54: 50 GB in de cloud, Facebook pagina’s, Klout voor bedrijven, Google+ voor nieuws en 8 tips om op te vallen met je blog

doorEduard

54: 50 GB in de cloud, Facebook pagina’s, Klout voor bedrijven, Google+ voor nieuws en 8 tips om op te vallen met je blog

ReputatieCoaching PodcastVoordat ik van start ga met deze podcast even excuses voor het wat latere verschijnen. Je moet weten dat ik de podcast altijd op zondag samenstel, inspreek, opneem en klaar zet, zodat die maandagmorgen automatisch om 08:30 uur live gaat. Echter, ik was gisteren gevloerd door de griep en zag geen kans om zo’n acht tot negen uur bijna onafgebroken eraan te werken. Inmiddels voel ik me weer een stuk beter en ben ik weer in staat je te fatsoenlijk te woord te staan.

Dus daarom komt deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast dit keer nog steeds op maandag, maar dan iets later dan dat je gewend bent. Bovendien is hij ook iets korter dan normaal. Maar vanaf volgende week maandag kun je de ReputatieCoaching Podcast dus gewoon weer om 08:30 ’s ochtends verwachten.

De onderwerpen voor vandaag… Als eerste heb ik een leuke en bovenal nuttige tip voor je, waar je gratis 50 GB aan opslagcapaciteit in de cloud kunt krijgen. Dan kom ik nogmaals terug op Facebook profielen versus Facebook pagina’s en ook op Klout, want Klout kan nu ook een Klout-score aan bedrijven toekennen! Maar niet voor lang. Ook bestaat Hyves niet meer in de vorm, waarin het eerst bestond en wordt Google+ voor mij steeds meer een bron van nieuws. “Content stitching is uit”, zegt Matt Cutts. Ik sluit de podcast van vandaag af met een stuk of 8 tips om extra op te vallen met je blog. Deze tips komen van een infographic, waarop je meer dan 120 tips kunt lezen.

Al deze onderwerpen komen aan bod in deze 54e aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Je kunt de volledige transcriptie van deze podcast op je gemak nalezen op de site. Elke transcriptie is gemakkelijk te vinden, door te surfen naar www.reputatiecoaching.nl – slash – en dan het nummer van de podcast, in dit geval 54. Dus surf naar www.reputatiecoaching.nl/54 voor de volledige tekst van deze podcast.

In elk geval hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer, ook bekend als de ReputatieCoach. Dit is dé podcast die je moet beluisteren als je meer wilt leren over online reputatie en reputatiemanagement en ook als je wilt werken aan je online reputatie en je online vindbaarheid wilt verbeteren. Dit alles kan je helpen om jezelf beter op de online kaart te plaatsen, waardoor je als bedrijf meer business kunt doen.

Als persoon kun je met de diverse tips aan de slag om bijvoorbeeld je online reputatie als ober, tuinarchitect, tennisleraar, automonteur, dierenarts of wat dan ook te verbeteren.

50GB online opslagcapaciteit bij Mega

Vandaag begin ik met een handige tip over hoe je een fikse hoeveelheid online storage kunt krijgen. Ik liep er toevallig tegenaan, doordat ik het ergens op een site tegenkwam. Maar als je surft naar mega.co.nz en je meldt je daar aan, dan krijg je maar liefst 50 gigabyte aan opslagcapaciteit in de inmiddels alom bekende cloud. En als je meer wilt, dan betaal je bijvoorbeeld US$10,99 voor 500 GB (ofwel een half terabyte) en voor 4 TB in de cloud betaal je zo’n US$25 per maand.

Je kunt hier bijvoorbeeld muziek of films op zetten, die je dan later elders kunt bekijken. Ook kun je de media streamen naar je smartphone. Zelf heb ik de app voor iOS gedownload en inderdaad: volgens de app heb ik 50GB aan online opslagcapaciteit beschikbaar.

Het is zelfs ook mogelijk om aan te geven hoeveel MB je wilt gebruiken in je smartphone voor offline opslag, zodat je altijd en overal bij je data kunt, dus bijvoorbeeld ook zelfs in het vliegtuig.

Op dit moment is er nog geen mogelijkheid om gemakkelijk vanaf je desktop computer de bestanden die je bij Mega hebt staan, te raadplegen of er nieuwe bestanden naartoe te kopiëren. Dat moet nu nog allemaal met de browser. Op de website kun je lezen dat ze wel binnenkort software hiervoor willen releasen.

Bij Mega krijg je beduidend meer ruimte, dan dat je bijvoorbeeld bij Dropbox krijgt. Daar begin je met 2 GB en dat kun je door bijvoorbeeld Dropbox bij anderen aan te bevelen, verhogen tot maximaal iets van 16 GB. Maar dan heb je nog lang geen 50 GB!

Wellicht heb je hier iets aan, voor als je een offsite backup wilt van je gegevens of je muziek. Ik kan natuurlijk niet garanderen hoe veilig je gegevens daar zijn, maar Mega zegt zelf dat alle bestanden met een 2.048-bits key worden versleuteld op hun systemen. De vraag is alleen waar de key staat… Maar goed, voor het streamen van je populaire muziek naar je smartphone maakt die encryptie toch niet uit.

Facebook pagina of Facebook profiel?

Bedrijfspagina maken op FacebookBijna een jaar geleden heb ik een instructievideo gepost over hoe je een Facebookpagina kunt aanmaken voor je bedrijf of organisatie. Toevallig zag ik ook afgelopen week weer een voorbeeld van een organisatie die een persoonlijk Facebookprofiel gebruikt. Ik weet zeker dat er duizenden kleine organisaties, ondernemers en bedrijven uit het MKB-segment in Nederland zijn die dit doen, maar hier betrof het nota bene een lokale overheidsorganisatie, te weten de gemeente Overbetuwe.

Je moet weten dat Facebook het in principe niet toestaat dat je als organisatie of bedrijf een profiel gebruikt. Met een Facebookpagina heb je bovendien een aantal voordelen:

  • Je kunt tenminste worden gevonden in Facebook “Nearby”
  • Je loopt niet het risico dat je persoonlijke profiel zonder aankondiging door Facebook wordt verwijderd, omdat dit tegen de gebruiksvoorwaarden is.
  • Betere SEO (een pagina komt natuurlijk ook in de zoekresultaten, maar kan er ook aan bijdragen dat je website hoger scoort in de zoekmachines, zoals Google en Bing)
  • Als mensen op Internet iets over een bedrijf schrijven zullen ze sneller geneigd zijn een bedrijfspagina te linken dan naar een persoonlijk profiel
  • Betere statistieken dan met een persoonlijk profiel
  • Scheiding tussen privé en zakelijk (zowel qua communicatie, als qua “vrienden”)

Klout-score voor bedrijven

Een bijkomend voordeel is dat je een Facebookpagina ook kunt koppelen aan een Klout bedrijfsprofiel. In podcast 8 heb ik je al eens over Klout verteld. Toen was Klout alleen nog maar voor individuen. Ik zeg het je eerlijk: ergens heb ik tussen podcast 8 en een week geleden nieuws over Klout gemist, in elk geval dat ze nu ook een Klout-score voor bedrijven hebben.

Klout score van Allround Fotografie bij aanmelden

Dat kon ik niet hebben en ben gaan terugzoeken, wanneer ze daarmee zijn begonnen. Het blijkt dat “Klout voor bedrijven” al operationeel is sinds 19 maart dit jaar! Dat is dus bijna 9 maanden geleden!

Maar goed, zo zie je: ik mis ook wel eens belangrijke nieuwsupdates. Wel heb ik meteen de Klout RSS-feed aan mijn Feedly-account toegevoegd, zodat ik in de toekomst geen nieuws van Klout hoef te missen.

In elk geval kunnen bedrijven nu dus ook werken aan hun Klout-score. Vanzelfsprekend heb ik toen meteen Allround Fotografie aangemeld op Klout. Toen ik een aantal accounts had gekoppeld, bedroeg de Klout-score voor Allround een respectabele 32…

Inmiddels ben ik vijf dagen verder en is de Klout-score al opgelopen tot 40.

Klout score Allround Fotografie

Helaas blijkt dat dit Klout for Business per 6 december 2013 tijdelijk offline zal gaan. Het idee is dat het in het begin van 2014 met een groot aantal nieuwe features dan opnieuw wordt gelanceerd. Ook jammer, ben ik net een paar dagen ermee bezig.

Maakt niet uit: Allround Fotografie staat aangemeld bij Klout, dus ik zie wel wanneer en hoe het terugkomt. Vandaag was Klout For Business in elk geval nog operationeel en we zijn al drie dagen na de aangekondigde einddatum…

Hyves is nu alleen voor gaming

RIP-Hyves-2013Ook Hyves is inmiddels opgehouden als sociaal netwerk. Vier weken geleden kondigde ik aan dat Hyves zou stoppen als sociaal netwerk, omdat ze niet meer in het sociale geweld mee konden komen. Inmiddels zijn de pagina’s dan ook totaal verdwenen naar de eeuwige magneetvelden.

Ik denk dat bedrijven jaren geleden best zwaar op Hyves hebben ingezet, en mogelijk ook een groot publiek, veel vrienden, volgers of hoe je het maar wilt noemen, hebben vergaard. Die bedrijven hebben energie gestoken in het publiceren van berichten en andere content op hun bedrijfspagina’s op Hyves, interactie gehad met prospects, klanten en andere geïnteresseerden en nu is dat allemaal weg. Foetsie!

Dat is nu ook typisch zo’n voorbeeld van wat er kan gebeuren als je probeert een business te bouwen op een kanaal, waar je niet de eigenaar van bent. Hiermee kom ik dan weer op het belang van “owned media”, waar ik het in podcast 52 ook al over had.

Zorg ervoor dat je het fundament van je business dáár legt, waar je er zelf de volledige controle over hebt. Dan ben je als bedrijf tenminste niet overgeleverd aan de grillen van anderen voor het online houden van jouw content.

En natuurlijk is het prima dat je interactie hebt met je doelgroep of doelgroepen via de sociale media. Sterker nog, dat is noodzakelijk!

Google+ steeds meer een bron van nieuws

Google+Over sociale media gesproken: sinds een tijdje ben ik beduidend actiever op Google+ dan voorheen. Ik heb een aardig aantal mensen en organisaties in mijn kringen en ook ben ik lid van een aantal voor mij interessante communities op Google+.

Ik vind het interessant om te zien dat ik nu langzamerhand steeds vaker actuele berichten eerder lees op Google+, dan in de RSS-feeds waar ik mij op heb geabonneerd. Oh, het is zeker niet zo, dat ik RSS-feeds al kan of wil opgeven, dat absoluut niet!

Waar ik eerst 100% van de nieuwsupdates in de RSS-feeds las, denk ik dat ik inmiddels zo’n 5% al eerder lees op Google+. Dus 95% komt nog steeds uit de RSS-feeds, die ik via Feedly volg.

Feit blijft dat ik dus een trend bespeur, waarbij ik Google+ voor meer ga gebruiken dan alleen berichten over nieuwe blogposts en interactie met luisteraars en andere mensen.

“Content van diverse sites samenrapen voor nieuwe content is niet aan te raden”, zegt Matt Cutts

Lange tijd kon je content die niet eens van je zelf was hoog in de zoekmachines laten scoren. Wat je dan moest doen, was stukken (relevante) tekst van diverse sites bij elkaar “harken” (om het zo maar te zeggen), daar een nieuw artikel van maken met een vermelding van, en een link naar de bron. In het Engels heet dit “stitching”.

Daarbij pak je twee tot drie zinnen van het ene artikel, een twee of drie zinnen van een ander artikel en zo ga je nog even door, waarbij je dan aan het eind ook netjes teruglinkt naar de sites, waar je de content vandaan hebt.

In de WebMasterHelp video van vandaag wordt de vraag gesteld of dit nog steeds goed kan scoren in Google. Matt Cutts begint zijn antwoord met te melden dat vooral Yahoo! hier een grote hekel aan had. (Ik vraag me alleen af, wat dat met Google te maken heeft…).

Verder zegt hij dat het samenrapen van diverse stukken tekst van verschillende sites geen meerwaarde heeft, als je dat publiceert. Je moet jezelf dan ook afvragen of je het automatisch of geautomatiseerd doet, waarom je het doet, met wel doel. Mensen willen bijvoorbeeld op televisie ook niet kijken naar een uitzending die uit allemaal losse clips van een paar seconden bestaat.

Natuurlijk kun je content van meedere bronnen samenvoegen en een goed stuk content produceren. Heb echter niet de illusie dat jouw site snel zal worden gezien als een tweede Wikipedia, als je deze werkwijze volgt.

Want op Wikipedia wordt natuurlijk content van een gigantisch aantal bronnen gebruikt, maar dit wordt altijd uitermate neutraal en to-the-point beschreven in nieuwe bewoordingen. Vanzelfsprekend staan aan het eind ook altijd de bronnen vermeld, want dat is wel zo correct.

Maar als je een dergelijke werkwijze volgt als Wikipedia, dan zou je site heus wel kunnen scoren in de zoekmachines. Matt adviseert om het klakkeloos kopiëren en plakken van stukken tekst uit diverse bronnen te vermijden.

In het verleden heb ik ook wel eens sites gemaakt, waar dit gebeurde en inderdaad scoorden die sites goed in de zoekresultaten. Vaak zelfs op de voorpagina op de relevante zoektermen. Maar dat is echt al een behoorlijke tijd voorbij. Sommige van die sites bestaan nog, maar in Google Analytics zie ik ook dat ze nagenoeg geen bezoekers meer krijgen.

Ook hierin kunnen we het algemene adagium van Google horen doorklinken: schrijf goede, relevante, unieke content die mensen graag lezen. Als je dat doet, dan is Google echt je vriend.

Maar nu kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of het wel goed is wat ik hier doe met de podcast en de transcriptie. Loop ik met het promoten van andermans content en overig nieuws geen risico, dat de site www.reputatiecoaching.nl wordt gezien als een soortgelijke site?

Ik verwacht dat ik geen risico loop. Reden is dat ik zelf nieuwe content schrijf en dat met jullie deel, de luisteraars van de podcast en de lezers van het weblog, om daarmee jullie te informeren. Ik kopieer en plak eigenlijk nagenoeg geen tekst van andere sites, hooguit eens een citaat hier of daar. Maar daar is niets mis mee. En ik vermeld eigenlijk altijd netjes mijn bronnen.

Google kan echt wel onderscheiden of ik zinnige tekst schrijf, of onzin. En ook zien ze in minder tijd dan het kost om met je ogen te knipperen, of ik wellicht hele stukken tekst in mijn artikelen van andere sites heb afgehaald.

Ik wil me geen te grote broek aan trekken, maar binnen de kaders zoals Matt Cutts die schetst in de video, doe ik dus ik zekere zin hetzelfde als Wikipedia, maar dan op een ander vlak en met andere content.

Dus nee, ik verwacht niet dat de site www.reputatiecoaching.nl risico loopt om te worden gezien als een site waarop irrelevante, onzinnige en onbruikbare content staat, die een samenraapsel is van -tig andere sites.

Kun jij zoiets doen? Tuurlijk? Pak een onderwerp wat je ligt, waar je een passie voor hebt en lees je helemaal suf. Ga op basis van de dingen die je leest je blogartikelen schrijven of je podcast inspreken en blijf zelf op de hoogte van alle ontwikkelingen in de hele wereld, die je dan vervolgens met je publiek deelt.

Tips om op te vallen met je blog

OK, dus je bent begonnen met een blog, of je denkt erover om op korte termijn een blog te beginnen. Mijn advies is dan om je eigen domeinnaam te registreren en een WordPress weblog te installeren bij een hosting provider. Die zijn er in overvloed, dus kies er gewoon eentje.

Ik heb geen aandelen in mijndomein.nl, maar ben gewoon een tevreden klant van hen. Zoals je ziet, werkt mond-tot-mond reclame, want ik ben tevreden en ik raad je mijndomein.nl nu aan. Zo kan het ook voor jouw bedrijf werken: lever goede service tegen een goede prijs. Zo bind je je klanten… Ook in deze moderne tijd met alle digitale media.

Anyway, je hebt dus een weblog en je begint artikelen te posten. Op Internet kwam ik een infographic tegen van “Digital Philippines”. Deze infographic heb ik ook opgenomen in de show notes van deze podcast.

Ik ga ze hier niet alle 120 voorlezen, maar ik heb er een paar leuke, nuttige of aparte c.q. opmerkelijke uit gepakt:

  • Maak je Google+ profiel SEO-vriendelijk door trefwoorden in het “Over”-deel op te nemen – Helemaal mee eens. Ik zou ook zeker wat links opnemen naar pagina’s in je site, dus niet naar de hoofdpagina.
  • Gebruik Google+ als een mini-blog – Zelf doe ik dat nog onvoldoende, maar ik zie wel steeds meer mensen die grote aantallen volgers hebben op Google+, langere en langere blog-posts op Google+ publiceren. Wellicht een idee om dat als voornemen voor volgend jaar op te schrijven. Check!
  • Upload audio files en video’s naar je profiel op MySpace – Poeehhh… Ik heb MySpace lange tijd niet gebruikt voor het publiceren van content. Ik heb wel een aantal ReputatieCoaching video’s geüpload naar MySpace, maar net als op alle andere sites heeft dat niets gebracht. Natuurlijk zegt dat niets over de kracht van het medium, maar eerlijk gezegd ken ik niemand in mijn omgeving, die op dit moment iets op MySpace doet.
  • Gebruik links naar je social network profielen in je bio – Goed punt! Als je mijn tips volgt heb je inmiddels een aantal social network profielen en hopelijk ook een aantal extra bedrijfsvermeldingen, zoals bijvoorbeeld op Yelp, TomTom Places, Tupalo, Tuugo enzovoorts. Mijn advies is om ook die erbij te zetten.
  • Converteer je blogpost naar PDF en post die op diverse document sharing sites – Hier ben ik het minder mee eens, want als je dit doet, is dat pure duplicate content, ook al is het in een ander formaat. Het is op dit moment niet zo, dat je ervoor wordt afgestraft, maar zelf betwijfel ik het nut van de extra inspanning die je hiervoor moet doen. Mijn advies is om enkele specifieke en bovenal originele en unieke documenten te maken en díe op de document sharing sites te plaatsen. Let er dan wel op, dat je meteen ook daar je profiel goed invult en je bedrijfsvermelding, bestaande uit naam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer er juist bij zet. En niet alleen in het profiel, maar ook in het document dat je uploadt.
  • Maak “pinnable” infographics – Tja, gemakkelijk gezegd, maar dat is echt niet voor iedereen weggelegd. Mijn advies is om leuke infographics te zoeken, die te gebruiken in je weblog en er een originele tekst bij te schrijven, net als ik nu doe. Vervolgens pin je dan de infographic op een relevant Pinterest-bord van je.
  • Link ook naar “oudere” artikelen op je site – Je ziet dat ik dat ook continu doe: ik praat heel vaak over eerder uitgezonden podcasts of reeds gepubliceerde artikelen en ik link er dan ook naartoe. Dit helpt om ook oudere artikelen vaker onder de aandacht te brengen.
  • Gebruik “YARPP”, ofwel “Yet Another Related Post Plugin” – Helemaal mee eens. In podcast 26 schreef ik ook over “Yet Another Related Post Plugin” (YARPP). Zie je? Daar doe ik het weer: linken naar een ouder weblog artikel, in dit geval podcast 26.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ‘m op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief/ en schrijf je meteen in.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 54 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar artikelen die in deze podcast aan bod komen:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.