57% van de lokale bedrijven verliest groot deel van de mobiele bezoekers

Google Maps logoDe titel zegt het al: sinds gisteravond verliest 57% van de lokale bedrijven hun mobiele bezoekers. Ouch! Wat is er aan de hand? Wat is er gebeurd?

Je weet dat Google continu werkt aan het verbeteren van de gebruikerservaring. Dat begon er een tijd geleden mee dat je als gebruiker werd gewaarschuwd als een website de sterk verouderde Flash-technologie gebruikte. Nu staat nog met tekst vermeld bij vermeldingen in de mobiele zoekresultaten of een website geschikt is voor mobiele apparaten en vanaf 21 april gaan mobielonvriendelijke websites volgens Google beduidend lager scoren in de mobiele zoekresultaten, dan websites die wèl mobielvriendelijk zijn.

Daar heb ik een tijdje geleden een korte video over gemaakt, waarin ik hierover vertel:

 

Deze wijziging in het algoritme heeft wereldwijd consequenties voor alle websites in alle landen in alle talen. Zineb Ait Bahajji van Google zei een paar dagen geleden dat de impact vele malen groter is dan het effect dat Panda en Penguin ooit hebben gehad. De verwachting is dat gemiddeld iets meer dan 50% van alle zoekpogingen via mobiele apparaten verloopt. Dus websites die per 21 april niet mobielvriendelijk zijn, zijn dan in de aap gelogeerd, omdat die zullen verdwijnen in de mobiele zoekresultaten.

Maar gisteravond spotte ik een verandering in Google die ook een flinke impact heeft voor lokale bedrijven die voor een deel van hun verkeer afhankelijk zijn van hun vermelding in de lokale zoekresultaten. Je weet wel, dat is dat rijtje van “A” tot en met “G”. Nou, beter gezegd: dat was het rijtje van “A” tot en met “G”. Want het rijtje loopt op mobiele apparaten nog maar van “A” tot en met “C”.

In andere woorden: vier van de zeven resultaten zijn verdwenen en worden niet meer standaard vertoond! Dat is 57%. Dus als jij met je bedrijf op positie “D” staat en daarmee verkeer trok naar je website, dan heb je nu pech. Je zult aan de slag moeten om in elk geval op “C” te komen! Want anders telt je lokale bedrijfsvermelding niet meer mee, want hij wordt echt niet standaard meer vertoond.

Ook de vermelding van je Google+ “Mijn Bedrijf”-pagina is veranderd. Hieronder zie je het lijstje van 3 lokale resultaten voor “tandarts apeldoorn” en de weergave van de Google+ pagina van Wijsman en Koster Tandartsen uit Apeldoorn:

Nieuwe lokale zoekresultaten op mobiel

Wat overigens ook veranderd is, is wat je te zien krijgt, als je op één van de lokale bedrijfsvermeldingen klikt. Je krijgt niet alleen de gegevens van de Google+ pagina te zien, maar ook tien organische zoekresultaten OVER jouw bedrijf! Helaas zie je bij die tien resultaten geen reviewsterretjes staan bij de reviewsites. Die zie je gelukkig nog wel, als je gewoon de bedrijfsnaam intoetst op Google.

Hieronder zie je de aan elkaar gekoppelde schermen van de pagina die je te zien krijgt als je dus op een lokaal bedrijf klikt:

Nieuwe lokale vermelding op mobiele apparaten

 

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*