Denk jij ook dat het beter is voor je posities in de zoekresultaten om een aantal domeinnamen te hebben, die allemaal naar dezelfde website verwijzen? Heb je nu al diverse domeinnamen, waarbij op allemaal dezelfde content wordt vertoond? Lees dan beslist de rest van dit artikel!
Iets meer dan een week geleden kreeg ik van een luisteraar van de podcast de vraag of het voor de positie in zoekresultaten helpt om een aantal domeinnamen allemaal naar dezelfde website te laten wijzen. Het idee erachter was dan namelijk dat pagina’s vanaf de diverse domeinnamen worden vertoond in de zoekresultaten en je dus mogelijk meer kans maakt dat mensen ergens op klikken.
Het korte antwoord hier op is: NEE!!
Een soortgelijk kort antwoord had ik ook al in podcast 41 op deze vraag gegeven. Maar in die podcast heb ik ook beloofd dat ik er in een apart artikel iets dieper op in zou gaan.
Tot omstreeks halverwege 2012 kon je de voorpagina’s van de zoekresultaten domineren met dezelfde content, die je vanaf verschillende domeinnamen aanbood. Dus als je de pagina’s:
maximaal had geoptimaliseerd voor het trefwoord “roze kaplaarzen”, dan werden beide pagina’s in de zoekresultaten vertoond. En als je dan op diezelfde manier tien websites had, kon het gebeuren dat je de 1e pagina met zoekresultaten domineerde met content van alle tien je sites.
Maar sinds de zogenaamde Google Panda updates werkt dit niet meer. Sterker nog, als je dit alsnog probeert voor elkaar te krijgen, zul je zien dat je met geen enkele site goed scoort. Of nog erger: je sites zijn nagenoeg of helemaal niet te vinden. Dit wordt ten onrechte dikwijls de “Duplicate Content Penalty” genoemd.
Bestaat de “duplicate content penalty”? Als je het artikel ‘Demystifying the “duplicate content penalty”’ van Google uit 2008 erop naslaat, dan kun je lezen dat er niet zoiets als de “duplicate content penalty” bestaat. Ook dat is weer de korte versie…
In dat artikel kun je een paar nuttige richtlijnen van Google lezen (uit de totale lijst van de Google Webmaster Guidelines):
Google schrijft verder over “duplicate content” (vrijelijk vertaald):
Duplicate content op een site is niet per definitie een reden voor Google om actie tegen die site te ondernemen, tenzij die content is bedoeld om de zoekmachineresultaten te manipuleren of anderszins te beïnvloeden.
Mocht jouw site toch problemen hebben met duplicate content, maar lijkt het duidelijk dat je dit niet moedwillig doet –bijvoorbeeld doordat je CMS (=Content Management Systeem) dit veroorzaakt– dan is er dus in principe geen vuiltje aan de lucht en doet Google haar best om de meest relevante content aan de gebruikers te tonen.
Tja, wat is dan wèl duplicate content in de ogen van Google? Duplicate content kan op verschillende manieren op je site(s) ontstaan.
Nu weet je inmiddels wat Google ziet als duplicate content. Maar wat wordt dan niet als dubbele content beschouwd? Google heeft gezegd dat de volgende zaken in elk geval niet voor problemen zorgen:
Bekijk onderstaande video van Matt Cutts, waarin hij nogmaals toelicht dat Google hergebruik van foto’s en afbeeldingen niet als duplicate content beschouwt.
Een groot aantal pagina’s met dezelfde content kan er wel in resulteren dat Googlebot (de software die webcontent opspoort en indexeert) niet of moeilijk bij je echt relevante content komt. Ook kost het ophalen van al die dubbele content elke keer zinloze bandbreedte, wat een negatief effect op de performance van je website kan hebben.
Duplicate content kan de PageRank van de originele pagina’s doen verwateren, waardoor deze mogelijk lager scoren in de zoekmachines. Diverse bronnen op Internet melden dat PageRank niet meer relevant is, maar het aanbieden van dezelfde content onder meerdere (verschillende/unieke) URL’s resulteert in ieder geval in een verminderde gebruikerservaring. En dit is iets wat Google nu juist probeert te voorkomen, ongeacht of PageRank nog relevant is…
Het is verstandig om frequent te controleren hoe jouw site door Google wordt gezien en of je mogelijk issues hebt met duplicate content.
Door in Google eens in te typen:
site:www.jouwsite.nl
kun je zien wat Google allemaal van jouw website in haar index heeft. Als je ziet dat daar veel dezelfde content tussen zit, raad ik je aan om dit op te lossen. De manier waarop je dit kunt/moet doen, verschilt per situatie. Mocht je advies willen, neem dan contact met me op en ik zal mijn best doen je te helpen.
Vaak laat Google het bovendien zelf de webmaster in kwestie weten, als zij dit detecteert. Maar daarvoor moet je jouw site(s) wel aanmelden bij Google Webmaster Tools. Als je dat nog niet hebt gedaan, meld dan nu eerst al je sites daar aan. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de WebMaster Tools rapportage over dubbele titels etc.
Samenvattend kun je dus stellen dat Google geen “duplicate content penalty” hanteert, maar dat het haar streven is om gebruikers zo relevant mogelijke content te bieden voor een maximale gebruikerservaring.
De meest gevreesde “penalty” bestaat dus niet en daarom vraagt Google webmasters en anderen te stoppen met het verspreiden van de mythe van de “duplicate content penalty”.
Over de auteur