67: de 5 W’s & 1 H van contentmarketing, bedrijf verwijderen van Internet, negatieve reviews zijn ook positief en nieuws over Getty Images

doorEduard

67: de 5 W’s & 1 H van contentmarketing, bedrijf verwijderen van Internet, negatieve reviews zijn ook positief en nieuws over Getty Images

ReputatieCoaching PodcastVandaag begin ik eerst even met een korte terugblik op de podcast van vorige week met nog wat additionele tips voor het produceren van content. Daarna behandel ik de vraag “Hoe kun je je bedrijf van Internet verwijderen?”. Deze vraag ontving ik afgelopen week als reactie op een bepaalde blogpost. Welke dat was, dat hoor je zometeen… En wist je dat negatieve reviews ook positief kunnen zijn?! Hoe dat kan, leg ik je uit na de gebruikersvraag. Als laatste heb ik groot nieuws van Getty Images, dat de wereld van fotografen en foto’s behoorlijk op z’n kop zet!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als woonbegeleider, ongediertebestrijder, faunabeheerder, justitieassistent, schadebeheerder of wat dan ook te verbeteren.

De volledige transcriptie (dat is gewoon een ander woord voor “tekst”) van deze podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/67. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts.

Terugblik podcast #66

In de podcast van vorige week vertelde ik je, hoe je in één uur een blogpost kunt schrijven. Heb je het al geprobeerd? En is het je gelukt? Laat het me weten en reageer onderaan de show notes van deze podcast.

Ik heb een extra tip voor het schrijven van leesbare en begrijpbare teksten en het produceren van betere content in het algemeen: concentreer je op de 5 W’s en de H.

De 5 W’s en de H staan voor:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Waarom?
  • Hoe?

Dit is een algemeen bekend hulpmiddel voor het schrijven van teksten. Door één of meer van deze vragen te beantwoorden krijg je vaak een betere tekst, houd je gemakkelijker de structuur vast, of maak je het voor de lezer gewoon gemakkelijker om te volgen.

Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?

Maar je kunt de 5 W’s ook anders uitleggen… op een niveau hoger, als je nadenkt over je eigen contentmarketing. Ik zal proberen je het uit te leggen…

  • Wie? – Het gaat allemaal om je publiek. Het doel van je content creatie is (als het goed is), het produceren van informatie die bruikbaar is voor jouw publiek en je kunt dus geen goede content produceren, als je niet weet wie je publiek is. En dat beperkt zich als het goed is niet alleen tot het geslacht, leeftijd en beroep, maar het houdt ook in dat je op de hoogte bent van de interesses van je publiek.
  • Wat? – Het gaat er niet om dat jij iets wilt vertellen, ongeacht hoe leuk je het zelf vindt, maar wat je publiek in staat is te horen, op basis van wat je vertelt. Let wel… Ik zei niet: “Wat je publiek wil horen”. Wat je ziet is dat grote en bekende content marketeers soms specifiek iets vertellen naar aanleiding van een vraag van hun publiek, maar veel vaker produceren ze content die mensen informeert, raakt of van kennis voorziet. Mensen gaan tenslotte vanwege meerdere redenen online en soms weten ze niet eens waar ze naar op zoek zijn. Vaak zijn ze op zoek naar nieuwe dingen, nieuwe indrukken en nieuwe kennis. En als je het helemaal goed wilt doen, dan kijk je welke content je publiek naar op zoek is, en dan ga je vervolgens dieper in op die specifieke content.
  • Waar? – Slimme content marketeers kiezen het kanaal dat hun publiek al gebruikt. Dus breng je content naar je publiek, in plaats van maar proberen publiek naar jouw content te trekken. Het is tenslotte veel gemakkelijker om iemands aandacht te krijgen via een site die ze al frequent bezoeken, dan dat je iemand moet motiveren naar een nieuwe site te komen. Natuurlijk moet je proberen een publiek te creëren voor je eigen site, maar vaak kan het handig zijn om daarvoor mee te liften op de grote sites die anderen al gebruiken.
  • Wanneer? – Timing is vaak essentieel voor succes in contentmarketing. Er wordt tenslotte zoveel content geproduceerd, dat het bijvoorbeeld niet zo handig is om een bericht op zaterdag op LinkedIn te posten, terwijl je het eigenlijk bedoeld had voor zakenmensen die wellicht pas maandagmorgen weer eens hun LinkedIn openen, als je gelukt hebt. Want dan is de kans groot dat je bericht alweer helemaal gezakt is in het desbetreffende kanaal. Let daarom goed op de tijden, waarop je content ‘live’ laat komen. Gebruik voornamelijk je gezonde verstand. Ook zijn er diverse tools die je kunnen vertellen wanneer jouw publiek het meest actief is op het door jou geprefereerde kanaal.
  • Waarom? – Doe deze vraag niet te snel af als extreem triviaal. Het ligt waarschijnlijk voor de hand dat je contentmarketing doet om meer klanten voor je bedrijf aan te trekken om zo dus meer business te doen… Maar is dat antwoord echt bruikbaar? Over het algemeen is het antwoord op de “Waarom?”-vraag vaak een bedrijfsdoel. Maar als dat doel zo eenvoudig is, als: “meer business doen”, hoe kun je dan beoordelen of je succesvol bent? Dus moet je gaan meten en om dat te doen moet je weten “wat” je moet meten… Hoe herleidt je een toename in verkopen of boekingen tot je contentmarketing inspanningen? Denk daarom vooraf bij elk stuk content na, waarom je het doet en hoe je kunt vaststellen of je dat doel hebt behaald.

Dan nu over op de onderwerpen voor vandaag…

Bedrijf verwijderen van Internet

Vraag: “Hoe kan ik mijn bedrijf verwijderen van Internet?”

Afgelopen week had ik een bijzondere en leerzame ervaring, die maar eens te meer bewees hoe content soms onbedoeld goed kan scoren, hoe dit semi-ongewenste effecten kan hebben en ook hoe slecht sommige mensen lezen.

Tijdens mijn zomervakantie van vorig jaar heb ik in de “Summer seven” 7 instructievideo’s gepost, die je kunnen helpen bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Eén van die video’s liet zien hoe je je bedrijf kon aanmelden op ‘opendi.nl’.

Op deze video ontving ik een paar dagen geleden de volgende reactie:

Schijnbaar sta ik bij jullie vermeld onder zonnebank. In Koudekerke.

Daar ik geen zonnebank heb, verzoek ik jullie dringend mij uit jullie bestand te schrappen. Ik krijg telefoontjes met verzoek voor zonnebank en dat wordt vervelend.

Groet, E. Zoontjens

Tja, ik vond het onbeleefd om hier niets mee te doen, maar ik had ook niet zo 1–2–3 een idee wat ik er dan wel mee moest doen. Dus heb ik gewoon de bedrijfsvermelding opgezocht op www.opendi.nl en het bijbehorende telefoonnummer maar eens gebeld.

Ik kreeg een mevrouw aan de lijn die nogmaals zei, dat ze graag wilde dat ik de vermelding verwijderde. Daarop legde ik haar uit dat ik niets te maken had met opendi.nl en dus begreep zij weer niet waarom mijn site dan bovenaan in de zoekresultaten stond, terwijl ik niet het bedrijf vertegenwoordigde.

Het bleek dat ze op Google had gezocht op “bedrijfsvermelding opendi” en inderdaad: daarbij scoort mijn artikel met instructievideo van 21 augustus 2013 de eerste plaats! Sterker nog: alle tien de resultaten op de eerste pagina zijn van www.reputatiecoaching.nl. In de show notes heb ik hiervan een screenshot opgenomen, zodat je dit kunt zien. Dus kan ik me goed voorstellen dat die mevrouw het idee had dat mijn site van opendi.nl was.

Bedrijfsvermelding opendi.nl op Google
Terug naar het gesprek: het bleek dat die mevrouw met haar man tot zo’n 15 jaar geleden een bedrijf in zonnebanken had, terwijl ze dus al jaren niets meer met zonnebanken doet. Toch wordt ze nog steeds gebeld door mensen die op zoek zijn naar een zonnebank.

Ik zegde haar toe hier eens verder in te duiken, om te zien of ik haar wellicht kon uitleggen hoe ze haar bedrijfsvermelding van opendi.nl verwijderd kon krijgen.

Maar toen ging ik eens verder zoeken en ik begon met het intypen van het telefoonnummer op Google. Op basis van het telefoonnummer kreeg ik maar liefst 383 resultaten! Een simpele instructie om haar bedrijf van opendi.nl verwijderd te krijgen, zou er niet echt voor zorgen dat deze mevrouw minder telefoontjes zou krijgen over zonnebanken.

Dus ging ik verder en voegde het woord “zonnebank” als zoekterm toe, achter het telefoonnummer. Daarmee beperkte in het aantal zoekresultaten tot 17, hetgeen een stuk beter te doen leek. En na enig zoekwerk werd het lijstje dat de combinatie van het telefoonnummer van mevrouw Zoontjens met de term “zonnebank” associeert teruggebracht tot de volgende sites:

  1. koudekerke.opendi.nl
  2. www.trouweninderegio.nl
  3. www.trouwenindeprovincie.nl
  4. www.cylex-bedrijvengids.nl
  5. koudekerke_zeeland.ismijnwoonplaats.nl
  6. www.hotfrog.nl
  7. www.detelefoongids.nl
  8. koudekerke.nederland-web.nl

Wel vond ik het telefoonnummer ook nog gerelateerd aan alternatieve geneeskunde en een beautysalon, dus ik vermoed dat dit de huidige bedrijfsactiviteiten zijn.

Zoals je ziet is opendi.nl inderdaad de eerste site waar het telefoonnummer nog wordt vermeld. Ik heb bewust overal in mijn verhaal het telefoonnummer achterwege gelaten, om te voorkomen dat Google nu wellicht ook onterecht de transcriptie van deze podcast gaat associëren met zonnebanken en het telefoonnummer dat deze mevrouw juist uit de zoekresultaten verwijderd wil hebben.

Vervolgens zocht ik ook nog eens op de zoektermen “zonnebank” en “koudekerke”. Op basis van die zoektermen vond ik nog een paar sites:

  1. zonnebanken.middelburg.gevondenbedrijven.nl
  2. world-businesses.4ra.in

En tenslotte heb ik nog gezocht op basis van de zoekterm “zonnebank” en de straatnaam en het huisnummer.

Uit dit voorval kunnen we een paar dingen leren…

Als eerste: neem altijd een apart telefoonnummer voor je bedrijf en communiceer dit in de markt. Als je één of twee euro per maand wilt besparen terwijl je je bedrijf opbouwt en je besluit daarom je eigen telefoonnummer te gebruiken, kan je dit later opbreken en veel ergernis geven. Neem nu deze mevrouw: vijftien jaar na dato wordt haar telefoonnummer nog steeds met zonnebanken geassocieerd! Je kunt bij de meeste telecomproviders letterlijk voor één of twee euro per maand een extra telefoonnummer aanvragen. En mocht dat niet mogelijk zijn, dan kun je bij XOIP gratis een 084- of 087-nummer reserveren, of voor zo’n EUR 90,- per jaar zelfs een lokaal telefoonnummer. Telefoonnummers die je claimt bij XOIP kun je niet alleen doorverbinden naar je eigen vaste of mobiele telefoon, maar ook nog eens naar Skype. In de show notes vind je de link naar XOIP. Zelf gebruik ik ook diverse nummers van XOIP voor het scheiden van mijn telefoonverkeer.

Ten tweede: het kan lastig zijn je NAPT (Naam, Adres, Postcode / Plaats en Telefoonnummer) ofwel bedrijfsvermelding van Internet te verwijderen en vaak weet je niet eens waar je bedrijf allemaal vermeld staat. Als je je bedrijf van Internet wilt verwijderen, zoek dan grondig op basis van je telefonnummer en beperk je niet tot alleen Google. Zoek ook eens in Bing en DuckDuckGo.

Ten derde: als je zelf aan de slag gaat met het opschonen van bestaande citations of het creëren van nieuwe bedrijfsvermeldingen is het verstandig om je vermelding op zoveel mogelijk sites echt te claimen en de site, samen met de bijbehorende gebruikersnaam en wachtwoord goed te bewaren. Zo kun je ooit in de toekomst, als dit nodig mocht zijn, relatief snel al de jou bekende bedrijfsvermeldingen langs, om ze te verwijderen. Als je dat zelf al hebt gedaan, zal het aantal sites dat daarna overblijft relatief beperkt zijn.

Wat ik dan wel weer interessant vind om te zien, is hoe krachtig bedrijfsvermeldingen zijn. Hoewel de dame die contact met mij zocht niet meer actief was in de zonnebankenbusiness in de regio, werd ze er nog wel steeds voor benaderd, doordat haar bedrijfsactiviteit met de bedrijfsgevens nog op een handjevol sites vermeld staan.

Oh ja, ik begon ermee dat ik deze mevrouw wilde helpen met het verminderen van het aantal telefoontjes over zonnebanken, dus ik heb haar nadat ik de transcriptie van deze podcast heb gepost, meteen eventjes een mailtje gestuurd. Daarin verwees ik naar deze transcriptie, met het advies om de bedrijfsgegevens van de sites die ik hiervoor heb genoemd, te verwijderen. Ik verwacht dat ze daarna niet meer lastig zal worden gevallen over zonnebanken.

Negatieve reviews kunnen ook positief zijn!

Negatieve reviews kunnen positief zijn!Zoals je weet help ik bedrijven niet alleen met het verbeteren van hun online vindbaarheid, maar ook met hun online reputatie. Een vast onderdeel daarbij is het verzamelen van reviews. En steeds krijg ik de vraag: “Maar wat als ik nu een negatieve review krijg? Dan ligt mijn reputatie op straat!”.

Toegegeven, negatieve reviews wil niemand. Je kunt er nachten van wakker liggen, van de angst dat je een negatieve review ergens krijgt. Mijn advies is om dat niet te doen en gewoon reviews te gaan verzamelen op diverse sites. Als jij als bedrijf of ondernemer goed je best doet, is de kans relatief klein dat je een negatieve review krijgt.

En mócht je dan ooit een negatieve review krijgen, dan moet je proberen deze om te buigen naar iets positiefs. Zie het als een kans om meer klanten te krijgen!

Om te beginnen omvat het verzamelen van reviews meer dan alleen maar om reviews vragen of vertellen dat je bedrijf op bepaalde review sites vermeld staat. Je moet namelijk actief de diverse review sites in de gaten houden. Wat ook helpt, is wat ik in het verleden al eens heb verteld: het monitoren van wat er over je bedrijf wordt geschreven door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Alerts.

Positieve reviewMaar goed, terug naar reviewmanagement. Ik raad je aan de grote review sites zo eens per één a twee weken te bekijken. Maak een aparte folder in je bookmarks, waarin je de links naar je bedrijfsvermeldingen op de diverse review sites opslaat. En reserveer bij voorkeur een vast moment in je agenda. Dan kun je alle bookmarks snel één voor één nalopen om te zien wat er wordt geschreven. Als je bent begonnen met het opschonen van je citations of bedrijfsvermeldingen, dan heb je deze lijst al en hoef je de desbetreffende sites alleen maar even te bookmarken.

Meld je ook als bedrijf aan op de sites, waar dat kan. Zo kun je dan netjes uit naam van je bedrijf of onderneming reageren. Reageer overigens niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve! Dat laat zien dat je een betrokken ondernemer bent!

“Maar hoe kunnen negatieve reviews je bedrijf nu helpen?”, vraag je je af. Ik zie tenminste vier manieren:

  1. Schept vertrouwen en creëert geloofwaardigheid – Ik las ooit ergens dat meer dan 68% van de consumenten reviews meer vertrouwen, als ze niet alleen positieve reviews zien, maar ook negatieve. En 30% wantrouwt zelfs de reviews als er geen negatieve tussen zitten.
  2. Het geeft je feedback – In sommige gevallen kunnen negatieve reviews je helpen om zwakke punten in je processen of procedures te vinden, die verbetering behoeven. Houd je ogen hiervoor open, want er kunnen zaken aan het licht komen, die je zelf over het hoofd ziet en door dit op te lossen, help je mogelijk ineens al je klanten.
  3. Het kan je rankings verbeteren – Want bijvoorbeeld Google kijkt ook naar algemene “tekenen van leven” van een bedrijf. En dat is dus ook dat er reviews over een bedrijf worden gepost. En een negatieve review is ook een signaal dat je bedrijf nog operationeel en “in business” is.
  4. Het is een gouden kans! – Een negatieve review is een uitgelezen kans om je betrokkenheid en klantvriendelijkheid te tonen. Gebruik een dergelijke review om te laten zien dat je naar je klanten of patiënten luistert en onderneem actie! Als mensen een slechte review lezen en zien dat de bedrijfseigenaar het netjes en adequaat oppakt tot tevredenheid van de klant, verhoogt dit het imago van het bedrijf in kwestie. Google geeft je zelfs “Tips voor het reageren op recensies”. Deze heb ik in de show notes opgenomen.

Reageren op recensies volgens Google
Als je dan eenmaal een negatieve review hebt gekregen, kun je het volgende doen:

  1. Probeer de reviewer te achterhalen – Als je niet de persoon in kwestie kent, noch kunt benaderen, gebruik dan het standaard review systeem op de site (bijv. Google). Als je de persoon wel kunt bereiken, dan kun je het beste eerst persoonlijk contact opnemen om zo precies te achterhalen wat de ervaring was en wat de aanleiding van de negatieve review was.
  2. Antwoord publiekelijk – Je wordt tenslotte ook publiekelijk negatief beoordeeld, maar onthoud dat je reactie ook door iedereen gelezen wordt of kan worden. Gebruik het dus om te laten zien dat je naar je klanten of patiënten luistert en actie onderneemt op basis van hun feedback.
  3. Ga snel door met het verzamelen van reviews – Want als je over het algemeen positieve reviews krijgt, dan zullen de nieuwe positieve reviews ook weer een positieve draai aan je reputatie geven. En zo wordt je overall reputatie alleen maar beter en geloofwaardiger!

150 miljoen Getty Images gratis te gebruiken!

Getty Images staat erom bekend, dat ze zelfs kleine bloggers dreigen met rechtzaken, als ze niet betalen voor een afbeelding die volgens hun zeggen, van één van de bij hen aangesloten fotografen afkomstig is. Als je hier naar gaat zoeken op Google, vind je zo honderden gevallen van deze moderne vorm van afpersing, met het auteursrecht als argument.

Getty Images is zelfs zo arrogant, dat ze beweert dat ze aan een afbeelding ter grootte van een enkele pixel al kunnen achterhalen dat de originele afbeelding van hun site afkomstig is. Die bewering zou ik wel eens willen ontkrachten…

Maar goed, jarenlang hebben ook veel Nederlandse bloggers honderden en zelfs duizenden euro’s betaald, als schikking voor het gebruik van een afbeelding van Getty Images. Op 3 oktober 2011 was er zelfs aandacht voor in een uitzending van TROS Radar. De link hier naartoe kun je vinden in de show notes, evenals de video zelf:

En op de site van RADAR kun je ook de reactie van Getty Images lezen, die ze op 4 oktober 2011 hebben gegeven.

Maar nu lijkt Getty Images het roer volledig om te gooien. Want in plaats van bloggers of webmasters die hun foto’s gebruiken te vervolgen, biedt Getty Images de mogelijkheid om de foto’s gratis te embedden op je website.

Ik zal je uitleggen hoe dat werkt… Surf om te beginnen naar www.gettyimages.nl. De exacte link vind je in de transcriptie van deze podcast op www.reputatiecoaching.nl/67. Ga daar lekker op zoek in de miljoenen foto’s, naar díe foto, die jij graag op je website of in je artikel wilt embedden.

Beweeg je muis over de thumbnail en klik op de “embed”-knop. Welke dat is, kun je bekijken in de screenshot in de show notes:

Getty Images embed knop
Dan krijg je een popup, die ik ook in de transcriptie heb opgenomen:

Getty Images embed popup
In die popup staat de embed-code, die je in het HTML-deel van je artikel of blogpost kunt opnemen, zodat de afbeelding wordt vertoond:

Aan het gebruik van de embedded viewer zijn wel enkele voorwaarden verbonden. In de “GEBRUIKSVOORWAARDEN VAN DE WEBSITE VAN GETTY IMAGES” van maart 2014 schrijft het bedrijf er het volgende over:

Embedded Viewer
Waar mogelijk mag u Content van Getty Images opnemen in een website, blog of socialmediaplatform met behulp van de ingesloten viewer (de “Embedded Viewer”). Niet alle Content van Getty Images wordt beschikbaar gemaakt als embedded content en de beschikbaarheid kan zonder kennisgeving worden gewijzigd. Getty Images behoudt zich het recht voor om Content van Getty Images naar eigen goeddunken niet langer beschikbaar te stellen via de Embedded Viewer. U gaat ermee akkoord dat u, indien daartoe verzocht, het gebruik van de Embedded Viewer en/of Content van Getty Images onmiddellijk staakt. Het is u uitsluitend toegestaan om embedded Content van Getty Images te gebruiken voor redactionele doeleinden (dat wil zeggen in verband met gebeurtenissen die nieuwswaardig of in het openbaar belang zijn). Embedded Content van Getty Images mag niet worden gebruikt: (a) voor commerciële doeleinden (bijvoorbeeld in reclame, advertenties of merchandising) of om onderschreven sponsoring te suggereren; (b) in strijd met enige kenbaar gemaakte beperking; (c) op een lasterlijke, pornografische of anderszins onwettelijke manier; of (d) buiten het kader van de Embedded Viewer.

Getty Images (of derden die optreden namens Getty Images) mag gegevens verzamelen over het gebruik van de Embedded Viewer en embedded Content van Getty Images, en behoudt zich het recht voor om advertenties in de Embedded Viewer te plaatsen of anderszins inkomsten uit het gebruik hiervan te genereren zonder compensatie aan u.

Op basis van deze voorwaarden stel ik hierbij dat de hierboven vertoonde afbeelding nieuwswaardig is, ten behoeve van het nieuwsfeit dat Getty Images deze mogelijkheid sinds een paar dagen biedt. Anders voldoe ik natuurlijk niet aan de gebruiksvoorwaarden…

Maar goed, dit heeft dus grote consequenties voor het gebruik van foto’s uit de databank van Getty Images. Als het jou als blogger of bedrijf niet uitmaakt dat er een visueel watermerk met een shortlink in de foto staat om aan te geven dat het een foto van Getty Images is, dan mag je dus (onder de vermelde voorwaarden) de foto gebruiken.

Een kleine disclaimer: controleer af en toe of je nog wel aan de gebruiksvoorwaarden voldoet, anders heb je zo alsnog een advocatenkantoor op je dak!

Maar wat is nu de reden dat Getty Images het roer zo drastisch omgooit? Ik denk dat ze meegaan met de tijd en dat ze nu willen stoppen, wat mensen al jarenlang doen: het stelen van copyrighted images van andere sites, zonder verwijzing naar de rechthebbende. Ze ontsluiten nu op een nette wijze, wat honderdduizenden bloggers dus al die tijd al deden. Alleen staat er nu een subtiel watermerk in de foto, om te laten zien dat die afkomstig is van Getty Images.

Je kunt overigens heel gemakkelijk de foto vertonen zonder het desbetreffende watermerk, door alleen de URL die in de embed-code zit als image op te nemen, maar ook dat raad ik je ten zeerste af, tenzij je de eerste wilt zijn die in het nieuws komt, die hiervoor wordt gedagvaard als gevolg van het lid (d) uit de voorwaarden die ik je zojuist voorlas …

De embedded foto linkt ook terug naar Getty Images. Dat is op dit moment het enige. Volgens Getty Images kan in de toekomst wellicht reclame of andere betaalde content worden toegevoegd. Maar dat is iets wat we te zijner tijd dan wel zullen zien.

Vooralsnog kunnen we dus de foto’s van Getty Images gebruiken voor niet-commerciële doeleinden, dus voor social media, weblogs enzovoorts. Het idee erachter is om Internetters zo subtiel op te voeden over copyrighted content en de mogelijkheden die Getty Images te bieden heeft.

Met dit nieuws van Getty Images kom ik weer aan het einde van deze podcast. Ik had voor vandaag eigenlijk ook nog een leuke video van Matt Cutts over het SEO-effect van EXIF-data in foto’s, maar die houd je te goed voor volgende week. In elk geval heb ik vandaag wederom mijn best gedaan een hopelijk leuke en interessante podcast voor jou samen te stellen. Daarom hoop ik ook dat je er weer wat van hebt opgestoken.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 67 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.