Alleen backlinks is niet meer voldoende voor je reputatie!

Tot voor ongeveer een jaar werd je positie in de zoekmachines grotendeels bepaald (en beïnvloed) door het aantal inkomende links (verwijzingen) vanaf andere sites. Zo kon je toen dus Google voor de gek houden: als je maar voldoende links naar je site “maakte”, dan kwam je gewoon bovenaan.

Google Panda en Google PenguinMaar sinds Google de alom bekende (en door sommigen: gevreesde) updates met de koosnaampjes “Penguin” en “Panda” heeft uitgebracht (en deze nog steeds verder verfijnt), werken deze verouderde “blackhat”-technieken niet meer.

Voor degenen onder ons die op een nette wijze hun site bekendheid willen geven (lees: reputatie verhogen) is dit een verademing. Want sinds die updates zie je opeens andere websites naar boven komen op bepaalde trefwoorden, dan voorheen. Wat echter tot voor kort nog steeds goed werkte, was zogenaamde “Exact Match Domains” (EMD’s). Dit zijn domeinnamen die precies bepaalde zoektermen bevatten. Dus bijvoorbeeld: schitterende-platina-trouwringen-voor-je-trouwdag.nl . Je begrijpt wel wat het doel was van een dergelijke website…

Meestal stonden dit soort sites bol van de reclame en de affiliate links, waarbij de site-eigenaar hoopte dat bezoekers die op zijn/haar site terechtkwamen op één van de vele links zouden klikken, waardoor het wat geld op zou brengen. Deze techniek was jarenlang een lucratieve mogelijkheid voor handige Internet Marketeers om passief geld te verdienen met hun sites.

Recentelijk heeft Google wederom een belangrijke update in de ranking algoritmes doorgevoerd. Hiermee is een eind gekomen aan de bovenstaande mogelijkheid. Gelukkig is de algoritme-aanpassing zo goed, dat het erop lijkt dat echt alleen het leeuwendeel van de affiliatesites hierdoor wordt geraakt.

Websites die een domeinnaam hebben die op zich ook als EMD kan worden gezien, maar valide content publiceren, lijken niet te kelderen niet in de zoekresultaten. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel domeinnamen van ordentelijke sites (bedrijven) bevatten niet zinnige trefwoorden? Stel dat je afgestraft zou worden omdat je als fabrikant ooit eens de domeinnaam “cocacola.com” hebt geregistreerd?

Hoe word je een autoriteit op Internet?

Uit bovenstaande blijkt eens temeer dat als je je site (en/of blog) gewoon met goede bedoelingen opbouwt en ervoor zorgt dat je schrijft voor mensen (en niet voor de zoekmachines), je op den duur toch gewoon goed gaat (of blijft) scoren. Bekijk ook eens onderstaande promotievideo:

Een afgeleide versie van deze video heb ik recentelijk gebruikt als opening bij een presentatie aan architecten van Ordina. Het onderwerp van de presentatie was: “Hoe word ik een autoriteit op Internet?”.

Met andere woorden: werk aan je content, werk aan je reputatie
en zorg dat je een autoriteit wordt
!!

Laat wat van je horen

*