31: Reputatie Berner Sennen, einde Google Reader, SEO voor Slideshare, ranking in Bing en Yelp reviews

doorEduard

31: Reputatie Berner Sennen, einde Google Reader, SEO voor Slideshare, ranking in Bing en Yelp reviews

ReputatieCoaching Podcast aflevering 31!

ReputatieCoaching PodcastHallo en hartelijk welkom bij dé bekendste Nederlandstalige podcast over reputatiemanagement en reputatiecoaching, het verbeteren van je online vindbaarheid en optimalisatie van je website voor zoekmachines. Vandaag geen interview, maar wel weer veel nieuws. Echter, door omstandigheden die ik in het blog heb gemeld is deze podcast wat later verschenen dan gepland, waarmee ik zo na de intro begin. Maar laat ik je de onderwerpen voor vandaag vertellen….

Als eerste een prangende issue over Google Reader. En ook over Google: de slider komt eraan! Ook groeit DuckDuckGo verder als gevolg van PRISM en vertel ik je over SEO voor Slideshare.

Als vijfde: het belang van je score in Bing. Ook heb ik tips voor reviews op Yelp en iets gevonden voor het versnellen van mijn website. Dat stuk over het versnellen van je website is een ietwat technisch van aard, dus je bent alvast gewaarschuwd.

Als laatste heb ik de 10 geboden voor SEO voor je.

Mijn naam is Eduard de Boer –bekend als de ReputatieCoach– en ik ben je host voor vandaag!

Sorry voor het late verschijnen van deze podcast. We hadden dit weekend een groot verlies te verwerken: we hebben onze trouwe viervoeter Koen moeten laten inslapen. Koen was een prachtige hond, een schitterende Berner Sennen die overal mensen deed omkijken. Helaas hebben wij maar iets meer dan vijf jaar van zijn enthousiaste gedrag kunnen genieten.

Reputatie van Berner Sennen

Want hoewel het niets met online te maken heeft, hebben Berner Sennen honden de reputatie dat ze niet oud worden. Dit komt doordat ze te ver zijn doorgefokt, waardoor ze vaak gezondheidsproblemen krijgen op relatief jonge leeftijd.

Zo hoorden we van een goede bekende dat zij haar anderhalf jarige Berner Sennen heeft moeten laten inslapen als gevolg van bloedkanker, terwijl bij Koen beenmergkanker was geconstateerd.

We klungelden al bijna twee weken met z’n gezondheid en even leek het beter te gaan. Maar zaterdagmorgen zakte hij door zijn poten en begon hij te stuiptrekken. We spoedden ons naar de dierenkliniek “de Driehoek” in Klarenbeek, alwaar we meteen met Koen in de armen konden doorlopen naar de behandelkamer.

Daar werd het duidelijk dat ons geen andere keus restte, dan hem te laten inslapen. Ook de dierenarts in kwestie bevestigde nogmaals alle problemen die ze met Berner Sennen in haar carrière tegenkwam en dat met dit ras veel meer problemen voorkwamen, dan met andere rassen.

Dus daar hebben afscheid genomen van Koen en hem nog een laatste knuffel gegeven, voordat de definitieve injectie werd toegediend.

Koen was voor mij een goede maat: we gingen elke dag vroeg in de ochtend op stap, en laat in de nacht. Vaak ging ik ook tussendoor met hem aan de wandel. Zoals je merkt, was ik ontzettend aan hem gehecht en dat was dus de reden, waardoor ik van ‘t weekend niet in staat was om de podcast te maken. Nogmaals excuses hiervoor.

koen-winter

Maar goed, je luistert niet naar de podcast om over de gezondheidsreputatie van Berner Sennen te horen, dus ga ik nu over op het nieuws dat ik voor deze podcast heb gevonden.

Einde Google Reader

Vandaag was het dan zover: Google is gestopt met haar product Google Reader, de wereldwijd bekende en voorheen vreselijk populaire RSS-reader. Toen dit werd aangekondigd kwam dit als een shock voor de community. Veel bedrijven sprongen snel in deze markt en ik ging op zoek naar een alternatief, omdat ik zelf ook op tientallen RSS-feeds ben geabonneerd en ik daarmee mijn nieuws snel en efficiënt vergaar.

In podcast 16 vertelde ik je dat ik nog twijfelde tussen Feedly en de door Digg beloofde opvolger van Google Reader. In de tussentijd heb ik nog een aantal andere RSS-readers bekeken en nu werk ik de afgelopen twee weken al uitsluitend met Feedly. Dat is dus ook de RSS-reader waar mijn keuze op is gevallen. Een deel van de keyboard shortcuts zijn hetzelfde, als die van Google Reader. Wel moest ik even wennen aan de andere manier waarop alle RSS-berichten worden weergegeven, als je er doorheen bladert.

Maar nu ik er eenmaal aan gewend ben, kan ik er prima mee werken. Ooit had ik je beloofd om je te laten zien hoe ik met Google Reader werkte om snel onderwerpen en leuke content te vinden voor artikelen of voor in de podcast. Maar toen bekend werd dat Google haar Reader zou opheffen, heb ik dit maar even uitgesteld. Dus zodra ik binnenkort nog iets beter met Feedly uit de voeten kan, zal ik daarin het beloofde laten zien.

Abonneer je op de nieuwsbrief

Mocht jij in de tussentijd graag automatisch op de hoogte blijven van nieuwe artikelen, instructievideo’s en ReputatieCoaching Podcast boeken, dan adviseer ik je om je gratis te abonneren op al het ReputatieCoaching Nieuws, op: www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief. Dat is het allergemakkelijkste. Sinds deze week hoef je niet meer per se je naam en e-mailadres in te vullen, maar kun je je nog sneller aanmelden via Facebook. Als je al bent ingelogd op Facebook, kun je je nu met slechts twee muisklikken aanmelden voor al het gratis ReputatieCoaching nieuws.

En vanaf het tweede kwartaal van 2013 komt het ReputatieCoaching Podcast boek ook niet meer standaard als download beschikbaar. Als jij de PDF-versie wilt kunnen downloaden om nog eens op je gemak op je eReader na te lezen, dan moet je je abonneren op de nieuwsbrief. Dan krijg je automatisch een mail met de link waar je het boek kunt downloaden, zodra het boek beschikbaar is.

Caroussel in Google Search

Google Maps vernieuwt niet alleen, zoals ik al eerder toelichtte. Maar ook Google Search is aan het veranderen. In de Verenigde Staten worden de lokale resultaten sinds kort ook anders weergegeven, op een manier die lijkt op de carrousel in Google Maps. En wat Google in Amerika uitbrengt, komt meestal ook later naar Nederland. Dus ik wilde je dit nieuws alvast brengen, zodat jij er je voordeel mee kunt doen, terwijl je concurrenten die hoogstwaarschijnlijk niet naar deze podcast luisteren, dit niet in de gaten hebben…

In plaats dat de lokale resultaten worden getoond met de letters “A” tot en met “G”, wordt op dit moment in Amerika boven de organische zoekresultaten een balk getoond met daarin foto’s en de naam van de getoonde bedrijven, het aantal reviews en de Zagat score:

Hoe dit er uitziet, kun je bekijken in de show notes. De kaart wordt nog wel rechts van de organische resultaten vertoond. Dit biedt zowel uitdagingen voor lokale bedrijven, als kansen.

Laat ik beginnen met het positieve aspect… Wat ik heb gelezen worden er nu meer dan maximaal zeven resultaten getoond, dus als je nu net op positie 8 of nog iets lager stond, heb je de kans dat jouw bedrijf nu wel wordt getoond.

De Zagat-score wordt nu wel heel prominent vertoond, net als het aantal reviews. Dus als die niet bijster hoog is, zullen mensen mogelijk op concurrenten klikken die een hogere score hebben. Maar wat helemaal in je nadeel kan werken, is als je nog geen goede lokale Google+ pagina hebt. Als je nog geen foto’s op je Google+ pagina hebt staan, word je opeens niet meer vertoond. En ook gaat de kwaliteit van de foto’s nu meespelen.

Immers, zoals zovaak wordt gezegd: “De eerste indruk telt!”. Dus als jouw bedrijf met een belabberde foto wordt getoond, zullen mensen sneller op een flitsende foto van de concurrent klikken.

In een artikel op de site van Mike Blumenthal las ik dat op dit moment de volgorde van de resultaten hetzelfde is, als de lokale resultaten, maar dan dus horizontaal in plaats van verticaal. Hij zegt hier verder het volgende over:

  1. Traditionele lokale ranking factoren zoals citations en reviews zijn belangrijker dan organische ranking

  2. Als jouw site ook organisch goed scoort, kun je nu dus ook meerdere keren getoond worden. Om extra op te vallen in de organische resultaten onder deze hele rij foto’s moet je toch eigenlijk wel Google Authorship actief hebben, waardoor jouw foto wordt getoond.

  3. De foto die door Google in de lokale resultaten wordt getoond is van groot belang voor het aantal clickthroughs

  4. Het is goed mogelijk dat Google zelf een foto kiest om te tonen. Dus is het van belang dat alle foto’s die van jouw bedrijf online staan, van extreem goede kwaliteit zijn, waardoor ze positief opvallen en bezoekers trekken.

DuckDuckGo naar 3 miljoen in 8 dagen

Nieuws over DuckDuckGo… Ik meldde in podcast 29 dat DuckDuckGo enorm groeide en inmiddels al meer dan 2 miljoen zoekpogingen per dag verwerkte. Toen kwam opeens in het nieuws dat de NSA –de Amerikaanse veiligheidsdienst– met PRISM vrijwel het hele Internet in de gaten houdt, nam het aantal dagelijkse zoekpogingen op DuckDuckGo binnen acht dagen met 50% toe. Dus slechts acht dagen nadat deze zoekmachine 2 miljoen zoekpogingen per dag verwerkte, zaten ze al op de 3 miljoen per dag!

Reden hiervoor is, dat je op DuckDuckGo nog wel anoniem kunt surfen. Volgens hun zeggen houden zij niet bij wat gebruikers zoeken om de scores van websites te bepalen. Althans, de zoekgegevens zijn niet te herleiden tot individuen of bepaalde IP-adressen, zoals op alle andere social media sites en zoekmachines.

De policy van DuckDuckGo zegt hierover het volgende:

“We also save searches, but again, not in a personally identifiable way, as we do not store IP addresses or unique User agent strings. We use aggregate, non-personal search data to improve things like misspellings…If you turn redirects off in the settings and you don’t either turn POST on or use our encrypted site, then your search could leak to sites you click on. Yet as explained above, this does not happen by default.”

Zoals je op de afbeelding in de show notes kunt zien, kun je het verkeer op DuckDuckGo volgen op http://duckduckgo.com/traffic/

Op CNBC werd dit ook nog eens extra belicht: daar werd DuckDuckGo oprichter en CEO Gabriel Weinberg geïnterviewd. Ik heb de desbetreffende video opgenomen in de show notes.

De show notes kun je trouwens vinden op www.reputatiecoaching.nl/31.

Meteen doorpakkend op haar succes heeft DuckDuckGo ook een gratis app gelanceerd voor de iPhone en iPod Touch. De app heet “Search & Stories”. Natuurlijk heb ik zelf de app ook meteen gedownload. De stories zijn vooralsnog niet toegespitst op de Nederlandstalige markt, dus daarvoor hoef je de app niet te downloaden. Mijn advies is om voorlopig gewoon een op Nederland gerichte nieuwsapp te blijven gebruiken.

De zoekfunctie werkt wel gewoon voor Nederlandse sites. Maar als ik iets op DuckDuckGo wil zoeken, kan ik dat net zo goed vanaf hun website doen op m’n iPhone. Dus ik heb de app ook weer snel verwijderd van de telefoon, want ik vond dat die voor mij onvoldoende meerwaarde had om ‘m te behouden, laat staan om te gebruiken.

SEO voor Slideshare

Sinds kort heb ik een commercieel Pro account op Slideshare.net. Voor mij is dit een experiment om te zien of dit leidt tot meer verkeer naar mijn website en dus tot meer business, hetgeen als het goed is, zich vertaalt in keiharde Euro’s.

Ik had op meerdere sites gelezen dat Slideshare-content standaard al goed scoort in de zoekresultaten. Maar natuurlijk wilde ik het onderste uit de kan hebben en precies weten wat nu factoren zijn, waarmee mijn content op Slideshare net íets beter scoort in de zoekresultaten, dan de content van mijn concurrenten.

Dus heren en dames concurrenten: opgelet! Als je met je content nóg hoger wilt scoren, volg dan de tips die ik je nu ga geven…

Op de keper beschouwd verschilt SEO voor Slideshare niet zoveel van reguliere SEO. En reguliere SEO is de laatste jaren ook erg veranderd. Als je het goed bekijkt is het simpeler geworden… In ieder geval voor de mensen die gewoon goede content produceren. Je hoeft namelijk geen trucs of geheimzinnigheden uit te halen om de voorpagina van Google te halen. “Content is King” wordt steeds meer waar.

Wat voor heel veel online services belangrijk is, is de originele bestandsnaam. Net zoals je op YouTube, Flickr en Picasa een goede beschrijvende bestandsnaam moet kiezen, moet je dat ook op Slideshare. Zorg ervoor dat je één of twee keywords in de bestandsnaam hebt, van het bestand dat je uploadt.

De titeldia… Je hebt maar één kans voor een eerste indruk. Dus moet de titeldia die gebruikers als eerste zien, pakkend zijn. Deze slide wordt door Slideshare gebruikt als thumbnail en als eerste slide, als gebruikers ‘m embedden of delen. Gebruik contrastrijke kleuren en een goed leesbare titel, die ook op thumbnailformaat goed leesbaar is.

De titel op Slideshare. Volg hiervoor de standaard SEO richtlijnen, dus kies bij voorkeur een titel die precies beschrijft waar je op wilt scoren: de zogenaamde “exact match”. Houd de titels korter dan 70 karakters, omdat langere titels worden afgebroken en je titel niet wordt vertoond, zoals je dat had voorzien.

De omschrijving is de meta omschrijving van je presentatie. Je hebt veel ruimte, maar houd het kort, zo’n 160 karakters. Gebruik keywords en probeer je publiek aan te spreken. Je mag best een beetje verkopen, om bezoekers zo te stimuleren om door te klikken.

Je kunt maximaal twintig tags kiezen. Hiermee wordt jouw presentatie op alle onderwerppagina’s met dat trefwoord getoond. Tags worden ook meegenomen als trefwoorden voor de pagina, waarop jouw presentatie wordt vertoond.

Categorieën zijn alleen belangrijk voor Slideshare zijn interne SEO. Kies de juiste categorie zodat gebruikers jouw presentatie kunnen vinden met de standaard Slideshare search. Je hebt een beperkte hoeveelheid categorieën, dus doe je best om de beste te kiezen.

Het is essentieel dat je gebruikers ook in staat stelt om jouw presentatie te downloaden. Zorg ervoor dat niet alleen ergens in je presentatie of PDF-document de een link naar jouw website staat, maar plaats ergens ook een volledige citation oftewel een bedrijfsvermelding van je bedrijf met naam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer.

De transcriptie bevat alle tekst van je presentatie of PDF-document. Hierdoor kunnen zoekmachines de Slideshare-pagina waarop jouw content wordt getoond, goed op waarde schatten op basis van de leesbare content. Een presentatie die alleen bestaat uit plaatjes heeft dus een beperkte transcriptie en scoort daardoor ook minder goed. Gebruik dus op z’n minst goede titels en subtitels in je presentaties, als die zijn voorzien van veel afbeeldingen.

Social media shares verbeteren je rankings. Dus deel ook je presentatie, PDF-document of video op de social media.

Tenslotte de embeds: sta toe dat je content wordt gebruikt op andere sites door middel van embeds. Hierdoor komt jouw Slideshare content ook hoger in de zoekresultaten.

En als we het dan toch over de positie in de zoekresultaten hebben: wat kun je bereiken als je één en ander naar beste kunnen instelt, zonder de zoekmachines te spammen?

Ik heb het ReputatieCoaching Podcast Boek van 2012 en die van het eerste kwartaal van 2013 naar Slideshare geüpload. Die van 2012 staat er natuurlijk al iets langer… En als je nu op Google zoekt op de trefwoorden:

reputatie boek

dan zie je iets wat lijkt op de screenshot van de zoekresultaten die ik in de show notes heb opgenomen:

Doordat ik het boek heb geüpload naar Slideshare en de Slideshare versie ook nog eens toon op het weblogartikel over het boek van 2012, zie je dat ik dus met relatief weinig moeite op de gewenste zoektermen nu twee posities heb op de voorpagina, te weten: positie 2 en positie 8. Geen slecht resultaat als je nagaat dat ik helemaal niet veel moeite hiervoor heb hoeven doen. Overigens kunnen de resultaten bij jou iets verschillen, omdat Google de resultaten aanpast aan de zoekgeschiedenis van de gebruiker.

Het leuke is dat ik in het voorgaande zelfs scoor op een vrij generieke zoekterm. Als je de zoekterm nog specifieker maakt en beperkt tot:

reputatiecoaching boek

dan zie je dat het zelfs mogelijk is op de hele voorpagina van Google te domineren met al je resultaten:

Het moge duidelijk zijn dat dit dus ook kansen voor jou biedt, als je jouw content beter wilt laten scoren in de zoekmachines. Als je vragen hierover hebt, aarzel dan niet en stuur een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl. Laat anders een bericht achter, onderaan de show notes, of spreek een voicemail in. Dat kan via de website en ook via de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56.

Heb jij nog meer tips voor het goed laten scoren van je Slideshare content in de zoekresultaten, deel ze dan op www.reputatiecoaching.nl/31.

Siri gebruikt Bing in iOS 7

Bing… Scoor jij al in Bing? Hoe scoor je in Bing? “Maakt me niet uit”, hoor ik je zeggen, “want iedereen gebruikt Google”? Aiiii… dan moet ik je toch even wakker schudden!!

Want wat veel mensen niet weten is dat je dan twee belangrijke aspecten mist. Ten eerste: zodra Facebook haar nieuwe dienst “Facebook Graph Search” uitrolt en geen resultaten kan opleveren voor een zoekpoging, dan wordt Bing gebruikt. Dus als je straks op Facebook zoekt op “kapper in Amsterdam die mijn vrienden leuk vinden” en omdat je vrienden geen kapper in Amsterdam goed vinden, toont Facebook de resultaten uit Bing. Dat is dus de eerste belangrijke bron van verkeer die je mist.

De tweede is Siri. Ken je Siri? Nee? Dat is de spraakherkenningsassistent op de iPhone, vanaf de iPhone 4S en hoger. Als je iets zoekt op Siri, dan raadpleegt Siri op dit moment Google. Maar in iOS7 –wat in de herfst uitkomt– zoekt de iPhone dus op Bing.

In beide gevallen geldt dus: als jouw site niet goed scoort op Bing, dan mis je straks mogelijk een flinke hoeveelheid verkeer. Wat je mist aan kansen voor extra business kan ik niet goed inschatten, maar ik raad je aan om je site zo snel mogelijk goed in te richten, zodanig dat je ook goed scoort op Bing. Of controleer tenminste hoe jouw site op dit moment op Bing scoort op voor jou relevante zoektermen…

Verloren reviews in Yelp laten reïncarneren

Yelp is goed voor het verzamelen van reviews. Dit kun je nogmaals beluisteren in het interview met Philippine Wouters –de community manager van Yelp– in podcast 20. En zoals ik in mijn instructievideo voor het aanmelden van je bedrijf op Yelp ook vertel, helpt een bedrijfsvermelding op Yelp om op Apple Maps op de iPhone, iPad en iPod te komen.

Maar je moet oppassen met iedereen te pas en te onpas vragen om zich aan te melden op Yelp, zodat ze een review voor jouw bedrijf en diensten kunnen posten. Want als de persoon in kwestie daarna niets meer doet met of op Yelp, dan is de kans erg groot dat het review verdwijnt naar de zogenaamde “gefilterde reviews”…

“Wat zijn gefilterde reviews?”, hoor ik je vragen. Dit zijn reviews, waarvan Yelp het sterke vermoeden heeft, dat deze niet echt zijn. Of met andere woorden: namaak-reviews. Deze worden dan ook niet zondermeer bij bedrijfsvermeldingen vertoond.

Yelp is door de jaren heen ook slimmer geworden. Zo hebben ze ontdekt dat bedrijven overal klanten om reviews vragen. En deze klanten melden zich aan op Yelp, posten een review en doen vervolgens niets meer met hun Yelp-account.

De software achter het Yelp review-filter ziet dit en verplaatst dit soort reviews naar een aparte pagina, die je dus niet zomaar kunt benaderen. Daarvoor moet je eerst een “captcha” intypen, om die te kunnen zien.

Als gevolg daarvan, tellen deze gefilterde reviews ook niet mee voor de beoordeling, zoals die door Google wordt gezien (dus met de reviews “rich snippets”). En noch op de Yelp website, als in Apple Maps zie je deze reviews dan nog terug.

Dat is verloren moeite en het is dus reuzejammer, als jij een aantal positieve reviews hebt van enthousiaste klanten, die als gevolg hiervan zijn verdwenen.

Maar dan heb ik goed nieuws voor je: deze reviews zijn weliswaar verdwenen, maar niet verwijderd! En het is mogelijk ze terug te krijgen en ze wederom in hun volle glorie te laten prijken op jouw Yelp bedrijfsvermelding.

Hoe je dat doet? Ik ga ervan uit dat je de mensen die een review hebben gepost, kent. Wat je moet doen, is deze mensen benaderen en ze enthousiast maken, dat ze actiever worden op Yelp. Vaak begint dit met het compleet en correct maken van hun profiel, een echte foto te uploaden, meer bedrijven te reviewen en tips te posten. Ook het posten van foto’s van bedrijven waar ze inchecken of die ze reviewen, helpt.

Door zo aan Yelp te laten zien dat het onderliggende profiel van een serieuze klant en een echte levende Yelpie is, komen de verloren gewaande reviews alsnog weer terug.

Een nuttige tip van mij: ga op deze manier niet fake’n met diverse fantasie-accounts om zo fantastische reviews te posten over jouw bedrijf en/of diensten, want geloof me, dat heeft Yelp echt binnen afzienbare tijd door!

Deze tip is alleen bedoeld, als jij ooit een aantal echte reviews hebt ontvangen, van echte levende mensen, terwijl deze door inactiviteit van de desbetreffende Yelpers zijn verdwenen.

Eerlijkheid wordt beloond! Want als je je niet ethisch opstelt en door middel van trucs en onder diverse valse voorwendselen probeert reviews te krijgen, dan loop je de kans dat bezoekers van je bedrijfsvermelding op Yelp het plaatje te zien krijgen, wat ik in de show notes heb opgenomen:

Dit plaatje verschijnt sinds kort op de pagina’s van bedrijven die op ethisch onverantwoorde wijze reviews hebben verzameld.

Geloof me: zo’n plaatje wil jij echt niet op jouw bedrijfsvermelding op Yelp hebben!

Dus gedraag je netjes en volg de Yelp (en algemene online) etiquette.

Snelheid van je website opvoeren

Snelheid is belangrijk! Dit geldt niet alleen voor mannen, maar ook voor websites. Google gaat ook steeds meer waarde hechten aan snelheid van websites. Hun algemene argument hiervoor is de “user experience”, of in goed Nederlands: “gebruikerservaring”.

Google is van mening dat langzame sites door gebruikers worden gemeden. En Google is hierin niet de enige.

Zo heeft Amazon een tijdje terug een experiment gedaan, waarbij ze hun website hebben vertraagd. Ja, je hoort het goed: vertraagd. Ze merkten dat een additionele vertraging van 400 milliseconden op hun site, leidde tot 7% minder verkoop.

En sinds 2010 meet Google ook de snelheid van je website en de snelheid waarmee complete webpagina’s worden samengesteld en aangeboden, inclusief alle foto’s, plaatjes, films en andere bestanden. Deze snelheid is al geruime tijd ook een factor die meetelt in de ranking van jouw site in de zoekresultaten.

Met andere woorden: je site moet dus zo snel mogelijk zijn…

De afgelopen week heb ik de site van een opdrachtgever overgezet van een drukbezette, gedeelde server naar mijn eigen webserver. Dat leverde al een flinke versnelling op. Maar vervolgens ben ik nog eens in Google Page Speed gedoken en ik kwam er achter dat Google een paar dagen geleden een extra module voor websites heeft uitgebracht, waarmee ze geautomatiseerd de websites aanzienlijk kunnen versnellen.

Tja, je kent me inmiddels aardig: dat moest ik natuurlijk uitproberen. Met het risico dat tientallen sites op mijn webserver soms even kort niet benaderbaar waren heb ik deze software gedownload en geïnstalleerd.

Je moet weten: ik gebruik op mijn eigen webserver het programma “nginx” als webserver software. En Google heeft daarvoor een paar dagen geleden een module uitgebracht met de naam “ngx_pagespeed”. Dit is de module die ik heb geïnstalleerd.

In eerste instantie heb ik die module geactiveerd voor de nieuwe website, die ik had overgehaald. Voordat ik die site kopieerde heb ik eerst de Google Page Speed metingen gedaan op de oude omgeving. Daar kwam ik op een schaal van 100, niet verder dan 63 tot 68 punten.

Maar ik was uitermate aangenaam verrast, toen ik na het installeren “ngx_pagespeed” met de desbetreffende site opeens een score haalde van 98 punten! Ik kon mijn ogen echt niet geloven en ik heb de meting op een aantal pagina’s herhaald. De score die Google Page Speed Insights mij keer op keer gaf, lag tussen de 94 en de 98!

Nu was het leuke, dat ik opeens alle sites op de server (en dat zijn er meer dan 50) met een inspanning van minder dan 2 minuten per site kon versnellen!

De site waar ik aan refereerde werd met het overzetten naar mijn eigen server en na activering van deze module ongeveer een factor 15 of meer sneller!

In plaats van dat pagina’s in 9 tot 15 seconden werden geladen, werden ze door Google Page Speed nu getimed op minder dan 0,6 seconden! Dat is echt een ongelofelijke versnelling, die natuurlijk –als het goed is– in de toekomst leidt tot:

  1. Een lagere bouncerate

  2. Meer bezoekers

  3. Meer bezochte pagina’s

  4. Meer business

Wat doet deze module? Als je het goed bekijkt, zit hij tussen de webserver, waarop de website draait en de webbrowser van de persoon die jouw site bezoekt. Deze module is zo slim om de HTML-code die wordt gegenereerd voor jouw website dusdanig te optimaliseren, waardoor de laadtijd aan de kant van de gebruiker wordt geminimaliseerd.

Dit heeft dus een positief effect op de gebruiker, die daardoor eerder geneigd is meer op je site te lezen, of de aangeboden pagina daadwerkelijk te bekijken, vooraleer hij of zij op de “Back”-knop klikt.

Grappig genoeg was de site www.reputatiecoaching.nl een uitzondering: die begon allerlei problemen te vertonen, zodra ik de software activeerde. Dus heb ik de software voor die site uitgeschakeld, tot ik weet wat de oorzaak is. Dat was tot op heden de enige site die ik niet kon versnellen met deze module.

Ik denk dat het komt door het WordPress template wat ik voor die site gebruik, maar ik kan het nog niet precies aanwijzen. Mogelijk ga ik in de toekomst het template voor www.reputatiecoaching.nl vervangen, waarna de software wel goed werkt!

Het is op dit moment nog te vroeg om conclusies te trekken, want deze software is pas operationeel sinds eind vorige week. Maar zoals bij elke verandering: ik houd precies bij wanneer ik iets verander en dan houd ik alles extra goed in de gaten. Zodra ik zicht heb op de mogelijke effecten, dan deel ik ze zo snel mogelijk met je, zodat jij er ook je voordeel mee kunt doen.

10 geboden voor SEO

Helaas, ik had je graag de 10 geboden voor SEO gegeven. Maar deze aflevering wordt nu wel erg lang, dus die hou je van me tegoed…

Als je de podcast leuk vindt en je hebt inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Deel ‘m op Twitter, like ons op Facebook of geef een “+1” op Google+. Het zou helemaal super zijn, als je een bericht achterlaat op iTunes of LinkedIn.

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl. Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

Als laatste kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je altijd als eerste het laatste nieuws wat ik publiceer en automatisch elk kwartaal het ReputatieCoaching Podcast Boek van het afgelopen kwartaal. Surf daartoe naar www.reputatiecoaching.nl/nieuwsbrief en schrijf je meteen in.

En je kunt rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podast aflevering 31 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.