Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag is een bijzondere dag. Waarom, dat hoor je zo als eerste na de intro van deze podcast!
Daarna behandel ik een paar vragen naar aanleiding van podcast 156 van vorige week. Verder heb ik weer een paar nieuwtjes van Google. Zo kun je onder andere niet meer vanuit een andere locatie zoeken en is de one-box verdwenen.
Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar bij de workshop reputatiemanagement bij “de Reputatiebakkerij” in Utrecht op 11 december aanstaande.
Ik sluit de podcast af met een topic over glassdoor, een reviewsite waarop werknemers en ex-werknemers bedrijven kunnen beoordelen op diverse aspecten. Als je een bedrijf hebt èn je hebt mensen in dienst, dan is dit laatste onderwerp zeker relevant voor jou!
De podcast is vandaag jarig: hij is 3 jaar geworden! Het klopt op de kop af… Een jaar heeft 52 weken en vorige week was aflevering 156, ofwel 3 x 52. Ik heb dus in die drie jaar geen week gemist!
Ook is het leuk om het aantal downloads te zien stijgen. Zo begon het natuurlijk met de eerste download in december 2012, tot ik tegenwoordig tussen de 500 en de 1.000 downloads per maand heb. In de show notes een grafiek van de groei van het aantal luisteraars.
Daar kun je zien dat er eigenlijk altijd een groei in zit en elke maand van elk jaar meer downloads genereert dan dezelfde maand ervoor in het vorige jaar, behalve oktober dit jaar:
Blijkbaar riep mijn verhaal uit podcast 156 toch nog een aan al vragen op. Luister naar deze podcast voor mijn antwoorden op de volgende vragen:
Lange tijd kon je bij het zoeken in Google de locatie kiezen, van waaruit je wilde zoeken. Dat was vooral handig voor lokale SEO. Maar die feature was op een gegeven moment niet meer beschikbaar. Totdat ik twee weken geleden door iemand erop werd gewezen dat die het wel deed. Dat verbaasde mij.
Maar nu is het echt zover: Google heeft deze optie verwijderd. Je kunt niet meer vanuit een bepaalde locatie zoeken!
Het kan zijn dat dit heeft te maken met het Europese recht “Om vergeten te worden”. Want voorheen kon je namelijk zo instellen dat je vanuit de USA zocht, waarna je bepaalde resultaten die je in Nederland niet te zien kreeg, wel kreeg te zien. Ik weet het niet.
Kleine tip voor je… Zoeken op een type bedrijf en een plaats, dus bijvoorbeeld: schilder arnhem … geeft de top–3 voor jou, als buitenstaander… De top–3 van in dit geval schilders in Arnhem.
Zoek je: “schilder in de buurt van arnhem” … dan zie je in veel gevallen de top–3 resultaten, zoals iemand die door de bank genomen in Arnhem te zien krijgt als hij of zij aldaar zoekt op zijn of haar smartphone.
Google heeft de “one-boxes” verwijderd. Hieronder zie je twee voorbeelden: de eerste als je voorheen zocht op: “allround fotografie”:
en de tweede die je sinds vandaag krijgt, als je zoekt op: “allround fotografie”:
Zoals je ziet zijn bij de bedrijfsvermelding ook de reviewsterren verdwenen. Die staan nu nog wel in het zogenaamde Knowledge Panel aan de rechterkant.
Er wordt gespeculeerd dat Google dit doet om zo de aandacht terug te brengen naar de AdWords advertenties die erboven staan. Het lijkt in het verlengde te liggen van het opschonen van de resultaten: eerst verdwenen de auteursfoto’s, toen de carrousel en vervolgens het 7-pack…
11 december is het zover… in Utrecht en dus niet in Tilburg. Dan heb ik het over de workshop over reputatiemanagement, die wordt georganiseerd door studenten van de Hogeschool Tilburg. Als dank voor mijn medewerking stellen ze letterlijk een handvol luisteraars van de ReputatieCoaching Podcast in de gelegenheid om deze workshop GRATIS bij te wonen.
Met andere woorden: er zijn slechts 5 plaatsen beschikbaar voor de luisteraars. Ga 2015 goed uit, begin 2016 met een makeover van je online reputatie en kom op 11 december naar Utrecht.
Het aantal plaatsen is beperkt. Heb je interesse en wil je op 11 december alles opsteken over reputatiemanagement om je bedrijf beter op de kaart te zetten en bottom line meer business te doen, surf dan meteen naar: www.reputatiecoaching.nl/reputatiebakkerij en meld je aan. Wacht niet te lang, want anders vis je achter het net!
Als je bent aangemeld krijg je alle details per mail toegestuurd.
Zie ik je op 11 december in Utrecht?
Glassdoor begon in de VS als een reviewsite, waar (ex)werknemers hun (ex)werkgevers kunnen beoordelen op diverse aspecten. Inmiddels is Glassdoor ook alweer een aantal maanden operationeel in Nederland. Heb jij in de gaten wat dit betekent voor de reputatie van jouw bedrijf? Ik duik er in en geef je een aantal handvatten voor hoe je bijvoorbeeld met negatieve reviews op Glassdoor moet omgaan en dergelijke.
Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Welke onderwerpen komen vandaag aan bod? Ik begin met de voortgang van mijn activiteiten voor het Lokale Gidsen programma van Google. Mijn doel is tenslotte om voor 1 januari 2016, in totaal 500 punten te hebben vergaard, zodat ik dan op niveau 5 zit.
De feestdagen komen eraan… En wat is dan een grote bron van online ergernis? Openingstijden! Of beter gezegd: het ontbreken van openingstijden. Ik vertel je er meer over.
Frank, een trouwe luisteraar van de podcast, vertelde mij over een alternatieve manier om hogerop te komen in de lokale zoekresultaten, maar ik waarschuw je, het is er niet eentje die je zomaar kunt toepassen…
Google+ is veranderd… Maar wat is er dan allemaal veranderd? Inmiddels heeft Google een officiële FAQ voor de vernieuwde Google+ gepost. Die vragen en antwoorden krijg je zometeen ook van me.
Google heeft aangekondigd AMP-enabled pagina’s vanaf begin 2016 in de zoekresultaten te gaan vertonen. Ik vertel je er zo meer over.
Gebruik jij dichtbij.nl voor je SEO-activiteiten? Wees je er dan van bewust dat binnenkort de meeste dichtbij.nl sites sluiten.
Ik sluit de podcast van vandaag af, met een oproep.
Inmiddels heb ik mijn doel bereikt: ik heb meer dan 500 punten in het Lokale Gidsen programma van Google! De Google Maps App geeft al wel niveau 5 aan, maar ik heb nog geen definitieve bevestigingsmail ontvangen.
In de tabel hieronder zie je de groei van het aantal punten, onderverdeeld in recensies, foto’s, antwoorden, toegevoegde plaatsen en bewerkte plaatsen.
Datum | Recensies | Foto’s | Antwoorden | Toegev. plaatsen | Bew. plaatsen | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
13–11–2015 | 233 | 43 | 4 | 13 | 49 | 342 |
18–11–2015 | 257 | 45 | 15 | 13 | 49 | 379 |
19–11–2015 | 265 | 45 | 26 | 13 | 51 | 400 |
20–11–2015 | 270 | 46 | 34 | 13 | 52 | 415 |
21–11–2015 | 276 | 61 | 42 | 13 | 52 | 444 |
22–11–2015 | 276 | 69 | 43 | 13 | 53 | 454 |
23–11–2015 | 277 | 74 | 43 | 13 | 75 | 482 |
24–11–2015 | 277 | 79 | 43 | 13 | 164 | 576 |
Wat ik zoal heb gedaan om dit te bereiken, hoor je in de podcast.
Zoals je in de podcast kunt beluisteren, heb ik bij flink wat bedrijven de openingstijden gecontroleerd, aangepast en toegevoegd. Sommige categorieën bedrijven en diverse winkelketens hebben het goed op orde. Maar andere hebben hun openingstijden op Google totaal niet op orde.
Luister wat ik zoal tegen ben gekomen, welke type bedrijfsvermeldingen wel compleet waren en welke amper tot geen openingstijden online hebben staan.
Een opdrachtgever stond maandenlang in de lokale resultaten op de 10e plaats. Dankzij mijn coaching steeg hij naar de 4e plaats. Maar daarmee stond hij nog steeds niet in het felbegeerde 3-pack. Ik vertel je wat hij heeft gedaan om er wel in te komen… En het kostte hem slechts 5 minuten werk en een dag of vier wachten…
Er staan geen reviews meer op de Google+ pagina’s van bedrijven. Die vind je nu alleen nog maar terug op Google Maps en in de zoekresultaten. Maar hoe verzamel je nu reviews?
Sommige ondernemers gebruikten tot voor kort een pretty link naar /about pagina op Google+. Helaas… Dat werkt nu niet meer!
Hoe verzamel je dan wel reviews?
Ik vertel in de podcast hoe je op desktops mensen een review kunt laten posten.
Als alternatief kun je de prettylink veranderen in één van de onderstaande URL’s:
De eerste toont de zoekresultaten van het bedrijf bovenaan en rechts de zogenaamde Knowledge Graph. Daarin kun je klikken op de knop “Een recensie schrijven”.
De tweede link gaat naar een vermelding op Google Maps op basis van het CID. Het CID is een unieke identifier die is toegekend aan je bedrijfsvermelding. Als je de CID van je bedrijfsvermelding zoekt, dan kun je gebruik maken van de Google My Business Page Finder van Michael Cottam.
De derde link is de definitieve link, waar je uitkomt na een paar zogenaamde 302 redirects, als je de tweede URL gebruikt. Mijn advies is om vanaf nu sowieso te verwijzen naar de tweede en de derde URL, bijvoorbeeld in het sameAs gedeelte in de schema code op je website. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel, laat het me dan weten.
Vorige week vertelde ik je ook al over AMP. Maar eerder deze week heeft Google aangekondigd dat ze het begin volgend jaar daadwerkelijk gaat gebruiken in de zoekresultaten. Hoe? Dat weten we nog niet.
De Telegraaf Media Groep stopt met een groot deel van dichtbij.nl. Wees daar dus alert op.
Je zult in je business vast wel tegen allerlei problemen aanlopen. Ik wil je daar graag mee helpen, in de vorm van webinars. Het platform waar ik die op wil gaan geven, is nog niet definitief bekend.
Maar laat mij weten waar je in je business tegenaan loopt, waarvan je denkt dat ik je daar verder mee kan helpen. Je kunt reageren onderaan deze show notes, of anders een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.
Waar zit je mee in je online business, waarvan je denkt dat ik je kan helpen?
Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vandaag begin ik even met je bij te praten over mijn voortgang in het vernieuwde Lokale Gidsen programma van Google. Daarna heb ik wat statistieken over WordPress.
Google+ is totaal vernieuwd en daarmee is ook opeens Google About Me geïntroduceerd. Verder stelt Google je in staat om bedrijven met geografische coördinaten aan te maken, in plaats van met een adres. Enkele online fotoalbums van mij op Google Photos beginnen te ranken in de zoekresultaten.
Ik heb voor een nog te verschijnen artikel input geleverd over fake reviews. Wat ik daarover heb verteld, wil ik graag met je delen, evenals de vragen die ik kreeg toegestuurd voor het interview door de studenten van de Hogeschool Tilburg.
En ik sluit de podcast van vandaag af met 5 tips om de risico’s van WordPress plugins te minimaliseren.
Toen het Lokale Gidsen programma door Google werd geïntroduceerd aan het begin van 2015 had ik maar één doel: zo snel mogelijk het hoogste niveau bereiken: niveau 4. Sindskort is er een niveau bijgekomen. Mijn nieuwe doel is nu om dat niveau te bereiken vóór 1 januari 2016!
In deze podcast vertel ik hoe ik twee weken geleden begon met 342 punten en nu inmiddels al op 400 punten zit. Dat doel van die 500 punten is dus zeker realiseerbaar en ik kan je verklappen dat het een stuk gemakkelijker is, dan de initiële eis voor niveau 4: het schrijven van 200 reviews.
WordPress is verreweg het meest populaire CMS (Content Management Systeem). Het wordt inmiddels op 25% van ALLE websites op Internet gebruikt. Daardoor is het ook het meest populaire systeem waarop door kwaadwillenden aanvallen worden uitgevoerd.
Vaak kunnen sites worden gehacked doordat mensen laks zijn met wachtwoorden. Maar ook plugins kunnen kwade bedoelingen hebben. Daarover straks meer.
Een paar weken geleden vertelde ik je over AMP: Accelerated Mobile Pages, een nieuw concept gebaseerd op bestaande technologieën om websites zo snel mogelijk te maken. Daarvoor is een WordPress plugin beschibaar en ik gebruik die nu al een tijdje. In de podcast vertel ik je hoe je al kunt experimenteren met AMP, door te surfen naar http://g.co/ampdemo , de AMP-vriendelijke zoekpagina van Google.
Sinds afgelopen nacht is Google+ totaal veranderd. Een groot deel van het sociale aspect is eruit. De nadruk ligt nu nog op berichten, Collecties en Communities. De voorlopige waarnemingen hoor je in de podcast.
Heb je al eens gekeken naar Google About Me? Ik verwacht het niet, want ook die service is pas een paar dagen operationeel. Luister naar wat ik je erover te vertellen heb.
Op Google My Business kun je voor een beperkt aantal landen nu ook de geografische coördinaten bij bedrijfsvermeldingen uploaden. Die kan Google gebruiken als er onduidelijkheden zijn met het adres van een bedrijf, of er helemaal geen adres voor beschikbaar is.
Vorige week viel het me op dat ik voor sommige zoektermen opeens online fotoalbums van Google Photos te zien kreeg. Dus die albums beginnen te ranken op bepaalde trefwoorden.
Fake reviews, het blijft een probleem. In de podcast van vandaag vertel ik je over hoe TripAdvisor hiermee omgaat en ertegen doet.
Een journalist heeft mij benaderd over fake reviews, omdat hij daar een artikel over wil schrijven. In de podcast hoor je wat ik die journalist zoal heb verteld.
De vragen die ik kreeg toegestuurd voor het interview door de studenten van de Hogeschool Tilburg waren koren op mijn molen. Dat belooft dus een leuk interview te worden. In de podcast hoor je welke vragen de studenten morgen zoal aan mij gaan stellen.
De kans is groot dat jij ook WordPress gebruikt voor je website: tenminste 25% en ik denk zelfs wel groter. Ben jij ook zo iemand die graag verschillende plugins uitprobeert? Ik wel. Met het installeren van plugins loop je bepaalde risico’s en ik vertel je in deze podcast hoe je die risico’s kunt minimaliseren.
Links naar gerelateerde content die in deze podcast aan bod kwam:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
Vanaf vorige week is het format van de podcast iets gewijzigd. Omwille van de tijd die het kost om elke week een podcast te maken en omdat ik ook eens wilde vernieuwen, werk ik de podcast vooraf niet meer helemaal letterlijk uit. Ik heb een lijst met onderwerpen en daarover ga ik je gewoon vertellen.
Als gevolg daarvan verdwijnt de volledige transcriptie en moet je het dus met de audioversie doen. Een paar luisteraars gaven hun mening over het nieuwe format.
Eerder deze week was er een storing bij Antagonist, mijn webhoster. Die was echter heel snel opgelost.
Studenten van de Universiteit van Tilburg hebben mijn hulp en medewerking gevraagd bij een workshop over reputatiemanagement, in december.
Hotels en restaurants in het buitenland kunnen nog wel wat aan hun exposure doen. Naar aanleiding van onze vakantie in Gambia heb ik een Nederlandse ondernemer aldaar wat tips gestuurd.
En als we het dan hebben over bedrijven op de kaart zetten, dan kom je ook zo op het Lokale Gidsen-programma van Google. Dat heeft Google begin dit jaar gestart. Inmiddels is het programma iets aangepast en uitgebreid. Ik zit op niveau 4… Dat was het hoogste niveau, maar nu is er ook een niveau 5 bij gekomen.
Een bedrijf vroeg mij een technische analyse uit te voeren van hun website, zowel op het gebied van techniek en HTML, alsmede kansen om de positie in de zoekresultaten te verbeteren. Waar ik dan zoal in eerste instantie snel naar kijk, hoor je later.
Links die in deze podcast aan bod komen:
Abonneer via: Google Podcasts | RSS
De podcast van vandaag is een experiment: na meer dan 150 afleveringen verander ik eens van stijl! Voorheen werkte ik de podcast letterlijk uit, maar deze aflevering is voor het eerst free format!
In zekere zin dan. Want ter voorbereiding van de show zoek ik een aantal onderwerpen die ik met je wil delen en daar schrijf ik dan wat bullets voor op. Aan de hand daarvan vertel ik nu mijn verhaal.
Wat vind jij ervan? Ben je meer een lezer? Of ben je een luisteraar? Laat het hieronder weten!
Hieronder een samenvatting van de onderwerpen die in deze podcast aan bod komen:
Links naar content die in deze podcast aan bod komt: