Geotagged foto’s uploaden naar Panoramio voor betere lokale vindbaarheid (Instructievideo)

doorEduard

Geotagged foto’s uploaden naar Panoramio voor betere lokale vindbaarheid (Instructievideo)

Naast dat bij een bedrijfsvermelding je bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer meewegen in je positie in lokale zoekresultaten, weegt op sommige sites ook mee, als je de GPS-coördinaten EXTRA bij je bedrijfsvermelding hebt staan. En dan hoeven de coördinaten niet eens in de tekst vermeld te staan. Sterker nog: als de GPS-coördinaten IN de foto zijn verwerkt als geotag, dan worden deze meegeteld in de ranking-algoritmes.

Panoramio (logo)In de vorige post heb ik je uitgelegd hoe je foto’s kunt voorzien van de GPS-coördinaten, waar de foto is genomen; het zogenaamde “geotagging”. Ik ga ervan uit dat je dit hebt gedaan voor een paar van je foto’s.

Nu moet je deze foto’s links en rechts in belangrijke sites gaan uploaden. Eén van de sites die meetellen in de ranking in de lokale zoekresultaten op Google, is Panoramio; een site die ook eigendom is van Google.

In onderstaande instructievideo leg ik je uit, hoe:

  • Je je moet aanmelden op Panoramio
  • Je een foto upload naar Panoramio
  • Je de foto van extra tekst moet voorzien, zodat de foto ook meetelt als citation (bedrijfsvermelding)
  • Je de geotags (GPS-coördinaten) van een foto op Panoramio controleert en je foto op de kaart zet

 

 

Hieronder zie je het resultaat in Panoramio. Klik op de afbeelding voor een grotere versie:

Pedicure Roosendaal op Panoramio

Pedicure Roosendaal op Panoramio

Als je foto in Panoramio op de kaart hebt gezet, kan deze worden geselecteerd voor weergave Google Maps. Maar dan moet de foto wel aan een paar voorwaarden voldoen:

  • De foto moet in Panoramio op de kaart zijn gezet
  • Het moet een foto zijn van een gebouw
  • Er mogen geen mensen op te zien zijn
  • Er mogen geen nummerborden van auto’s op te zien zijn

Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet, dan zie je na een paar dagen het Panoramio logo onder de foto verschijnen en als je dan op de foto klikt zie je de tekst “Selected for Google Earth”. Dat wil dan nog niet zeggen dat op dat moment je foto ook al meteen vindbaar is op Google Earth. Daar gaat nog enige tijd overheen.

Ook dit is dus weer één van de vele acties die je moet uitvoeren, om een push te geven aan je positie in de lokale zoekresultaten. Mocht je al op de “A”-positie staan, dan raad ik je aan om dit alsnog te doen, want het geeft hoedanook extra gewicht aan je lokale vermelding.

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.