Google experimenteert met locatiebox in lokale resultaten

Het lijkt erop, alsof Google weer aan het experimenteren is met de lokale zoekresultaten. Het is nog niet overal zichtbaar, maar in elk geval in Safari op de iPad en op de iPhone zie je een nieuwe locatiebox, als je lokaal zoekt en als er meer dan één lokaal resultaat wordt vertoond.

In deze locatiebox kun je de plaats nogmaals selecteren of ernaast klikken op de tekst “of geef een locatie op”. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld, als ik zoek op “hotel apeldoorn”:

20140130-144931.jpg

De dropdown box “Locatie selecteren” toont in dit geval alleen “Apeldoorn”. Het is me nog niet gelukt om daar meerdere plaatsen vertoond te krijgen.

En als ik op de tekst “of geef een locatie op” klik, kan ik een locatie of straatnaam invoeren. Echter, daarbij is het me ook nog niet gelukt om de zoekresultaten verder te verfijnen.

Als ik bijvoorbeeld bij bovenstaande zoekpoging het adres van het eerst vermelde hotel invoer en verder ga, dan krijg ik een nieuwe pagina met daarop allemaal algemene hotelsites, zoals hotelspecials.nl en hotels.nl, nl.hotels.com enzovoorts.

Hetzelfde gebeurt als ik de naam van het eerstvermelde hotel “hampshire hotel” in de tekstbox invul, dan krijg ik vrijwel exact dezelfde resultaten. Maar dat zijn dus geen resultaten, waar ik feitelijk naar op zoek was…

Ik ben dus benieuwd wat de exacte bedoeling van Google hiermee is.

Op buitenlandse websites wordt ook melding gemaakt van de locatiebox, dus Google is het ofwel internationaal aan het testen, of het is een feature die al live is, maar nog niet volledig is geïmplementeerd.

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*