Meerdere domeinnamen voor één website?

doorEduard

Meerdere domeinnamen voor één website?

Denk jij ook dat het beter is voor je posities in de zoekresultaten om een aantal domeinnamen te hebben, die allemaal naar dezelfde website verwijzen? Heb je nu al diverse domeinnamen, waarbij op allemaal dezelfde content wordt vertoond? Lees dan beslist de rest van dit artikel!

Meedere domeinnamen voor 1 website?Iets meer dan een week geleden kreeg ik van een luisteraar van de podcast de vraag of het voor de positie in zoekresultaten helpt om een aantal domeinnamen allemaal naar dezelfde website te laten wijzen. Het idee erachter was dan namelijk dat pagina’s vanaf de diverse domeinnamen worden vertoond in de zoekresultaten en je dus mogelijk meer kans maakt dat mensen ergens op klikken.

Het korte antwoord hier op is: NEE!!

Een soortgelijk kort antwoord had ik ook al in podcast 41 op deze vraag gegeven. Maar in die podcast heb ik ook beloofd dat ik er in een apart artikel iets dieper op in zou gaan.

Tot omstreeks halverwege 2012 kon je de voorpagina’s van de zoekresultaten domineren met dezelfde content, die je vanaf verschillende domeinnamen aanbood. Dus als je de pagina’s:

  • http://www.mijnsite1.nl/roze-kaplaarzen
  • http://www.mijnsite2.nl/roze-kaplaarzen

maximaal had geoptimaliseerd voor het trefwoord “roze kaplaarzen”, dan werden beide pagina’s in de zoekresultaten vertoond. En als je dan op diezelfde manier tien websites had, kon het gebeuren dat je de 1e pagina met zoekresultaten domineerde met content van alle tien je sites.

Maar sinds de zogenaamde Google Panda updates werkt dit niet meer. Sterker nog, als je dit alsnog probeert voor elkaar te krijgen, zul je zien dat je met geen enkele site goed scoort. Of nog erger: je sites zijn nagenoeg of helemaal niet te vinden. Dit wordt ten onrechte dikwijls de “Duplicate Content Penalty” genoemd.

Duplicate Content Penalty?

Bestaat de “duplicate content penalty”? Als je het artikel ‘Demystifying the “duplicate content penalty”’ van Google uit 2008 erop naslaat, dan kun je lezen dat er niet zoiets als de “duplicate content penalty” bestaat. Ook dat is weer de korte versie…

In dat artikel kun je een paar nuttige richtlijnen van Google lezen (uit de totale lijst van de Google Webmaster Guidelines):

  • Creëer niet meerdere pagina’s, subdomeinen of domeinen met (voornamelijk) dezelfde content.
  • Vermijd content die er alleen op is gericht mensen naar je site te trekken om ze op je affiliate links te laten klikken.
  • Als jouw site affiliate links bevat, vergewis je er dan van dat jouw site relevante content met meerwaarde biedt voor je bezoekers. Laat de waarde van je content de reden zijn dat mensen graag naar jouw site komen.

Google schrijft verder over “duplicate content” (vrijelijk vertaald):

Duplicate content op een site is niet per definitie een reden voor Google om actie tegen die site te ondernemen, tenzij die content is bedoeld om de zoekmachineresultaten te manipuleren of anderszins te beïnvloeden.

Mocht jouw site toch problemen hebben met duplicate content, maar lijkt het duidelijk dat je dit niet moedwillig doet –bijvoorbeeld doordat je CMS (=Content Management Systeem) dit veroorzaakt– dan is er dus in principe geen vuiltje aan de lucht en doet Google haar best om de meest relevante content aan de gebruikers te tonen.

Wat is duplicate content?

Tja, wat is dan wèl duplicate content in de ogen van Google? Duplicate content kan op verschillende manieren op je site(s) ontstaan.

  1. Doordat je meerdere domeinnamen naar één website laat verwijzen, analoog aan de vraag in het intro van dit artikel.
  2. Door (al of niet geautomatiseerde) hele artikelen van andere websites te kopiëren op een eigen site, het zogenaamde “content scraping”.
  3. Wat ook voor problemen kan zorgen, is als je op je site dezelfde content aanbiedt via verschillende URL’s, zoals bijvoorbeeld: www.mijnsite.nl, mijnsite.nl en www.mijnsite.nl/index.html. Hiermee verwijs je met drie verschillende URL’s naar de hoofdpagina van je site.
  4. Sommige webshop softwarepakketten maken gebruik van zogenaamde sessie-ID’s in de URL om de inhoud van het online winkelwagentje bij te houden, zoals bijvoorbeeld: www.mijnsite.nl/product1 en www.mijnsite.nl/product1?sess_id=123456789. Als je webshop zo voor elke bezoeker een uniek sessie-ID maakt, krijgt Googlebot bij elk bezoek een ander ID en kan dus zo in no-time tientallen of honderden dezelfde pagina’s met elke keer een unieke URL voor de kiezen krijgen.
  5. Soms zie je ook dat in de URL een parameter wordt meegegeven voor het sorteren van lijsten, zoals http://www.mijnsite.nl/categorie?sort=ascending of zo. De desbetreffende categoriepagina kan op die manier dubbele content veroorzaken.
  6. “Printer”- of “Print”-pagina’s zie je vaak in weblogs om een printvriendelijke versie van een artikel aan te bieden. Die kunnen ook voor dubbele content zorgen.

Wat wordt niet gezien als duplicate content?

Nu weet je inmiddels wat Google ziet als duplicate content. Maar wat wordt dan niet als dubbele content beschouwd? Google heeft gezegd dat de volgende zaken in elk geval niet voor problemen zorgen:

  1. Citaten van andere sites – die mag je gewoon gebruiken, liefst wel altijd met bronvermelding. In de wetenschap zie je dit al sinds mensenheugenis: artikelen die bol staan met citaten of resultaten van onderzoeken van andere wetenschappers, inclusief een verwijzing naar de bron.
  2. Afbeeldingen en foto’s – Matt Cutts heeft recentelijk nog eens benadrukt dat het hergebruiken van images door Google niet wordt gezien als duplicate content. Dit staat natuurlijk wel helemaal los van het auteursrecht op foto’s en afbeeldingen! Dat is een andere discussie.
  3. Insluiten van infographics etc d.m.v. embed-codes – mag ook gewoon worden gedaan. Daarvoor zijn die embed-codes tenslotte.

Bekijk onderstaande video van Matt Cutts, waarin hij nogmaals toelicht dat Google hergebruik van foto’s en afbeeldingen niet als duplicate content beschouwt.

Ook content die in bepaalde landen verplicht op websites vertoond dient te worden, zoals leveringsvoorwaarden wordt niet gezien als duplicate content. Dat bevestigt Matt Cutts in de volgende video:

Wat is het effect van duplicate content?

Een groot aantal pagina’s met dezelfde content kan er wel in resulteren dat Googlebot (de software die webcontent opspoort en indexeert) niet of moeilijk bij je echt relevante content komt. Ook kost het ophalen van al die dubbele content elke keer zinloze bandbreedte, wat een negatief effect op de performance van je website kan hebben.

Duplicate content kan de PageRank van de originele pagina’s doen verwateren, waardoor deze mogelijk lager scoren in de zoekmachines. Diverse bronnen op Internet melden dat PageRank niet meer relevant is, maar het aanbieden van dezelfde content onder meerdere (verschillende/unieke) URL’s resulteert in ieder geval in een verminderde gebruikerservaring. En dit is iets wat Google nu juist probeert te voorkomen, ongeacht of PageRank nog relevant is…

Duplicate content check

Het is verstandig om frequent te controleren hoe jouw site door Google wordt gezien en of je mogelijk issues hebt met duplicate content.

Door in Google eens in te typen:

site:www.jouwsite.nl

kun je zien wat Google allemaal van jouw website in haar index heeft. Als je ziet dat daar veel dezelfde content tussen zit, raad ik je aan om dit op te lossen. De manier waarop je dit kunt/moet doen, verschilt per situatie. Mocht je advies willen, neem dan contact met me op en ik zal mijn best doen je te helpen.

Vaak laat Google het bovendien zelf de webmaster in kwestie weten, als zij dit detecteert. Maar daarvoor moet je jouw site(s) wel aanmelden bij Google Webmaster Tools. Als je dat nog niet hebt gedaan, meld dan nu eerst al je sites daar aan. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de WebMaster Tools rapportage over dubbele titels etc.

Google Webmaster Tools

Duplicate content penalty bestaat niet!

Samenvattend kun je dus stellen dat Google geen “duplicate content penalty” hanteert, maar dat het haar streven is om gebruikers zo relevant mogelijke content te bieden voor een maximale gebruikerservaring.

De meest gevreesde “penalty” bestaat dus niet en daarom vraagt Google webmasters en anderen te stoppen met het verspreiden van de mythe van de “duplicate content penalty”.

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.