138: Citations op autopilot, MapMaker heropend, schrijven als een journalist en leuke tooltip voor online interviews!

Play

Reputatie Coaching PodcastIk begin de podcast van vandaag met je iets meer te vertellen over de Summer Citations Sequence die afgelopen maandag van start is gegaan. Daarna vertel ik je hoe je op de automatische piloot citations kunt creëren.

Vorige week maakte Google overigens bekend dat Google MapMaker binnenkort wordt heropend. Vandaag heb ik ook weer een leuke tooltip voor je, namelijk van een (nu nog gratis) tool die je helpt bij het opnemen van interviews via Internet.

Als laatste heb ik een topic uit een presentatie van Cor Hospes, waarin hij uitlegt waarom je verhalen moet schrijven als een journalist.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast van vandaag kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/138. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Summer Citations Sequence van start

Summer Citations Sequence: 25 instructievideos!Afgelopen maandag is de “Summer Citations Sequence” van start zou gegaan. Wat dat inhoudt en waarom ik dat doe?

Om met de eerste vraag te beginnen: “Wat houdt dat in?”…

Welnu, citations zijn vermeldingen van de naam, het adres, de postcode, de plaats en het telefoonnummer van je bedrijf. En hoe meer je er hebt, des te groter de kans dat je hogerop komt in de lokale zoekresultaten op Google. Maar ja, waar plaats je nu zoal die bedrijfsvermeldingen?

Om te beginnen moet je zorgen dat je vermelding in Google Mijn Bedrijf correct en compleet is. Die kun je aanpassen door in te loggen op http://www.google.com/business. Als je bedrijf daar nog niet wordt vermeld, moet je het eerst claimen. Hoe dat gaat, laat ik nu even buiten beschouwing.

Daarna ga je dezelfde bedrijfsgegevens op verschillende sites plaatsen. Hoe waardevol je citation is, wordt bepaald door het type site waarop je vermelding staat:

  • De sites met een hoge mate van autoriteit (bijv. Yelp, TripAdvisor, Facebook, LinkedIn etc.)
  • Sites die relevant zijn voor de plaats waarin je bedrijf is gevestigd (bijv. allebedrijveninamsterdam.nl)
  • Sites die relevant zijn voor je bedrijfsactiviteit (bijv. www.fotografen-gids.com)
  • Sites die relevant zijn voor je bedrijfsactiviteit en de plaats (bijv. pizzeriasinamsterdam.nl)

Wat je bij een aantal websites ziet is dat een basisvermelding gratis is, en dat je moet betalen als je meer gegevens op de site vermeld wilt hebben. Vaak bestaat de basisvermelding dan uit: bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats en telefoonnummer en gaat de tikker pas lopen als je ook je website en andere bedrijfsgegevens wilt vermelden…

Maar wat we al krijgen voor de basisvermelding is nu nèt datgene wat we graag willen: een volledige NAPT (naam, adres, postcode / plaats & telefoonnummer).

Enkele sites, waar je sowieso je bedrijf moet vermelden, zijn:

Van al deze sites heb ik al instructievideo’s gemaakt, waarin ik laat zien hoe je jouw bedrijf daar moet aanmelden. De links er naartoe vind je in de show notes van deze podcast, op: www.reputatiecoaching.nl/138.

Dan de tweede vraag: “Waarom doe ik dat?”. Ik produceer die video’s vanwege mijn motto, dat luidt: “Delen is het nieuwe vermenigvuldigen”. Ik vind dat je kennis moet delen en dat doe ik dus met die video’s. Maar goed, “Waarom in de zomer, als iedereen op vakantie is?”. Het antwoord daarop ligt in het feit dat het een paar maanden kan duren voor het effect van je inspanning zichtbaar is.

In december is het Sinterklaas vlak daarna hebben we Kerst. In februari hebben we Valentijnsdag. Daarna komt weer moederdag en vaderdag, hebben we Pasen, Pinksteren wederom zomervakantie enzovoorts. Dat zijn allemaal hoogtepunten voor veel lokale ondernemers, voornamelijk de detailhandel. Want makelaars, tandartsen, groenteboeren en dergelijke zijn iets minder afhankelijk van seizoensinvloeden.

Eigenlijk maakt het op zich niet uit: ik zou die video’s elk moment van het jaar kunnen publiceren. Maar ik had deze gewoon al een tijdje geleden gemaakt, om ze nu online te laten komen, zodat jij als lokale ondernemer er je voordeel mee kunt doen.

Want ik zei het al: citations kunnen je positie in de lokale zoekresultaten op Google op een hoger niveau tillen. Daarom krijg je nu een grote serie van maar liefst 25 websites waar jij je bedrijf kunt aanmelden. Niet elke site zal voor jou geschikt zijn, maar ik meen dat er sowieso 19 zijn, waar elke lokale ondernemer iets mee kan! En gecombineerd met de 20 sites die ik je zojuist gaf krijg je toch echt een sterk citationprofiel, ik denk sterker dan dat van menig concurrent.

Bekijk ook nog eens de instructievideo die ik heb gemaakt over het gebruik van NAP Hunter Lite als je zelf op zoek wilt naar andere sites waar je citations kunt plaatsen. Deze video heb ik ook nog maar eens in de show notes opgenomen:

Dus: volg alle instructies in de video’s op en help je eigen bedrijfsvermelding naar de top!

Citations creëren op de automatische piloot

Google Maps logoNog wat meer over citations… en dan het creëren van citations op de automatische piloot…

Vorige week behandelde ik de vraag van Frank uit Nijmegen. Hij zit in de luxe positie dat hij een nieuwe Vobis-locatie erbij krijgt in zijn bestaande winkelpand. Hij vroeg mij hoe hij hier het beste mee kon omgaan voor maximaal lokaal rendement.

Ik begon mijn verhaal met het aanvragen van een apart telefoonnummer, omdat dat een soort van unieke sleutel is voor Google. Verder is het verstandig om, indien mogelijk, een aparte website te maken of te laten maken. Pas daarna ga je met die gegevens je inschrijving bij de Kamer van Koophandel doen.

En dus niet andersom! Wil je weten wat daar de reden van is? Welnu: er zijn tientallen sites die met een zekere regelmaat de nieuwe inschrijvingen van de Kamer van Koophandel kopen of ontvangen. Ik denk dat ze ze zullen kopen. Zij publiceren de bedrijfsgegevens van deze nieuwe ondernemingen op hun site of sites…

Als je dus zorgt dat je op voorhand al je gegevens op orde hebt wanneer je je onderneming bij de KvK inschrijft, dan creëer je dus automatisch en zonder inspanning een groot aantal consistente citations!

Want wist jij dat je bedrijfsgegevens dan onder andere automatisch op de volgende sites komen? Ga er maar even voor zitten, want het is een behoorlijke lijst. Volgens mij komt jouw bedrijfsvermelding automatisch in:

  1. 2miljoen.nl
  2. 8081.nl
  3. alleadressen.nl
  4. allebedrijvenin.nl
  5. bedrijven-a-z.nl
  6. bedrijvenarchief.nl
  7. bedrijvenbode.nl
  8. bedrijvenpagina.nl
  9. bedrijvenstek.nl
  10. companycheck.co.uk
  11. cylex-bedrijvengids.nl
  12. detelefoongids.nl
  13. drimble.nl
  14. fonolive.com
  15. gevonden.cc
  16. hotfrog.nl
  17. misterwhat.nl
  18. moneyhouse.ch
  19. myoffice.nl
  20. nederlandpresenteert.nl
  21. opencompanies.nl
  22. opencorporates.com
  23. openingstijden.com
  24. places.tomtom.com
  25. qlik.nl
  26. regio-link.nl
  27. telefoonboek.nl
  28. telefoondetective.nl
  29. telefoonnummer247.nl
  30. tupalo.nl
  31. vraag-het-aan-christel.nl
  32. wielevert.nl
  33. zoekenbel.nl

Wat is dat een flinke lijst, hè? Hoe ik hierachter ben gekomen? Nou, ik heb eens gezocht op een bedrijfsvermelding waarvan ik wist dat die nooit ergens handmatig is aangemeld, anders dan bij de Kamer van Koophandel. En ik kwam die dus tegen op de sites die ik zojuist allemaal opnoemde. Het kan ook een wisselwerking zijn, dat de inschrijving bij de KvK een inschrijving in De Telefoongids heeft getriggerd, op basis waarvan een aantal van voornoemde citations is ontstaan.

Op zich maakt het niet uit hoe de exacte totstandkoming is, als je de werkwijze volgt van: 1) telefoonnummer of -nummers, 2) website en dan pas 3) Kamer van Koophandel en eventueel 4) gratis inschrijven in de Telefoongids dan is de kans groot dat je na verloop van tijd deze citations allemaal cadeau krijgt.

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de fasttrack te volgen en je bedrijf zelf handmatig op de meeste sites waar dat kan, aan te melden. Kies je voor de geautomatiseerde route, dan raad ik je sowieso aan om eens per half jaar of zo je citations op te zoeken, te controleren en waar mogelijk uit te breiden met extra gegevens.

Google MapMaker wordt binnenkort heropend!

Zet je bedrijf op de mobiele kaarten!Vanwege allerhande beschamend misbruik van Google MapMaker heeft Google een tijdje geleden besloten het systeem tijdelijk te sluiten voor het doorvoeren van wijzigingen. Maar daar komt binnenkort een einde aan.

Het blijkt dat Google een versterkte soort van crowdsourcing voor de goedkeuring van wijzigingen en toevoegingen wil gaan invoeren. Want ik las dat diverse mensen door Google zijn benaderd met de vraag of ze een soort van expert reviewer willen worden op Google MapMaker, waarbij hun taak dan het controleren en goed- of afkeuren van wijzigingen zou worden.

Hoe het precies gaat werken, zien we binnenkort!

Tooltip: Zencastr.com

ZencatrAls je net als ik dikwijls interviews afneemt met behulp van Skype of Google Hangouts via Internet, weet je ook dat je soms storingen kunt krijgen in de audio. En dat kan erg hinderlijk zijn. Het gebeurde me vorige week nog met een interview van iemand van een reviewbedrijf. In dat gesprek kwam steeds meer en meer ruis, tot ik even sprak. Dan stopte de ruisontwikkeling, maar zodra de andere persoon aan het woord kwam werd de ruis steeds erger.

Soms vallen ook wel eens stukken audio weg, waardoor het gesprek minder goed overkomt.

Eergisteren liep ik tegen een tooltje aan, waarmee je dit kunt voorkomen. Die tool heet “Zencastr”, zonder ‘e’ aan het einde, dus: Z-E-N-C-A-S-T-R. Je vindt die tool op zencastr.com. De tools is op dit moment gratis, omdat de ontwikkelaars nog bezig zijn ’m verder te perfectioneren. Maar die tool biedt echt perspectief voor mensen die vaak interviews via Internet afnemen.

Want wat doet de tool? Laat ik er eens doorheen lopen…

Overigens moet je Firefox of Chrome hebben, want de tool werkt niet met andere browsers.

Zodra je je hebt aangemeld, moet je je Dropbox-account koppelen. Daarna moet je een project maken, door een projectnaam in te typen. Je krijgt een URL die je naar alle mensen met wie je spreekt, kunt doorsturen. Iedereen opent die URL dus in FireFox of Chrome en typt zijn of haar naam in.

Vervolgens open je Skype of de Google Hangout en klik je in Zencastr op de knop “Arm microphones”. Daarna kun je beginnen met opnemen door de knop “Record” te klikken. Als je dan de Skype conversatie of de Hangout start, wordt vanaf dat moment de spraak van iedere persoon in de conversatie in een aparte audiostream opgenomen. En na afloop van het gesprek ontvang je al die opnames in één folder in Dropbox.

Je moet weten dat ik de interviews altijd opneem op een externe digitale voicerecorder, de Zoom H2N om precies te zijn. Dat doe ik sowieso altijd en dat blijf ik doen. Maar een dienst als Zencastr kan ook in mijn situatie heel goed dienst doen als backupsysteem voor het opnemen van de audio.

Daarom heb ik het eerder deze week zelf eens even getest bij een interview. Ergens is deze keer nog iets fout gegaan, want ik zag alleen mijn eigen audiostream en niet die van de andere partij.

Desalniettemin moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit van de opnames! Gelukkig had ik geen storingen tijdens dit interview dus ik miste de andere audiostreams ook niet. Ik moet er dus nog wel iets verder mee experimenteren.

Op dit moment is de tool nog gratis, maar in een later stadium zul je ervoor moeten betalen. Ik begreep dat de prijs afhankelijk zal zijn van het gebruik en kan variëren van zo’n US$8 tot US$20 per maand. Als backup voor kwalitatief goede opnames van interviews is het mij dat zeker waard!

Content marketing: vertel verhalen als journalisten en wees een uitgever (door Cor Hospes)

Cor HospesEen tijdje geleden was ik bij #SMC055 waar Cor Hospes een goed verhaal vertelde. Eén van zijn punten ging over verhalen vertellen en hoe journalisten dat doen. Focus je niet op branded content, maar maak van content je brand. Denk dus als een uitgever. Toentertijd heb ik hier een filmpje over gemaakt, maar ik acht de kans groot dat lang niet iedereen dat filmpje heeft bekeken. Daarom deel ik in deze podcast dit interessante stuk van Cor Hospes.

We denken dat we allemaal kunnen schrijven. Nee. Als je het niet kan, begin er dan alsjeblieft niet aan, of ga foto’s maken of een videoblog. Maar ga niet schrijven als je het niet kan jongens. Het is een vak, een ambacht.

Ik ben natuurlijk zelf zoveel jaar journalist geweest, maar dan kom ik zo vaak ergens waar ze zeggen: ´Leuk allemaal, Cor! … Nee, dát kunnen we zelf wel.´

En dan ga je twee maanden later eens kijken en dan hebben ze een of ander studententekstbureau ingehuurd en dan staat er gewoon braak. Iedereen kan natuurlijk wel een verhaaltje oppennen; je hebt pianospelers en pianospelers.

Je hebt Wibi Soerjadi en iets beters, nou ja, maar je moet een goed verhaal op kunnen schrijven. Er zijn allerlei redenen waarom je journalisten in zou moeten huren en ze worden er allemaal uitgeflikkerd bij de tijdschriften, bij Wegener weten ze er ook alles van. Maar gebruik die journalisten. Ga dan wel selecteren op journalistieke verhalen, ga op zoek naar journalisten die goede verhalen willen maken. Want van die zurige mensen die alleen nieuws willen ´getten´ en iedere steen in je bedrijf op willen tillen, nee.

Maar ga op zoek naar journalisten die goede verhalen willen vertellen. Dat is heel belangrijk. Want goede journalisten vertellen niet over zichzelf.

Heb je ooit Annechien horen vertellen ´Goh ja ik was gisteren bij de Albert Heijn, want ik heb een nieuw kindje gekregen he, en ik was even kijken of de luiers niet in de aanbieding waren.

Bij de Lidl is het ook heel gezellig toch, ze zeggen dat het fruit daar heel goed is…´ . Dat zegt ze toch nooit? Ze praat nooit over zichzelf. Heb je Jeroen Pauw ooit over zichzelf…, o ja, Jeroen Pauw dan weer wel. Maar journalisten praten nooit over zichzelf. Bedrijven vinden dat heel moeilijk.

Tom Foremski vindt dat ook heel moeilijk, die heeft de quote ´Every company is a media company´ bedacht en ik mocht hem een keer interviewen en die zei dat heb ik wel gezegd, maar het is eigenlijk helemaal niet zo, want every company kan helemaal geen media company zijn. Want bedrijven praten alleen maar over zichzelf. Hij was toen in Amsterdam vanwege een congres en daar waren mensen van Red Bull aanwezig.

Red Bull is altijd het voorbeeld voor succesvolle content marketing en hij vroeg, waarom hebben jullie zo’n succes? En toen zeiden ze over zichzelf:´Because the bull never speaks´. Ga nooit over jezelf praten. En daar zijn we heel slecht in, want bedrijven praten alleen maar over zichzelf.

Joe Pulizzi zegt ´90% forget about the customer, 90% of all corporate websites are terrible´. Ga maar eens denken over jezelf. Ga nu niet denken over ons en wij, denk nu eens over jij en u. Kijk hoe vaak je op je eigen website over jezelf praat. Dan weet je al, dat is niet goed. Spreek tegen mij. Ga daar eens aan denken. Ga je lezer adresseren in plaats van over jezelf praten.

Dit zien we allemaal, corporate websites zijn een en al zelfbevlekking en logopoep. Heel veel logopoep. En ik verzamel ze jongens. Kijk eens eventjes: De KPN, logo poep, een grote diarree aan KPN logo’s, ik weet verdorie wel dat ik op een KPN website ben! Maar het kan nog erger, dit is toch onvoorstelbaar! Zit er iemand van NUON in de zaal? Ik mag binnenkort naar ze toe, want ze willen van hun diarree af geloof ik inderdaad. Ik zie mensen driftig googlen, ‘O mijn god, hoe vaak staat het op mijn site´, erger dan dit kan het niet, ze zijn alleen maar met zichzelf bezig, niet met de lezer.

En dit was de oude Coca-Cola website. Dus inderdaad alleen maar Coca-Cola, Coca-Cola. En zo ziet hun site er nu uit. Allemaal journalisten ingehuurd, ik zal je het verhaal besparen, dat kun je lezen in dat boek van mij trouwens, het is nu een content website met verhalen die het waard zijn om te delen want dat is content marketing.

Zorg voor passievolle verhalen (jeukwoord) die het waard zijn om te delen. We hebben het over ´branded content´ maar laat dat woord vallen, want dan heb je de focus op het merk. Denk meer om een content brand, oftewel een krant of tijdschrift.

Focus op jouw items. Nogmaals, jeuk inderdaad, maar het is wel zo: als je geen passie hebt voor je product of voor het maken van content marketing, doe het dan ook niet. Dat proef je toch, dat proef je, of dat met liefde is gemaakt. Als je iets niet met liefde kan maken, begin er dan niet aan.

Denk dan aan deze heren, van het Watergate schandaal. Waarom deden ze dat? Omdat ze liefde hadden voor hun verhaal, ze wilden per se die klootzak uit het Witte Huis krijgen, dat was hun passie, dat was hun verhaal, daarom deden ze dat.

Die Lex Runderkamp gaat heus niet naar die oorlogshaarden omdat hij het zo leuk vindt om al die kapotgeschoten lichamen te zien. Dat doet hij omdat hij een passie heeft voor verhalen vertellen. Daarom zoekt hij de dood op. Dat doet ie omdat hij iets wil delen, een journalistieke gedrevenheid heeft, een drijfveer.

Zonder die drijfveer wordt het bedrijven van content wel heel erg moeilijk. Hoe kun je iemand inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent? Dat lijkt me een beetje moeilijk. Journalisten, start verhaal denken. En Google wil dat ook, dat wij verhalen gaan denken.

Ze hebben allemaal algoritmes gemaakt, Hummingbird, Panda, ze willen de beste zoekmachine blijven. Dat is hun grootste angst, ingehaald worden door een ander. Google wil de beste zoekmachine blijven. Het was een tijdje te regelen, dan kon je mensen inhuren, zodat je bovenaan de zoekresultaten kwam. Maar Google wil dat niet hebben.

Ze zeggen: ‘Make pages for users, not for search engines’, dus al die kleine SEO bedrijfjes? Dag! Niet meer doen. Zoekwoorden mag je gebruiken, maar ga niet meer zeggen ´SEO is he t helemaal´, want dat vindt Google helemaal niet meer interessant.

Dus old skool SEO, ga dat niet meer doen. Je mag het best gebruiken, maar ´don’t deceive your users´. Anders sturen ze hun Gestapo op je af en dat wil je ook niet, want dan kom je onderaan de zoekresultatenlader terecht.

Als je een filmpje gaat bekijken, houdt Google precies bij hoe lang je er naar kijkt. Als iedereen er maar twee seconden naar kijkt, dan denkt Google ´dan kan het niets zijn´, dus dan komt het onderaan te staan.

Hoe langer mensen jouw tekst lezen, hoe hoger Google hem waardeert. Wanneer gaan mensen tekst langer lezen? Niet als het volstaat met logopoep en stoerdoenerij, maar als het een mooi verhaal is. Als mensen er wat aan hebben.

Zorg ervoor dat je veel meer denkt vanuit je publiek, vanuit je audience. Betrek ze, raak ze, en beweeg ze, net zoals schrijvers dat doen. Want als een boek niet leuk is, vind je het ook niet meer interessant. Dat geldt niet alleen meer voor filmpjes maar ook voor een tekst. En als het goed is krijg je dus dit: love.

What’s your story? ‘Ik kan helemaal geen verhaal vertellen, daar ben ik zo slecht in.’ Wie van jullie heeft een relatie, is getrouwd, of verliefd? Dan heb je in ieder geval iets weten te verkopen aan iemand, dus fuck it dat je geen verhalenverteller bent! Iedereen is een goede storyteller, maar je hebt die tong niet genoeg geoefend. Ga die tongspier oefenen. Ga tegen jezelf praten in de spiegel, ga je kinderen meer verhalen vertellen, iedereen is een goede verhalenverteller.

Met dit leerzame stuk van Cor Hospes kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Volgende week heb ik overigens het eerste interview met iemand van een reviewbedrijf… Wie dat is en van welk bedrijf? Dat laat blijft nog even een verrassing…

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 138 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*