94: Interview met Brenda Kok van Sparkling Professionals

Play

Reputatie Coaching PodcastDe podcast van vandaag heeft eens een ietwat afwijkende format, vergeleken met alle vorige podcasts. Ik heb vorige week namelijk Brenda Kok van Sparkling Professionals geïnterviewd. En dat interview is nogal lang geworden. Ik waarschuw je dus ook alvast vooraf: deze podcast aflevering duurt zo’n 52 minuten.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles kan je helpen om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen. Maar als persoon kun je met de diverse tips ook aan de slag om je online reputatie te verbeteren.

Deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/94. Daar vind je de vragen van het interview. De podcast is te beluisteren op de website, in iTunes en op Stitcher. Daar kun je je dus ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal om de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, wandelen, trainen in de sportschool of terwijl ze fietsen.

Brenda Kok van Sparkling ProfessionalsLaat ik dan nu overgaan naar het interview met Brenda Kok. Ik weet niet meer hoe het zo gekomen is, maar ooit liep ik in virtuele zin tegen Brenda Kok aan en nam haar op in één van mijn kringen op Google+. Vanaf dat moment verschenen haar berichten op Google+ dus ook op mijn tijdlijn. En die ging ik lezen op haar website, met de welluidende titel “Sparkling Professionals”.

Naarmate ik meer las en meer video’s op haar YouTube-kanaal Sparkling TV bekeek, raakte ik meer en meer geïnteresseerd in datgene waar Brenda mee bezig is.

Op haar Google+ profiel introduceert ze zichzelf als: “expeditieleider voor zelfstandige professionals die de wereld willen veroveren met online video.”. Verder kun je onder het kopje beroep het volgende lezen: “YouTube Marketing, YouTube Expert, Online Video Marketing, Webinar Coach, Google Hangouts on Air trainer, Assistent on Air”.

Dat was voor mij meer dan voldoende reden om Brenda te vragen of ik haar kon interviewen voor de ReputatieCoaching Podcast. Ze stemde meteen toe en vandaag heb ik Brenda dan daadwerkelijk in de show!

LET OP: Hier in de transcriptie staan alleen de vragen;
je kunt het hele verhaal (dus ook de antwoorden van Brenda)
beluisteren in de podcast!

  1. Brenda, wat doe jij leuke dingen op Internet! Fantastisch om te zien wat voor kwaliteit video’s jij maakt aan de keukentafel met een relatief simpele webcam! Maar voordat we overgaan op al die leuke dingen die jij aan het doen bent, is het eerst verstandig, om je voor te stellen aan de luisteraars, lijkt me. Dus: wil je iets meer vertellen over de persoon Brenda Kok, je achtergrond, je opleiding, werkervaring enzovoorts…
  2. Je leeft een location independent lifestyle, zoals je op je “Over Brenda” pagina op je website schrijft. Volgens mij betekent dat, dat je kunt werken waar je bent en dat je niet daar hoeft te zijn, waar je moet werken. Kun je de luisteraars wat meer vertellen, over jouw “location independent lifestyle”, waar je zoal hebt geleefd en gewerkt en waar je nu bent?
  3. Tijdens de tekstchat op Google Hangout zei je tussen neus en lippen dat je met 9 uur tijdsverschil zit. Hoe ervaar jij het om zaken te doen op de Nederlandse markt met 5 uur tijdsverschil? En overleg met Nederlanders moet dan wel in hun avonduren gebeuren… Hoe wordt dat ervaren door je klanten en cursisten? Helpt video jou ook om op die manier asynchroon te werken? Dus bijvoorbeeld door vragen van mensen te beantwoorden in een video en ze dan de URL te sturen?
  4. Nu weten de luisteraars in elk geval wie er tegenover mij zit. Inmiddels ben je -volgens mij- sinds ongeveer februari 2013 bezig met je bedrijfsactiviteiten onder de welluidende naam “Sparkling Professionals”. Hoe ben je zo ertoe gekomen om je te richten op content marketing op basis van video?
  5. Ik heb al je video’s bekeken, waarbij ik ben begonnen bij de eerste video van 11 februari 2013. Zelfs in die eerste video lijk je probleemloos je tekst te vertellen en ook aardig op je gemak voor de camera. Hoe vond je het om je eerste video op te nemen, waarin je zelf voor de camera zat? Moest je de video vaak overdoen? Of maak je gebruik van een teleprompter?
  6. Ik ben blij te hebben gehoord in jouw video’s dat jij je ook niet gemakkelijk voelde bij de eerste paar video’s. Want dat heb ik ook. Tot op heden heb ik weten te vermijden om zelf met mijn gezicht in de video’s te komen. Toch wil ik hier ook mee aan de slag. Jij hebt in april van dit jaar de 30 dagen challenge voor jezelf en je YouTube-abonnees georganiseerd. Heeft jou dat geholpen om van de cameravrees af te komen? En zonder in details te treden van je volgers en fans: heeft het sommigen van hen goed geholpen?
  7. Natuurlijk heb ik me ter voorbereiding op het interview ook meteen geabonneerd op je mailinglist en op je YouTube-kanaal. Hoewel ik zelf aardig wat weet over videomarketing en video SEO, pretendeer ik beslist niet alles te weten. Daarom leek het me potentieel uitermate leerzaam. Ik vond het overigens een meesterzet om een video te maken over het abonneren op YouTube-kanalen. Hoe gaat het met je mailinglist bouwen en het uitbreiden van je videokanaal? Ben je tevreden over de groei? En hoe spoor je mensen aan, of “verleid” je bezoekers van je site zich te abonneren of in te schrijven?
  8. Zelf ben ik geabonneerd op tientallen RSS feeds van voornamelijk Engelstalige websites en ik scan per week honderden koppen van artikelen om zo de krenten uit de pap te halen en de parels te vinden. Eén van de sites die gespecialiseerd is in video SEO, is ReelSEO.com. Alle video’s die daar worden gepubliceerd bekijk ik ook meteen, zodra ze uitkomen. Waar doe jij zoal om je kennis op over videomarketing en contentmarketing op peil te houden?
  9. Laten we eens inzoomen op jouw proces voor het maken van video’s. Daarin onderscheid je drie fasen: voorbereiding, productie en nabewerking. Doe je alles zelf? Hoe geef jij vorm en inhoud aan die drie fasen bij het maken van jouw video’s? En hoeveel tijd ben je zoal bezig met het maken van één video van een paar minuten?
  10. Zoals het een goede content marketeer betaamt, bied jij ook een enorme berg aan unieke, waardevolle en leerzame content geheel gratis aan, in de vorm van alle video’s op je YouTube-kanaal en je mailinglist. Hoewel “delen is het nieuwe vermenigvuldigen” ook mijn credo is, zijn er toch altijd luisteraars die bang zijn om hun al hun kennis belangeloos te delen met de wereld. Zij vragen zich dan af: als mensen al jouw video’s hebben bekeken, voelen ze dan nog wel de noodzaak jou in te huren? Ik heb natuurlijk al je video’s bekeken en ik weet hoe je erover denkt. Maar wil je voor de luisteraars eens uit de doeken doen, hoe jij dit ziet?
  11. Als jij de luisteraars van de ReputatieCoaching Podcast die ook iets met video willen gaan doen, maar er om welke reden dan ook nog niet aan zijn begonnen drie tips zou mogen geven, wat zou jij dan adviseren?
  12. Brenda, heel erg bedankt voor dit interview en leuk om je in de show te hebben. We hebben het hier en daar al zijdelings geraakt, maar waar moeten de luisteraars zijn als ze meer willen weten over jou, video marketing, Google Hangouts on Air enzovoorts? Vertel de luisteraars waar en hoe ze met jou in contact kunnen komen!

Nogmaals dank, Brenda, voor al je informatie en kennisdeling! Ik zal je zeker blijven volgen en wellicht spreken we elkaar nog eens in de toekomst!

Ik hoop dat je deze podcast niet TE lang vond. En waar ik helemaal benieuwd naar ben, is hoe je deze podcast hebt ervaren. Wil je dat ik vaker dit soort lange interviews doe en dan het nieuws een keertje achterwege laat? Of vind je dat ik het interview beter had kunnen splitsen in twee delen, net als het interview met Karel Geenen een tijdje geleden? Laat het me weten, wat je ervan vindt!

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 94 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*