Categorie archief Zichtbaarheid

doorEduard

Click Through Rate (CTR) verhogen met goede profielfoto’s

In de tweede podcast en in het stukje “Over Eduard” op deze website heb ik je een stukje uit mijn verleden verteld, waarin ik fotograaf was. Op dit moment maak ik nog slechts sporadisch fotoreportages en dan nog voornamelijk voor bedrijven. Goede foto’s zijn ook belangrijk voor je reputatie. Een goede foto kan de CTR (Click Through Rate) aanzienlijk verhogen.

Google+ Authorship met profile fotosGoogle+ Authorship met profile fotos

Veel van de bedrijfsreportages die ik maak zijn voor bedrijven die een goede fotoreportage in één bepaalde stijl willen hebben van hun medewerkers. Zij kunnen deze foto’s dan niet alleen gebruiken op eventuele intranet sites, maar ook op LinkedIn en andere social media profielen van de medewerkers.

Nu kan ik dat wel beweren, maar gisteren was ik in de auto onderweg aan het luisteren naar een Amerikaanse podcast, waar het toevallig ging over het gebruik van goede foto’s in social media profielen. Er werd verteld dat Mike Blumenthal (een wereldwijd gerespecteerde autoriteit op het gebied van lokale SEO)  onderzoek had gedaan naar de effectiviteit van bepaalde soorten profielfoto’s.

Het onderzoek moest uitwijzen wat het beste (meest gewaardeerde) type foto was die bij mensen het meest de indruk zou wekken van een goede advocaat, waarop ze zouden klikken als die foto in de zoekresultaten zou worden getoond, om deze mogelijk in te huren.

Betere profielfoto = hogere CTR (Click Through Rate)
Betere profielfoto = hogere CTR (Click Through Rate)

In totaal hebben zo’n 1.500 mensen hun stem laten horen en het resultaat bleek verrassend. De foto die het meeste het beeld opriep van een advocaat die men zou inhuren, was een relatief saaie en “stoffige” foto van een wat oudere man, die iets gedraaid zit en dus ietwat zijdelings de camera in kijkt. Je kunt de volledige resultaten van dit onderzoek hier bekijken.

Een paar tips die ook nog uit dit onderzoek komen ten aanzien van profielfoto’s:

  • Gebruik kleurenfoto’s – Een sprankelende kleurenfoto van een persoon met relatief hoog contrast valt extra op in de toch al wat saaie zoekresultaten, evenals de geel/gouden kleur van de review- sterretjes die soms worden getoond.
  • Naar rechts kijkend – Een foto van iemand die naar rechts kijkt, leidt de kijker naar de inhoud van de pagina. Dit is een betere blik dan dat de persoon op de foto naar links kijkt. (Zou dit ook gelden voor landen waar het schrift van rechts naar links is? ;-)). Een foto van iemand die recht in de camera kijkt is ook prima.
  • Goede presentatie / uiterlijke verzorging helpt – Net als in het gewone leven helpt het om jezelf goed te presenteren op de foto. Als je er met grote wallen onder je ogen en met een gezicht vol met olievlekken op staat, terwijl je bijvoorbeeld huisarts bent, werkt dit averechts.
  • Geen studioachtergrond – Sommige mensen spreekt het meer aan om een foto van een persoon zonder studio achtergrondscherm, maar in een “real life” omgeving.

Natuurlijk zijn deze resultaten niet echt wetenschappelijk onderbouwd en kun je ze één-op-één doorzetten naar je eigen presentatie op Internet. Wat je wel hieruit kunt leren is dat een goede foto kan helpen bij het realiseren van een hogere Click-Through-Rate van de zoekresultaten en in de social media profielen.

Je kunt natuurlijk altijd zelf een test doen en elke maand een andere soort foto op bijvoorbeeld je LinkedIN profiel plaatsen en kijken of er significant verschil zit in het aantal bezoekers wat je op je website krijgt met de verschillende foto’s.

Heb jij leuke ervaringen met het veranderen of toevoegen van je foto aan je social media profielen? Laat het ons hieronder weten!

doorEduard

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je vindbaarheid

In een vorig artikel schreef ik dat de consistentie van de vermelding van je bedrijfsnaam, adresgegevens en telefoonnummer op Internet essentieel is voor het lokaal kunnen scoren in de zoekmachines.

Fouten in je bedrijfsvermelding fataal voor je online reputatie

Google is in zekere zin ook een taalpurist: zij (hij/het?) houdt van goed taalgebruik, zonder fouten. Pagina’s bol met spelfouten scoren over het algemeen lager dan pagina’s die weinig tot geen type- of spelfouten bevatten. En analoog wordt ook aan inconsistente informatie minder waarde gehecht, waardoor deze (veelal foutieve) informatie lager scoort.

Afgezien van de verminderde vindbaarheid die je reputatie al niet ten goede komt, staat het natuurlijk ook slordig als je gegevens  niet goed staan vermeld.

Anderhalve week geleden werd ik benaderd door Hetty Wennekendonk (een trouwambtenaar uit Apeldoorn), die mij vroeg te onderzoeken waardoor het kwam dat haar site niet goed naar voren kwam. Na enig zoeken vond ik de oorzaak.

Bekijk onderstaande video om te zien waar het aan lag.

Zo zie je maar eens te meer hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je gegevens goed staan vermeld op Internet. In een andere video zal ik laten zien hoe je dit soort gegevens zelf snel en eenvoudig kunt aanpassen.

Hoewel haar website niet meteen naar de top van de zoekmachines zal stijgen, helpt het opschonen van foutieve en/of inconsistente bedrijfsvermeldingen met de algemene ranking en draagt het natuurlijk bij aan de lokale vindbaarheid.

Foute gegevens opschonen

Eén van de eerste zaken waar ik altijd mee begin, als ik een opdrachtgever help om zijn of haar vindbaarheid en reputatie op Internet te verbeteren, is het zoeken naar, en vinden en opschonen van foute gegevens. Soms is er een typefout gemaakt met het huisnummer, een moeilijke straatnaam of is er een telefoon- of faxnummer veranderd. Dus zoek eens op Google naar pagina’s waar bijvoorbeeld wel je bedrijfsnaam staat, maar niet je telefoonnummer. Of zoek eens naar alle pagina’s waar je telefoonnummer of adres op voorkomt en controleer alle gegevens grondig.

Verhuizingen zijn een drama voor je lokale vindbaarheid: opeens krijgt je bedrijf een ander adres!! Vroeger hoefde je dan alleen maar ander briefpapier en visitekaartjes te laten drukken, de telefoongids en de Gouden Gids in te lichten en kon je gewoon simpelweg een adreswijziging sturen.

Tegenwoordig moet je bij een verhuizing veel meer regelen. Ondanks dat alles sneller gaat in dit digitale tijdperk, ben je nu veel langer bezig om na een verhuizing je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Lijst met bedrijfsvermeldingen

Als je dan toch op zoek gaat naar al je adresvermeldingen (citations) op Internet om deze te controleren, stel dan meteen een lijst samen waarop je de URLs van de pagina’s registreert.

Zet er ook de eventuele login en het wachtwoord bij, zodat je bij een mogelijke verhuizing sneller al je gegevens kunt aanpassen!

Heb je zelf foutieve vermeldingen gevonden?

Laat hieronder eens weten of je al op zoek bent geweest naar foute citations (vermeldingen) van je eigen bedrijf. Is het je gelukt te aan te passen of veranderd te krijgen? Dit laatste is namelijk soms nog wel eens erg lastig, vooral als sites niet meer worden onderhouden…