Podcast Aflevering 3 (17-12-2012)

In deze derde podcast vertel ik eerst iets wat ik steeds ben vergeten: de verschijningsfrequentie van de podcast. Daarna heb ik een aantal onderwerpen, variërend van Google Authorship en rich snippets, tot Twitter, Google Apps for Business, Pinterest en WordPress.

Reputatie Coaching PodcastHallo allemaal en hartelijk welkom bij inmiddels alweer de derde aflevering van de Reputatie Coaching Podcast. Mijn naam is Eduard de Boer –ook wel bekend als de Reputatie Coach– en ik ben de host voor vandaag!

Laat ik eerst beginnen met iets te zeggen, wat ik de twee voorgaande podcasts ben vergeten te melden en wat luisteraars me nu beginnen te vragen: “Wat is de verschijningsfrequentie van de Reputatie Coaching Podcast?”.
Ik heb de lat voor mijzelf hoog gelegd en mijn doel is om iedere week op maandagavond een podcast op te nemen en deze online te zetten. Hoelaat de podcast op elke maandagavond online komt kan ik niet precies zeggen. Maar ik wil je aan het begin van de week de mogelijkheid bieden de podcast te downloaden, zodat je ‘m zelf ergens gedurende de week kunt afluisteren om zo bij te blijven met alle berichten, nieuws enz.

Dan over op de podcast van vandaag! Ook nu heb ik weer een paar uiteenlopende onderwerpen voor je verzameld die te maken hebben met het opbouwen en onderhouden van je online reputatie. Allereerst: Wat is Google Authorship en hoe krijg je dat of realiseer je dat? Voortbordurend op het principe van hoe je Google Authorship kunt verkrijgen, zal ik je dan iets vertellen over rich snippets en schema.org. En een week of drie geleden kwam ik een leuke en nuttige tip tegen voor Twitter, die ik graag met je wil delen.
Als laatste heb ik nieuws over Google Apps for Business, de uitgebreide cloud-service van Google voor bedrijven, Pinterest en WordPress.

Je hebt ze vast wel eens gezien: van die vermeldingen in de zoekresultaten op Google met een fotootje van de auteur erbij en een vermelding van het aantal Google+ kringen waar die persoon in is opgenomen…

In de vorige podcast vertelde ik al dat ik enterbrainer, schrijver en mentalist Arend Landman uit Utrecht heb geholpen om ervoor te zorgen dat ook zijn foto bij zijn artikelen wordt vertoond in Google. Mede dankzij hierdoor is in korte tijd het aantal unieke bezoekers op zijn site verdubbeld, omdat opeens tweemaal zoveel mensen doorklikten op de zoekresultaten!

Doordat die foto er door Google bij wordt getoond, roept dit een gevoel van vertrouwen op. Het is opeens geen artikel meer van een anoniem persoon, maar het artikel krijgt zelfs een gezicht! Dus heb je onbewust het idee dat dit artikel een betrouwbaar artikel zal zijn en dat het is geschreven door iemand die weet waarover hij of zij het heeft, iemand met een zekere mate van autoriteit. Anders zou Google die foto er niet bij vertonen, toch?

Dus ben je veel sneller geneigd op een dergelijk zoekresultaat te klikken, dan op een resultaat waar geen foto bij wordt vertoond!

Dit principe heet Google Authorship en het is door Google bedoeld voor mensen die veel content online publiceren. Door gebruik te maken van dit mechanisme, kun je ervoor zorgen dat Google jou gaat zien als een autoriteit en jouw foto gaat tonen bij zoekresultaten zoals bijvoorbeeld artikelen, die van jou afkomstig zijn.

Op deze manier kom je uit de anonimiteit en bouw je verder aan je online spoor van relevante content, je online presence en zo dus aan je online reputatie!

Volgens diverse bronnen op Internet wordt dit principe de komende tijd een heel belangrijke graadmeter voor relevante content op Internet. Als je ervoor zorgt dat jij er klaar voor bent met je Google+ profiel en je blog of meerdere weblogs, dan kun je er nu alvast de vruchten van plukken!

Als je wilt kun je hier meer over lezen op de pagina op Google+. Die pagina is op zich vrij beknopt en ik begrijp van veel mensen dat het niet geheel duidelijk is hoe het nu echt werkt.

Daarom heb ik gisteren ook een korte videopresentatie online gezet, waarin ik stap voor stap uitleg hoe je dit realiseert. Vooraf een belangrijke disclaimer: het volgen van deze instructies geeft je niet de garantie dat jouw foto in de zoekresultaten zal verschijnen doordat Google jou gaat zien als iemand met autoriteit! En ik raad je aan om het principe niet te gaan misbruiken, want voordat je het weet wordt je virtueel aan de schandpaal genageld en wordt je deze functionaliteit weer ontnomen.

Maar goed, kort gezegd komt het erop neer dat je je eerst aanmeldt bij Google voor een Gmail account, waarna je je binnen Google aanmeldt bij Google+. In Google+ upload je een vierkante foto van jezelf van minstens 250 bij 250 pixels. Vanuit je Google+ profiel link je naar alle sites, waarbij je wilt dat jouw foto mogelijk wordt getoond in de zoekresultaten.

En vanaf de pagina’s of sites waarvan je wilt dat jij door Google wordt beschouwd als auteur, link je terug naar je persoonlijke Google+ pagina en geef je in de link tag als extra parameter mee: rel=”author” .

Als je meer informatie wilt, verwijs ik je graag door naar het artikel op de website: “Instructievideo voor het instellen van Google Authorship“.

Dat is alles. Nogmaals: het is geen garantie. Maar als je dit niet doet, weet je in ieder geval zeker dat jouw foto nooit wordt vertoond in de zoekresultaten. En wat ook belangrijk is om te weten: dit principe werkt alleen voor persoonlijke Google+ pagina’s en de gebruikte foto moet echt de foto zijn van een persoon en geen logo of iets dergelijks. En het princpe werkt dus ook niet voor Google+ bedrijfspagina’s!

Dit mechanisme, waarmee je specifieke inhoud van je website op een bepaalde manier markeert, heet “rich snippets”, of “microdata”. Deze standaard heeft de naam “schema.org” en is ontwikkeld in een samenwerking tussen Google, Microsoft en Yahoo! Op de gelijknamige website: schema.org kun je meer erover lezen.

Deze standaard is bedoeld voor het semantisch markeren van content op je website. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van rich snippets op je site je adresgegevens markeren, waardoor het voor zoekmachines 100% duidelijk is dat die gegevens een adres specificeren.

Ook kun je recepten tonen, die dan in de Google zoekresultaten worden vertoond als recepten. Of je markeert bepaalde inhoud van een webpagina als een specifiek product, zoals een televisie, een boek of DVD, al of niet met prijzen erbij.

Daarnaast kun je ook rich snippets gebruiken om ervoor te zorgen dat een pagina van jouw site in de zoekresultaten van Google wordt vertoond met één of meer review sterretjes. Dit zal ik een andere keer uitleggen.

Dan eens eventjes iets anders: Twitter. Ik kwam een paar weken geleden ergens op Internet een goede tip tegen voor Twitter, voor mensen die net als ik soms door de bomen het bos niet meer zien door de honderden Twitter-updates van alle mensen die zij volgen.

Soms vliegen de tweets in je timeline over het scherm en door de vele berichten met vaak voor jou zinloze inhoud, loop je het risico dat voor jou relevante tweets onopgemerkt blijven. Als jij je soms ook ergert aan de hoeveelheid tweets, maar wil je eigenlijk niemand die je volgt, ontvolgen, kijk dan eens naar Twitter lists.

Twitter lists is een heel handig principe waarmee je een groot aantal Twitter accounts die je volgt tezamen in één lijst kunt stopppen, bijvoorbeeld met de naam “Vage bekenden”. Daarna kun je de individuele accounts uit die lijst ontvolgen, waardoor de tweets van die verwijderde accounts van je timeline verdwijnen.

Als je dan toch de tweets van die “vage bekenden” wilt lezen, ga je gewoon naar de gewenste lijst en daar vind je ze allemaal! Zo kun je dus Twitter accounts volgen, zonder ze te moeten volgen en blijft je tijdlijn verschoond van een heleboel tweets.

Je kunt het principe van de Twitter lists natuurlijk ook gewoon gebruiken om al je favoriete tweeps netjes te groeperen. Of om een lijst te maken van Twitter accounts die je bijvoorbeeld graag aanbeveelt aan anderen. En het is handig om te weten dat je zowel publieke lijsten kunt maken, als privé-lijsten. Zo maak je niet automatisch al je lijsten geheel wereldkundig.

Ik heb begrepen dat je maximaal 20 Twitter lists kunt maken. Maar als je vooraf even goed nadenkt moet dat voor de meeste mensen toch wel voldoende zijn.

Sommige twitteraars zullen zich misschien in hun eer aangetast voelen, omdat je ze ontvolgt. En misschien heb jij ook wel een probleem ermee, omdat jij je eer en/of status ontleent aan het aantal mensen wat jij volgt of net als die anderen: aan het aantal volgers wat je hebt.

Maar mocht het je overkomen dat mensen vragen waarom je ze ontvolgt, dan kun je ze uitleggen dat dit niet te maken heeft met een gebrek aan belangstelling of desinteresse, maar dat je het doet om juist meer aandacht te kunnen schenken aan de contacten die je echt dierbaar zijn en je dus het kaf van het spreekwoordelijke koren wilt scheiden. Je kunt ze ook gewoon naar deze podcast verwijzen om het duidelijk te maken.

En natuurlijk hoef je niet letterlijk iedereen te ontvolgen of in Twitter lists te stoppen! Je kunt altijd de allerbelangrijkste tweeps gewoon blijven volgen. Op die manier zie je dan in ieder geval hun tweets wel direct op je tijdlijn.

Tot nu toe alle Twitter-gerelateerde programma’s die ik ben tegengekomen, zoals TweetDeck en Tweetbot ondersteunen ook Twitter lists. Dus je hoeft zowel achter je desktop, als onderweg op je mobiel geen tweets van mensen uit je lists te missen!

En nu ik het toch over Twitter heb: vorige week woensdag 12 december is Twitter begonnen met het overzetten van alle Twitter accounts naar de nieuwe layout. Hierbij heb je als twitteraar niet alleen een profielfoto of bedrijfslogo, maar kun je ook een soort van header foto uploaden, vergelijkbaar met de header op Facebook en Google+. Natuurlijk zijn de afmetingen weer anders, waardoor je weer een andere uitsnede moet maken van je header image. Twitter ondersteunt ook nog steeds het uploaden van je eigen pagina-achtergrond.

De mogelijkheid om een extra achtergrondfoto voor in je header te uploaden biedt je extra exposure mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld met een bepaalde regelmaat wisselen, bijvoorbeeld met de seizoenen, of afhankelijk van aanbiedingen van je bedrijf enz. Als je er even verder over gaat nadenken, verzin je zo een aantal nieuwe toepassingen. Heb je een leuke bedacht? Post die dan als reactie onder deze podcast op de website!

Vorige week werd ook bekend dat Google is gestopt met de mogelijkheid om kleine bedrijven gratis gebruik te laten maken van Google Apps for Business. Hiermee kon je als klein bedrijf met maximaal tien gebruikers gratis gebruik maken van Google Mail, Google Docs, Picasa en de tientallen andere diensten van Google.

Al in augustus werd er over gespeculeerd op bijvoorbeeld Ubergizmo, maar sinds 6 december is het dan zover. Google heeft op haar blog bekend gemaakt dat zij met directe ingang hiermee stopt.

Bestaande bedrijven die zich voor die tijd hebben aangemeld voor de gratis uitvoering van Google Apps for Business kunnen wel gewoon gebruik ervan blijven maken, maar nieuwe bedrijven zullen US$50 per gebruiker per jaar moeten gaan betalen, zo schrijft Google op haar site in het artikel “Changes to Google Apps for businesses”.

In het verleden zette ik de e-mail van elk bedrijf dat ik hielp of adviseerde, over op Google Apps for Business. Daarvoor had ik een paar redenen. Allereerst is de spamdetectie van Google vrijwel ongekend. Ik krijg eens in de paar maand soms een verloren spamberichtje in mijn inbox, maar voor de rest verdwijnen alle spammails netjes automatisch naar de spamfolder.

Ten tweede: de beschikbaarheid van Google haar infrastructuur (en dus ook van Google Mail) is superhoog, dus je kunt eigenlijk altijd en overal je mail lezen waar je maar wilt.
Ook zijn Google accounts extra te beschermen door middel van two factor authentication. Je download dan een app op je smartphone, die iedere minuut een andere zescijferige code toont. Naast dat je bij het inloggen je wachtwoord moet intypen, moet je als extra beveiligingsmaatregel ook dat 6-cijferige unieke “token” invullen. Dit voorkomt dat mensen toegang tot je account kunnen krijgen, als ze je wachtwoord weten te achterhalen.

En een andere goede reden om mensen Google Mail te adviseren, was dat je een inbox kreeg waar je minimaal 10 gigabyte aan mails in kon ontvangen.

Opeens is dit dus allemaal niet meer mogelijk en moeten we op zoek naar andere diensten om in eerste instantie de mail onder te brengen.

Het lijkt erop alsof Microsoft dit eerder dit jaar al voelde aankomen. Want op 31 juli 2012 introduceerde Microsoft de GRATIS dienst “outlook.com” als concurrent van Gmail. In het artikel “Introducing Outlook.com – Modern Email for the Next Billion Mailboxes” kun je er meer over lezen.

Bekijk ook eens de video:

Voor wat ik tot nu toe erover heb gelezen, ondersteunt outlook.com nog niet het IMAP-protocol. Voor veel gebruikers zal dit niet echt uitmaken, maar voor mensen die zowel soms hun mail lezen in de browser, als in een mailprogramma op hun laptop en vanaf hun smartphone is dit mogelijk een showstopper. Als je nu gewoon POP3 gebruikt en geen IMAP voor het lezen van je mail, is dit voor jou natuurlijk geen probleem.

Als alternatief biedt Microsoft wel EAS (=Exchange ActiveSync) op outlook.com. Veel programma’s en smartphones ondersteunen dit ook. Ook in een artikel op “techradar.com” las ik dat IMAP toch mogelijk binnen afzienbare tijd beschikbaar zal komen.

Zelf heb ik een paar Hotmail-accounts, waarvan ik er eentje gebruik als backup voor mijn persoonlijke Gmail-account. Dit account heb ik geüpgrade naar outlook.com, waarna ik er een tijdje mee heb zitten werken. Ook heb ik via EAS de mail en agenda van outlook.com op m’n iPhone ingesteld. En ik moet zeggen dat ik toch erg onder de indruk ben: het werkt flitsend, soepel en ook de browser-interface werkt goed. Alleen vond ik dat de agenda afspraken niet zo snel gesynchroniseerd worden tussen de browser en de iPhone. De afspraken worden wel zichtbaar, maar het duurt iets langer dan bij Google Apps. Ik heb slechts even kort met het adresboek van outlook.com geëxperimenteerd en ook dat ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Hoewel ik bij Google mail nooit aandacht schonk aan alle advertenties, moet ik zeggen dat het toch veel rustiger oogt zonder advertenties.

Mijn advies ten aanzien van outlook.com is: ga er eens mee aan de slag en kijk of je het goed vindt werken. Nadat ik er een halve dag mee heb gewerkt, kan ik je het van harte aanbevelen!

Net als bij Google is het ook mogelijk alle email van je organisatie gratis via outlook.com te laten lopen. Ik zal er binnenkort in duiken om ermee te experimenteren en het hier melden, als ik er meer over weet.

Dan Pinterest… Een paar weken geleden introduceerde Pinterest de zogenaamde business-accounts. Voorheen mochten bedrijven volgens de kleine lettertjes van Pinterest er geen gebruik van maken voor hun zakelijke doeleinden. Het enige wat er nu is veranderd, is dat bedrijven zich wel mogen aanmelden, dus op zich niet echt een spectaculaire verandering. Wel is het nu mogelijk je website te verifiëren bij Pinterest, waardoor er nu een rood vinkje voor de URL van je website komt te staan.

En dan het laatste nieuwtje: WordPress 3.5 is nu echt officieel uitgekomen en wel één dag na de vorige podcast, op 11 december dus. De WordPress met codenaam “Elvin” is ook al in het Nederlands beschikbaar. Ik wacht zelf nog even tot morgen, dan is het wat mij betreft voldoende bekend of er nog kinderziektes in zitten of niet. Ik zal dan ook mijn eigen advies uit de vorige podcast opvolgen: eerst een backup maken van de data en de content, voordat ik de upgrade uitvoer.

In de volgende podcast hoor je er meer over!

Ik hoop dat je wat hebt opgestoken van deze podcast en dat jij binnenkort ook door Google wordt gezien als een schrijver of schrijfster met autoriteit. Kom je er niet uit met het activeren van je Authorship bij Google+ in combinatie met je site of weblog, laat dan hieronder een reactie achter en ik help je verder. Ook kun je een bericht inspreken op de ReputatieCoaching hotline. Het nummer daarvan is: 084 – 883 15 56. Bel gerust om een boodschap in te spreken: we hebben het nummer niet voor niets!

Volg mijn advies op, wacht nog even met upgraden van je WordPress.

Houd de komende week een oogje op de site voor nieuwe content, of abonneer je op de RSS-feed.

Voor nu wens ik je succes met het werken aan je reputatie, zodat je later je reputatie voor JOU kunt laten werken.

Doei!

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*