Podcast Aflevering 5 (31-12-2012)

In de laatste podcast van 2012 heb ik nog een paar leuke onderwerpen voor je… Ten eerste iets meer over recensies op Yelp en Google Maps op de iPhone. Ook vertel ik je hoe je 1 miljard YouTube views kunt kwijtraken en dat Instagram jouw foto’s wereldwijd mag gaan verkopen! En ik heb nieuws over de Google Data Highlighter en een leuk speureendje.

Reputatie Coaching Podcast Aflevering 5 (31-12-2012)Hartelijk welkom bij de laatste Reputatie Coaching Podcast van 2012. Vandaag is het 31 december 2012 en vannacht om middernacht begint 2013. Het kan dus zijn dat je af en toe wat knallen op de achtergrond hoort. Ik hoop dat je een goede Kerst hebt gehad en er klaar voor bent om op gepaste wijze afscheid te nemen van het oude jaar. Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de Reputatie Coach– en ik ben de host voor vandaag!

Kun je terugkijken op een goed jaar? Heb je voldoende gewerkt aan je reputatie? Of heeft je reputatie in 2012 al veel voor jou kunnen werken? De afgelopen week heb ik tussen de gezellige kerstdiners en brunches door weer een boel gelezen op Internet. Daarvan wil ik graag een aantal zaken met je delen in deze podcast.

Allereerst kom ik nog eventjes terug op een praktische tip die ik tegenkwam over het posten van recensies op Yelp. En verder las ik dat Google Maps in 2 dagen 10 miljoen keer is gedownload, Universal en Sony meer dan 2 miljard views op YouTube kwijt zijn, Facebook vanaf nu gaat concurreren met Yelp en Foursquare en ze bovendien ook nog eens jouw publieke Instagram foto’s mogen gaan verkopen. Elders las ik dat Apple met Foursquare praat om de kwaliteit van hun gegevens te verbeteren. Zo’n drie weken geleden lanceerde Google de Data Highlighter en omstreeks diezelfde tijd ben ik ook een leuk speureendje tegengekomen.

Als eerste een korte terugblik op Yelp. In de vorige podcast heb ik je uitgelegd hoe een registratie op Yelp jou kan helpen om in Apple Maps op iPhones met  iOS 6 te komen. En wat daarbij dus ook helpt, zijn reviews oftewel: recensies. Het Yelp review-filter is ontzettend goed in het detecteren van fake reviews. Maar mede daardoor worden ook nog wel eens echte, authentieke reviews ten onrechte beoordeeld als “fake”. Om dit te voorkomen helpt het sowieso als het profiel van de reviewer helemaal is gevuld met goede data en er een profielfoto bij het profiel staat.

Daarnaast heb ik zelf uitgevonden dat het ook helpt om foto’s en/of tips te posten van locaties die je reviewt op Yelp. Maak bijvoorbeeld van een restaurant foto’s van de voorgevel, de entree, de kassa, de bar, de tafels, de atmosfeer en eventueel de gerechten, het buffet etc. Post al deze foto’s bij je review van de locatie.

Geef ook aan bij een foto als dit een foto is van de voorkant van het bedrijf. Die foto maakt dan grote kans om als hoofdfoto te worden getoond bij de locatie.

Van de week las ik dat het helpt om je bij Yelp aan te melden door in te loggen met je Facebook account. Dit schijnt meer credibility te geven aan je account. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan kun je natuurlijk altijd achteraf nog je Facebook account koppelen aan je Yelp-account. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je Twitter account.
En heb je allereerst al gecontroleerd of jouw bedrijf al op Yelp is vermeld? En kloppen de gegevens? Heb je de bestaande listing al geclaimd of je bedrijf inmiddels ingevoerd? Wacht niet te lang, want je laat echt kansen liggen ten aanzien van je ranking in de lokale zoekresultaten!

Al verder lezend over lokale SEO kwam ik meerdere malen tegen dat Google Maps in de eerste twee dagen na de release maar liefst 10 miljoen keer is gedownload. Dit komt neer op 58 keer per seconde, of 3.500 keer per minuut! Ongelofelijk dat de infrastructuur van de iPhone Appstore dit heeft kunnen bolwerken! En heb jij al de nieuwste Google Maps gedownload voor je iPhone? Wat vind je ervan? Geef je mening hierover gerust onderaan de pagina met de transcriptie.

Eerlijk duurt toch echt het langst… Er zijn bedrijven die diensten aanbieden om voor jou het aantal views van je movies op YouTube kunstmatig op te hogen. Daardoor lijkt het alsof jouw filmpjes heel veel worden bekeken. Dit helpt met het scoren in YouTube, op de trefwoorden die ook voorkomen in je video titel, trefwoorden of beschrijving. Maar ook de programmeurs achter YouTube zitten niet stil. Inmiddels hebben zij de programmatuur aangepast en kunnen zij kunstmatig gegenereerde views detecteren en ervoor zorgen dat deze niet worden meegeteld in het totaal.

Hierdoor zijn Universal en Sony gezamenlijk maar liefst bijna 2 miljard views kwijtgeraakt over al hun online video’s. Op 17 december verloor SonyBMG maar liefst 850 miljoen views en een dag later was Universal Music Group aan de beurt: zij verloren op 18 december een goede 1 miljard views en een paar dagen later nog eens een slordige miljoen. Dit kun je allemaal nakijken op http://socialblade.com/

Dus wat kunnen we hiervan leren ten aanzien van het verbeteren van je online reputatie? Illegale acties lonen misschien tijdelijk, maar op de lange duur trek je toch aan het kortste eind. Dus koop geen fake video views als je een boel video’s online hebt staan, Google (de eigenaar van YouTube) heeft echt heel veel knappe koppen in huis die ervoor worden betaald om dit soort oneerlijke acties op te sporen en aan de kaak te stellen.

Ditzelfde geldt ook voor het kopen van Twitter of Pinterest followers enzovoorts. Je ranking in Google hangt echt niet af van het aantal followers dat je hebt, of het aantal keren dat jouw foto wordt gerepind door een aantal kunstmatige Pinterest accounts. Google ziet daar doorheen.

De nadruk voor 2013 om te scoren in Google zal liggen op waardevolle en unieke content, sociale promotie van jouw content, sociale betrokkenheid en openheid en transparantie.

Dan is er ook weer nieuws van Facebook. Facebook is (zoals je mogelijk weet) de eigenaar van Instagram, nadat ze het in april dit jaar voor zo’n 1 miljard Amerikaanse dollars hebben gekocht. Bij de overname van Instagram was bepaald dat de bekende foto-app onafhankelijk zou blijven van Facebook.

Afgelopen week las ik op CNET dat Instagram haar gebruikersvoorwaarden heeft aangepast. Opeens heeft het bedrijf besloten dat zij vanaf 16 januari foto’s die gebruikers hebben gepost, mag verkopen zonder mededeling aan de fotograaf of betaling aan de rechtmatige eigenaar van de foto.

Het stukje tekst waar het over gaat is als volgt:

“Instead, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, except that you can control who can view certain of your Content and activities on the Service as described in the Service’s Privacy Policy, available here: instagram.com/legal/privacy.”

Het is niet mogelijk je hiervoor af te melden. Het enige wat je kunt doen is je account voor 16 januari verwijderen uit Instagram. Anders kunnen ook jouw publieke foto’s opeens te pas en te onpas opduiken, terwijl Instagram (lees: Facebook) daar geld aan verdient en jij dus niet!

Als je de voorwaarden goed naleest, kun je er ook uit afleiden dat zelfs wanneer jij je account na 16 januari opheft c.q. verwijdert, Facebook zelfs de foto’s die je na 16 januari hebt geüpload, toch tot in den eeuwigheid kan en mag blijven verkopen!!

De vraag is hoelang Instagram en Facebook dit gestand kunnen houden… We zullen het zien!

Meer nieuws over Facebook… Facebook gaat de concurrentie aan met Google+, Foursquare en Yelp. Facebook heeft namelijk de dienst “Nearby”, of in het Nederlands: “in de buurt” uitgebreid en omgebouwd tot een volwaardige sociale lokale zoekmachine.

Ook Facebook gaat zich nu dus profileren in de lokale zoekmarkt. In Facebook “in de buurt” kun je bedrijven vinden die bij je in de buurt zijn en ooit beoordeeld zijn door je vrienden in Facebook. Als uitbreiding op het reeds immense sociale netwerk is dit een leuke uitbreiding: want waar kun je nu bijvoorbeeld beter gaan eten dan in een restaurant waar je vrienden je al zijn voorgegaan en die ook nog eens een goede beoordeling aan het desbetreffende restaurant hebben gegeven?

Ofwel: ook hier zul je als ondernemer je op moeten richten om recensies en beoordelingen te krijgen, naast dat je ze verzamelt op Google+ Local, Yelp en andere review sites.

Voortbordurend op de Apple Maps applicatie voor de iPhone die ver beneden algemeen acceptabel peil is, heeft Apple de afgelopen tijd toenadering gezocht tot Foursquare. De geruchten gaan dat Apple en Foursquare “data gaan delen”. Senior vice president van Apple, Eddy Cue, schijnt al een aantal weken hierover met Foursquare in gesprek te zijn. Dit is een volgend teken dat ook Apple zich echt wil richten op de lokale sociale zoekmarkt.

Het wordt druk in de lokale zoekmarkt. Hou er rekening mee dat je met je bedrijf bij zoveel mogelijk diensten geregistreerd wilt zijn. Het is tenslotte niet duidelijk of er bepaalde winnaars uit de bus gaan komen en wie dat zullen zijn. Tot die tijd moet je dus op meerdere paarden tegelijk wedden en zorgen dat jouw bedrijfsgegevens overal correct en consistent zijn.

Dan nu iets over Google. Dikwijls krijg ik de vraag of je beter verschillende subdomeinen op je website kunt maken, dus bijvoorbeeld voetbal.mijnsport.nl en basketbal.mijnsport.nl of dat je subdirectories moet gebruiken in de vorm van bijvoorbeeld www.mijnsport.nl/voetbal en www.mijnsport.nl/basketbal.

In het verleden werkte het beter als je gebruik maakte van meerdere subdomeinen. Je kon dan namelijk meer resultaten op de voorpagina van Google krijgen. Maar inmiddels heeft Google haar algoritmes aangepast en werkt dit niet meer. Wat Google betreft maakt het nu niet meer uit of je gebruik maakt van de subdomeinen, of van subdirectories. In een video van Matt Cutts van Google, zegt hij dat je gewoon moet doen wat voor jou en je content managementsysteem het beste werkt. Google heeft in ieder geval geen voorkeur voor het één of het ander.

In de transcriptie van de podcast vind je de link naar deze video van Matt Cutts:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_MswMYk05tk?rel=0]http://www.youtube.com/watch?v=_MswMYk05tkNu ik het toch over Google heb… Google heeft een nieuwe tool geïntroduceerd, te weten: de Structured Data Highlighter. Laatst heb ik al de video gemaakt over schema.org en rich snippets. In die video vertelde ik dat je door middel van specifieke HTML-code die je op schema.org kunt vinden, data op je website semantisch kunt markeren. Dat houdt in dat je zoekmachines als Google vertelt wat voor soort informatie een bepaald stuk tekst op je website bevat. Zo geef je bijvoorbeeld aan of bepaalde informatie over een boek of over een CD of DVD gaat, wat de prijs is en hoeveel er nog op voorraad zijn en kun je ook data en locaties voor je komende optredens in de zoekresultaten laten verschijnen.

Ik weet niet of je al op schema.org hebt gekeken, maar het is niet iets wat je 1-2-3 op je website aanbrengt. Bovendien kun je er gemakkelijk fouten mee maken.

Maar sinds 12 december is er de Google Data Highlighter. Deze tool bevindt zich in de Google Webmaster Tools. Ik had een video over de Data Highlighter bekeken en dook natuurlijk meteen Webmaster Tools in. Echter, tevergeefs! Ik kon hem niet vinden. Pas toen ik overschakelde op de Engelstalige versie van Google Webmaster Tools, werd die zichtbaar. In de transcriptie zal ik de volledige URL naar de Engelstalige Webmaster Tools opnemen, zodat je het zelf ook kunt bekijken:

https://www.google.com/webmasters/tools/data-highlighter?hl=en

Het blijkt dus dat de tool nog niet in het Nederlands beschikbaar is. Maar goed, dat geeft niet. Met deze URL kun je er toch mee spelen. In de transcriptie heb ik de Engelstalige introductievideo ook opgenomen:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=WrEJds3QeTw?rel=0] https://www.youtube.com/watch?v=WrEJds3QeTw

Op dit moment kun je de tool alleen gebruiken om evenementen op je website te markeren, zodat ze in de zoekresultaten verschijnen. Je selecteert simpelweg de gewenste stukjes tekst en je geeft aan wat voor soort informatie het is, zoals de titel van het evenement, de datum, de aanvangstijd, de toegangsprijs etc. Daarna kun je aangeven of je dit voor alle soortgelijke pagina’s automatisch door Google wilt laten herkennen, of slechts voor de aangegeven pagina.

Zoals ik al zei: op dit moment werkt de tool alleen nog maar voor evenementen, maar de verwachting is dat Google ‘m snel zal uitbreiden, zodat je ook andersoortige informatie kunt markeren.

Ik zie dit als een erg nuttige en voor veel mensen bruikbare tool, maar er kleven mijns inziens een paar nadelen aan. Ten eerste moet je toegang hebben tot Google Webmaster Tools. Maar als je een beetje serieus bent met je site, heb je die daar natuurlijk allang aangemeld. Maar het grootste nadeel vind ik, dat op deze manier alleen Google weet wat voor soort informatie op je pagina staat. Als je de informatie zogezegd “onderwater” in je HTML-code toevoegt, dan zien andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo! en DuckDuckgo het ook.

DuckDuckGoNu hoor ik je denken: duckduckgo.com? Wat is dat in vredesnaam? Iets met eendjes? Ja, in zekere zin. Het is een relatief nieuwe zoekmachine die het wil gaan opnemen tegen Google Search. Op zich vind ik dat een dappere onderneming, maar als je hier over doordenkt, dan word je al snel sceptisch, ik in ieder geval wel. Ik dacht al snel: “Hmmm… Hoe kan een kleine startup het tegen de molog Google opnemen?”. Feit is dat Google natuurlijk wereldwijd datacenters heeft met tienduizenden, zo niet honderdduizenden computers die ze voor hen kunnen laten werken.

Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nogal eens ontevreden ben over de resultaten die Google mij teruggeeft op mijn zoekopdrachten. En waar ik in het verleden dan mijn toevlucht zocht tot Bing, merk ik dat ik nu steeds vaker zoek op DuckDuckGo. Kijk zelf ook maar eens op DuckDuckGo.nl of .com.

In deze zoekmachine zitten ook nog een boel leuke zogenaamde “goodies” verstopt. Hier kun je meer over lezen op http://duckduckgo.nl/goodies/

Met dit leuke eendje sluit ik deze podcast af. Doe eens wat vaker een zoekopdracht op DuckDuckGo en zie of je tevreden bent over de resultaten.

Ik wens je vanavond een hele prettige Oudejaarsavond en natuurlijk een fantastische jaarwisseling. Wees voorzichtig met vuurwerk en verknal je reputatie niet!

Werk vanavond eens niet actief aan je reputatie en geniet samen met degenen die je dierbaar zijn!

Tot in het nieuwe jaar!

Doei!
[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:








Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*