97: GRATIS LinkedIn Premium, Ello en Google+ nieuws. Nieuwe cookiewet is slap en 6 video’s van Google over lokale SEO

Play

Reputatie Coaching PodcastNog voor het krieken van de dageraad stond ik gistermorgen op: de wekker van mijn iPhone speelde een melodietje om vijf uur en waarom? Om weer lekker aan de slag te gaan met het uitwerken van de onderwerpen voor deze 97e podcast. Reden is dat ik op het moment een volle agenda heb met veel taken die mijn aandacht en tijd eisen. Dan moeten soms andere zaken wijken. Maar ik doe het allemaal met plezier en ik wilde er zeker van zijn dat ik je ook vanochtend om half negen toch weer een podcast kan bieden.

Wat bied ik je dan vandaag? Ik vertel je over mijn voortgang in de 14-Daagse Video Challenge van Brenda Kok en over LinkedIn Premium. Verder komen Google+ en Ello aan bod… Ja, Ello… het nieuwste, advertentievrije sociale netwerk. Facebook gaat verder met zijn lokale marketing door de introductie van locatiegerelateerde advertenties en wacht niet op de introductie van de Apple Watch met jezelf op Apple Kaarten te zetten. Eerder deze week is een slappe versie van de cookiewet aangenomen, Google zegt nu wereldwijd te waarschuwen voor sites die Flash bevatten en Google helpt lokale bedrijven zichzelf beter op de kaart te zetten aan de hand van een zestal video’s. Dit alles en meer komt dus aan bod in deze podcast!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/97. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

14-Daagse Video Challenge van Brenda Kok

14-Daagse Video Challenge door Brenda KokIn podcast 94 had ik Brenda Kok te gast vanuit Vietnam. Zij houdt bezig met alles wat over online video gaat, dus van Google Hangouts en Hangouts on Air, YouTube en videomarketing.

Als onderdeel van haar gratis dienstverlening om zichzelf op de kaart te zetten heeft zij in april dit jaar een 30-daagse video challenge georganiseerd, waarin mensen op een respectvolle en opbouwende manier kunnen leren om beter en natuurlijker te presenteren voor de camera. In podcast 94 vertelde Brenda hier ook over.

Zo’n video challenge is ontzettend nuttig voor mensen die meer willen gaan doen met video. Want je verplicht je om gedurende de looptijd elke dag een video te posten in een afgeschermde omgeving, waarin je zelf iets zegt. Brenda heeft verder niet veel eisen gesteld aan de video’s en de inhoud ervan. Het gaat er dus puur om, om ervaring op te doen met voor de camera te staan of te zitten.

Die video challenge van april heb ik gemist, want ik leerde Brenda pas afgelopen zomervakantie kennen. Doordat ik bijna 100 podcasts heb gemaakt, gaat het spreken mij inmiddels een stuk beter af, maar ik moet je bekennen, dat ik niet graag voor een camera spreek. En het is natuurlijk altijd constructiever en efficiënter voor je leertijd, om samen met anderen de ervaringen te delen en verbetersuggesties te ontvangen en te geven.

Gelukkig heeft ze afgelopen maandag weer een video challenge opgestart, dit keer eentje die 14 dagen duurt. Zoals je in de podcast kunt terugluisteren, zag Brenda de grootste vooruitgang van de deelnemers al ergens tussen dag vier en dag acht. Als je dan nog eens 22 dagen verplicht video’s online moet zetten, dan is de kans groot dat de belasting daarvan niet meer opweegt tegen de kwaliteitsverbetering die je kunt realiseren.

14-Daagse Video Challenge van Brenda Kok (Tweet)

Ik ben in elk geval blij met die 14 dagen, want volgens mij is dat zelfs voor mij voldoende… Dus ik ben ook afgelopen maandag begonnen met mijn eerste video online zetten.

De groep van deelnemers is gemeleerd: variërend van onder andere een businesscoach, een scholier, een hondenpsychologe tot een verhalenverteller. Daar zit ik, als ReputatieCoach tussen.

Het is heel mooi om te zien hoeveel moeite mensen hebben. Maar wat ik zo waarneem kunnen de meesten al erg goed zichzelf en hun verhaal voor de camera vertellen. Bij velen hoeft alleen maar de ruwe diamant geslepen te worden en ze kunnen professioneel met online video aan de slag.

Wat mij opvalt, is dat een groot deel van de deelnemers in het begin moeite heeft met de techniek: zelfs een opgenomen video uploaden vanaf de smartphone naar YouTube kan voor problemen zorgen. En het monteren van video’s moet men nog maar helemaal niet aan denken!

En wat is het mooie? Je ziet door de nauwe samenwerking en de respectvolle kritiek van de andere deelnemers in de “veilige en vertrouwde” afgeschermde omgeving dat mensen ontzettend snel leren, vele malen sneller dan wanneer ze alleen op een zolderkamertje zitten te stoeien. Wat je dan ziet, is dat mensen vaak onnodig heel veel tijd verliezen in het opzoeken van oplossingen voor hun technische problemen.

Maar de clou is om zo snel mogelijk aan de gang te gaan met het online krijgen van je video en elkaars video’s te bekijken en van commentaar te voorzien; geen commentaar om de ander af te schieten, maar commentaar waar de ander iets aan heeft voor de volgende video.

En dat is het wat het concept zo sterk maakt: in het afgeschermde hoekje op Google+ had Brenda bij aanvang al een aantal nuttige instructievideo’s gereed staan en bovendien stuurt Brenda dagelijks een mail met tips en trucs om de kwaliteit van je video’s snel op een hoger plan te krijgen.

Nadat je in die 14 dagen in elk geval voldoende zelfvertrouwen hebt opgebouwd om voor de camera te staan en in elk geval een video van acceptabele video- en audiokwaliteit op te nemen, dan is het het beste om de video bootcamp training van Brenda Kok te volgen, waarin ze je alle ins en outs leert van het plannen van je video, de productie ervan en de promotie en marketing.

Ben je benieuwd naar mijn eerste, tweede en derde video ? Deze heb ik voor jou in de show notes opgenomen in de vorm van een afspeellijst:

 

Op dit moment kun je er de video’s van dag 1 tot en met 3 bekijken, maar omdat ik elke dag een video aan de playlist toevoeg, wordt de lijst elke dag eentje langer, tot en met de video van dag 14. Want dan zit het erop.

GRATIS LinkedIn Premium Executive

LinkedinDe hoofdreden dat ik meedoe aan de 14-Daagse Video Challenge waar ik het zojuist over had, is dat ik moeite had met mezelf voor de camera presenteren. Toegegeven, ik ben al tientallen jaren fotograaf, maar dat was gemakkelijk: ik stond altijd achter de camera! Nu sta ik er dus voor en krijg ik veel goede tips en adviezen hoe ik mijn presentatie op video kan verbeteren.

Dat is onderdeel van mijn plan voor de inzet van video. Want zoals je in de video voor dag 2 hebt kunnen zien, wil ik video inzetten voor:

  • Presentaties en trainingen
  • Beantwoording van Frequently Asked Questions door middel van video
  • Google+ Hangouts en Hangouts on Air
  • Videotestimonials
  • en wat er verder nog aan mogelijkheden of inzetgebieden op mijn pad komt

Eén van de presentaties die ik zo snel mogelijk ga maken is een introductievideo van mijzelf, die ik onder andere op LinkedIn ga plaatsen. Ik wil meer met LinkedIn doen en daarom heb ik inmiddels ook een Executive account op LinkedIn. Dit is een abonnement dat je beduidend meer mogelijkheden biedt, dan de gratis versie.

En weet je wat het mooie is? Ik hoef hiervoor helemaal niet te betalen! Dankzij de podcast die met vaste regelmaat uitkomt, de omvang van het weblog en het karakter van mijn boodschap kon ik mij aanmelden als “journalist”. Nu ben ik natuurlijk geen journalist in de traditionele zin van het woord, maar het feit dat ik frequent nieuws blog en podcast over een specifiek onderwerp, maakt mij in de ogen van LinkedIn dus wel een journalist.

Om hiervoor in aanmerking te komen is het verplicht een online webinar bij te wonen, waarna je een verzoek kunt indienen om je account gratis voor een jaar te upgraden naar de Executive versie. Dat kost normaal toch maar liefst EUR 59,99 exclusief BTW per maand, dus ik rook een kans, toen ik hierover hoorde. Ik schreef me in voor het webinar, dat afgelopen maandag plaatsvond en binnen 24 uur was mijn account geupgrade naar Premium Executive. Het klinkt in elk geval wel mooi…

De komende tijd ga ik me namelijk ook meer verdiepen in de kansen en mogelijkheden van LinkedIn, die ik zoals altijd natuurlijk met je zal delen. Maar goed, ik heb de upgrade net pas eergisternacht ontvangen, dus ik kan er nog niet veel zinnigs over melden. Dat komt nog!

Google+ is “alive and kicking”!

GoogleOp re/code las ik een interview met David Besbris, de tegenwoordige social media baas van Google. De eerste regel van het artikel ontkracht meteen alle geruchten over Google+, die de afgelopen maanden in de media verschenen. David Besbris zegt namelijk: “Google+ isn’t dying anytime soon”.

Als je het interessant vindt, kun je het hele artikel lezen. Ik wil nu slechts een paar punten uit dit interview met je delen:

  • Google+ is nog nooit zo groot geweest.
  • CEO Larry Page heeft bij het vertrek van Vic Gundotra, de voorganger van David, gezegd dat hij heel blij is met de voortgang van Google+ en dat het volledige bedrijf erachter staat.
  • De club die verantwoordelijk is voor Google+ is niet van de campus verdreven, maar is vanwege ruimtegebrek naar een groter pand buiten de campus verhuisd.
  • Google+ concurreert niet met andere partijen, dat is helemaal niet de bedoeling. Het wil gebruikers tevreden stellen.
  • Google+ richt zich veel meer op het samenbrengen van gebruikers met dezelfde interesses in communities etc.
  • Google+ staat hoog op de ontwikkelkalender van Google. David heeft Photos, Hangouts en Google+ als topprioriteit.
  • De huidige Google+ app wordt dagelijks door miljoenen mensen gebruikt voor de meest uiteenlopende activiteiten.
  • De reden dat Google recentelijk de verplichting om een Google+ account aan te maken bij het registreren van een Gmail-account heeft laten vallen, is omdat Google wil dat gebruikers alleen naar Google+ komen, als ze de behoefte hebben om die software te gebruiken.
  • De reden dat tot op heden er (nog) geen advertenties staan op Google+, komt doordat Google denkt dat dit juist averechts werkt op de algehele klantervaring. De social space is een vertrouwde omgeving, waar je niet gebombardeerd wilt worden met ruis.

Tot zover de belangrijkste punten uit het interview met David Besbris.

Zit jij al op Ello?

Zit jij al op Ello]? Ik nog niet… Ik heb me wel aangemeld, zodra ik erover las, maar tot op heden heb ik helaas nog geen Ello invite mogen ontvangen, om er ervaring mee op te doen. Na mijn aanmelding ontving ik de mail, die ik ook in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/97 heb opgenomen:

Mail van Ello

In deze mail staat:

Thank you for your interest in Ello.

We will invite you as soon as we can. Ello is currently in beta, and we are inviting new users in small groups as we roll out new features.

In the meantime, please share our Manifesto — and help us spread the word.

Read The Manifesto

Maar goed, gebruik jij Ello al? Heb jij dan al een invite ontvangen? Wat ik begrijp is Ello een nieuw sociaal netwerk, dat moet gaan concurreren met bijvoorbeeld Facebook, maar dan geheel zonder advertenties en andere commerciële uitingen.

De site ziet er erg karig uit, tot aan het minimalistische toe. Aan de andere kant kost dat weinig bandbreedte, hetgeen de performance natuurlijk ten goede komt.

Zelf heb ik dus nog niet verder kunnen kijken dan de voorpagina en het manifesto van Ello. Het manifesto is ook erg kort. Daarin kun je het volgende lezen:

Your social network is owned by advertisers.

Every post you share, every friend you make and every link you follow is tracked, recorded and converted into data. Advertisers buy your data so they can show you more ads. You are the product that’s bought and sold.

We believe there is a better way. We believe in audacity. We believe in beauty, simplicity and transparency. We believe that the people who make things and the people who use them should be in partnership.

We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce and manipulate — but a place to connect, create and celebrate life.

You are not a product.

Door het aantal aanmeldingen te beperken, creëert men natuurlijk een vorm van schaarste en vaak is het begeren mooier dan het bezitten. Mensen moeten dus nog wachten, om er verder in te kunnen duiken.

Natuurlijk zou ik het mooi vinden, als er een non-commerciële tegenhanger komt van Facebook, maar ik acht de kans op overleven klein. We zullen het zien. Zodra ik toegang heb tot Ello, zal ik je mijn bevindingen vertellen.

Facebook introduceert “local awareness ads”

Tja, in tegenstelling tot Ello, gaat Facebook steeds meer in de persoonlijke levensstijl van de Facebook gebruiker… Niet alleen Facebook trouwens, maar ook Google+ houden je geografische positie nauwgezet bij. Wist je dat? Heb je een Gmail-account? Log dan maar eens in en bekijk de URL:

https://www.google.com/locationhistory/

In de show notes heb ik een screenshot opgenomen, die ik gistermorgen heb gemaakt, nadat ik onze dochter naar school had gebracht. Je kunt zien dat Google op de hoogte is van een groot aantal locaties, waar ik was:

Google+ houdt je locatiegeschiedenis bij

Ik neem aan dat dit een soort van verdichting of afronding is, en dat ze feitelijk nog preciezer weten, waar ik allemaal ben geweest. Google gebruikt de locatiegegevens van je smartphone niet alleen om je jouw positie te tonen op Google Maps, of om je met een route te helpen, maar ook voor het tonen van nog relevantere, en bovenal dus LOKALE zoekresultaten en advertenties.

Maar goed, Google is niet de enige, want Facebook logt ook zoveel over je, als het maar kan. Want data is macht en macht betekent uiteindelijk “geld”! En Facebook gaat nu ook daadwerkelijk geld verdienen aan je locatie. Op Facebook kunnen adverteerders nu een soort van virtueel geografisch hek bieden, waarbinnen zij hun advertenties kunnen laten vertonen, tegen betaling natuurlijk!

Facebook noemt dit “Local Awareness Ads”. Het is gebleken dat dit type advertenties veel krachtiger is dan bijvoorbeeld gesponsorde berichten. Hierdoor en ook door het nog verder vereenvoudigen van het publicatiemechanisme voor advertenties, probeert Facebook de meer dan 30 miljoen bedrijfspagina-eigenaren over te halen om te gaan adverteren op haar platform.

Apple Watch: sta jij al op Apple Kaarten?

Tja, nog even en als we de media moeten geloven, loopt straks iedereen met “The Next Big Thing”… de Apple Watch. Volgens technologievisionairs zal de Apple Watch ook weer een revolutie betekenen voor ons leven. En doordat het kleine scherm je niet de mogelijkheid biedt om te typen, zal spraakherkenning een grote vlucht nemen.

Maar wat veel belangrijker is, is dat Apple de gegevens voor Apple Kaarten, die natuurlijk op de Apple Watch draait, onder andere ontvangt van Yelp, TomTom en Open Street Map. Wacht niet te lang en meld je bedrijf dus zo snel mogelijk aan bij deze drie data providers.

Laatst vertelde ik je namelijk al dat het bijna een jaar kan duren, tot je vermeld staat op Apple Kaarten. Mogelijk kost het nu minder tijd, maar hoe sneller jouw bedrijf erop staat, des te sneller kun jij ook profiteren van de verbeterde vindbaarheid en de hordes Apple Watch dragers die naar jouw bedrijf komen…

Nieuwe “slappe” cookiewet

Je hebt ongetwijfeld wel gehoord van de cookiewet. Dat is de wet die voorschrijft dat je mensen moet informeren, als je cookies gebruikt voor ook maar iets meer dan het meten van standaard bezoekersstatistieken.

Dat is de wet die zorgt voor al die verplichte, vervelende popups, waar je akkoord moet gaan met het ontvangen van cookies voor het bijhouden van allerhande gegevens. Soms word je er echt tureluurs van, ik wel in elk geval.

Als jij je er ook zo aan ergert, dan heb ik goed nieuws voor je, evenals voor webmasters. Want afgelopen week is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een minder strenge cookiewet, las ik in een artikel op Emerce. In dit artikel staat onder andere te lezen:

Voor cookies voor analytics en A/B-testen, bijvoorbeeld, is dan ook geen toestemming meer nodig.

Cookies die direct zijn gerelateerd aan de private levenssfeer van internetters vallen niet onder de meer liberale opzet van de herziene cookiewet. Voor cookies die het gedrag van internetters volgen om gericht reclame te tonen, is nog steeds ondubbelzinnige toestemming nodig.

Het voorstel moet nog wel door de Eerste Kamer worden goedgekeurd. Maar de verwachting is dat dat wel zal gebeuren. Hierdoor wordt de drempel voor veel webwinkels verlaagd, waardoor naar verwachting de conversie, ofwel het aantal verkopen voor webshops zal toenemen.

Google waarschuwt wereldwijd voor Flash

Flash is tegenwoordig achterhaalde technologie. Vrijwel alles wat je vroeger moest programmeren in Flash, kun je tegenwoordig met HTML5 en CSS3. Mocht je dat niets zeggen, vergeet dat dan maar gewoon snel weer.

In podcast 85 vertelde ik je al dat Google toen was begonnen met het waarschuwen op mobiele apparaten die geen Flash ondersteunen in de Verenigde Staten, als iemand naar een Engelstalige site surfde, waarvoor Flash vereist was.

Maar eergisteren schreef Pierre Far van Google op Google+, dat Google dit nu verder gaat uitbreiden:

 


 

Google gaat nu dus deze waarschuwing vertonen in de Spaanstalige resultaten op google.es, de Japanse resultaten op google.go.jp en de Engelstalige resultaten op google.co.uk. En ik denk dat het niet lang meer zal duren, tot de rest van de wereld ook die waarschuwing te zien krijgt.

Mijn advies is dan ook: als jouw site nog Flash gebruikt, haal het er dan vanaf, pas het aan, of laat het aanpassen. Bovendien: als je site nog steeds Flash gebruikt, is het sowieso al lang geleden, dat jij je site hebt laten vernieuwen. Reden temeer om dat nu te doen. Laat ’m dan ook meteen responsive maken, dan sla je twee vliegen in één klap.

Want zodra die melding ook in de Nederlandstalige zoekresultaten zal worden vertoond en jouw site maakt dan nog gebruik van Flash, dan zul je zien dat het aantal bezoeken van je site opeens ontzettend afneemt. Want de meeste mobiele gebruikers zullen dan niet doorklikken, omdat ze denken dat ze de site toch niet goed zullen kunnen bekijken…

Google leert je lokale bedrijf online te zetten

Als ReputatieCoach krijg ik nu concurrentie van Google in het advies over het goed online zetten van je lokale bedrijf… Google heeft op haar Webmasters YouTubekanaal een zestal video’s geplaatst, die je helpen je bedrijf beter online te promoten.

In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/97 heb ik de playlist met deze video’s opgenomen:

De zes video’s uit de serie “Bring your local business online” zijn getiteld:

  1. Introduction and hot topics
  2. Determine your business’ value-add and online goal
  3. Find potential customers
  4. Basic implementation and best practices
  5. Differentiate your business from the competition
  6. Engage customers with a holistic online identity

Ik heb de video’s nog niet helemaal bekeken, maar er al wel snel virtueel doorheen “gebladerd”. Het leuke is, dat Google in deze video’s vertelt, dat je als bedrijf in veel gevallen helemaal niet per se een eigen website nodig hebt. Want met een Google+ pagina en een aantal additionele vermeldingen op sites als Facebook, Yelp en LinkedIn en een kanaal als Twitter kun je jezelf prima promoten, volgens Google.

Met deze educatieve zes video’s van Google over het online brengen van je lokale bedrijf, kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.

Is het je trouwens opgevallen dat de intro van de podcast iets is aangepast? Op verzoek vanuit diverse richtingen doe ik mijn best de intro te verkorten om zo sneller tot de daadwerkelijke content van de podcast te komen, om daarmee jou tijd te besparen…

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 97 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*