Click Through Rate (CTR) verhogen met goede foto’s

In de tweede podcast en in het stukje “Over Eduard” op deze website heb ik je een stukje uit mijn verleden verteld, waarin ik fotograaf was. Op dit moment maak ik nog slechts sporadisch fotoreportages en dan nog voornamelijk voor bedrijven. Goede foto’s zijn ook belangrijk voor je reputatie. Een goede foto kan de CTR (Click Through Rate) aanzienlijk verhogen.

Google+ Authorship met profile fotosGoogle+ Authorship met profile fotosVeel van de bedrijfsreportages die ik maak zijn voor bedrijven die een goede fotoreportage in één bepaalde stijl willen hebben van hun medewerkers. Zij kunnen deze foto’s dan niet alleen gebruiken op eventuele intranet sites, maar ook op LinkedIn en andere social media profielen van de medewerkers.

Als andere mensen dan op Internet naar bepaalde professional zoeken en er wordt een foto getoond naast de zoekresultaten (“Google Authorship“) die overeenkomt met hun beeld van een dergelijke professional, zullen zij eerder geneigd zijn om door te klikken.

Nu kan ik dat wel beweren, maar gisteren was ik in de auto onderweg aan het luisteren naar een Amerikaanse podcast, waar het toevallig ging over het gebruik van goede foto’s in social media profielen en ten behoeve van Google Authorship. Er werd verteld dat Mike Blumenthal (een wereldwijd gerespecteerde autoriteit op het gebied van Google+ Local)  onderzoek had gedaan naar de effectiviteit van bepaalde profielfoto’s op Google+ Local.

Het onderzoek moest uitwijzen wat het beste (meest gewaardeerde) type foto was die bij mensen het meest de indruk zou wekken van een goede advocaat, waarop ze zouden klikken als die foto in de zoekresultaten zou worden getoond, om deze mogelijk in te huren.

Betere profielfoto = hogere CTR (Click Through Rate)

Betere profielfoto = hogere CTR (Click Through Rate)

In totaal hebben zo’n 1.500 mensen hun stem laten horen en het resultaat bleek verrassend. De foto die het meeste het beeld opriep van een advocaat die men zou inhuren, was een relatief saaie en “stoffige” foto van een wat oudere man, die iets gedraaid zit en dus ietwat zijdelings de camera in kijkt. Je kunt de volledige resultaten van dit onderzoek hier bekijken.

Een paar tips die ook nog uit dit onderzoek komen ten aanzien van profielfoto’s:

  • Gebruik kleurenfoto’s – Een sprankelende kleurenfoto van een persoon met relatief hoog contrast valt extra op in de toch al wat saaie zoekresultaten, evenals de geel/gouden kleur van de review- sterretjes die soms worden getoond.
  • Naar rechts kijkend – Een foto van iemand die naar rechts kijkt, leidt de kijker naar de inhoud van de pagina. Dit is een betere blik dan dat de persoon op de foto naar links kijkt. (Zou dit ook gelden voor landen waar het schrift van rechts naar links is? ;-)). Een foto van iemand die recht in de camera kijkt is ook prima.
  • Goede presentatie / uiterlijke verzorging helpt – Net als in het gewone leven helpt het om jezelf goed te presenteren op de foto. Als je er met grote wallen onder je ogen en met een gezicht vol met olievlekken op staat, terwijl je bijvoorbeeld huisarts bent, werkt dit averechts.
  • Geen studioachtergrond – Sommige mensen spreekt het meer aan om een foto van een persoon zonder studio achtergrondscherm, maar in een “real life” omgeving.

Natuurlijk zijn deze resultaten niet echt wetenschappelijk onderbouwd en kun je ze één-op-één doorzetten naar je eigen presentatie op Internet. Wat je wel hieruit kunt leren is dat een goede foto kan helpen bij het realiseren van een hogere Click-Through-Rate van de zoekresultaten.

Je kunt natuurlijk altijd zelf een test doen en elke maand een andere soort foto op je Google+ profiel plaatsen en kijken of er significant verschil zit in het aantal bezoekers wat je op je website krijgt met de verschillende foto’s.

Op dit moment hebben nog niet bijster veel mensen hun Google Authorship geactiveerd en wordt hun foto nog niet in de zoekresultaten getoond. De vraag is nu alleen wat er gebeurt als straks meer dan 50% van de mensen die content produceren voor Internet hun profielfoto in Google+ hebben en Google Authorship hebben geactiveerd… Dan prijken er bij meer dan de helft van de zoekresultaten prachtige, contrastrijke foto’s van mensen die naar de zoekresultaten kijken. Hoe kun je dán weer zorgen dat je extra opvalt?

Misschien neemt Google dan daarin actie en nemen ze in het besluit om al of niet je foto te tonen ook mee hoelang je al content produceert en wat de kwaliteit van de content is door bijvoorbeeld te meten hoevaak er op jouw artikelen wordt geklikt en of bezoekers van je site de tijd nemen daadwerkelijk je artikelen te lezen.

Wie weet waar het naartoe gaat? Dat weet niemand! Maar wat in ieder geval wel helpt, is: 1) een goede profielfoto in je Google+ profiel op te nemen en 2) Google Authorship voor jouw Google account te activeren.

Heb jij al leuke ervaringen met het veranderen of toevoegen van je foto aan je Google+ profiel? Laat het ons hieronder weten!

 

Laat wat van je horen

*