Podcast Aflevering 16 (18-03-2013)

doorEduard

Podcast Aflevering 16 (18-03-2013)

ReputatieCoaching Podcast aflevering 16!

ReputatieCoaching Podcast Aflevering 16 (18-03-2013)Hallo en welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Afgelopen week heb ik zoals altijd nieuws, roddels en tips verzameld uit de wereld van zoekmachine optimalisatie, social media en reputatiemanagement. Vandaag zal ik de belangrijkste items weer met je delen, zoals elke week. Mijn naam is Eduard de Boer -ook wel bekend als de ReputatieCoach- en ik ben je host voor vandaag.

Als eerste heb ik een belangrijke mededeling voor je over het verschijnen van de ReputatieCoaching Podcast. Daarna ga ik meteen over op het bericht dat voor honderdduizenden Internetgebruikers kwam als een donderslag bij heldere hemel en waardoor hele volksstammen van kenniswerkers in paniek raakten.

En afgelopen week kreeg ik een vraag over het toevoegen van een blog aan een bestaande website. Ook heb ik een tip voor schoonheidsspecialistes, tandartsen en autoreparateurs.

Vandaag heb ik een lijstje van de top 8 redenen om Google+ te gaan gebruiken, mocht je het nog niet gebruiken en 7 tips voor het maximaliseren van je Google+ Authorship.

Tenslotte web spam, ik heb het al een aantal keren in diverse podcasts genoemd. Maar wat is nu web spam, volgens Google?

Ik ben bezig met het uitnodigen van sprekers voor interviews, maar voor vandaag heb ik nog niemand kunnen regelen. Ik heb al wel een aantal ijzers in het vuur, dus nog eventjes geduld voor wat betreft de beloofde interviews.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: de podcast verdwijnt! Dat wil zeggen: van de maandagavond. De afgelopen maanden kwam het voor mij goed uit, om de podcast op maandagavond te lanceren. Maar door diverse omstandigheden, ben ik genoodzaakt de podcast te verplaatsen. In plaats van de maandagavond, zal hij nu op zaterdag uitkomen.

Een tweetal redenen hiervoor wil ik met je delen. Als eerste had ik soms het gevoel dat ik aan het begin van de week oud nieuws vertelde, omdat het vaak alweer een week oud was of soms nog iets ouder. Het hing er maar net vanaf, wanneer ik het nieuwsitem in Google Reader tegenkwam. Door de podcast uit te brengen op zaterdag, heb ik in ieder geval zelf meer het gevoel dat het een soort afronding is van de week die achter ons ligt.

De tweede reden is, dat ik door deze planning mijzelf iets meer ruimte heb gegeven om gedurende de week de content voor jullie te verzamelen en dan op vrijdag en zaterdag uit te kunnen werken tot een podcast.

Oh, laatst vroeg iemand mij hoeveel tijd ik er nu elke keer mee bezig ben, met het maken van een podcast. Schrik niet van het antwoord. Om te beginnen lees ik de hele week honderden artikelen (of ik scan de titels), op zoek naar topics, waarvan ik denk dat ze leuk zijn om in de podcast te delen.

Als ik gedurende de week tijd heb, schrijf ik ook alvast stukjes tekst voor de podcast. Maar vaak kom ik daar niet aan toe. Dus moet het schrijven van de teksten voor de podcasts gebeuren op de avond dat ik ook de podcast uitbreng.

Zoals je misschien is opgevallen, worden de podcasts ook elke keer iets langer. Maar geen zorg, ik wil ze niet langer maken dan 30 minuten, voor de uitzendingen, waarin ik alleen aan het woord ben. Het kan zijn dat in de toekomst –als ik mensen in de show heb, die ik interview– de podcasts iets langer worden.

Op dit moment zijn de podcasts al meer dan 4.000 woorden per keer, ofwel zo’n 9 A4-tjes. Die typ je ook niet 1-2-3 vol. Dat kost een paar uur. Dan moet ik de podcast inspreken, waarna ik ‘m kan oppoetsen. Daarbij luister ik ‘m af, knip versprekingen eruit enz. Als dat is gebeurd, voeg ik meta data toe, zodat de podcast ook naar iTunes en Stitcher kan worden gestuurd en kan ik ‘m uploaden. Dan maak ik het artikel met de transcriptie en de link naar de podcast. Als de podcast online staat, promote ik ‘m nog links en rechts op diverse sites en pas dan kan ik zeggen dat ik ermee klaar ben.

Al met al kost me dit zo’n vier tot vijf uur. Tot zover wat achtergrond over de podcast. Mocht je meer willen weten over hoe ik het allemaal technisch precies doe, laat het me dan weten en post een reactie onderaan de show notes van deze podcast. Die kun je vinden op: https://www.reputatiecoaching.nl/podcast-16/.

En volgens honderdduizenden kenniswerkers, bloggers en andersoortige Internet fanatici is het einde der tijden nabij: Google stopt op 1 juli met Google Reader. Google Reader is de gratis online RSS-reader, die razend populair is bij iedereen die veel nieuwsbronnen volgt en artikelen leest. Als je nu inlogt op Google Reader krijg je een popup, waarin Google dit meldt.

Ik schrok er zelf ook wel even van, want zoals ik al eens eerder vertelde, maak ik ook ontzettend intensief gebruik van Google Reader. Gelukkig heb ik nog even tijd om een alternatief te zoeken. Op lifehacker.com werd ook al druk geblogd en gepost over mogelijke alternatieve RSS-readers. Eentje die al getipt werd was Feedly, die je kunt vinden op www.feedly.com.

En misschien ken je de service “Digg” nog wel, met dubbel “g”. Deze service heeft enige tijd geleden een totale makeover doorgemaakt, omdat de database van Digg was vergeven van spam. Dat is inmiddels allemaal achter de rug en Digg schrijft op haar website, dat ze al van plan waren om een online RSS-reader te maken, maar dat ze dat nu topprioriteit hebben gegeven. Digg streeft ernaar om voor 1 juli een perfecte Google Reader kloon te hebben met tenminste dezelfde mogelijkheden.

Zodra ik meer goede alternatieven tegenkom, zal ik ze op het weblog of in de podcast met je delen.

Vorige week vroeg iemand mij naar aanleiding van de presentatie die ik had gegeven voor Ordina, hoe je het beste een blog kunt toevoegen aan een reeds bestaande website, die op dit moment vrijwel geheel statisch is. Er wordt op dit moment ook geen CMS (dat staat voor Content Management Systeem) gebruikt.

Die persoon had de vraag “Moet ik eigenlijk wel gaan bloggen?” dus al positief beantwoord. Zij was er ook van overtuigd dat het hebben van een weblog, waarop je regelmatig nieuwe content post, tegenwoordig noodzakelijk is, als je een zekere mate van autoriteit wilt opbouwen.

Ik heb haar aangeraden de bestaande statische website eerst naar haar eigen PC te downloaden en vervolgens WordPress te installeren. Het bleek dat dat bij haar hosting provider slechts een stuk of 8 muisklikken was; een werkje van nog geen minuut.

Natuurlijk moest ze een theme uitkiezen dat paste bij het beeld wat zij wilde uitstralen. Ze koos op mijn aanraden op Themeforest een commercieel theme van US$35, omdat dat haar veel meer mogelijkheden leek te bieden, dan de gratis themes die WordPress biedt.

In een paar dagen had ze de originele pagina’s overgezet in de nieuwe opmaak en kon ze gaan bloggen. Achteraf zei ze, dat het haar ongelofelijk was meegevallen. Ze had verwacht dat alles veel complexer zou zijn. Inmiddels heeft ze al een drietal artikelen gepost op haar kersverse blog. Op haar verzoek, noem ik haar weblog nog even niet.

En dan een klein raadsel: wat is de overeenkomst tussen schoonheidsspecialistes, tandartsen en autoreparateurs? Ze zijn allemaal afhankelijk van afspraken en vooral dat die afspraken op tijd zijn. Als bijvoorbeeld een tandarts gierend uit de bocht gaat, waardoor de patiënten in de wachtkamer lang moeten wachten, heeft dit een negatief effect op zijn of haar reputatie. En dit zul je binnen no-time als klacht op review sites zien verschijnen.

“no-shows”, dat zijn mensen die niet komen opdagen, omdat ze bijvoorbeeld de afspraak zijn vergeten, kosten ook geld. Beter gezegd: leveren geen inkomsten op. We kennen allemaal het kaartje dat we bij de tandarts meekrijgen, waarop de volgende afspraak is geschreven. En sommige tandartsen gaan een stap verder en sturen je een uitnodiging per post, of zelfs per e-mail.

Maar wat tegenwoordig steeds meer toeneemt, is het gebruik van SMS om de klant of patiënt aan de afspraak te herinneren. Hiervoor zijn een paar redenen:

  1. SMS kan niet in een spam box belanden
  2. SMS wordt vrijwel ALTIJD afgeleverd
  3. SMS wordt door veel meer mensen METEEN gelezen, dan een e-mail (om precies te zijn: 90% van de SMS-berichten wordt binnen 3 minuten van ontvangst gelezen)

Een SMS kost minder dan een kaartje per post versturen, maar is natuurlijk wel iets duurder dan een e-mail. Ik las in een artikel op expand2web.com dat een kliniek de no-shows met 75% kon terugbrengen, door herinneringen per SMS te versturen.

Om je een idee te geven qua prijzen: ik heb even op Internet zitten zoeken en ik kwam diverse SMS-providers tegen, waarbij de prijzen variëren, afhankelijk van het aantal SMS-jes wat je inkoopt.

Zelfs als je 100 prepaid SMS-berichtjes inkoopt, zijn de kosten zo’n 10 tot 15 eurocent per stuk. Bij grotere pakketten worden ze alleen nog maar goedkoper. Je kunt zelf natuurlijk het beste bepalen wat het jou kost, per “no-show” en of het voor jou uit kan, voor wat betreft de kosten.

Ik heb het je al eens vaker gevraagd, maar gebruik jij nu ook al Google+? Of behoor je nog tot die categorie mensen die de kat nog steeds uit de Google+ boom kijken? Heb je je nog niet aangemeld op Google+, dan heb ik hier een achttal redenen voor je, om het dan nu toch echt te doen.

  1. Google+ gaat niet weg – Google heeft Google+ nodig voor Authorship en ranking. Hoewel de voorgangers Google Buzz en Google Wave geen succes zijn geworden, heeft Google daar natuurlijk wel van geleerd.
  2. De +1 knop geeft je “SEO-punten” – Die +1 knop die je overal ziet op websites, voeren de algoritmes van Google. Een groter aantal +1’s kan dus een positief effect hebben op jouw positie in de zoekresultaten. Dus ook reden voor je, om op jouw site nu eindelijk eens die social buttons, waaronder ook de +1 knop, te plaatsen!
  3. Deel via Google+ en kom vrijwel direct in Google – Als je een blogpost deelt via Google+, dan komt meteen de Googlebot langs om je artikel te inspecteren en op te halen. Vanaf dat moment is je artikel dan ook beschikbaar in de zoekresultaten.
  4. Betere titels van je blogposts scoren ook hoog in Google+Content die je deelt op Google+ kan ook scoren in de organische zoekresultaten van Google. Dus als je goede titels hebt voor je blogposts en deze in Google+ deelt, kun je mogelijk dubbel scoren met je artikel.
  5. Interactie met andere gebruikers – Je kunt niet alleen op Facebook interactie hebben met andere gebruikers. Google+ ondersteunt ook talloze manieren om interactie te hebben met andere mensen op Google+, die veel minder “spammerig” overkomen dan bij Facebook.
  6. Google Authorship – Ik heb het hier al veel vaker over gehad. Essentieel als je wilt dat jouw content in de toekomst nog gevonden wordt.
  7. Je kringenteller komt op Google – Door je interactie met andere mensen op Google+, zullen zij jou ook in hun kringen opnemen. Hierdoor neemt je “kringenteller” toe. Naarmate je deel uitmaakt van meer kringen, neemt ook je autoriteit toe.
  8. Je kunt dan eindelijk Hangouts organiseren – Google Hangouts zijn echt fantastisch. Het is ongelofelijk dat Google die dienst gratis heeft gemaakt, want daarmee zijn ze opeens een concurrent voor bijvoorbeeld de Citrix diensten “gotowebinar” en “gotomeeting”.

Samenvattend: je kunt er gewoon niet meer omheen. Dus ik hoop je met deze 8 redenen dan eindelijk over de streep te hebben getrokken, zodat jij je ook aanmeldt. Als je je dan toch hebt aangemeld, volg dan meteen ook de ReputatieCoaching. Je kunt mij gemakkelijk vinden door in Google+ naar “ReputatieCoaching” te zoeken. Als alternatief kun je naar de pagina www.reputatiecoaching.nl/gplus gaan (dat is “g-p-l-u-s”).

Nu ik het toch hierover heb: als jij wat hebt aan de informatie en je vind het leuk om naar de podcast te luisteren, dan kun je ook een bericht achterlaten op onze Facebookpagina, op: www.reputatiecoaching.nl/facebook. Geef een “Like” of “+1” op Google+, waardoor je laat weten dat je de content op prijs stelt. Of laat een leuke recensie achter op mijn LinkedIn-profiel, op: www.reputatiecoaching.nl/linkedin.

Je kunt me ook helpen met het verder vergroten van de populariteit door vrienden, vriendinnen of collega’s over deze podcast te vertellen. Of ga vandaag nog naar iTunes en maak een account aan, als je die nog niet hebt. Beoordeel dan deze podcast op iTunes en stuur een berichtje naar podcast@reputatiecoaching.nl, dat je een recensie hebt gegeven. Zit je achter je computer en heb je Twitter of iets dergelijks geopend, stuur dan een tweet met je mening met hashtag “repcoach”, dus #repcoach erbij.

Geef gerust een recensie. En als je opmerkingen hebt over deze podcast, laat die dan op de website onderaan de transcriptie achter. Je kunt de transcriptie van deze podcast snel online vinden door te surfen naar: www.reputatiecoaching.nl/podcast-16/. Als je ergens een recensie hebt geplaatst, stuur me dan een mailtje zodat ik je recensie kan vermelden in de podcast.

Ik ga er nu van uit dat je je op Google+ hebt aangemeld en dat je inmiddels ook Google Authorship hebt ingesteld. Op SearchEnginePeople kwam ik een leuk lijstje tegen met 7 tips hoe het maximale kunt halen uit je Google+ Authorship. Zij hebben het over AuthorRank, maar de discussie over het verschil met Authorship voer ik graag een andere keer. Eerst de 7 tips:

  1. Produceer goede contentContent is king. Dat staat al tijden als een paal boven water. Datzelfde geldt dus ook voor de content, waar jij door middel van Google+ Authorship jouw naam aan verbindt.
  2. Houd focus – Het is essentieel dat je je focus behoudt en je niet teveel laat afleiden en artikelen over allemaal andere onderwerpen gaat schrijven. Zo laat je zien aan Google, dat je een populaire bijdrager bent aan jouw aandachtsgebied, waardoor Google je mogelijk op termijn als een soort van specialist gaat beschouwen.
  3. Wees in alle sociale media – Beperk je niet tot Google+, maar wees in alle sociale media vertegenwoordigd. Google kijkt heus wel buiten haar eigen grenzen om te zien hoe je elders te boek staat!
  4. Reageer op reacties – Zo laat je zien dat je betrokken bent. Veel bloggers weten het niet, maar het is recentelijk bekend geworden dat Google voor het bepalen van je positie in de zoekresultaten ook meeweegt, of jij reageert op reacties die bezoekers van je website bij je artikelen achterlaten.
  5. Kom in contact met andere populaire auteurs – Zowel in de social media, als door middel van guest blogging enz.
  6. Post je extreem goede artikelen op bekende blogs – Als je af en toe een extreem goed artikel hebt geschreven, kan het ook in je voordeel werken dit eens niet op je eigen site te publiceren, maar als gastblogger op een andere site met een grote mate van autoriteit. Veel van dit soort sites eisen dan wel, dat je het artikel niet ergens anders publiceert.
  7. Deel je content continu – Kennis vermeerder je door het te delen. Zo denkt Google er ook over. Door je content te delen over meerdere sociale media en andere kanalen, trek je meer bezoekers naar je site, en verhoog je dus je status als autoriteit nog verder. Heb je een podcast, promoot die dan ook. Voor de verschillende soorten van content, zijn er ook verschillende manieren of websites om die te delen. Zoek dus ook eens naar andere directories of promotiemogelijkheden voor specifieke soorten content, zoals bijvoorbeeld podcasts.

En dan tenslotte web spam. Wat is web spam? Hoe herken je web spam? Wat ziet Google nu als web spam?

Om te beginnen met de eerste vraag: “Wat is web spam?”, kijk ik simpelweg naar wat Google definieert als web spam. Volgens Google zijn dit webpagina’s, die zijn gemaakt om op onnatuurlijke wijze bezoekers naar een site te trekken en dus zo de zoekmachines voor de gek te houden.

Google kijkt op verschillende manieren naar webpagina’s, om te bepalen of het web spam is. Allereerst kijken ze naar technische signalen of er zogenaamde “black hat” technieken worden gebruikt, om de pagina’s onnatuurlijk hoog te laten scoren op bepaalde termen. Ook kijken ze naar spam pagina’s die eigenlijk geen of weinig zinnige content bevatten, alsmede naar pagina’s die alleen maar commercieel bedoeld zijn. Daarnaast geeft Google in haar webmaster guidelines ook steeds aan wat zij beschouwt als goede content en goede websites. Ik raad je dus eens aan om die ook eens door te lezen.
Maar laat ik eens een paar technische signalen geven, wat bij Google de spamtrigger kan laten afgaan.

Als eerste: verborgen tekst en links. Je kunt teksten op meerdere manieren verbergen. Zo kun je de tekstkleur gelijk maken aan de achtergrondkleur. Mensen zien de tekst dan niet, maar zoekmachines zien die tekst wel. Ook kun je teksten door middel van trucs buiten het zichtbare deel van het scherm plaatsen met hetzelfde effect. Dit gaat dan vaak gepaard met “keyword stuffing”.

“Keyword stuffing” is een andere foute manier om proberen te scoren in de zoekmachines. Het komt erop neer dat je extreem veel zoekwoorden en zoektermen op je pagina’s plaatst. Dit soort technieken werkten een aantal jaren geleden nog, maar zijn tegenwoordig echt kansloos en hebben een averechts effect op je ranking in de zoekmachines.

Het geautomatiseerd doorsturen van bezoekers naar andere pagina’s is ook niet toegestaan. Misschien heb je het vroeger wel eens meegemaakt. Je hoorde dan (als je het geluid aan had staan) een paar keer het geluid wat je ook hoorde als je op een link klikte. Tegelijkertijd zag je dan een paar pagina’s voorbij flitsen.

Een andere foute praktijk is het zogenaamde “cloaking”. Daarbij wordt er aan zoekmachines heel andere content aangeboden, dan aan de bezoekers van webpagina’s. Zo kan het zijn dat de zoekmachine heel mooie tekst ziet, terwijl de menselijke bezoeker van de pagina een Viagra advertentie te zien krijgt.
Spam pagina’s zijn pagina’s die vaak vol staan met onzinnige tekst, waartussen dan advertenties zijn opgenomen. De makers van die pagina’s hopen dan dat bezoekers op die advertenties klikken, waardoor zij een paar cent per klik verdienen.

Of wat ook gebeurde is dat men content eindeloos door software haalde die het een beetje anders maakte, waarbij de aangepaste teksten dan op andere sites, zoals wikis, blogs, fora etc. werden gepost met links terug naar de eigen site.

Het foute type commerciële webpagina, is de webpagina die vol staat met affiliate links, of alleen maar Pay-Per-Click (PPC) advertenties etc. Ook werden verlopen domeinen vaak gebruikt om spammy content op te zetten.

Al dit soort pagina’s zijn dankzij de Panda en Penguin updates van Google verdwenen uit de zoekresultaten die je als gebruiker te zien krijgt. Gelukkig zie je nu veelal de relevante content als eerste, waardoor je minder tijd verliest met het zoeken naar de door jou gewenste informatie.

at komt doordat er ook heel veel goede pagina’s zijn. Op de keeper beschouwd, zijn er meer mensen met de intentie om goede pagina’s te produceren, dan dat er mensen zijn die spammy pagina’s willen publiceren. Alleen hebben die foute figuren in het verleden vaak geautomatiseerde oplossingen gebruikt, waardoor ze in weinig tijd heel veel waardeloze content konden produceren.

Ik kan me voorstellen dat je je dan afvraagt wat “goede pagina’s” zijn in de ogen van Google. Als je eerlijk bent, dan heb je zelf heus wel een idee wat goede pagina’s zijn en wat goede content is. Maar laat ik het iets concreter maken. Google hanteert de volgende criteria om te bepalen of iets spam is of niet. Als je op onderstaande vragen volmondig en met droge ogen “Ja” kunt antwoorden, dan is je content hoogstwaarschijnlijk geen spam. Hier komen de vragen:

  1. Geeft de pagina een goede “vind”-ervaring aan de gebruiker. Dus denk je dat de content datgene is, waar de gebruiker naar op zoek is?
  2. Bevat de pagina originele en unieke content die anderen iets kan leren of wat hen kan helpen?
  3. Vind je zelf dat de pagina in de zoekresultaten moet worden vertoond?
  4. Is de pagina ontworpen voor gebruikers? Zitten er menselijke aspecten aan?
  5. Als je eventuele advertenties eraf haalt, zit er dan meer dan voldoende nuttige, relevante en originele content in voor een gebruiker?

Toegegeven, het beoordelingsproces van Google is niet openbaar. Dat is tenslotte hun sterke kant en ze zullen er alles aan doen om dat geheim te houden. Maar dit soort richtlijnen geven bedrijven waardevolle informatie, om zich ervan te verzekeren dat hun website overeenstemt met wat Google verwacht en graag ziet!

Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie, stuur dan een mailtje naar podcast@reputatiecoaching.nl of spreek een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.
Ik wens iedereen de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

[info_box]Hieronder het overzicht van de links die in de podcast aan bod komen:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

    2 reacties tot nu toe

    Hetty WennekendonkGeplaatst op11:42 am - mrt 19, 2013

    Eduard, wat een goed verhaal. Heel duidelijk!

    Reacties zijn gesloten.