Google experimenteert met meer afbeeldingen in de zoekresultaten

doorEduard

Google experimenteert met meer afbeeldingen in de zoekresultaten

Logo GoogleVeel van de meer dan 500 experimenten die Google per jaar uitvoert blijven voor de meeste mensen onopgemerkt. Maar de afgelopen paar weken is Google bezig met een aantal meer in het oog springende experimenten.

Zo had ik het laatst ook al gezien dat op bepaalde trefwoorden veel meer afbeeldingen worden vertoond, dan het standaard liggende blokje met een stuk of 4 afbeeldingen. Alleen realiseerde ik me toen te laat dat het duidelijk anders was dan normaal en vergat er dus een screenshot van te maken.

Maar vanmorgen zag ik er weer eentje: in het kader van routinematig onderzoek naar rankings en wat er zoal wordt vertoond als je zoekt op een aantal zoektermen, zag ik onderstaande grote blok met afbeeldingen, toen ik zocht op “Allround Fotografie”:

Meer afbeeldingen in Google zoekresultatenDit zijn dus drie rijen met foto’s, in plaats van één rijtje. Ook hieruit blijkt volgens mij wederom dat Google steeds meer waarde gaat hechten aan goede afbeeldingen die ze kunnen tonen op basis van zoektermen.

Aan de andere kant… Ik vertelde je in de podcast van gisteren over de vernieuwingen van Google+, waarbij de zoekmachine steeds beter wordt in het herkennen van afbeeldingen. Recentelijk was er ook weer een duizendtal nieuwe woorden toegevoegd, waarop afbeeldingen kunnen worden gezocht en gevonden op Google+.

Dus dit kan ook een experiment zijn van Google om te bepalen welke foto’s op welke zoektermen worden vertoond, om zo de fotoherkenning te verbeteren.

Natuurlijk blijft het koffiedik kijken… Dus ik neem dan nog maar gewoon een kop koffie om te drinken en mijn overpeinzingen voort te zetten.

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.