee aangegeven wordt dat er een bepaald doel is bereikt op de website. Dit kan inhouden dat er bijvoorbeeld een contactformulier is ingevuld of dat er iets is verkocht.

Het gaat er dus om, dat bezoekers van je website niet alleen op je site terechtkomen, maar ook iets doen op je site. Want ik denk dat je niets verdient als je alleen maar bezoekers op je site krijgt.

Daarom is het aantal bezoekers dat je op je site krijgt ook eigenlijk niet echt relevant. Natuurlijk heb je bezoekers nodig, maar het aantal doet dus niet ter zake. Om dit toe te lichten stel ik je de volgende vraag: “Wat heb je liever? Per dag tienduizend bezoekers op je site, waarvan 1% iets koopt van 5 Euro, of honderd bezoekers waarvan 6% iets bij je koopt van 100 Euro?”. Het eerste klinkt aanlokkelijk, maar als je even doorrekent kom je tot de conclusie dat je dan slechts 500 Euro verdient en in het tweede geval 20% meer, namelijk 600 Euro!”.

Dus niet alleen het aantal bezoekers, maar ook de mate waarin je bezoekers van je site kunt overhalen om iets bij je te kopen of te bestellen, evenals de waarde van de conversie spelen dus ook een belangrijke rol. Hou dit in je achterhoofd als je onderzoek gaat doen naar de woorden waarvoor je je site gaat optimaliseren!

Verder is op 24 januari de eerste update gekomen voor WordPress 3.5, te weten versie 3.5.1. Hierin zijn volgens de website van WordPress 37 bugs of programmeerfouten opgelost. Een paar belangrijke fixes zijn:

  • Editor: In de edior kon het gebeuren dat bepaalde HTML-elementen werden verwijderd of veranderd.
  • Media: Aanpassing in een klein stukje van workflow en bepaalde compatibiliteitsproblemen in de nieuwe media manager.
  • Netwerken: nu worden de juiste suggesties gedaan voor rewriting rules
  • Het kon voorkomen dat bepaalde geagendeerde berichten van HTML-code werden ontdaan, bijvoorbeeld van video-embed code
  • Aanpassing in Javascript dat voor problemen kon zorgen in de Admin sectie
  • Waarschuwingen onderdrukken die konden ontstaan wanneer een plugin op een verkeerde manier de database of gebruikers-API’s benaderde.

Ook is er nog een drietal security issues opgelost, waar ik niet te diep op wil ingaan omdat het dan wel erg technisch wordt.

Zoals ik vertelde in podcast 7 had ik ook het probleem dat stukken HTML-code verdwenen als ik een blogbericht met video vooraf agendeerde om op een bepaalde dag/tijd online te komen. Dit probleem is gelukkig opgelost.

Mede vanwege de gefixte beveiligingsissues, raad ik je aan zo snel mogelijk deze update door te voeren. Vergeet -zoals altijd- niet eerst een backup te maken van je WordPress blog en je database. Je kunt gemakkelijk een volledige backup maken van de actuele versie van je volledige weblog in je Dropbox drive door gebruik te maken van BackWPup, een gratis plugin die ik al eens eerder heb aanbevolen.

Nadat ik de WordPress software van dit weblog had aangepast, kreeg ik ook twee plugin-updates. Eentje vind ik wel even aardig om te noemen, namelijk de Blubrry PowerPress plugin. Deze plugin zal veel mensen niets zeggen, maar dankzij die gratis plugin kan ik gemakkelijk en snel de audiobestanden linken aan de blogberichten en multimedia RSS feeds maken van de podcasts die ik dan vervolgens kan aanbieden aan bijvoorbeeld iTunes.

Het ging over een nogal ernstig probleem met de 1 Pixel Out Audio Player. Door een lek kunnen kwaadwillende gebruikers vervelende dingen doen op je site. Ik gebruik die gelukkig niet op mijn site, dus ik loop verder geen risico. Maar voor het geval je zelf ook podcast, wilde ik je dit toch even melden.

Ik neem aan dat je inmiddels toch echt wel gebruik maakt van Google+, ook al is het in beperkte mate. Zelf zit ik ook heus niet elke dag op Google+ alle nieuws te lezen van mensen uit mijn kringen, hoor! Maar als je een beetje actief bent, heb je natuurlijk ook één of meer pages, ofwel bedrijfspagina’s, die je vanaf je account managed.

Dan heb ik goed nieuws voor je: sinds vorige week heeft Google+ een verbeterde manier om je pagina’s te beheren. Deze kun je vinden op: https://plus.google.com/dashboard . Natuurlijk staat deze link ook weer in de show notes.

Je leest het overal en ook ik kan er niet genoeg op hameren: kies voor al je online diensten een ander -complex- wachtwoord en sla deze ergens veilig op, bijvoorbeeld met behulp van KeePass of  LastPass, in combinatie met een Yubikey. Hoe dat precies in z’n werk gaat wil ik hier nu even niet op ingaan. Ik wil je vertellen van iets wat iemand van de Engelse BBC is overkomen. Ik hoop dat dit je aan het denken zet over je eigen beveiligingsmaatregelen.
Ik heb een link naar het volledige verhaal opgenomen in de show notes, maar in het kort komt het hier op neer…

Terwijl Ed Stourton van de BBC staat te wachten op de metro in London, leest hij in de krant dat hij in de Filippijnen zou zijn beroofd door gewapende criminelen.
Eerder die ochtend kreeg hij al een telefoontje van een neef, die vertelde dat zijn mailaccount was gehacked. Hij heeft namelijk een mail van Ed gekregen waarin deze vertelt dat hij is beroofd en gestrand in de hoofdstad Manilla en dat hij geen middelen meer heeft om terug te komen. Verder wordt in de mail om “slechts” US$ 2.350 gevraagd.
En dan begint de ellende pas echt: hij krijgt uit alle uithoeken van zijn adresboek mails en pings en andere berichten of alles goed met hem is etc.
Enfin, het kostte hem ontzettend veel moeite om vanaf dat moment alles te stoppen, te corrigeren, te blokkeren etc.
En waar was het nu fout gegaan? Een week eerder had hij een zogenaamde “phishing” mailtje ontvangen dat er een update voor zijn BlackBerry klaarstond, maar dat hij eventjes zijn wachtwoord opnieuw moest opgeven. En omdat de meeste mensen slechts twee tot drie wachtwoorden hebben voor werkelijk AL hun accounts, was het voor de criminelen kinderlijk eenvoudig om vanaf daar door te pakken: het ene account leidde weer tot het andere enzovoorts.

En het hoeft echt niet zo moeilijk te zijn. Als je eventjes gaat zoeken vind je op trefwoorden ”sterk complex wachtwoord” op Google bergen informatie en tips die je verder kunnen helpen. En als je toevallig een Gmail account gebruikt: wist je dat je bij Google een gratis app voor je smartphone kunt downloaden om je Google account nog veel beter te beschermen? Het heet: “Authenticatie in twee stappen”. Je kunt meer hierover lezen op de pagina waarvan ik de link in de show notes heb opgenomen.

Op Facebook en Instagram zie je talloze foto’s van gerechten of maaltijden die mensen eten. Zelf heb ik vorige week vrijdag nog een foto gepost van een heerlijke kop mosterdsoep die ik in brasserie ‘t Vaerhóes in Steyl heb gegeten tijdens ons weekendje weg. En ik maak wel vaker foto’s van buffetten en gerechten, omdat ik die dan later gebruik om te posten op de Google+ pagina van het restaurant, op de Yelp-vermelding of op de Foursquare pagina.

Maar ik ben dus niet de enige en ik denk dat als jij een enthousiaste Facebookgebruiker, zo twee of drie mensen uit je vriendenkring kunt opnoemen, die ook geregeld foto’s van hun eten of drinken posten.

Afgelopen vrijdag las ik in de Telegraaf dat steeds meer restaurants in Amerika het fotograferen van eten gaan verbieden. Er zijn zelfs mensen die op hun stoel gaan staan om een mooie foto te maken. Het artikel meldt dat de genomen maatregelen in de restaurants variëren van een verbod op het gebruik van een flits, tot een compleet fotoverbod. Heb jij al eens mensen op hun stoelen zien staan om een foto van hun gerecht te maken? En maak je zelf wel eens foto’s van eten in restaurants? Vind jij dat dit verboden moet worden? Geef je mening hieronder!

Op de valreep nog eventjes een extra nieuwtje: misschien kende je de app “LifeFragment” van Jeroen Taalman al. Die iPhone app stelt je in staat om bij een foto 6 seconden audio op te nemen. Eerder vandaag las ik dat Twitter het bedrijf “Vine” heeft overgenomen vanwege hún app. Net als Twitter is de essentie van Vine: kort! In plaats van dat je 140 karakters voor je boodschap in Twitter hebt, heb je in Vine de mogelijkheid om een korte video van maximaal zes seconden  te maken. Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor het social media geweld, waar we nu met z’n allen midden tussenin zitten. Zou dit een succes worden, vergelijkbaar met dat van Twitter? Wat denk jij? Laat het hieronder weten!

Dat was het dan weer voor deze week! Ik wens je de komende week ook weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je later je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

doorEduard

Podcast Aflevering 8 (21-01-2013)

Hallo en welkom bij alweer de achtste ReputatieCoaching Podcast. Vandaag stond Nederland aardig stil in een groot aantal files en ik kon gelukkig vanuit huis werken. Met uitzicht op de neerdwarrelende sneeuwvlokjes kreeg ik weer een boel inspiratie voor deze podcast. Mijn naam is Eduard de Boer -ook wel bekend als de ReputatieCoach- en ik ben je host voor vandaag!

ReputatieCoaching Podcast Aflevering 8 (21-01-2013)In deze podcast heb ik de volgende onderwerpen voor je: Yelp gaat niet alleen voor recensies, maar nu ook voor schoonheid en netheid. Ook behandel ik je reputatie op basis van je Klout score, wat tips over bloggen en SEO, een alternatieve manier om citations te verwerven, het aanmelden van je bedrijf op Foursquare en tenslotte weer nieuws over Facebook.

Meer eerst: je kunt helpen met het promoten van de ReputatieCoaching Podcast. Als je wat hebt aan de informatie en je vindt het leuk om naar de podcast te luisteren, laat dan bijvoorbeeld een recensie achter in iTunes, of op Google+. Je kunt onze Google+ pagina vinden op: www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat mag zowel g-p-l-u-s zijn als de letter “g” met een plustekentje). Ook kun je een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, die je kunt vinden op: www.reputatiecoaching.nl/facebook.

Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat dan op de website onderaan de transcriptie je reactie of opmerkingen achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar: www.reputatiecoaching.nl/8.

Ten eerste: Yelp. Een tijdje geleden heb ik een instructievideo online gezet waarin ik uitleg hoe je je bedrijf kunt aanmelden bij Yelp. Als je daar eenmaal staat vermeld, word je een twee tot drie maanden later ook zichtbaar in Apple Maps. En natuurlijk kun je vanaf dat je vermeld staat, beginnen met het verzamelen van recensies op Yelp.

Maar in San Francisco is gaat Yelp nu een stap verder, dan het vertonen van de recensies van de gebruikers. Daar is Yelp bij wijze van experiment begonnen met het vertonen van de de mate waarin (vooral restaurants) schoon en netjes zijn bevonden! Dus alleen je reputatie op basis van klantrecensies is daar in “Frisco” niet meer voldoende! Ik ben benieuwd hoelang het duurt, voordat Yelp.nl de bevindingen van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit bij de resultaten gaat vertonen…

Eens iets heel anders: weet jij hoe hoog jouw Klout score is? Weet je überhaupt wat Klout is? Ik doel dan niet op allerlei diensten die je vanuit de figuurlijke “cloud” op het Internet kunt afnemen… Nee, ik heb het over “Klout”, beginnend met een hoofdletter “K” en eindigend op een “t”…

Volgens Wikipedia is Klout een bedrijf dat is opgericht in september 2009. Het opereert vanuit San Francisco en analyseert de sociale media van gebruikers om de invloed van de gebruiker op zijn of haar sociale netwerken te bepalen. Deze score wordt uitgedrukt in een getal tussen de 1 en de 100. Een hogere score betekent dat je een grotere invloed hebt op je sociale netwerken, dan iemand met een lagere score. Zo kijkt Klout bijvoorbeeld naar je tweets op Twitter en het aantal keren dat jouw tweets bijvoorbeeld worden geretweet. Ook kijkt het naar het deel- en “Like”-gedrag van je vrienden op Facebook, je tips op Foursquare, je berichten en +1’s op Google+, de “Likes” en abonnementen op je youTube films enzovoorts, enzovoorts.

Om je een voorbeeld te geven, als je je net bij Klout aanmeldt, begin je met een Klout score van 10. Afhankelijk van je gedrag op sociale netwerken en het gedrag van je sociale netwerk op jouw acties, neemt je score toe. Ik zat na een paar dagen op een score van 52 en ben inmiddels teruggezakt naar 51. Als ik net zo populair wil worden als Justin Bieber heb ik nog wel even te gaan. Want hij heeft een Klout score van 100. En om je nog wat meer voorbeelden te geven: Tiesto zit op dit moment op een score van 88, André Rieu op 81, Peter R. de Vries op 67, Wibi Soerjadi 61 en Rowwen Hèze 58.

De Amerikanen lopen natuurlijk vaak voorop met ontwikkelingen. Daar is je reputatie dus ook echt al gekoppeld aan je Klout score. Ik las laatst dat een bedrijf in de advertentie voor een vacature een minimale Klout score van 30 vereiste voor een bepaalde marketing functie. Iemand met een sterk CV maar een Klout score van 35 werd overschaduwd door iemand met een zwakker CV, maar wel met een Klout score van 61.

Het is natuurlijk niet gezegd dat dit ook zo zal worden in Nederland, maar misschien is het ook voor jou een idee, om eens te kijken hoe hoog jouw Klout score is en wat je eraan kunt doen om ‘m misschien iets op te krikken.

Laat hieronder anders eens weten wat jouw Klout score is!

Dan over bloggen. Zoals ik al eerder een paar keer heb benadrukt is bloggen, ofwel het online publiceren van content cruciaal voor je reputatie en om jezelf te positioneren als autoriteit. Als je niet blogt, dan zal je website, hoe mooi die ook mag zijn, langzaamaan wegzakken in de digitale vergetelheid.

Als je dan gaat bloggen zijn er grofweg twee mogelijkheden: de eerste mogelijkheid is gebruik te maken van een online dienst, zoals wordpress.com, webs.com, Google Sites, Tumblr, Blogspot, LiveJournal et cetera.  De tweede mogelijkheid is om zelf een pakket als WordPress, Expression Engine, Drupal of Joomla te installeren of laten installeren onder je eigen domeinnaam bij een hosting provider.

Veel mensen die net beginnen, kiezen voor de eerste optie en maken gebruik van een standaard online dienst. Daaraan zit natuurlijk een risico: je verbindt je online content wel helemaal aan de desbetreffende dienst en het achterliggende bedrijf. Dus alle content staat echt op hun servers. Het bedrijf achter de dienst kan failliet gaan, of om andere redenen besluiten plotseling je account te sluiten. Dan kan het heel lastig zijn om je met bloed, zweet en tranen gecreëerde content eraf te halen en elders onder te brengen.

Het grote voordeel van alles in eigen hand houden met je eigen domeinnaam, je eigen stukje op een webserver bij een hosting provider en je eigen favoriete Content Management Systeem of blogging-software is dat je alles onder controle hebt. En zeker als je een algemeen softwarepakket gebruikt, kun je met een backup van je website en een backup van je database altijd verhuizen tussen hosting providers.

Zelf ga ik dan altijd nog een stapje verder. Ik ontkoppel ook de mail van mijn hosting provider. Dus de mail komt dan niet meer op de systemen van de hosting provider terecht, maar op een door mij gekozen omgeving. Voorheen gebruikte ik daar Google Apps for Business voor, maar sinds dat niet meer gratis is, adviseer ik mensen gebruik te maken van outlook.com, de opvolger van Microsoft Hotmail.

En zo heeft ieder nadeel ook weer z’n voordeel. Want waar Google Apps je maximaal 10 gratis accounts gaf, kun je nu bij outlook.com maximaal 500 gebruikers aanmaken met elk hun eigen mailadres. Hoe je dit doet, leg ik binnenkort in een aparte instructievideo uit.
Een dergelijke setup is wel iets complexer, maar het grote voordeel hiervan vind ik dat je je mail ergens laat terechtkomen, waarvan de kans groot is dat je er altijd bij kunt. Misschien zie ik spoken of ben ik paranoïde, maar ik schat de uptime van de mail van Microsoft hoger in dan die van een lokale hosting provider. En vaak heb je bij een lokale hosting provider substantieel minder opslagcapaciteit per mail account. In het verleden bij Google Apps en nu bij Microsofts outlook.com hoef ik me nooit meer zorgen te maken over de ruimte die ik nog beschikbaar heb voor mijn e-mail: of het nu 7 gigabyte is, of 10, het is gewoon “immens veel”!

OK, je bent begonnen met bloggen onder je eigen domeinnaam op een eigen stukje webruimte. Dan wil je een stukje verder en je wil de adviezen van anderen opvolgen en je vindt dat je het aantal bezoekers op je site moet vergroten met behulp van SEO. Je gaat hier en daar wat lezen en je leest op meerdere plekken dat je je artikelen moet doorspekken met de door jou gewenste zoektermen.

Dus ga je op een site, zoals de Google AdWords Keyword Tool, op zoek naar voor jouw site of jouw business gerelateerde zoektermen. Je gaat vol overgave je reeds gepubliceerde artikelen aanpassen en nieuwe artikelen druipen van de teksten die lijken op die van WC-Eend, met als motto: “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”. Ofwel, je zogenaamde trefwoorddichtheid (Engels: “keyword density”) is minstens een paar procent en je HTML anchorteksten bevatten al je zoektermen. Je vermijdt ook steevast de “klik hier” als gelinkte anchortekst, evenals een gelinkt “lees meer” of “www.jouwsite.nl”.

Hierdoor worden jouw artikelen voor mensen zo goed als onleesbaar, omdat de zoektermen eraf druipen. Maar als je dan wat geluk hebt, zie je de pagina’s van je site inderdaad (tijdelijk) omhoog komen in de zoekresultaten. “Dat belooft wat te worden!”, denk je dan nog…

Je bent ook zo verstandig geweest om Google Analytics in te stellen en je ziet het aantal bezoekers op je site flink toenemen tot niveaus waar je eerst alleen maar van kon dromen! Je ziet inmiddels de gouden bergen die ontstaan dankzij alle opdrachten die gaan binnenkomen van al die bezoekers, al in gedachten voor je…

Maar de opdrachten blijven uit! Je ziet dat de bounce rate op je site toeneemt naar meer dan 70% en de gemiddelde tijd die mensen op je site verblijven is slechts een magere paar seconden… En hierdoor zinken ook je pagina’s als een baksteen in de zoekresultaten naar pagina 10, 20 of nog dieper…

Je grote mailbox had gerust kleiner mogen zijn, want er komt zo goed als geen aanvraag, opdracht of bestelling binnen…

Waar is dit nu fout gegaan??? Op zich ligt het voor de hand: je hebt content geschreven voor de zoekmachines en niet voor de bezoekers. Maar ik heb een zoekmachine nog nooit bij mij een bestelling zien doen. Tot op heden heb ik alleen maar opdrachten gekregen van mensen van vlees en bloed.

Moraal van dit verhaal: ga niet te ver in het overoptimaliseren van je site met zoektermen, trefwoorden enzovoorts. Tuurlijk is het goed om de juiste termen op je site te gebruiken, maar hou het leesbaar voor mensen! Dus kort gezegd: schrijf niet voor de zoekmachines, maar voor de lezers van je blog!

Want de zoekmachines meten hoelang iemand op je site is en als vrijwel elke bezoeker dankzij je overoptimalisatie op jouw vrijwel onleesbare pagina’s terechtkomt, maar daar niet vindt wat hij of zij zoekt, dan is die bezoeker meteen weer weg. Dit is voor de zoekmachines een signaal dat jouw site wel bezoekers trekt, maar eigenlijk geen goede content bevat. En dus zakt je site dan in de zoekresultaten.

En let dan ook op je spelling! Zoekmachines letten er ook op! Zij willen graag goede content aanbieden, om zo hun eigen reputatie te verbeteren. Een enkel typefoutje is heus geen probleem, maar als je site vergeven is van de type-, spel- en stijlfouten, dan loop je kans dat als gevolg hiervan zowel zoekmachines je content lager gaan scoren, als dat bezoekers binnen no-time de “back”-knop klikken, omdat ze zich ergeren aan de fouten op jouw site.

Een paar podcasts geleden heb ik al eens verteld dat vermeldingen van jouw bedrijfsgegevens op Internet, de zogenaamde citations, erg belangrijk zijn om te scoren in de lokale zoekresultaten. Daarbij is het belangrijk dat de naam van je bedrijf staat vermeld, het  adres, postcode, plaats en telefoonnummer. Om in de lokale zoekresultaten te scoren is het niet eens belangrijk dat er een link naar je site bij staat.

Dat is ook de reden dat ik al die instructievideos maak en online zet: om jullie te laten zien hoe je je overal kunt aanmelden. Ik hoop alleen dat je zelf ook verder gaat met aanmelden, bijvoorbeeld op zogenaamde hyperlokale sites of gespecialiseerde sites. Een hyperlokale site is een site met bijvoorbeeld bedrijven in de plaats waar jij gevestigd bent. Een voorbeeld voor Apeldoorn is: www.allebedrijveninapeldoorn.nl. En een voorbeeld van een gespecialiseerde site voor tandartsen is bijvoorbeeld: www.tandarts-spot.nl.

Zo zijn er voor elke bedrijfstak tientallen, zo niet honderden sites waar je je kunt aanmelden, om ofwel lokaal bekend te worden, of met het type van je bedrijf gelist te worden.

Maar een heel ander type sites dat vaak flink zwaar meetelt in de lokale ranking, zijn de zogenaamde document sharing sites. Dit zijn sites waar je een PDF bestand, Word document of Powerpoint presentatie naar kunt uploaden, die je dan vervolgens deelt met de wereld. Een paar bekende document sharing sites zijn: scribd.com, issuu.com, docstoc.com en slideshare.com. De links hier naartoe vind je in de show notes.

Registreer je op deze sites en zorg ook hier dat je alle gegevens invult. Als je nergens je volledige bedrijfsgegevens kwijt kunt, plaats ze dan in het “bio”-, of “over mij”-veld. Maak van je white papers, documenten of PowerPoint presentaties een PDF (zorg wel dat in het document ook je bedrijfsgegevens correct staan vermeld!) en upload deze documenten naar alle document sharing sites, waar je je hebt aangemeld.

Schrijf ook een passende omschrijving bij elk geüploade document en zet daar eventueel ook weer je volledige (en correcte!) bedrijfsgegevens in.

Als je dit doet, kun je in relatief korte tijd met niet al teveel inspanning weer een flink aantal sterke citations erbij krijgen.
Maar mocht je het niet zien zitten om dit zelf uit te vogelen, dan kun je ook gewoon wachten tot ik er een instructievideo van heb gemaakt. Je kunt die dan stap voor stap volgen. Of als je niet wilt wachten en een groot aantal citations wilt, om hogerop te komen in de lokale zoekresultaten, dan kun je een specialist inhuren die dit voor je realiseert. Ik bied dit als dienst aan. Neem contact met me op via het contactformulier, als je meer informatie hierover wilt.

Nu ik het toch over de instructievideos heb: er komen gestaag meer videos online, die je helpen om je bedrijf aan te melden bij de vele relevante sites op Internet. Ik kies ze bewust in een volgorde, waarmee je als je even doorzet, je bedrijf vaak snel boven de concurrenten kunt laten scoren. Zo heb ik afgelopen week een video online gezet, waarin ik uitleg hoe je controleert of je bedrijf op Foursquare staat. En mocht dit niet het geval zijn, dan kun je met die video je voordeel doen, want ik leg ook uit hoe je je bedrijf zelf kunt aanmelden op Foursquare.

En dan ben ik alweer toegekomen aan het laatste onderwerp van deze week: Facebook. De laatste paar podcasts had ik het ook al over Facebook en de meest recente ontwikkeling, Facebook “In de buurt” wordt nu alweer opgevolgd door een nieuwe zoekoplossing, met de naam “Facebook Graph Search”. Deze dienst werd vorige week dinsdag -net na de podcast- door Facebook aangekondigd. Nog niet iedereen heeft er toegang toe. Je moet je ervoor inschrijven en Facebook gaat eerst mondjesmaat ermee experimenteren.

Wat is nu weer Facebook Graph Search? Op de Facebook pagina van Graph Search staat de tekst: “Vind via je vrienden en connecties meer items die vergelijkbaar zijn met de items die je aan het zoeken bent.”. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op “foto’s die mijn vrienden vorig jaar hebben gemaakt in New York”.

Voor meer informatie raad ik je aan de pagina op Facebook erop na te slaan. Je kunt deze vinden op: http://www.facebook.com/about/graphsearch of je kunt de video bekijken die ik in de transcriptie van deze podcast heb toegevoegd:

En in de transcriptie heb ik ook de video opgenomen van de aankondiging van Facebook Graph Search, deels gepresenteerd door Mark Zuckerberg zelf:

Let wel: deze keynote video duurt 45 minuten, dus je moet er wel even voor gaan zitten!

Dat was het dan weer voor deze week! Ik wens je de komende week ook weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je later je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen: