156: Doel Lokale Gidsen programma bereikt! Openingstijden bron van ergernis! Google gaat AMP gebruiken en dichtbij.nl stopt er grotendeels mee.

Play

Reputatie Coaching PodcastWelke onderwerpen komen vandaag aan bod? Ik begin met de voortgang van mijn activiteiten voor het Lokale Gidsen programma van Google. Mijn doel is tenslotte om voor 1 januari 2016, in totaal 500 punten te hebben vergaard, zodat ik dan op niveau 5 zit.

De feestdagen komen eraan… En wat is dan een grote bron van online ergernis? Openingstijden! Of beter gezegd: het ontbreken van openingstijden. Ik vertel je er meer over.

Frank, een trouwe luisteraar van de podcast, vertelde mij over een alternatieve manier om hogerop te komen in de lokale zoekresultaten, maar ik waarschuw je, het is er niet eentje die je zomaar kunt toepassen…

Google+ is veranderd… Maar wat is er dan allemaal veranderd? Inmiddels heeft Google een officiële FAQ voor de vernieuwde Google+ gepost. Die vragen en antwoorden krijg je zometeen ook van me.

Google heeft aangekondigd AMP-enabled pagina’s vanaf begin 2016 in de zoekresultaten te gaan vertonen. Ik vertel je er zo meer over.

Gebruik jij dichtbij.nl voor je SEO-activiteiten? Wees je er dan van bewust dat binnenkort de meeste dichtbij.nl sites sluiten.

Ik sluit de podcast van vandaag af, met een oproep.

Voortgang Lokale Gidsen

Inmiddels heb ik mijn doel bereikt: ik heb meer dan 500 punten in het Lokale Gidsen programma van Google! De Google Maps App geeft al wel niveau 5 aan, maar ik heb nog geen definitieve bevestigingsmail ontvangen.

In de tabel hieronder zie je de groei van het aantal punten, onderverdeeld in recensies, foto’s, antwoorden, toegevoegde plaatsen en bewerkte plaatsen.

DatumRecensiesFoto’sAntwoordenToegev. plaatsenBew. plaatsenTotaal
13–11–20152334341349342
18–11–201525745151349379
19–11–201526545261351400
20–11–201527046341352415
21–11–201527661421352444
22–11–201527669431353454
23–11–201527774431375482
24–11–2015277794313164576

Wat ik zoal heb gedaan om dit te bereiken, hoor je in de podcast.

Ontbrekende openingstijden bron van ergernis

Zoals je in de podcast kunt beluisteren, heb ik bij flink wat bedrijven de openingstijden gecontroleerd, aangepast en toegevoegd. Sommige categorieën bedrijven en diverse winkelketens hebben het goed op orde. Maar andere hebben hun openingstijden op Google totaal niet op orde.

Luister wat ik zoal tegen ben gekomen, welke type bedrijfsvermeldingen wel compleet waren en welke amper tot geen openingstijden online hebben staan.

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Alternatieve lokale SEO

Een opdrachtgever stond maandenlang in de lokale resultaten op de 10e plaats. Dankzij mijn coaching steeg hij naar de 4e plaats. Maar daarmee stond hij nog steeds niet in het felbegeerde 3-pack. Ik vertel je wat hij heeft gedaan om er wel in te komen… En het kostte hem slechts 5 minuten werk en een dag of vier wachten…

Geen reviews meer op Google+ pagina van bedrijven

Er staan geen reviews meer op de Google+ pagina’s van bedrijven. Die vind je nu alleen nog maar terug op Google Maps en in de zoekresultaten. Maar hoe verzamel je nu reviews?

Sommige ondernemers gebruikten tot voor kort een pretty link naar /about pagina op Google+. Helaas… Dat werkt nu niet meer!

Hoe verzamel je dan wel reviews?
Ik vertel in de podcast hoe je op desktops mensen een review kunt laten posten.

Als alternatief kun je de prettylink veranderen in één van de onderstaande URL’s:

De eerste toont de zoekresultaten van het bedrijf bovenaan en rechts de zogenaamde Knowledge Graph. Daarin kun je klikken op de knop “Een recensie schrijven”.

De tweede link gaat naar een vermelding op Google Maps op basis van het CID. Het CID is een unieke identifier die is toegekend aan je bedrijfsvermelding. Als je de CID van je bedrijfsvermelding zoekt, dan kun je gebruik maken van de Google My Business Page Finder van Michael Cottam.

De derde link is de definitieve link, waar je uitkomt na een paar zogenaamde 302 redirects, als je de tweede URL gebruikt. Mijn advies is om vanaf nu sowieso te verwijzen naar de tweede en de derde URL, bijvoorbeeld in het sameAs gedeelte in de schema code op je website. Als je niet weet wat ik daarmee bedoel, laat het me dan weten.

Google Search zoekt AMP in 2016

Vorige week vertelde ik je ook al over AMP. Maar eerder deze week heeft Google aangekondigd dat ze het begin volgend jaar daadwerkelijk gaat gebruiken in de zoekresultaten. Hoe? Dat weten we nog niet.

Einde aan groot deel van dichtbij.nl

De Telegraaf Media Groep stopt met een groot deel van dichtbij.nl. Wees daar dus alert op.

Oproep: waar kan ik je mee helpen?

Je zult in je business vast wel tegen allerlei problemen aanlopen. Ik wil je daar graag mee helpen, in de vorm van webinars. Het platform waar ik die op wil gaan geven, is nog niet definitief bekend.

Maar laat mij weten waar je in je business tegenaan loopt, waarvan je denkt dat ik je daar verder mee kan helpen. Je kunt reageren onderaan deze show notes, of anders een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Waar zit je mee in je online business, waarvan je denkt dat ik je kan helpen?

Links naar content elders op Internet die in deze podcast aan bod komt:

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*