32: AltaVista exit, mobiele websites in de Fortune 500, Google+, het ReputatieCoaching Podcast Boek en 8 tips voor een succesvolle lokale website

Play

Reputatie Coaching PodcastReputatieCoaching Podcast aflevering 32!

Hallo en hartelijk welkom bij dé bekendste Nederlandstalige podcast over reputatiemanagement en reputatiecoaching, het verbeteren van je online vindbaarheid en optimalisatie van je website voor zoekmachines.

Vandaag is volgens mij de zomer echt begonnen. Ik zit hier op kantoor en het is hier aangenaam warm. Het raam staat open en ik hoor de vogeltjes buiten fluiten.

De podcast van vandaag begin ik met een stukje geschiedenis: AltaVista. Het tweede onderwerp gaat over statistieken van mobiele websites en het derde onderwerp over Google+, gevolgd door reviews op Google+ Lokaal.

En er is weer een kwartaal voorbij, dus heb ik nieuws over het tweede ReputatieCoaching Podcast Boek van 2013. Deze eerste podcast van juli 2013 sluit ik af met een achttal tips voor het maken van een succesvolle lokaal georiënteerde website.

Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!

Yahoo! trekt de stekker uit AltaVista

AltaVista was één van de eerste grote zoekmachines. In december 1995 werd deze dienst door moederbedrijf Digital gelanceerd en had toen zo’n 20 miljoen webpagina’s geïndexeerd. Andere zoekmachines uit die tijd, zoals Lycos, Excite en InfoSeek hadden geen idee wat er gebeurde. Eigenlijk was AltaVista de Google van de jaren ‘90.

Digital werd in 1998 gekocht door Compaq, een bekende computerfabrikant uit die tijd. Compaq deed niet echt veel met AltaVista en verkocht het bedrijf een jaar later door aan CMGI, die AltaVista in 2003 verkocht aan Overture.

En Overture werd later in 2003 overgenomen door Yahoo!. Zo werd AltaVista dus uiteindelijk eigendom van Yahoo!.

Google is zo’n drie jaar na de lancering van AltaVista begonnen, in 1998. AltaVista heeft haar voorsprong echter maar drie jaar langer weten vol te houden. Want omstreeks februari 2001 haalde Google concurrent AltaVista in. De ontwikkeling van het zoekverkeer kun je in een grafiek bekijken in de show notes.

Deze show notes zijn na te lezen op www.reputatiecoaching.nl/32. Yahoo! heeft Altavista dus nog een goede 10 jaar laten voortbestaan en inmiddels heeft ze aangekondigd dat op 8 juli aanstaande het licht bij AltaVista uitgaat.

Hoewel AltaVista één van de trendsetters was voor de hedendaagse zoektechnologieën en geruime tijd een geduchte tegenstander was voor alle andere zoekmachines, denk ik dat op 8 juli niet veel mensen erg teleurgesteld zijn, omdat ze hun favoriete zoekmachine missen…


Mobiele website statistieken

Het is al lang bekend dat het mobiele gebruik van zoekmachines enorm groeit en dat binnen niet al te lange tijd het mobiele gebruik zelfs groter zal zijn dan het aantal zoekpogingen vanaf vaste PC’s. Matt Cutts van Google heeft al aangekondigd dat het bedrijf meer aandacht gaat geven aan mobiele technologie en mobiel zoeken.

Wat dus belangrijk is, is dat je als bedrijf een website hebt die ook goed te bekijken is op mobiele apparaten. Hiervoor zijn technologieën als responsive webdesign ontwikkeld. “Wat is responsive webdesign?” vraag je je af? Daarvoor verwijs ik je graag naar de website en dan met name naar podcast 14, waar ik er dieper op inga.

Maar op Search Engine Land las ik dat het bedrijf Pure Oxygen Labs een onderzoek heeft gedaan onder de Fortune 500 bedrijven om te zien in welke mate ze de aanwijzingen van Google goed opvolgen. Het bleek dat 44% van de bedrijven niet eens een specifieke mobiele website heeft en dat 45% wel een aparte mobiele site heeft. Slechts 11% van alle bedrijven gebruikt responsive technologie voor haar website.

Maar, het onderzoek wees nog meer uit. Namelijk van de bedrijven die wél een mobiele site hadden, voldeed 0% aan de eisen en richtlijnen, zoals Google die voor mobiele sites heeft opgesteld.

Het is duidelijk dat 89% van de Fortune 500 bedrijven binnen afzienbare tijd dus het risico lopen dat hierdoor hun posities in de zoekresultaten negatief beïnvloed worden. We zullen het zien…

Start nu met Google+

Google+ is jarenlang door velen verguisd als het “volgende sociale netwerk”, de tegenhanger van Google voor Facebook. Ook hoorde je vaak de opmerking dat “niemand op Google+ zit”. Maar Google+ groeit gestaag door.

Het bedrijf Search Metrics heeft recentelijk Google+ en Facebook met elkaar vergeken. In een artikel op hun site hebben ze een grafiek gepubliceerd, waarin dit werd geïllustreerd. Deze grafiek vind je ook terug in de show notes.

Op dit moment ligt het aantal gebruikers nog ver achter dat van Facebook, maar als je de statistieken extrapoleert, lijkt het erop, dat Google+ omstreeks februari 2016 Facebook voorbij zal streven.

Wat heel markant is, is dat groei van het aantal sociale signalen op Google+ veel groter is, dan die op Facebook. In de periode van januari 2012 tot en met april 2013 is het aantal likes op Facebook gegroeid met 202%, terwijl in dezelfde periode het aantal +1’s met maar liefst 788% is gegroeid.

Facebook heeft naast haar sociale netwerk “Facebook Home”, de aangepaste Android smartphone. Google zal binnenkort Google Glasses echt op de markt introduceren. En Google Glasses zal na de officiële introductie zeer zeker bijdragen tot verdere groei van Google+.

Met Facebook kun je elkaar ook bellen, maar Google+ heeft de Hangouts. Hangouts zijn de opvolger van Google Talk. Hangouts zijn videoconferencing, net als Skype, maar dan beter, mooier en bovenalles: GRATIS! In een Hangout kun je met maximaal 10 mensen tegelijkertijd videovergaderen. Daarnaast heb je Hangouts on Air. Dat zijn live uitzendingen van een Hangout. Ook kun je een Hangout on Air laten opnemen op YouTube en later deze nog eens bekijken. En het mooie is dat het aantal mensen dat een Hangout on Air tegelijkertijd kan bekijken onbeperkt is.

De populariteit van Google Hangouts neemt daarom snel toe. Je ziet nu ook dat zelfs Nederlandse bedrijven “Vraag en Antwoord”-sessies online gaan organiseren voor klanten of andere geïnteresseerden. Zo heeft de bekende Nederlandse Internetmarketeer Karel Geenen binnenkort een drietal “Answers on Air”-sessies met daarin de volgende onderwerpen:

  • Vrijdag 19 juli 2013 – 11.00 uur | Thema: Zoekmachine Optimalisatie
  • Vrijdag 30 augustus 2013 – 11.00 uur | Thema: Zoekmachine Adverteren
  • Vrijdag 20 september 2013 – 11.00 uur | Thema: Content Marketing

Helaas kan ik 19 juli niet, anders had ik de sessie graag bijgewoond. Ben jij nog niet vertrouwd met het fenomeen “Hangouts on Air”, dan kan ik je zeker aanraden om eens op de Answers on Air pagina op de site van Karel Geenen te kijken. De URL naar die pagina kun je vinden in de show notes.

Binnenkort ga ik mijn eerste webinar via Google Hangouts on Air organiseren. Zodra alles daarvoor rond is, laat ik je het in de podcast en op de site weten.

Een andere mooie dienst binnen Google+ waarmee jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen, zijn de Google+ Communities. Ik ben daar nog niet echt mee bezig, omdat ik me niet overal tegelijk op kan richten. Ik ben al wel lid van een aantal communities op Google+. Binnen communities communiceren mensen over bepaalde onderwerpen. Je heb niet alleen publieke communities, maar ook besloten communities. Een Google+ community is eigenlijk de moderne variant van de traditionele fora.

Wat ik verder een hele nuttige en bruikbare functionaliteit vind op Google+, zijn de circles of “kringen”. Dit maakt voor mij Google+ een beter zakelijk platform, dan Facebook. Met kringen plaats je je contacten in één of meer groepen. En bij het delen van content kun je aangeven of die content openbaar is, of slechts bestemd voor een bepaalde kring. Zo kun je jouw persoonlijke updates gemakkelijk gescheiden houden van je zakelijke. En als je diverse zakelijke activiteiten hebt, kun je ook meerdere kringen maken om je content alleen aan de relevante mensen te tonen.

Als laatste over Google+: een paar dagen geleden is Google+ 2 jaar geworden. Ter gelegenheid daarvan hebben ze nieuwe follow buttons voor personen en badges voor communities beschikbaar gesteld. Een andere vernieuwing die Google+ heeft doorgevoerd heeft betrekking op het gebruik van foto’s in Google+. Zo is er een nieuwe manier om foto’s tussen albums te verplaatsen, kun je geselecteerde foto’s gemakkelijk downloaden en is het uploaden van foto’s van je computer naar Google+ versneld.

Volgens mij moet dit bij elkaar voor jou nu voldoende reden zijn om nu toch te beginnen met Google+. Als je je dan hebt aangemeld, volg dan ook de Google pagina voor ReputatieCoaching, die je kunt vinden op www.reputatiecoaching.nl/gplus (dat is: “g-p-l-u-s”).

Zijn reviews op Google+ relevant voor je ranking?

In podcast 31 vertelde ik je over de nieuwe functionaliteit die al in de Verenigde Staten in Google Search zit en binnenkort ook in Nederland wordt verwacht: de carrousel. De carrousel verschijnt ook in Amerika nog lang niet bij alle lokale zoekpogingen.

Op de site van Mike Blumenthal, een expert op het gebied van Google+ Local, kun je een overzicht zien van meer dan 300 zoektermen die inmiddels al wèl de carrousel laten zien. De link naar deze lijst staat ook de show notes.

In die carrousel worden dus foto’s vertoond, evenals de Zagat-score en het aantal reviews van een bedrijf. En er wordt altijd geroepen dat je hoger scoort, naarmate je meer reviews voor je bedrijf hebt. Nou, dat staat nog ter discussie…

Op SeoIglooBlog kwam ik een artikel tegen over de relatie tussen het aantal reviews van een bedrijf en de positie op de carrousel. Je zou verwachten dat bedrijven met de meeste reviews (en natuurlijk een hoge Zagat-score) links zouden staan en bedrijven met een mindere score meer naar rechts.

Helaas, dat blijkt toch niet het geval. In de transcriptie kun je een plaatje zien, waarin een bedrijf met meer dan 3000 reviews helemaal rechts staat, terwijl een bedrijf met 511 reviews helemaal links staat.

Dit is overigens niet alleen maar het geval in de carrousel. Ik weet niet of het jou wel eens is opgevallen, maar ook in de lokale zoekresultaten op Google staan bedrijven met meer reviews dan de rest lang niet altijd op de “A”-positie, ofwel bovenaan. Vaak zie je bedrijven met meer dan tien reviews en ook nog eens een hoge Zagat-score, gewoon ergens lager tussen de lokale resultaten. Dat is bevreemdend, want je zou toch verwachten dat een hoge Zagat-score en veel reviews een bedrijf is, waar je juist naartoe zou moeten gaan.

Maar wat veel zwaarder lijkt te worden meegewogen in de positie in de lokale resultaten, is het aantal citations, ofwel bedrijfsvermeldingen, en de sites waarop die bedrijfsvermeldingen staan.

Hetzelfde artikel sluit af met het advies dat je zeker niet moet stoppen met het verzamelen van reviews. Absoluut niet! Reviews zijn juist voor de meerderheid van de Internetgebruikers een graadmeter die de doorslag geeft om wèl of geen zaken te doen met een bedrijf.

Ik wil daar nog drie tips aan toevoegen:

  1. Als je begint het het aanmaken van je lokale Google+ pagina, denk dan goed na over je bedrijfsgegevens en dan met name het “over je bedrijf” stukje. In Google+ mag dat lang zijn, maar op veel andere sites mag dat bij voorbeeld maximaal maar 200 karakters of soms nog minder zijn. Zorg dat je alle beschrijvingen vooraf opstelt en dat je vermeldingen over alle websites heen consistent zijn, qua bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer.
  2. Spreid je risico en verzamel reviews niet alleen op Google+, maar ook op Yelp, allebedrijvenin.nl en andere sites.
  3. Kopieer/plak alle reviews die over jou en je bedrijf online worden gepubliceerd samen met de namen van de reviews in een document wat je goed bewaart. Mochten er reviews verloren gaan, dan heb jij in elk geval nog de tekst, die je dan gewoon op je website kunt publiceren als een review die je voor je bedrijf hebt ontvangen.

ReputatieCoaching Podcast Boek 2013 #2

De ReputatieCoaching Podcast boeken die al op Slideshare staan, worden ook best goed bekeken. Het Reputatie Boek van 2012 is inmiddels al 98 keer bekeken en het eerste Reputatie Boek van 2013 is 42 keer ingezien. Maar goed, dezelfde boeken staan ook op nog een paar andere sites. Een andere site is bijvoorbeeld docstoc.com. Daar zijn de boeken respectievelijk 86 en 92 keer bekeken. Bovendien zijn de boeken gezamenlijk op issuu.com maar liefst 160x ingezien!

Hiermee wil ik illustreren dat je gemakkelijk met dezelfde content –een tweetal ebooks in dit geval– extra jouw producten en/of diensten onder de aandacht van anderen kunt brengen, zonder dat het je iets hoeft te kosten.

Binnenkort komt trouwens ook weer het ReputatieCoaching Podcast Boek uit. Dat is alweer het tweede boek van 2013 met daarin dus ook de 13 volledige transcripties van alle podcasts van het tweede kwartaal van 2013.

Dit exemplaar kun je meteen na publicatie in je bezit krijgen door je te abonneren op de nieuwsbrief. Het abonneren is heel simpel: surf naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en vul je naam en e-mailadres in. Of nog sneller: klik rechtsboven op elke pagina op de website op de grote Facebook button. Daarmee ben je dan gelijk aangemeld op de nieuwsbrief.

Waarschijnlijk is dit ook het laatste exemplaar in deze vorm c.q. opmaak. Ik denk erover om het ReputatieCoaching Podcast Boek in een wat andere vorm te gaan uitbrengen, een nog beter leesbare vorm… Zodra die ideeën verder zijn uitgewerkt, hoor je er meer over.

En nu ik het toch heb over mijn content marketing experiment: langzamerhand krijg ik ook mondjesmaat views op de ReputatieCoaching podcast video’s, die onder andere op YouTube, Dailymotion en Metacafe staan. Let wel: ik zeg “mondjesmaat”! Zo zijn sommige video’s op YouTube inmiddels 14 keer bekeken en andere zo’n 7 keer. Ook zijn er podcast video’s die verder nog door niemand zijn bekeken.

Natuurlijk zou ik het mooi vinden, als die heel vaak zouden worden bekeken. Maar dat is voor mij niet per se de belangrijkste motivatie om die podcast video’s te blijven uitbrengen. De reden daarvoor is, dat ik me in de ogen van Google goed presenteer door middel van verschillende media zoals blogposts en video’s, waardoor Google (hopelijk) mij meer en meer als een autoriteit gaat zien en mijn AuthorRank groter wordt.

En met zoveel video’s op al die videosites, is de content ook gemakkelijker vindbaar voor mensen die op zoek zijn over informatie over reputatiemanagement, reputatiecoaching of Internet marketing.

8 tips voor een succesvolle lokale website

Veel bedrijven zijn lokaal georiënteerd. Daarom is het om te beginnen essentieel dat je website goed scoort in de lokale zoekresultaten. Nu heb ik al heel vaak en veel verteld over wat je er allemaal omheen moet regelen om je site in de lokale zoekresultaten er uit te laten springen. Zo helpt het bijvoorbeeld om met je bedrijfsgegevens vermeld te staan op de volgende websites:

Daarnaast helpt het om je foto’s te geotaggen in Picasa en vervolgens te uploaden naar:

Bovendien moet je ook video’s met je bedrijfsvermeldingen maken en die beschikbaar stellen op:

En tenslotte helpt het ook als je documenten maakt, waarin je je bedrijfsgegevens opneemt, waarna je die documenten uploadt naar sites als:

Er zijn nog veel meer sites, waar je jouw bedrijf moet aanmelden. Gedurende de zomervakantie kom ik met nog meer instructievideo’s voor andere sites, waar jouw bedrijfsvermelding niet mag ontbreken.

Alle voornoemde zaken waren externe factoren die meetellen voor een hogere ranking van jouw site in de lokale zoekresultaten. Maar er zijn ook aspecten die je zelf op je bedrijfswebsite kunt of moet regelen om hoger te eindigen. Ik geef je er acht.

Ten eerste: maak je contactinformatie goed zichtbaar en consistent. Consistentie heb ik het al vaker over gehad: het is van cruciaal belang dat jouw bedrijfsvermeldingen overal hetzelfde zijn. Afgelopen week werd mijn hulp gevraagd bij de vermelding van een fietsenzaak in Oud-Beijerland. Na enig zoeken zag ik dat er twee verschillende adressen voorkwamen in de zoekresultaten. Dat is natuurlijk funest. De desbetreffende fietsenzaak heeft dus wat werk te doen om dat allemaal consistent te maken.

Maak ook je Google+ bedrijfspagina zo compleet mogelijk, dus inclusief de openingstijden die ook weer (natuurlijk) hetzelfde moeten zijn als op je website en elders. Voor het geval je het niet wist: als je geen klanten ontvangt op je bedrijfslocatie dien je dit aan te geven binnen Google+. Dan wordt jouw adres niet vertoond. In Amerika is dit van groot belang, maar vooralsnog ben ik nog geen probleemgevallen tegengekomen van bedrijven die zich niet aan deze regel houden. Maar ik wilde je het toch even vertellen.

Punt twee: heb een goed contactformulier, goede bereikbaarheid en eventueel live chat. Potentiële klanten moeten tenslotte met jou in contact kunnen treden, als zij dat willen. Test af en toe ook je eigen contactformulier om te zien of het nog goed werkt. Ik heb wel eens meegemaakt dat een contactformulier stopte met werken, als gevolg van een WordPress-update. Als je dat dan niet af en toe test, dan ben je dus de pisang en loop je mogelijk veel business mis.

Live chat is lang niet voor elk bedrijf haalbaar, laat staan 24×7. Maar een goede telefonische bereikbaarheid is altijd te realiseren. Zo heb ik voor Allround Fotografie een bedrijf in Utrecht ingehuurd dat 6 dagen in de week de telefoon opneemt, de boodschap aanneemt en deze mij per mail toestuurt. Voorheen had ik de voicemail op ons telefoonnummer. Maar sinds een levend persoon de telefoon opneemt, is het aantal berichten dat we via de telefoon binnenkrijgen vertienvoudigd. Conclusie: mensen spreken vaak geen boodschap in op een voicemail.

Ten derde: Maak je site helder, duidelijk en inzichtelijk, waardoor bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Als ze te lang moeten zoeken naar relevante content, dan zijn ze voorgoed weg en ben je ze dus kwijt als potentiële klant.

Als mensen gemakkelijk hun weg kunnen vinden, is de kans groot dat zoekmachines dat ook kunnen. Voorheen had je Flash nodig voor mooie effecten, maar tegenwoordig is dat vrijwel niet meer nodig. Vermijd Flash dan ook bij voorkeur.

Punt vier: zorg dat je site op de juiste zoektermen wordt gevonden. Binnenkort kom ik met een special over hoe je de juiste en relevante zoektermen voor je site kunt vinden. Belangrijk is dat je denkt als mens en niet als zoekmachine.

En gebruik ook de juiste multimedia, waar het je boodschap, product of dienst extra kan ondersteunen. De ene keer is het een foto, de andere keer een video. Vergeet niet dat mensen liever plaatjes zien (al of niet bewegend), dan dat ze hele lappen tekst lezen!

Punt vijf: publiceer regelmatig en geregeld nieuwe content op je site. Alleen regelmatig is niet voldoende. Als je namelijk elk jaar op 6 juli een nieuw artikel publiceert, is dat wel regelmatig, maar voor de zoekmachines niet voldoende. Zij willen vaker verse, nieuwe en originele content op je site ontdekken. Zo zien ze dat jij actief bent en daarmee wordt jouw site relevanter dan die van je concurrent die slechts twee of driemaal per jaar iets post.

Houd er rekening mee, dat je gemiddeld zo’n één keer per week of uiterlijk per twee weken iets nieuws moet posten. Als je minder vaak post, dan maken mensen er ook geen routine van om af en toe eens langs te komen om te zien of er iets leuks te lezen is.

Als zesde punt: activeer social media op je site, zodat bezoekers je content snel en gemakkelijk kunnen like’n, delen, +1’s geven en tweeten. Google mag dan weliswaar niet in staat zijn om like’s op Facebook te zien, maar +1’s zien ze zeker en soms zie je ook tweets terug in de Google zoekresultaten, dus die zien ze ook.

Punt zeven: vergewis je ervan dat je site ook mobiel goed te bekijken is. Dit is vandaag al eerder aan bod gekomen en ook in vorige podcasts, dus dat laat ik nu verder even.

Als laatste punt 8: meten, meten, meten. Want meten is weten. Google Analytics is een gratis tool van Google, waarmee je alle voor jou relevante zaken op je website kunt meten en over kunt rapporteren. De resultaten moeten niet je leven gaan beheersen, maar door er een gewoonte van te maken om bijvoorbeeld één keer per week even door je statistieken te lopen, kun je vaak snel zien of er mogelijk iets raars aan de hand is op je site. Zelf kijk ik bijna elke dag even snel naar de individuele statistieken van alle sites om zo een vinger aan de pols te houden.

Daardoor kwam ik er laatst achter, dat ik iets fout had geconfigureerd op de webserver, toen ik aan het sleutelen was om de website sneller te maken. Het bleek dat die verandering wel werkte voor gewone webbrowsers, maar niet voor zoekmachines. Dus doordat ik wat afwijkende statistieken zag, werd ik erop geattendeerd dat er mogelijk iets fout was, hetgeen klopte.

Met deze acht punten kom ik aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 32 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!


Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

Laat wat van je horen

*