68: IPTC & XMP metadata voor mogelijk betere vindbaarheid foto’s, reviewmanagement bij Chinese douane, Twitterhack door phishing en meer

doorEduard

68: IPTC & XMP metadata voor mogelijk betere vindbaarheid foto’s, reviewmanagement bij Chinese douane, Twitterhack door phishing en meer

ReputatieCoaching PodcastVorige week beloofde ik je nog een video van Matt Cutts over het effect van EXIF-data in foto’s, dus die krijg je deze week echt van me; dan heb ik die belofte tenminste ingelost. Verder heb ik het volgende voor je… Een nieuwtje: Arend Landman gaat in de komende tijd op zondag een gastblog schrijven met aardige, nuttige, relevante en interessante spreuken, citaten en oneliners over topics die in meer of mindere mate met reputatie en reputatiemanagement te maken hebben. Ook in de show vandaag: Google verandert weergave van de zoekresultaten, het meten van passenger satisfaction bij de Chinese douane, het einde van Facebook mail, een Twitterhack door phishing in mijn directe omgeving en het optimaliseren van de metadata van je foto’s.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als paardrij-instructeur, voedingsmiddelentechnoloog, videogame designer, geluidstechnicus, databaseontwerper of wat dan ook te verbeteren.

De volledige transcriptie (dat is gewoon een ander woord voor “tekst”) van deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/68. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts.

Oh, voordat ik begin met de terugblik op de vorige aflevering van de ReputatieCoaching podcast nog even kort over de Ordina Glass Contest die afgelopen donderdagavond plaatsvond in Nieuwegein. Daar waren maar liefst twee Google Glass Explorers, te weten Tjeerd-Jan van der Molen van Ordina en Brechtje van der Leij, die aan het hoofd staat van de productontwikkeling van de afdeling “Nieuws” van NU.NL. Laatst had ik al de twee promotievideo’s die ik hiervoor had gemaakt, met je gedeeld, maar nu wil ik de openingsvideo met je delen. Die heb ik dan ook opgenomen in de show notes:

Ook deze video is met een beperkt budget gemaakt. De special video effects heb ik met behulp wat standaard online services gemaakt en de spraakfragmenten heb ik gekocht via een aanbieder op fiverr.com. De totale kosten van deze video (als je mijn uren niet meerekent) bedragen… Schrik niet… Minder dan EUR 35!

Zo zie je maar dat je helemaal geen torenhoge kosten hoeft te maken, om een aardige video te (laten) maken. Wil je weten hoe ik precies een dergelijke video maak, welke diensten ik er allemaal voor gebruik en wat er verder nog bij komt kijken? Laat dan een bericht achter in de show notes en als er voldoende animo is, dan ga ik binnenkort een instructievideo hiervoor maken.

Terugblik podcast #67

In de podcast van vorige week vertelde ik je onder andere over hoe je je bedrijf van Internet kunt verwijderen. Dat blijkt behoorlijk lastig, want als zoekmachines een associatie blijven vinden tussen jouw adres en een bepaalde bedrijfsactiviteit, dan willen ze dit graag aan andere mensen die daarnaar op zoek zijn, vertellen. En dat is helemaal het geval, als er ook nog eens een telefoonnummer bij staat.

XOIPEen belangrijk advies uit de vorige podcast is dan ook om voor je bedrijfsactiviteiten eigenlijk altijd een ander telefoonnummer te nemen, dan je eigen mobiele nummer, of het nummer van je vaste telefoonaansluiting. Koop gewoon voor twee tientjes een simpele, traditionele mobiele telefoon met een prepaid kaart en communiceer dat nummer in de markt.

Of maak gebruik van persoonlijke 084- of 087-nummers die je bijvoorbeeld bij XOIP gratis kunt aanvragen. Een dergelijk nummer kun je dan doorschakelen naar je mobiel, je thuisnummer of je Skype-account. Hierdoor voorkom je dat je op je privénummer wordt gebeld, als je dat niet uitkomt, of nadat je je bedrijf hebt opgeheven. Ook kun je een dergelijk nummer alleen op bepaalde tijden doorschakelen naar de voicemail of naar een live telefoniste, zodat je gemakkelijk je totale telefonische bereikbaarheid aanzienlijk kunt verbeteren en een professionelere look kunt geven.

Tot zover de les van de vorige podcast. Dan nu over op het eerste onderwerp van vandaag: spreuken, citaten, aforismen en andere puntige uitspraken.

Vast gastblog op zondag van Arend Landman

Arend Landman is al vaker in de show geweest. Zo had ik een interview met hem in aflevering 42 over contentmarketing. Op zijn eigen weblog trekt hij altijd veel bezoekers met zijn wijze woorden in de vorm van spreuken, uitspraken, aforismen, citaten en andere one-liners over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Hij heeft mij aangeboden om de komende paar weken ter opluistering van het weblog elke zondag een aantal van dergelijke puntige, korte teksten te zullen publiceren en gisteren heeft hij de eerste verzameling al gepubliceerd. Vanzelfsprekend is het thema van deze eerste citatenverzameling “Reputatie”.

Reputatie uitspraken, citaten, aforismen etc.

Ik wil een paar leuke citaten met je delen…

De eerste is van Frank Peters, auteur van het boek “Reputatie onder druk”:

Een sterke reputatie is van strategische waarde voor een organisatie, want die werkt als een magneet en maakt het gemakkelijker om medewerkers, financiers en klanten aan te trekken.

En een leuke van George Bernard Shaw:

Mijn reputatie neemt toe bij elke mislukking.

En zo heeft Abraham Lincoln ooit eens gezegd:

Karakter is als een boom en reputatie als zijn schaduw. De schaduw is dat wat we erover denken, maar de boom is de werkelijkheid.

De laatste die ik met je wil delen is van Benjamin Franklin:

Er zijn vele goede daden nodig om een reputatie op te bouwen en slechts één slechte om deze te verliezen.

Ik zie de komende zondagen de andere uitspraken, citaten en aforismen met belangstelling tegemoet!

Twitterhack door phishing

Vooral die laatste uitspraak van Benjamin Franklin: “Er zijn vele goede daden nodig om een reputatie op te bouwen en slechts één slechte om deze te verliezen.” is van toepassing op een bedrijf dat ik verder niet bij naam zal noemen.

Maar zij ontvingen van een bevriende relatie afgelopen zaterdagavond een tweet met daarin een link. Ze klikten op die link, moesten inloggen op Twitter en vervolgens… Was hun Twitter account gehackt. Zelf had het bedrijf dit afgelopen zondagmorgen al in de gaten en ik ontdekte het begin van gistermiddag. Dus stuurde ik meteen een berichtje met de vraag of ze hiervan op de hoogte waren.

Ze zeiden er al mee bezig te zijn. Achteraf hoorde ik dat ze natuurlijk meteen het wachtwoord hadden veranderd en vervolgens de foute tweets hebben verwijderd.

Hieruit blijkt maar eens te meer hoe je moet oppassen met het klikken op links die je van anderen krijgt toegestuurd, zelfs als je denkt dat je de afzender kunt vertrouwen.

De reden dat ik het hier vertel is natuurlijk om je nogmaals te waarschuwen voor het klakkeloos op allerhande links klikken, zeker als je daarna opeens ergens moet inloggen. En let ook altijd op de pagina waar je uiteindelijk op moet inloggen. Kijk of die wel de originele URL bevat.

Ik wilde de proef eens op de som nemen en vergewiste me ervan dat ik niet was ingelogd op Twitter en ik ook geen autologin voor Twitter ergens had aan staan. Dus klikte ik op de link. Om veiligheidsredenen publiceer ik die link natuurlijk niet in de show notes, want stel dat jij er per ongeluk op klikt…

Op mijn desktop kreeg ik wel een waarschuwing die mij vertelde dat ik mogelijk een foute site ging bezoeken. Deze melding heb ik weergegeven in de shownotes:

Phishing waarschuwing

Maar het scherm dat ik vervolgens kreeg toen ik doorklikte zag er wel heel keurig uit. Ik heb een screenshot opgenomen in de show notes. Op deze screenshot kun je zien dat alleen de URL geen “twitter.com” bevat, maar een obscuur IP-adres:

Foute Twitter site

En daar zit ’m de crux: het is dus geen site van Twitter. Als je op deze site je Twittergegevens invult, dan zijn ze vanaf dat moment ook in het bezit van een hacker of malafide software die dan meteen lustig erop los gaat Twitteren onder jouw naam, naar jouw volgers om zo hun wachtwoorden te “oogsten”.

Op deze manier achterhalen foute figuren dus bergen wachtwoorden. En omdat je tegenwoordig op veel sites kunt inloggen met je Twitter account, kunnen ze die wachtwoorden dan ook nog eens voor al die andere sites gebruiken, waar je met Twitter inlogt.

Bovendien kiezen veel mensen vaak hetzelfde wachtwoord voor bijna al hun accounts en dus is de kans groot dat de hackers ook nog eens op een grote hoeveelheid additionele accounts kunnen inloggen met het bij Twitter geregistreerde e-mailadres en het wachtwoord dat jij ze hebt gegeven, als je op zo’n site inlogt.

Maar terugkomend naar het topic van deze podcast: reputatiemanagement… Het bedrijf in kwestie tweette meteen toen ze erachter waren gekomen, dat hun account gehackt was en dat mensen niet op links moesten klikken die waren verstuurd in de Tweets. Vervolgens hebben ze alle foute tweets verwijderd en getweet dat de schade beperkt was en alle foute tweets waren opgeschoond. Nogmaals benadrukten ze dat de volgers niet per ongeluk op de links in de tweets van de voorafgaande nacht moesten klikken.

Dat is een schoolvoorbeeld hoe je met met zo’n situatie om moet gaan. In het kort moet je de volgende stappen nemen:

  1. Vertel alle betrokkenen wat voor incident er heeft plaatsgevonden en dat je ermee bezig bent
  2. Houd de betrokkenen tussentijds geïnformeerd
  3. Ruim de ellende op
  4. Geef het sein “Brand meester!”, als je er zeker van bent dat je de situatie hebt opgelost

Doe hier je voordeel mee, als jou eens zoiets overkomt:

  • Blijf oppassen voor vreemde berichten
  • Klik niet zomaar op alle links die men aan jou stuurt
  • Let altijd op de URL van de pagina waar je op belandt

Een extra tip: gebruik andere DNS-servers, bijvoorbeeld die van Google of van OpenDNS. Deze DNS-servers verbeteren vaak niet alleen je surfperformance, maar ze kunnen je ook helpen te voorkomen dat je door een foute site geïnfecteerd raakt, of dat je in je ontwetendheid wachtwoorden op phishing sites invult. Hoe je dit kunt doen, zal ik binnenkort uitleggen in een instructievideo. Ik denk namelijk dat er veel mensen zijn die hier (graag) hun voordeel mee doen!

Google verandert weergave zoekresultaten

Google experimenteert continu met kleine en grote veranderingen; niet alleen om de zoekresultaten steeds verder te verbeteren, maar ook om te zien wat gebruikters prettiger vinden. Zo is er afgelopen week een grote reeks veranderingen in de weergave van de zoekresultaten doorgevoerd.

Het belangrijkste en meest opvallende is wel, dat Google een stuk historie van HTML overboord heeft gegooid in een soort van moderniseringsslag… Sinds de opkomst van HTML waren links van origine blauw en onderstreept. Natuurlijk kon je al die jaren met HTML en/of CSS de links andere kleuren geven en de onderstreping verwijderen. Maar Google vertoonde altijd blauwe, onderstreepte links in de zoekresultaten…

Tot afgelopen week… Ik weet niet of het jou al wel is opgevallen, maar er is een boel veranderd! De onderstrepingen zijn weg in de links in de zoekresultaten, die overigens nog wel blauw zijn.

Er is ook overal iets meer witruimte tussen de regels tekst enzovoorts. Verder zijn de zogenaamde site links wat ruimer van opzet en worden (voor zover ik heb begrepen) advertenties wereldwijd nu hetzelfde vertoond: met de afkorting “Adv.” ervoor in het wit op een knalgele achtergrond.

In de show notes heb ik twee pagina’s voor dezelfde zoektermen opgenomen, zodat je het zelf kunt vergelijken. De zoekterm is “tandarts Beuningen”. Links zie je dan de oude weergave en de rechter screenshot bevat de nieuwe weergave:

Passenger satisfaction meting bij de Chinese douane

Reviews verzamelen en gebruikers, klanten, gasten of patiënten vragen naar hun mening is voor alle ondernemers inmiddels een standaard werkwijze. Als een gebruiker, klant, gast of patiënt zijn of haar mening geeft, helpt dit met het verbeteren van je dienstverlening of je producten.

In China wil de douane ook graag haar dienstverlening verbeteren. Zo ontving ik eerder deze week van Paul Kooistra de foto die ik in de show notes heb opgenomen:

Reviewmanagement bij Chinese douaneReviewmanagement bij Chinese douane (foto: Paul Kooistra)

Op deze foto is te zien dat er bij de Chinese douane een apparaatje staat, waarop je je mening kunt geven over de behandeling die jij van de douane hebt ontvangen. Je kunt kiezen uit twee soorten groene smileys en twee soorten rode, chagrijnig kijkende kopjes. Tja, die kan ik tenslotte volgens mij geen smiley noemen, met hun omgekeerde (en dus: chagrijnige) glimlach.

Einde Facebook mail

Dan is er een klein nieuwsberichtje van Facebook. Facebook maakte recentelijk bekend dat zij stopt met de Facebook mail service. Misschien wist je het niet, maar je hebt ook een eigen facebook.com e-mailadres. Dat adres is precies je gebruikersnaam. Dus als de URL van jouw Facebook profiel facebook.com/pietjepuk is, dan is je e-mailadres bij Facebook: pietjepuk@facebook.com.

Deze dienst gaat Facebook binnenkort uitschakelen. Wat er dan zal gebeuren, is dat als iemand mail stuurt naar pietjepuk@facebook.com, deze mail wordt doorgestuurd naar het primaire e-mailadres, dat Pietje Puk bij Facebook heeft ingesteld. Als Pietje dus inlogt met Pietje.Puk@gmail.com, dan wordt de mail naar pietjepuk@facebook.com binnenkort dus alleen nog maar doorgestuurd naar Pietje.Puk@gmail.com en is die mail dus niet meer als een bericht in Facebook te lezen.

Reden hiervoor is dat deze dienst amper wordt gebruikt door iedereen die op Facebook zit; dus het kost Facebook waarschijnlijk teveel geld om deze feature actief te houden.

Matt Cutts over het effect van EXIF-data in foto’s

Hè Hè, daar is ’ie dan eindelijk: de beloofde video van Matt Cutts van Google over het effect van EXIF-data in foto’s. Maar laat ik eerst beginnen met uit te leggen wat EXIF-data is. EXIF staat voor “Exchangeable Image File Format”. Wikipedia schrijft het volgende over EXIF:

Exchangeable Image File Format (EXIF) is een metadata specificatie voor afbeeldingsbestanden uit onder andere digitale camera’s. Het wordt gebruikt in bestandsformaten zoals JPG en TIFF. Het is ontworpen door de Japan Electronic Industry Development Association.

De EXIF-metadata kan uit de volgende gegevens bestaan:

  • Datum en tijd van de opname en van de laatste bestandswijziging.
  • Merk en model van de camera.
  • Naam van de eigenaar van de camera.
  • Camera-instellingen zoals belichtingstijd, diafragmagetal (F-getal), diafragma, brandpuntsafstand.
  • GPS-gegevens zoals de breedtegraad en lengtegraad.

EXIF-data is dus een vorm van metadata die bij digitale foto’s wordt opgeslagen. Op het Google Webmasters kanaal op YouTube behandelt Matt Cutts in een recente video de vraag of Google EXIF-data in foto’s gebruikt om foto’s in de zoekresultaten te ranken:

Matt antwoordt hierop met de verwijzing naar een blogpost van april 2012, waarin Google zegt zich het recht voor te behouden om EXIF-data in foto’s in de toekomst te vertonen of te gebruiken. Toentertijd vertoonde Google soms de EXIF-data van foto’s naast de foto, als je ook daadwerkelijk naar foto’s zocht.Google kan die gegevens dus uit de foto’s oplepelen. Matt zegt impliciet dat je de EXIF-gegevens niet hoeft te verwijderen van je foto’s. Het kan iemand die naar foto’s van een bepaalde camera of met een bepaalde brandspuntafstand zoekt helpen, die foto’s sneller te vinden. Aan de andere kant zegt hij ook dat je het niet specifiek hoeft toe te voegen, als je camera die gegevens niet bij de foto’s opslaat.

Als je goed luistert naar het verhaal van Matt op de video die ik in de show notes heb opgenomen, dan hoor je dat hij eigenlijk geen direct antwoord geeft. Het is geen duidelijke “Ja”, maar ook geen duidelijke “Nee”.

Aan de andere kant is het de vraag hoeveel Google kan met de EXIF-data van de foto’s, anders dan inderdaad het merk, de belichtingsduur, de diafragmainstelling en andere specifieke fotogerelateerde zaken indexeren en die gebruiken voor de ranking?

Toegegeven, als Google de GPS-coördinaten van een foto koppelt aan GPS-data die het heeft van bedrijven, bijvoorbeeld in de directe nabijheid van een locatie met een Google+ pagina (die dus ook op Google Maps staat), dan kan het foto’s associëren met een bepaalde fysieke locatie, die op of dichtbij de gelogde GPS-coördinaten ligt. Dat kan natuurlijk de ranking aanzienlijk beïnvloeden, als deze koppeling wordt meegenomen.

Om hier alvast maximaal op voor te sorteren met alle foto’s die ik maak, geotag ik alle foto’s die ik overhoud na een fotoshoot en die ik aan een opdrachtgever overhandig, of die ik ergens publiceer. Reden hiervoor is dat mijn digitale spiegelreflexcamera’s dit (nog) niet zelf doen.

Ik gebruik simpelweg het programma Picasa van Google voor het geotaggen van foto’s. Mocht Google dan ooit in de toekomst foto’s echt gaan koppelen aan bepaalde locaties, zoals bijvoorbeeld trouwlocaties, dan weet ik tenminste zeker dat mijn foto’s daar gereed voor zijn. En het is altijd beter om dat vooraf te doen, terwijl je toch bezig bent met de workflow van je fotoshoot, dan dat je dat achteraf moet doen voor al je foto’s.

Daarom raad ik ook jou aan om je foto’s vanaf nu te gaan geotaggen. Al doe je het niet voor Google, dan kan het altijd leuk zijn voor je nageslacht, als ze kunnen zien waar je de foto’s precies hebt gemaakt.

Geef foto’s meer metadata

Maar er is nog andere metadata die onzichtbaar in fotobestanden kan worden opgenomen en dan heb ik het over data die volgens mij niet per se nu, maar vast wel in de toekomst gebruikt wordt of kan worden om foto’s te ranken.

  • IPTC is een standaard die in de jaren ’70 van de vorige eeuw is ontwikkeld door de International Press Telecommunications Council. Het is initieel ontwikkeld als standaard voor het uitwisselen van informatie tussen nieuwsorganisaties, maar het is door de jaren heen verder ontwikkeld. Omstreeks 1994 kon je in Adobe Photoshop via het “Bestandsinformatie”-venster, IPTC data toevoegen, aanpassen en verwijderen. Vanaf die tijd is het ook door fotostockbureaus omarmd, alsmede door andere bedrijven buiten de traditionele nieuwsmedia.
  • XMP is de relatief nieuwe XML-standaard “eXtensible Metadata Platform”, dat in 2001 door Adobe is ontwikkeld. Adobe werkte toen met de IPTC om de oude “IPTC headers” op te nemen in het nieuwe XMP framework. In 2005 lanceerde Adobe de “IPTC Core Schema for XMP” specificatie. XMP is een publiekelijke, open source standaard die het voor ontwikkelaars gemakkelijker maakt om de specificatie in andere software over te nemen. XMP metadata kan voor veel bestandstypen worden gebruikt, maar voor grafische formaten wordt het over het algemeen alleen voor JPG en TIFF bestanden gebruikt.

Naast dat ik al mijn foto’s van geografische (GPS-)coördinaten voorzie, vul ik bij de foto’s die ik oplever of die ik voor een bepaald project bewaar de metadatavelden ook met relevante gegevens. Dus bijvoorbeeld de naam, straat, postcode en plaats van de locatie, evenals allerlei trefwoorden, categorieën enzovoorts.

“Baat het niet, dan schaadt het niet”, is mijn motto wat dat betreft. Je kunt die gegevens er maar beter wel in hebben, vind ik. Natuurlijk is het dan gemakkelijker om foto’s te zoeken en bovenal te vinden en het kan je helpen in de toekomst.

Want stel dat ze in de toekomst worden gebruikt en je hebt voor de foto’s van een shoot niet die extra paar minuten genomen om de gegevens erin te zetten, dan kun je de zoekmachines op dat moment ook niet zo 1–2–3 van aangepaste foto’s voorzien, waar de gegevens dus wel in zitten. En dan sla je jezelf voor je hoofd.

Dus: zet zowel de GPS-coördinaten in al je foto’s en voorzie ze van zoveel mogelijk metadata, voordat je ze aan je opdrachtgever geeft, of voordat je ze uploadt naar een site of service op Internet. “Better safe than sorry…”.

Voor vandaag laat ik het hierbij. En dus kom ik met deze tip over het gebruik van IPTC en XMP metadata in foto’s weer aan het einde van deze podcast. In elk geval heb ik vandaag wederom mijn best gedaan een hopelijk leuke en interessante podcast voor jou samen te stellen. Daarom hoop ik ook dat je er weer wat van hebt opgestoken.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 68 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.