Podcast Aflevering 4 (24-12-2012)

Voor de vierde podcast op de dag voor Kerstmis, heb ik weer een paar onderwerpen voor je in petto. Zo vertel ik over de upgrade van al mijn websites naar WordPress 3.5, de servermigratie van Kopenhagen naar Rotterdam, hoe je backups van je computer en je WordPress site maakt en geef ik je een onbekende tip om ervoor te zorgen dat je met je bedrijf eindelijk in Apple Maps op de nieuwe iPhone kunt komen.

Reputatie Coaching PodcastHallo allemaal en hartelijk welkom bij de vierde aflevering van de Reputatie Coaching Podcast. Vanavond is het Kerstavond en dan wil ik gezellig met het gezin samen zijn… Je weet wel: open haardje aan, gezellig met z’n allen op de bank een film kijken of muziekje aan enz. Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de Reputatie Coach– en ik ben de host voor vandaag! Ho-ho-ho!! Merry Christmas!!!

Afgelopen week heb ik niet zoveel artikelen kunnen posten, als ik had gepland. Daarover vertel ik zo meer. En ook al is het de dag voor Kerstmis en krijgen we morgen zo’n 12 mensen te eten, ik wilde toch de laatste nieuwtjes, roddels en ideeën met je delen. Daarom heb ik de podcast van vandaag iets eerder ingesproken dan normaal.

In deze podcast komen de volgende onderwerpen aan bod… Als eerste vertel ik je even kort over mijn ervaringen met de upgrade naar WordPress 3.5 die ik afgelopen week heb uitgevoerd. Daarna geef ik je een update van de servermigratie die de afgelopen weken veel tijd en aandacht kostte en dan kom ik toch nog weer terug op het onderwerp van backups.

Het jaar is bijna om, dus misschien is het ook voor jou een idee om je backupstrategie eens te heroverwegen in je goede voornemens voor 2013. Om je daarmee op weg te helpen leg ik uit hoe je gratis geheel automatisch backups kunt maken van je WordPress blog.

Iedereen kan klagen over Apple Maps op de nieuwe iPhone, maar als je er helemaal niet op staat heb je sowieso een probleem. In deze podcast verklap ik je ook hoe je ervoor kunt zorgen dat je in ieder geval op Apple Maps op iOS 6 kunt worden getoond, voor het geval je er niet op staat. Tenslotte sluit ik af met een relatief onbekende tip om hoger te scoren in de lokale zoekresultaten van Google.

Inmiddels heb ik -zoals aangekondigd- al mijn WordPress websites overgezet naar de nieuwste versie. Vorige week dinsdag heb ik een eerste WordPress blog voorzichtig geüpgrade naar WordPress 3.5, nadat ik een volledige backup heb gemaakt. Dat verliep vlekkeloos en zo had ik dus voldoende geruststelling om al mijn andere WordPress sites bij te werken naar de nieuwste versie. Alle 27 andere WordPress sites die ik heb of beheer, zijn inmiddels in de afgelopen dagen probleemloos overgezet op 3.5.

Tegelijkertijd kwam er ook een aantal upgrades van plugins beschikbaar, dus heb ik die meteen meegepakt en zo kunnen alle sites vers en up-to-date mee naar 2013!

Eén verandering in deze versie van WordPress ten opzichte van de vorige versie die mij even wat tijd kostte om aan te wennen, was de media uploader. Normaal was ik altijd gewend een foto te uploaden en dan een copy/paste te doen van het veld van de titel van de foto naar het image ALT-veld. Echter, de volgorde van het onderschrift en het ALT-veld is omgekeerd. Hierdoor had ik in het begin abusievelijk een onderschrift onder een geüpload plaatje, in plaats van een tekst in het ALT-veld.

Maar voor de rest werkt de nieuwe WordPress versie prima.

En dan iets anders: web server hosting… De afgelopen weken ben ik ook bezig geweest met het verhuizen van mijn websites naar een nieuwe webserver. Ik had namelijk al sinds 2005 een dedicated webserver nabij Kopenhagen in Denemarken. Toen ik 7 jaar geleden op zoek ging naar een eigen server, was dat namelijk de goedkoopste hosting provider die ik kon vinden.

Maar doordat ik recentelijk een site voor een opdrachtgever een makeover heb gegeven leerde ik de hosting provider i3D.net kennen. Deze hosting provider heeft niet alleen servers in Rotterdam, maar ook nog eens in Amsterdam, Frankfurt, Parijs, Londen, Tokio en Sydney. De ervaringen met de support-afdeling van i3D waren dermate positief, dat ik besloot om na 7 jaar de circa 50 websites die ik vanuit Kopenhagen had draaien, te verhuizen naar Rotterdam.

Dit had nogal wat voeten in de aarde. Zo moesten diverse klanten bijvoorbeeld worden bericht dat ze tijdens de migratie even geen nieuws of nieuwe blogberichten konden posten. Maar gelukkig had ik voldoende tijd om alles over te zetten en doordat de server in Kopenhagen ook nog doordraaide, merkte eigenlijk niemand dat alle sites stilletjes een goede 700 kilometer verhuisden.

Inmiddels draait de nieuwe server op volle toeren. Dit is nu weer eens zo’n voorbeeld van een verandering die ook verbetering met zich meebrengt. Want alle sites presteren nu veel beter op de nieuwe server.

Het loopt langzaamaan richting het einde van het jaar. Naast dat ik continu het hele jaar door backups maak van mijn data, maak ik aan het eind van elk jaar ook altijd een jaarbackup. Daarin bewaar ik alle materiaal wat ik dat jaar heb geproduceerd aan audio, video, foto’s, presentaties, documenten, spreadsheets enz. Deze backup sla ik op, op twee relatief kleine USB pocketharddisks van 1 TeraByte. Eén harddisk bewaar ik thuis ergens op een veilige plek en de andere kopie bewaar ik dan op een ander adres. Zo probeer ik het risico van dataverlies te spreiden.

Alle websites backup ik op een andere manier. Daar heb ik op dit moment nog een stukje eigen programmatuur draaien, dat zowel de data uit de MySQL databases als de bestanden van de websites veiligstelt in de datacenters van Amazon in Ierland. Omdat ik eigenlijk zelf geen eigengemaakte programmatuur meer wil ondersteunen, ben ik begonnen gebruik te  maken van standaardprogrammatuur voor WordPress sites.

En maak jij ook backups van al je data? Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel digitale content je kwijt bent, als je alles van het ene op het andere moment verliest? Mocht je (nog) geen backups maken, realiseer je dan dat elk jaar gemiddeld 25% van de computergebruikers wordt getroffen door één of andere vorm van dataverlies, waarbij ze eigenlijk graag een backup van de plank zouden kunnen pakken om de data terug te kunnen zetten.

Open gewoon een gratis account op bijvoorbeeld Dropbox en je krijgt per direct maar liefst 2 GigaByte waar je kunt beginnen met je data veilig te stellen. Voor veel mensen is dit al meer dan voldoende als backup voor de meest belangrijke data.

Tip: kies wel een goed en veilig wachtwoord!

Wanneer je dan toch een account hebt geopend bij Dropbox en ervan uitgaande dat je WordPress gebruikt: backup je je blog al op je Dropbox? Nee? Dat is op zich een gemiste kans, want er zijn diverse goede plugins om backups te maken van je blog. Zo zijn er bijvoorbeeld de plugins “WordPress Backup to Dropbox” en “BackWPUp” om backups van zowel je database als de bestanden van je blog op Dropbox op te slaan. Ik heb goede reviews gelezen over “WordPress Backup to Dropbox”, maar zelf gebruik ik “BackWPUp”. Reden hiervoor is, dat deze plugin niet alleen een backup kan maken naar Dropbox, maar ook naar een FTP-server, Amazon S3, Google Cloud Service en Microsoft Azure. Bovendien kan het een backup per e-mail versturen. Zo kun je een gratis Gmail account aanmaken (of outlook.com) en die alleen gebruiken om je backups naartoe te e-mailen.

Zelf heb ik BackWPup in eerste instantie ingesteld om een volledige backup te maken. Inclusief het optimaliseren van de database, wat de plugin ook voor je kan doen, en het oversturen naar Dropbox, was de plugin slechts 38 seconden bezig.

Deze plugins bekijkend kan ik alleen maar één ding zeggen: je hebt nu geen excuses meer om GEEN backups te maken van je weblog!

Als jij nu zit te luisteren en je hebt de voorgaande podcasts ook beluisterd, dan wil ik je hartelijk bedanken. Want mede dankzij jou zijn de voorgaande afleveringen van de Reputatie Coaching Podcast al meer dan vijftig keer beluisterd. Je kunt natuurlijk zeggen dat dat niet veel voorstelt. Maar als je nagaat dat ik er nagenoeg nog geen ruchtbaarheid aan heb gegeven, vind ik het zelf een goed resultaat.

Oh, als je de podcast leuk vindt, laat dan een review achter op bijvoorbeeld iTunes, of op StitcherRadio. Dat zou ik hartstikke leuk vinden!

En dan nu iets over Maps op de iPhone. Allereerst Apple Maps: zoals je wellicht weet is de Apple Maps die bij iOS versie 6 kwam in de media volledig afgekraakt. Apple heeft daarvoor zelfs een excuus op de voorpagina van haar website moeten plaatsen, omdat teveel mensen er grote hinder van ondervonden dat data niet klopte of gewoon zelfs ontbrak.

Maar heb je zelf een iPhone die al is bijgewerkt naar iOS versie 6 of ken je iemand met een iPhone die op iOS 6 over is? En heb je al eens gekeken of je op Apple Maps bent te vinden? Sta je op de kaart van Apple Maps? Zo niet? Dan verklap ik je hier hoe je ervoor kunt zorgen dat je in Apple Maps komt!

Maak eerst een account aan op http://www.yelp.nl . Geen zorg, deze URL neem ik op in de shownotes!

Geef bij je aanmelding echte, reële data op. Ga dus geen aliassen of iets dergelijks gebruiken en gebruik gewoon je eigen naam. Als je een account hebt op Yelp, ga dan eerst je profiel netjes verder vullen en voorzie je profiel van een actuele foto. Liefst gebruik je een foto die je ook op andere social media sites gebruikt voor herkenbaarheid van jou over de sociale media heen. En als je dan toch bezig bent, claim dan ook een mooie username voor je persoonlijke Yelp pagina.

Wanneer je op Yelp bent ingelogd zoek je op jouw bedrijfsnaam. Als die niet voorkomt, dan geeft Yelp je de mogelijkheid om het bedrijf toe te voegen. Ook kan het zijn dat het bedrijf wel vermeld is, maar nog niet geclaimd. Dat is een ander verhaal en daar kom ik een andere keer op terug.

Zodra je eenmaal je bedrijf op Yelp hebt aangemaakt duurt het vaak zo’n 7-10 dagen tot je bedrijf vindbaar is in Yelp. En mijn ervaring is dat het meestal zo’n één tot anderhalve maand duurt, tot je bedrijf ook is te vinden op Apple Maps.

Nu je bedrijf eenmaal op Yelp staat, kun je verder gaan met het uitbouwen van je online reputatie door recensies en beoordelingen op Yelp te gaan verzamelen. Zodra je namelijk tenminste één recensie op Yelp hebt, wordt je in Google in de zoekresultaten heel vaak hoog getoond en dan ook nog eens met vermelding van het aantal recensies en de gemiddelde beoordeling in de vorm van gele of gouden sterretjes.

Een vermelding en aantal (goede) recensies in Yelp helpt namelijk echt met je score in de lokale zoekresultaten in Google. Dit komt doordat het vrijwel onmogelijk is om op Yelp fake reviews te posten of door andere mensen te laten posten. Yelp heeft een ongelofelijk krachtig fake-review-detectie-mechanisme. En als jouw bedrijf teveel fake reviews ontvangt, nagelt Yelp je zelfs aan de virtuele schandpaal door dit openlijk op de Yelp-pagina van je bedrijf te vermelden. In de transcriptie op de website heb ik een plaatje opgenomen van hoe die “Consumer Alert” van Yelp er uitziet.

Yelp Consumer Alert

(klik voor een grotere versie)

Maar niets let je om op je website een aparte pagina te maken, waarop je mensen (bijvoorbeeld klanten of patiënten) vraagt een review over jouw bedrijf achter te laten op één van de review sites, waar je staat vermeld.

Of je kunt bijvoorbeeld bij de receptie, de uitgang of de kassa van je bedrijf kaartjes leggen die je meegeeft aan je patiënten of klanten waarop je hen vraagt een recensie te posten.

Als je een beetje creatief nadenkt, kun je op een heleboel manieren mensen verwijzen naar bijvoorbeeld je Yelp bedrijfspagina, of je Google+ Local pagina waar mensen hun review achter kunnen laten. Mocht blijken dat je klanten er moeite mee hebben om een recensie te posten, maak dan een korte instructievideo waarin je uitlegt hoe het werkt.

Wat helemaal mooi is voor je reputatie op Yelp is als je een zogenaamde Yelp Elite member een review kunt laten schrijven over bijvoorbeeld jouw restaurant. De reviews van Elite members hebben namelijk nog véél meer waarde dan gewone reviews!

En terwijl Apple bezig is haar Maps applicatie te verbeteren, heeft Google ook niet stilgezeten. Afgelopen week kwam de nieuwste Google Maps voor de iPhone uit. En jongens, wat ziet die er ook mooi uit! Het opstarten op een iPhone 4 vind ik wel wat lang duren, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de kwaliteit van de vernieuwde app.

Wat ik hiervoor zei over Apple Maps, geldt ook voor Google Maps: de vraag of en hoe je wordt vermeld… Zoek eens je bedrijf op. De resultaten die je als eerste ziet, zijn de resultaten, die je ook op Google onder de lokale zoekresultaten ziet; dus de “A” t/m “G” op het kaartje. Sta je daar niet bij, dan heb je een probleem.

Als mensen dan zoeken op bijvoorbeeld “bloemist Rotterdam” en jij staat niet bij de eerste 7 resultaten?? Aiii… Dan wordt het hard tijd om aan je lokale internet reputatie te gaan werken, want zo kan niemand je snel vinden op Google Maps!

Om je hiermee te helpen ben ik bezig een cursus aan het maken, maar het duurt nog wel even totdat die gereed is. Tot die tijd krijg je van mij losse tips in de verschillende podcasts en blogposts, die allemaal bijdragen tot een mogelijk hogere ranking in de lokale zoekresultaten. Een goed voorbeeld hiervan is de tip die ik zojuist gaf: over het belang van de listing van je bedrijf op Yelp.

Ik kan me voorstellen dat je de komende dagen druk bent met het vieren van Kerst en het afronden van het jaar 2012, dat inmiddels alweer bijna achter ons ligt.
Ter informatie: de laatste podcast van dit jaar komt volgende week maandag -op Oudjaarsdag- in de middag uit. Daarna ga ik ook lekker feestvieren met familie en vrienden.

En dan als afsluiting nog een praktische tip: denk tijdens de feestdagen ook aan je reputatie en post geen foto’s of teksten online, waar je later mogelijk spijt van krijgt, omdat die een nadelig effect op je reputatie kunnen hebben.

Voor nu wens ik je morgen en overmorgen fantastische Kerstdagen en ik zie je graag weer terug in de volgende podcast!

Yo-ho-hoooo!!! Merry Christmas!

Doei!

[download_box]Op verzoek van een paar trouwe luisteraars, hierbij een overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

  • i3D.net – voor webhosting en dedicated servers
  • Dropbox – om je bestanden in de cloud op te slaan
  • WordPress Backup to Dropbox – plugin voor automatische backups
  • BackWPup – een betere plugin voor automatische volledige backups van je WordPress blog
  • outlook.com – de nieuwe gratis emaildienst van Microsoft
  • Yelp – populaire review site om jouw site(s) op aan te melden[/download_box]
Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*