152: Rode reviewsterren in Google, Amazon daagt fake reviewers voor de rechter en Koop Brandsma van LVB Networks vertelt over videomarketing bij #SMC055

doorEduard

152: Rode reviewsterren in Google, Amazon daagt fake reviewers voor de rechter en Koop Brandsma van LVB Networks vertelt over videomarketing bij #SMC055

ReputatieCoaching PodcastDe sterren op Google kleurden laatst opeens rood, in plaats van oranje… Zou het wederom een experiment zijn? Of zou het meteen blijvend zijn? Je hoort er zo meer over!

Amazon heeft aanbieders van fake reviews op Fiverr.com voor de rechter gedaagd! Het lijkt erop, alsof je geen fake Amazon reviews meer kunt kopen op Fiverr… Of toch wel?

En het laatste onderwerp van de podcast van vandaag is een samenvatting van de presentatie die Koop Brandsma van LVB Networks laatst gaf bij Social Media Club Apeldoorn. Hij vertelde over videomarketing en hoe je jezelf en/of je bedrijf met video op de online kaart kunt plaatsen.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast van vandaag kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/152. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Google experimenteert met rode review sterren

Vorige week was ik, zoals ik wel eens vaker doe, een beetje aan het surfen. Opeens viel me iets vreemds op, aan de zoekresultaten. Namelijk dat de reviewsterren niet meer oranje waren, maar rood. Ik dacht eerst nog dat het kwam doordat ik was ingelogd in Google+…

Maar ook uitgelogd, in een privévenster op Safari en in Incognitomodus op Chrome, zag ik overal rode sterren voor de reviews.

Ik maakte een screenshot en postte die in een lokale SEO community op Google+ met de vraag of anderen het ook zagen in de wereld. Maar niemand reageerde, anders dan dat het wellicht een experiment van Google was.

Of dat zo is, zien we vanzelf. Google experimenteert veel vaker met de weergave, dus ook dit kan tijdelijk zijn. In de show notes op www.reputatiecoaching.nl/152 vind je een screenshot van mijn waarneming:

Rode reviewsterren

Amazon daagt aanbieders van fake reviews op Fiverr voor de rechter

Logo AmazonFake reviews mogen niet… Niet van Yelp en niet van Google… Yelp is extreem strict in het blokkeren van reviews, vaak TE strict! Veel ondernemers klagen steen en been, dat het vrijwel onmogelijk is om reviews op Yelp te verzamelen, anders dan van mensen die al vreselijk lang actief zijn op Yelp, -tig reviews hebben geplaatst en tientallen vrienden hebben gemaakt op Yelp.

Google is iets minder strict, dat vertelde ik je twee weken geleden al. Google heeft echter ook haar richtlijnen en dat is alleen maar terecht! Maar van Google is tenminste duidelijk wanneer zij reviews afkeurt: die criteria staan allemaal online vermeld. Voor de rest lijkt het er niet op, alsof Google volgens andere regeltjes die niet inzichtelijk zijn, alsnog reviews afkeurt.

Maar ook Amazon is jarenlang bestookt met fake reviews. Je kon zo op Fiverr.com voor US$5 een fake review kopen voor een boek of een ander product. Maar daar treedt Amazon nu tegen op!

Fake Amazon reviews

Amazon heeft tegen meer dan 1.100 mensen op Fiverr een proces aangespannen en dus niet tegen Fiverr zelf. Op zich is dat ook niet nodig, want Fiverr staat ook haar leden of gebruikers niet toe om werk te verrichten dat indruist tegen de bepalingen van derden, in dit geval dus Amazon.

Het argument van Amazon is dat het het imago van de onderneming schaadt, als bezoekers en aspirant-kopers de beoordelingen niet kunnen vertrouwen.

Ik heb een snelle zoektocht gedaan en ik kon geen boute fake review aanbiedingen meer vinden. Wat ik nu nog zo 1–2–3 zag, waren aanbiedingen van mensen die daadwerkelijk een boek of e-Book willen lezen, een audioboek willen beluisteren of een product willen uitproberen. Maar daarvoor moeten ze het dus wel kopen. Velen vragen daartoe een Amazon gift card, om het product of boek te kunnen kopen, om het dan te reviewen. Dan is het namelijk vanuit het perspectief van Amazon een geverifieerde review.

Koop Brandsma over videomarketing bij #SMC055

koop-brandsmaOp de avond van #SMC055, ofwel Social Media Club Apeldoorn van een paar weken geleden, was ook Koop Brandsma, van LVB Networks aanwezig. Hij had een heel interessant verhaal over videomarketing, formatteren, programmeren, series bouwen op branded channels en dergelijke!

Laat ik je een samenvatting geven van wat er in zijn verhaal allemaal aan bod komt:

  • Het verschil tussen traditionele televisie en YouTube
  • Bewezen mediatechnieken die nog steeds werken
  • Het succes van PewDiePie
  • MeToo content werkt niet
  • Het kanaliseren van content
  • Wie is je grootste concurrent? SBS6 of een breiende oma?
  • Formatteren, programmeren en series bouwen op een branded channel
  • Persoonlijkheden in plaats van animaties
  • Interviews als format voor je videomarketing
  • Branded channels als je thuisbasis
  • Een goede YouTube strategie
  • Moet je je alleen richten op YouTube?
  • Hoe kun je simpel beginnen met videomarketing?

Zijn verhaal heb ik wat ingekort en ik heb dus de figuurlijke krenten uit de audiopap gehaald. Koop, steek maar van wal!

Over videomarketing, en hoe doe je dat dan eigenlijk als merk. Eerst iets over LVB Networks: wij zijn een contentmarketing bureau. En contentmarketing is eigenlijk geen reclame, dat is gewenste communicatie in plaats van ongewenste communicatie. Wat wij vooral doen is mediamerken maken, wij doen dat onder andere voor Sligro, daar maken wij het platform foodbrigade, en daar willen we chef koks een meerwaarde bieden en ze slimmer maken in zaken. En zo proberen we eigenlijk de hele tijd een mediamerk te koppelen aan een merk zodat ze daarop verhalen kunnen vertellen over hun producten, over hun diensten om te proberen zo van toegevoegde waarde te zijn voor hun klanten. En dat is eigenlijk ook iets wat we met videomarketing doen.

Ik ben Koop Brandsma, en ik ben zelf YouTube Channel manager bij LVB Networks, en daar doe ik eigenlijk de hele dag alleen maar dingen met video en zorg ik ervoor dat mensen interacteren met de video’s die wij voor de merken maken. YouTube bestaat nu ongeveer 10 jaar, en je ziet gewoon dat zoals de grafiek eigenlijk al laat zien het online video aanbod gigantisch gegroeid is de afgelopen twee jaar. Het is eigenlijk in 2010 begonnen en je ziet dat het alleen maar meer aan het worden is. En nu zitten we waarschijnlijk al ergens tot aan het plafond en gaat het eigenlijk alleen maar door met nog meer online video. Dus heel veel aanbod.

Hoe val je nou als merk op? Want de manier waarop we naar video kijken is ook aan het veranderen. VR is één van de dingen die op dit moment heel erg opkomend is, maar nog niet iets wat daarmee gebeurt. Laten we eerst maar eens met online video zelf gaan beginnen voordat we dat doen.

Maar goed, zoals ik al zei, mensen zijn dus echt heel anders naar video gaan kijken dan ze in eerste instantie deden. Is de manier waarop ze dan kijken veranderd? Ja, want montages zijn sneller, YouTube is ontzettend eerlijk in de dingen die ze laten zien. Als iets slecht is dan zie je gewoon dat mensen meteen wegklikken, terwijl bij TV heb je echt nog een minuut of twee minuten om iemand lekker het programma in te laten komen, of je komt halverwege ergens een keertje binnen in het programma, en dan zie je meteen wat voor een sfeer er eigenlijk is.

Met video van online video’s moet je eigenlijk meteen van het begin tot het einde knallen. Dus dat is er veranderd. Maar is er veel veranderd? Aan de andere kant ook weer niet. Wat je ziet is dat bewezen mediatechnieken nog steeds werken. Formats, uitzendingen, herkenning, authentiek zijn. Dat zijn eigenlijk de vier belangrijkste dingen als jij met je videomarketingstrategie gaat werken.

Moet je dan ook heel anders over je online content gaan nadenken? Nee. Want op zich is het hetzelfde als een geschreven tekst. Je moet gewoon meteen antwoord geven op je vraag. En dat is eigenlijk wat je ook bij videomarketing zou moeten doen.

Wat je wel nog heel veel ziet is nog steeds die warn offs. En dat is heel veel me too content. Me too content bedoel ik bijvoorbeeld over pensioenen. Dat is een voorbeeld dat ik heb gevonden. Of, sorry, dat is evenementverslagen. Evenementverslagen, mensen komen uiteindelijk niet naar jouw online omgeving toe om die video’s te kijken. Wat je ook ziet is dat iets wat uiteindelijk door Microsoft is gedaan 708 keer is bekeken. Daar heb je dan al je geld en je energie in gestoken, om die video te laten maken. Maar uiteindelijk gaat het niks voor je merk doen.

Dus doe het niet, evenementverslagen. Corporate videootjes, gebruik het lekker voor intern maar uiteindelijk doet het weinig voor je online video strategie.

PewDiePie is een Zweed, dit is eigenlijk wat hij de hele dag doet. Hij speelt spelletjes, geeft er commentaar op en daarnaast haalt ie z’n vriendin bij allemaal dingen. Hij filmt zijn leven. Hij zit de hele dag op de bank te gamen en daar geeft ‘ie commentaar op. En dat vinden heel veel mensen grappig.

Ik hoor jullie allemaal niet lachen, maar toen een stagiair aan mij vroeg of ze alsjeblieft de filmpjes die ik voor deze presentatie gebruik wilde rippen, zei ze dus van: ‘ik ging trouwens helemaal stuk op de tweede’ en dat was puur pijn, het meisje is 19. Dat kijken mensen op dit moment online.

En ook als je kijkt, hij heeft 10 miljard views op zijn video’s. 10 miljard. En deze video is in drie weken 7,5 miljoen keer bekeken. Nou ja, volgens mij is dit iets wat iedereen zou willen voor zijn corporate videootjes. PewDiePie die doet het. Binnen 2 jaar heeft hij dit helemaal voor elkaar gekregen.

De videomarkt explodeert. Wat ik jullie net al liet zien. Wat wij dus zien is dat we vooral aan het kanaliseren zijn op dit moment. We willen mensen meenemen in een verhaal. We willen echt een stukje story telling gaan doen. En dat is uiteindelijk de manier waarop je mensen aan je gaat binden. Ga naar de abonnee knop op YouTube toewerken, of op die Facebook like uiteindelijk. Wat ik net al zei, kanaliseren dat doen we dus heel erg veel vanuit formats, series en programmeren.

Je ziet ook bij de influentials die ik net had, zo’n PewDiePie, die werkt ook eigenlijk met formats. Hij doet zijn montages, waar jullie net een geweldige minuut van hebben mogen zien. Vrijdag doet hij iedere keer een filmpje en hij heeft Weird Stuff Online. Daar pakt hij gewoon vijf dingen die hij online heeft besteld en die gaat hij recenseren. Op die manier creëert hij wel een bepaalde herkenning voor zijn kijkers. Zij zien gewoon van okay, iedere vrijdag kan ik iets gaan verwachten van PewDiePie. Waar ik gewoon heel erg fan van ben en dan staat er weer een nieuw videootje klaar.

Dus uiteindelijk merk je ook dat zelfs die nieuwe generatie van online content creators, dat die ook naar ankerpunten aan het werken zijn in hun content strategie. Maar uiteindelijk is jullie grootste concurrent de timmerman. Of de breiende oma. Want die kunnen ook een videootje gaan maken. Die kunnen gewoon een cameraatje op hun breiwerk zetten, mijn moeder doet het ook, en die gaan filmpjes maken en uiteindelijk als ik een Pipoos ben of een andere grote breiwinkel zijn dat de concurrenten.

Want uiteindelijk kunnen zij hun verhaal veel authentieker vertellen dan dat een winkel dat zou kunnen. Of een bepaald merk. Dus hou daar ook wel rekening mee dat je wel redelijk snel die slag moet gaan zetten wil je die videomarket pakken. Want voor je het weet zit er een hobbyist bij of een mediabedrijf die hetzelfde aan het doen is. En misschien ook veel beter en authentieker omdat mensen zich daarmee kunnen identificeren.

Zoals ik al zei: “Formatteren, programmeren, en series bouwen op een branded channel”. Het gebeurt op TV, je ziet dat de jonge generatie online video creators het ook doet, dus ga dat als merk ook doen. Ga kijken of er een serie of een programma is die bij jou past en probeer dat te bedenken.

Ik ga eerst nog wat meer vertellen over formats en hoe zou dat kunnen werken voor je merk. Eerst over wat is een format? ‘Help mijn man is klusser’, is een format. Het is helpen. Mensen gaan elkaar helpen om iets te doen. Een bouwmarkt zou ook iemand kunnen helpen bij de verbouwing van z’n huis. ‘Hoe schilder ik netjes?’ of ‘hoe hang ik goed raamdecoratie op’. Maar ‘Help mijn man is klusser’ heeft ook in het programma zelf gewoon bepaalde momenten ingebouwd waarop er iets gebeurt.

Je begint altijd met de eerste paar minuten waarin het probleem wordt uitgelegd, dan komt John Williams er te staan en die zegt van ‘joh, dat doe je niet goed’. De confrontatie gaan ze dan met elkaar aan en uiteindelijk gaan ze met elkaar een oplossing zoeken. En dat zijn eigenlijk momenten die je voor je inbouwt en die je laat terugkomen de hele tijd, om het gewoon herkenbaar te laten zijn voor je programma.

En wat je ziet is dat een persoonlijkheid pakken over het algemeen beter werkt dan een saaie animatievideo of een talking head, wat we ook gewoon heel veel zien. Zelf maken we ons er ook schuldig aan, maar het werkt veel beter om met een herkenbaar persoon te werken, en ga daar op bouwen. Laat iemand dat vertellen helemaal vanuit z’n eigen verhaal.

Wat ik hier even wilde laten zien is dat je op een hele makkelijke manier gewoon je klant kan interviewen of de mensen waarmee je bezig bent. Daar kun je waarschijnlijk al heel veel verhalen uit vertellen die heel goed passen in je videomarketingstrategie. Probeer dat als een format dat je prima kan toepassen. Dat hebben de mensen ook hier gedaan door het uiteindelijk vanuit drie verschillende invalshoeken te bekijken.

Een serie daarin te maken en die op gezette tijden uit te gaan zenden. Je zag op een gegeven moment ook op Facebook gewoon hele mooie commentaren eruit komen van ‘Waarom kende ik het nog niet?’ en ‘Wanneer komt de volgende aflevering?’. Op een gegeven moment zag je ook gewoon dat mensen daarnaar aan het kijken waren. Aan het wachten, van wanneer komt de volgende. We delen ook iedere keer aan het eind van de uitzending verwezen we ook weer: ‘Volgende week kan je dit verwachten of kan je dat verwachten’. En dat was een hele effectieve manier om dat te vertellen.

Waar ik het nu even nog over wil hebben is branded channels, en dat is uiteindelijk de thuisbasis voor je videocontent. Want uiteindelijk heb je een videootje, maar waar ga je hem neerzetten? Je hebt YouTube, je hebt Facebook, je hebt Twitter en allemaal verschillende platformen die iedere keer weer een verschillend doel hebben. Zelf ben ik YouTube manager dus ik ben heel erg veel bezig met YouTube, maar juist voor kleinere organisaties kan een Facebook of een Twitter juist beter werken omdat dat een plek is waar je al fans hebt waarschijnlijk, en waar je dus heel makkelijk die content kan verspreiden. Uit zichzelf al kijkers krijgt eigenlijk. Maar goed, ook nog een stukje over branded channels.

Wat ik heel veel zie is dat er niet goed mee wordt omgegaan. Met YouTube … Facebook is meestal wel goed in orde, Twitter zie je ook wel dat het netjes vormgegeven is, dat mensen ermee bezig zijn, maar als je op YouTube kijkt dan zie je dat heel veel merken, en zelfs grote merken, zoals KPN in dit geval, een YouTubekanaal hebben neergezet waar ze gewoon maar filmpjes op gooien en uiteindelijk hopen dat het ergens geplaatst wordt.

Nou dat wordt over het algemeen niet, want zo rond de 750 tot 1500 views. Hetzelfde geldt voor de Praxis, uploads, populaire uploads, that’s it. Ik weet niet als ik op het YouTube kanaal kom – en bedenk je: YouTube is van Google, dus het wordt uiteindelijk goed geïndexeerd, ook in zoekresultaten, hou daar altijd gewoon wel goed rekening mee dat je je YouTube kanaal ook netjes aankleedt. Want Facebook ziet er wel gewoon prima uit.

Zal ik nog een klein beetje over YouTube strategie vertellen. Ik heb het nu veel gehad over series. En over how-to video’s. Eigenlijk een beste YouTube strategie kun je opbouwen door drie verschillende lagen aan te brengen in je content. Ik zal het er niet te lang over hebben maar uiteindelijk is de onderste laag de how-to content, waar mensen mee op SEO gebied bij jou binnenkomen, dat zijn echte how-to videootjes, wel mijn eerste advies ook aan klanten: ga daar in ieder geval mee beginnen. Ga daar een serie in maken.

Maak tien how-to videootjes en kijk of dat gaat lopen. Als dat werkt, ga er dan nog eens een keertje tien maken. En uiteindelijk kun je zo opbouwen naar een bepaalde community, ook op YouTube. Ga dan daarna een laag erover heen leggen waar je meer vertelt over het merk, waar je mensen echt in meeneemt die meer voor abonnees zijn, maar uiteindelijk moet je ook een stukje aandacht trekken en dat is door pieken erin te bouwen, meer dat is meer echt een firewall of een commercial waar gewoon mensen die meteen opvallen naar het YouTube kanaal worden gestuurd maar ook van daaruit kun je dan weer doorverwijzen naar alle andere content die je daarin hebt.

YouTube is één, maar op zich als je merk sterk genoeg is of je weet dat je via content gewoon scoort, hoef je niet per se YouTube te gebruiken. Ik zei het net ook al: Facebook of Twitter kan ook prima werken als je daar al een community op hebt. Allerhande die zegt zelf ‘Nou ja, weet je, we hebben YouTube helemaal niet nodig, we gooien het gewoon op ons eigen platform omdat we gewoon weten dat Allerhande.nl prima loopt’, dus zetten ze het daarop.

Zoals ik al een paar keer zei, begin gewoon eens een keertje met één serie, ga gewoon vijf how-to videootjes maken of tien. Probeer daar ook gewoon in te zoeken wat dicht bij jouw bedrijf ligt. Bij jouw merk. En ga daar mee testen. Kijk of het werkt of niet. En als het werkt, nou dan kan je eens een keertje weer 10 maken en uiteindelijk moet je dan ook naar een langdurige content strategie gaan werken. Maar ja, begin gewoon eens met 1 serietje, met 1 format.

En met dit verhaal van Koop Brandsma op de Social Media Club Apeldoorn kom ik dan vandaag weer aan het einde van deze podcast.

Ik hoop in elk geval dat je ook deze podcast en dit soort content leuk vindt. Zo ja, volg me dan via de verschillende kanalen: je kunt me vrijwel overal vinden op de sociale media. Zoek gewoon op: “reputatiecoach”. Dat scoort bijna overal bovenaan!

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd automatisch de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld en neem je voor deze week tenminste één andere persoon over de podcast te vertellen. Dat kan je partner, een vriend of vriendin zijn, een zakenrelatie, een collega… Het maakt niet uit. Vertel gewoon één persoon over de podcast.

Oh… en nu het vanaf deze week ook daadwerkelijk kan, post jij nu meteen even een recensie op: plus.google.com/+ReputatieCoachingNL . Dat zou ik ontzettend leuk vinden! Alvast bedankt!

Op de website kun je me een berichtje sturen en zelfs een gratis consult inboeken. Ook kun je me bellen op 084–8831556 en ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken.

Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 152 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over de auteur

Eduard editor

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.