#SMC055 over “Succesvol Bloggen” op 11 april 2015

#SMC055: Social Media Club ApeldoornVorige maand was ik helaas verhinderd om de avond van Social Media Club Apeldoorn (#SMC055) bij te wonen, maar afgelopen maandag paste het weer in de agenda en was ik zoals altijd tijdig aanwezig. Dit keer werd de avond voor de verandering eens georganiseerd in Podium Gigant in Apeldoorn.

Voorafgaand aan de presentaties heb ik geruime tijd leuk staan praten met o.a. Sjon de Vries van Maitre Deux Catering, uit Apeldoorn. Een paar minuten voor acht zocht ik een zitplaats op (er waren nog maar enkele vrij) in afwachting van de eerste spreker.

Esther Buitendijk (@urbanmomsnl)

EstEsther Buitendijk van Urban Moms en Blogstreether Buitendijk van Urban Moms beet het spits af. Zij vertelde hoe zij als moeder van een koter in Rotterdam aan het bloggen was geraakt. Inmiddels, een paar jaar later, heeft ze meer dan 20K pageviews per maand en naast haar succesvolle blog ook nog eens een bloggersnetwerk opgericht.Een paar leerpunten uit het verhaal van Esther Buitendijk:

  • Schrijf niet alles wat er wordt gevraagd – want JIJ houdt de eindverantwoordelijkheid over je blog
  • Wees jezelf en blijf jezelf – online en in je verhalen! Er zijn namelijk al genoeg anderen!
  • Houd focus – en laat je niet verleiden tot teveel sidetracking, anders presteer je op alle fronten niets
  • Denk continu na over wat jouw toegevoegde waarde is – en handel daar ook naar
  • Team up / werk samen – met anderen. Dat kan jouw werk een stuk “eenvoudiger” maken
  • Think big / get big – want anders wordt je blog überhaupt nooit een succes
  • Work hard / get sh*t done – niemand zei dat het gemakkelijk zou zijn: het is echt hard werken!
  • Be so good, they can’t ignore you – zorg dat je steeds op een positieve manier opvalt en kom steeds op de radar van je doelgroep.

Elja Daae (@elja1op1)

Elje DaaeElja Daae (spreek je uit als “Elja Doo”) volgde na Esther en haar verhaal over bloggen had een heel andere insteek. Zij heeft vroeger gewerkt voor Frankwatching, maar werkt tegenwoordig voor zichzelf. Op Linkedin positioneert ze zich als “Pragmatische social media adviseur | inspirerende spreker | auteur | blogt”.

Elja blogt… blogt… en blogt… 6 dagen per week, elke dag een blog. En dat houdt ze al ruim 5 jaar lang vol! Zij vertelde de aanwezigen hoe zij steeds aan onderwerpen voor haar blogs komt. Want zij blog op persoonlijke titel en ook gewoon voor zichzelf. Ze heeft grotendeels maling aan wat anderen ervan vinden: zij vertrouwt haar (inspirerende) gedachten, hersenspinsels en ervaringen toe aan haar lezers, omdat ze het leuk vindt.

Bekijk de presentatie “Bloggen als een pro” van Elja hieronder:

 En natuurlijk heb ik ook van deze educatieve en inspirerende avond weer een Storify bord samengesteld:

 

 

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Groene advertenties in Google: experiment of definitief?

Logo GoogleGoogle experimenteert aan de lopende band, dat is algemeen bekend. Soms zie je dan afwijkende dingen in de zoekresultaten, die je even later weer niet kunt reproduceren. Zo ook nu: vanmorgen was ik al geruime tijd online bezig en had al de nodige zoekopdrachten ingevoerd in Google en er viel mij niets bijzonders op.

Zojuist heb ik de honden uitgelaten in de buurt, ik kom terug en typ een zoekopdracht in en “Voilà!”: opeens waren de vertoonde advertenties groen, in plaats van het vertrouwde geel!

Nu is de vraag: is dit een experiment of is dit definitief? Dat is nog even afwachten. In het verleden hebben mensen ook wel eens groene review sterren gezien, rode sterren, grijze sterren, maar ik heb voor zover ik me kan herinneren nog niet gelezen over groene advertenties..

De tijd zal het leren…

Groene advertenties in Google?

#SMC055: “Zoeken en gevonden worden met SEO en SEA” (dd. 14-09-2015)

#SMC055: Social Media Club ApeldoornVanavond begon het seizoen van #SMC055 (Social Media Club Apeldoorn) met de 24e bijeenkomst. Hierbij waren twee gastsprekers, te weten: Sabine Roex (van @HideandSeekNL) en Max Dammers (van @MaxNL). Zij vertelden over SEO en SEA.

Sabine Roex is medeoprichter van Hide and Seek. Voor Hide and Seek werkte Sabine twee jaar bij Google op het Europese hoofdkantoor in Dublin. Eerst in het New Business Development Team en daarna als Account Manager voor Google’s grootste Travel klanten in Nederland.

Door het werken met een gevarieerd portfolio aan klanten met uiteenlopende doelstellingen heeft Sabine brede online kennis opgebouwd. Haar specialismen zijn Google AdWords (Search, Display, Mobile en YouTube) en Google Analytics. Daarnaast heeft Sabine naast het Google Display Netwerk ervaring op gedaan in Premium Display Netwerken. Sabine is Google Partner en is Google AdWords, Display, YouTube en Analytics gecertificeerd.

Max Dammers is oprichter van Max.nl. Sinds 1996 is hij overtuigd van de invloed die het internet heeft op ons leven. Vanuit deze overtuiging is hij permanent op zoek naar het nut van nieuwe technologieën.

Voor Max is internet als Lego waarmee eindeloos kan worden gecombineerd en out-of-the-box strategische doelen kunnen worden vertaald naar concrete toepassingen. Hierbij vormen de gebruikers en de achterliggende strategie altijd het uitgangspunt.

Bekijk hieronder het Storify board met daarin alle tweets van deze avond:

 

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Google introduceert “Help on Social” (#gHelp)

Logo Google“Help on Social” is het nieuwste supportprogramma van Google, dat zojuist om 20:00 uur (NL tijd) is gelanceerd in twaalf talen. Post vanaf NU je vraag over een Google product op Twitter met #gHelp erbij en honderden c.q. duizenden Google Top Contributors,  Rising Stars en andere mensen met kennis van en ervaring met Google producten zien je vraag en kunnen erop antwoorden.

Het is een soort van crowdsourcing dienst, die Google hiermee introduceert, waarbij het concept van een productforum is verruild voor een veel directer medium: Twitter.

Op Google+ is zojuist de officiële aankondiging van “Help on Social (#gHelp)“gedaan:

 


 

Ik heb al een paar maanden het product mogen testen tijdens de ontwikkeling. Dat komt doordat ik een Rising Star ben voor Google Hangouts en een Top Contributor voor een ander product.

Google Help on Social

Ik heb een korte Engelstalige video over “Help on Social” gemaakt, waarin ik erover vertel. Bekijk deze hieronder:

En hoe lijkt het je? Ga je er eens naar kijken? Denk je het te gaan gebruiken? Laat het me hieronder weten.

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Nachtmerrie voor ondernemers: slechts 3 lokale resultaten in Google!

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Een maand geleden spotte ik een experiment van Google waarin het aantal lokale resultaten bij zoekopdrachten terug was gebracht van 7 naar 3. Dat experiment was van korte duur en iedereen haalde weer rustig adem, toen het experiment voorbij was en de vertrouwde 7 lokale resultaten weer terugkeerden…

Tot gisteren! Gistermorgen spotte ik op de desktop / laptop voor alle zoektermen opeens het zogenaamde “Snack Pack” of “Snak Pak” (zo wordt dit overzicht van 3 lokale resultaten wereldwijd genoemd). En toen zag ik het niet alleen in de Nederlandse Google, maar ook in:

  • google.se
  • google.co.uk
  • google.es

Ik vroeg wereldwijd wat bevriende relaties eens te kijken wat zij te zien kregen na het uitvoeren van lokale zoekresultaten in diverse browsers. Mike Blumenthal publiceerde het artikel “7 PACK BECOMING 3 PACK WITH MOBILE LIKE SNAK PACK ROLLOUT?“, waarin hij mijn vondsten documenteerde voor de internationale goegemeente. Het bleek dat de wijziging inmiddels ook in de USA was doorgevoerd.

Wat is er nu gebeurd? Je kent ongetwijfeld nog wel het lijstje met de vertrouwde 7 resultaten, gelabeld “A” tot en met “G”, zoals het er voorheen uitzag, als je op Google bijvoorbeeld zocht op “fotograaf apeldoorn”:

Het oude 7-pack in de lokale resultaten op Google

Maar helaas, als je nu niet in de top-3 staat van de lokale zoekresultaten, dan wordt jouw bedrijf standaard niet meer vertoond. Wat je sinds gisteren te zien krijgt in Google, is het onderstaande:

Het nieuwe "Snack Pack" in de lokale resultaten in Google

Dat is dus echt een klap voor veel ondernemers, die eerst op plaats “D” tot en met “G” stonden. Want de kans dat mensen nu klikken op “Meer fotograaf” in dit geval, ofwel de kans dat mensen doorklikken, is een stuk geringer. Wat ook direct opvalt, is dat het telefoonnummer nu is verdwenen! Dus zal wellicht ook het telefoonverkeer naar bedrijven afnemen!

Ook worden recensies op Google nu nóg belangrijker, nu je je echt moet onderscheiden van slechts twee collega’s, als je met je bedrijf in de top-3 wordt vertoond, helemaal als je ziet wat er wordt vertoond, als je op de bedrijfsnaam klikt:

Fotograaf Apeldoorn details in snack pack

Dan ga je dus niet meer naar de website, zoals voorheen, maar je krijgt de Google Mijn Bedrijf details te zien.

Al met al zal dit wel aardig wat impact hebben en in elk geval verandert het speelveld van lokale SEO nu aanzienlijk, want de weg naar de top wordt opeens een stuk lastiger!

Wat is jouw mening over deze vernieuwing?

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.