Eerste podcast (03-12-2012)

Play

Hieronder vind je de transcriptie van de eerste podcast die ik op 3 december 2012 heb opgenomen. In deze podcast leg ik eerst uit wat een podcast is en hoe je ernaar kunt luisteren. Daarna leg ik uit wat het woord “reputatie” nu eigenlijk betekent en waar het woord “blog” vandaan komt. De podcast sluit af met een korte toelichting op wat we in de nieuwe versie van WordPress kunnen verwachten aan verbeteringen en veranderingen.

Reputatie Coaching Podcast van 3 december 2012Hallo allemaal en hartelijk welkom op deze bijzondere dag. Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de Reputatie Coach– en ik ben de host voor vandaag!

Twee weken geleden was een bijzondere dag, omdat ik toen live ging met de site www.reputatiecoaching.nl en vandaag is het ook weer een gedenkwaardige dag: na werkelijk maandenlang testen en experimenteren met audio-apparatuur, software enzovoorts ga ik nu dan daadwerkelijk live met mijn eerste echte podcast: de Reputatie Coaching Podcast!

Maar voordat ik verder ga, zal ik je eerst uitleggen wat een podcast is. Een podcast is een soort van “radio”-uitzending, waarbij je de uitzending kunt beluisteren wanneer en waar het jou uitkomt, in plaats van af te moeten stemmen op de show, op het exacte moment dat die wordt uitgezonden. Je kunt de podcast ook gewoon nog maanden of jaren nadat die is verschenen, beluisteren.

Een podcast beluister je op je computer, MP3-speler of smartphone. En omdat je een podcast op elk gewenst moment en vrijwel overal kunt beluisteren, zie je dat veel mensen in de auto op weg naar en van hun werk podcasts beluisteren, of tijdens het hardlopen of fietsen. En weer anderen luisteren lekker onderuitgezakt naar hun favoriete podcasts in het openbaar vervoer.

De meest eenvoudige manier om je te abonneren op een podcast is door het programma iTunes te downloaden, via http://www.apple.nl/itunes . In iTunes zoek je dan op de term “Reputatie” “Coaching” (mag mèt en zonder een spatie ertussen) en vervolgens klik je op “Abonneer”. Vanaf dat moment wordt iedere nieuwe podcast automatisch voor je gedownload naar je computer, zodra je iTunes opstart en naar bijvoorbeeld je iPhone gekopieerd, zodra je je iPhone synchroniseert met je computer.

Oh, Voor de iPhone is er trouwens nog een ander alternatief om automatisch podcasts te downloaden naar je telefoon. Daarvoor kun je het programma “Pocket Casts” gebruiken. Het kost weliswaar US$1,99 (ofwel €1,79)  maar het werkt supereenvoudig en als je je op een podcast hebt geabonneerd, wordt die automatisch gedownload, zodra er weer een nieuwe beschikbaar is.

Vanzelfsprekend kun je de podcasts ook gewoon via de website beluisteren.

Van elke podcast maak ik een transcriptie, zodat je ook nog eens rustig kunt nalezen wat er allemaal is verteld. In die shownotities vind je ook eventuele links naar websites of handige programma’s die ik in de show noem.

Enfin, inmiddels heb ik volgens mij voldoende uitgelegd hoe je de podcast gemakkelijk overal waar je en wanneer je maar wilt, af te kunnen luisteren. Dit doe ik ook maar alleen in deze eerste uitzending, omdat het fenomeen “podcast” in Nederland nog lang niet bij iedereen bekend is.

Mijn bedoeling met deze podcast is ook om een soort dialoog te hebben met jullie, de luisteraars. Dus stuur vooral mailtjes, reageer op de blogberichten en als je wilt kun je zelfs je vragen, opmerkingen of nieuwtjes inspreken op de ReputatieCoaching hotline. Het nummer daarvan is: 084 – 883 15 56.

Die lijn staat dag en nacht open en je kunt er een voicemail voor ons achterlaten.  Mogelijk spelen we je bericht af, of bellen we je terug voor een interview in de show.

Zo, dit was genoeg inleiding en ik beloof je hierbij dat ik dit hele verhaal niet nog een keertje zal vertellen in een andere podcast. Vanaf nu kan ik mensen namelijk gewoon naar de eerste uitzending van de podcast verwijzen.

 

Laten we het dan nu hebben over ReputatieCoaching… Over reputatie… Wat is eigenlijk reputatie?

Wikipedia schrijft het volgende over het woord reputatie:

Reputatie is de weerslag van een reeks van eigenschappen die spontaan met een persoon, een organisme of een voorwerp geassocieerd worden. Gaat het hoofdzakelijk om negatieve eigenschappen dan is sprake van een slechte of kwade reputatie, gaat het daarentegen om overwegend positieve eigenschappen dan is de reputatie goed.
Een reputatie is dus een kwestie van perceptie en kan verschillen naargelang de opvattingen van de waarnemer of de kringen waartoe die behoort. Het hoeft dus niet te verwonderen dat er wellicht meer onterechte dan terechte reputaties circuleren die zich gedragen als goed-reproducerende memen.

Wikipedia gaat verder over “Bedrijfsreputatie”:

Ook organisaties beschikken over een reputatie. De manier waarop stakeholdergroepen een organisatie zien en waarderen wordt gedefinieerd als de (corporate) reputatie. De reputatie is de totaalindruk die alle stakeholders – bijvoorbeeld medewerkers, klanten, leveranciers, pers, politiek en de omgeving – hebben van een organisatie.
Een reputatie van een organisatie zegt iets over de mate van binding van de omgeving met het bedrijf. Succesvolle bedrijven zijn in de positie om met hun eigen communicatiemiddelen, producten en gedragingen de belangrijkste invloed te hebben op de reputaties die stakeholders van hen hebben. Deze reputatie moet niet alleen cosmetisch van aard zijn, maar authentiek [1]. De leden van de organisatie dragen de reputatie uit: iedere afzonderlijke medewerker heeft invloed op de reputatie.
Er zit verschil in het imago van een organisatie en de reputatie. Het corporate imago wordt bepaald door het beeld dat mensen hebben van een bepaalde organisatie of merk. Dit staat los van de vraag of deze personen nu wel of niet een relatie hebben met de organisatie. Reputaties daarentegen worden beïnvloed door belanghebbenden van een organisatie: er is altijd sprake van binding tussen het bedrijf en haar stakeholders. Reputaties ontwikkelen zich door de tijd heen als resultaat van consistent handelen en worden bekrachtigd door effectieve communicatie. Corporate imago’s kunnen echter in korte tijd, bijvoorbeeld door één campagne of incident, veranderen.

[1] Cornelissen 2004: Corporate Communications. Theory And Practice

VanDale houdt het iets simpeler en korter… Zij geven als betekenis voor het woord “reputatie”:

(goede) naam, faam

En op woorden.nl lezen we de volgende uitleg:

hoe er door anderen over iets of iemand wordt gedacht

Een reputatie heb je niet zomaar en die krijg je meestal ook niet vanaf je geboorte mee. Men zegt ook niet voor niets: “Een goede reputatie opbouwen…”. Dat betekent dus dat je aan een reputatie moet werken, om die “op te bouwen”.

Op de website www.reputatiecoaching.nl en met behulp van deze podcast ga ik je tips en adviezen geven over hoe je je online reputatie kunt onderzoeken, opbouwen, verbeteren en promoten.

Voor het opbouwen van je online reputatie zul je toch echt een blog moeten gaan beginnen, als je niet al een blog had. Het woord “blog” is een afkorting van “weblog”.

Wikipedia geeft als definitie voor “weblog”:

Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. Meestal gaat het om teksten die in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen. De auteur, ook blogger genoemd, biedt in feite een logboek van informatie die hij wil meedelen aan zijn publiek, de bezoekers van zijn weblog. Meestal gaat het om tekst, maar soms ook foto’s (een fotoblog), video (vlog) of audio (podcast). Weblogs bieden hun lezers vaak de mogelijkheid om – al dan niet anoniem – reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie via een Trackback-mechanisme achter te laten.
Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maakt voor bezoekers.

En ik hoop natuurlijk dat jullie als lezers/lezeressen en luisteraars het interessant vinden wat ik jullie allemaal vertel.

Ik ga je dus over een heleboel zaken vertellen, zoals bijvoorbeeld over bloggen, over WordPress, over het meten van de resultaten van je inspanningen, over Google en Bing, over zoekmachine marketing en zoekmachineoptimalisatie, over lokaal scoren in de zoekmachines en de feiten en mythen van SEO, teksten schrijven, gratis promotie op Internet enz. enz.

En als je het leuk vindt, kan ik je zelfs ook leren hoe je je eigen podcast kunt beginnen.

Maar laat ik niet te hard van stapel lopen en ik ga je de komende podcasts vertellen over het beginnen van een blog op een dusdanige manier, dat je er een online reputatie mee kunt opbouwen.

En bovendien lees ik dagelijks honderden blogberichten en nieuwsflitsen over de meest uiteenlopende onderwerpen die mij interesseren, waaronder reputatie coaching, reputatie management en zoekmachineoptimalisatie. De interessante dingen die ik tijdens mijn dagelijkse leesuurtje tegenkom, zal ik natuurlijk ook met jullie delen.

Mede hierdoor wordt het dus niet een training die je van het begin tot het einde kunt of moet of kunt volgen. Door middel van het zogenaamde “taggen” en “categoriseren” van de artikelen zal ik aangeven over wat voor onderwerp het gaat en waar je het mogelijk voor kunt gebruiken. Op deze manier hoop ik een heel breed publiek te interesseren.

En natuurlijk heb ik ook echt jullie feedback nodig, want zonder jullie reacties en vragen heb ik geen idee waar jullie mee worstelen om je online reputatie op te vijzelen. Of misschien heb je wel een negatieve reputatie opgebouwd en heb je advies nodig over hoe je daarmee moet omgaan.

Je krijgt hierbij van mij de garantie dat ik jouw geval anoniem zal behandelen, als je mij daar om vraagt.

Wil je advies of hulp, stuur dan een mailtje naar info@reputatiecoaching.nl of spreek je bericht in op: 084 – 883 15 56. Ook kun je onder elk blogbericht reageren. Geef me wel even de tijd om over je situatie/geval/vraag/probleem na te denken om te zien of ik je kan helpen. Ik zal je sowieso binnen 24 uur laten weten dat ik je bericht heb ontvangen.

Vandaag wil ik je even vertellen dat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op 5 december a.s. (dus op Sinterklaas) de nieuwe versie van WordPress uit komt. Dat is dan versie 3.5. Hierin zit een aantal vernieuwingen verwerkt.

Zo komt WordPress 3.5 met een nieuw thema, genaamd “Twenty Twelve”. Het leuke is dat dit een “mobile responsive” thema is. Als je niet weet wat dat is, verwijs ik je naar de website naar het artikel “Mobiele website? Hoezo?”.

Ook komen er nieuwe bericht types, naast het standaard blog bericht. Zo komen er bericht types voor afbeeldingen, links, citaten, status updates enz.

Bovendien is de media uploader totaal vernieuwd, evenals de mediablibliotheek.

Als je al een WordPress blog hebt, dan ken je hoogstwaarschijnlijk de “Links Manager” wel, voor het beheren van je links. In nieuwe installaties van WordPress 3.5 is die niet meer standaard aanwezig.

Verder staat het XML-RPC protocol vanaf deze versie van WordPress standaard aan en staat WordPress standaard op de UTF-8 karakterset.

Natuurlijk zijn er nog veel meer aanpassingen. Maar wil je meer lezen over de belangrijkste veranderingen en vernieuwingen in WordPress versie 3.5, dan verwijs ik je naar het artikel “WordPress 3.5 op 5 december?” op de website.

Nou, ik vind dat ik hiermee je in deze eerste podcast van meer dan voldoende informatie heb voorzien. Ik wil je ook niet meteen ontmoedigen of afschrikken. Als er bepaalde dingen zijn die je niet helemaal duidelijk waren, schroom dan niet dit gewoon bijvoorbeeld onder aan deze transcriptie te vragen in de vorm van een reactie. Vroeger kon namelijk niemand bloggen, dus we hebben het allemaal moeten leren!

Dit was het voor vandaag! Ik zie je graag terug in de volgende podcast! Kijk in de tussentijd af en toe eens op de site naar nieuwe artikelen, of abonneer je op de RSS-feed. (Mocht je niet weten wat dat is: dat leg ik onder andere de volgende keer uit!)

Doei!!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Hoe is jouw (online) reputatie?

Bij de geboorte hebben mensen meestal nog niet echt een reputatie. Want een reputatie wordt in een mensenleven opgebouwd. En er zijn talloze voorbeelden van mensen die van het ene op het andere moment hun hele reputatie kwijt zijn geraakt door het maken van een misstap.

Bouw een online reputatie opAls bedrijf bouw je ook een reputatie op. En als je een goede reputatie hebt, komen er meer klanten of opdrachtgevers naar je toe, heb je meer business en dus meer omzet.

Wanneer je een paar keer slechte service verleent, zullen je klanten dit op Internet kenbaar maken en voordat je het weet is het ook gedaan met jouw goede reputatie.

Weet jij eigenlijk wel hoe jouw online reputatie is?

Hou je je online reputatie wel in de gaten?

  • Vraag je reviews aan je klanten of opdrachtgevers?
  • Zoek je actief reviews over jou of je bedrijf?
  • Lees je de reviews over jou of je bedrijf?
  • Weet je wel wat er over jou of je product/dienst wordt geschreven?
  • Post je zelf reviews over producten of diensten?

Werf goede en positieve reviews voor je producten en diensten

Let op: het kost je lange tijd (soms jaren) om een goede reputatie op te bouwen,
maar terwijl je met je ogen knippert kun je je reputatie kwijtraken!

Goede reputatie =
meer klanten =
meer omzet =
meer winst

Evenals een slechte reputatie je klanten kost, levert een goede reputatie je meer klanten op.

Effect van mond-tot-mond reclameVoordat Internet populair werd als medium voor research naar de kwaliteiten van potentiële leveranciers was men erg aangewezen op “mond-tot-mond”-reclame. Als je een goede klus had gedaan of een goed product had geleverd, praatten mensen hierover en op basis van de positieve uitlatingen, ging het “als een vuurtje rond” dat nieuwe klanten naar jou moesten voor de beste service of het beste product.

De moderne variant van de mond-tot-mond reclame is het fenomeen van reviews op Internet. Er zijn talloze reviewsites, waar mensen hun mening kunnen achterlaten over een aankoopervaring van een product of dienst. Zo kennen de meeste mensen inmiddels bijvoorbeeld de volgende sites:

Voor de mening van andere toeristen over vakantiebestemmingen ga je naar Zoover. Voor het vergelijken van apparaten en leveranciers kijk je op Kieskeurig en voor het kiezen van een tandarts of huisarts in je plaats ga je eerst eens rustig de reviews van anderen lezen op Zorgkaart Nederland.

Zo kan ik je verzekeren dat er tientallen sites zijn, waarvan je niet eens weet dat mensen daar reacties over jou of jouw product/dienst posten… Of ken je ze wél allemaal? Volg je met regelmaat de verschillende toonaangevende review-sites? Als je reviews over jouw bedrijf of product leest, reageer je dan? Durf je wel te reageren als er negatieve reviews over jouw product of dienst worden gepost? Hoe reageer je dan?

ReputatieCoaching

Dit zijn allemaal aspecten die ik je ga bijbrengen. Ik neem je aan de hand mee en zal met behulp van video’s, screenshots en andere technische mogelijkheden voorbeelden uit de praktijk laten zien van hoe jij jouw online reputatie ontzettend kunt verbeteren en zo meer omzet kun genereren!

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.