118: Ik ben gestopt met Facebook! Bezoek het online spreekuur. Mobielvriendelijkheid wordt een ranking factor. Assistent-professor Guido Berens over een online reputatieonderzoek!

Play

Reputatie Coaching PodcastIk ben gestopt met Facebook… Waarom? Dat vertel ik je zometeen als eerste. Vanaf volgende week dinsdag heb ik wekelijks een online spreekuur waar iedereen virtueel kan binnenlopen. Mobielvriendelijkheid van websites wordt vanaf 21 april 2015 een ranking factor in de mobiele zoekresultaten. Ik sluit de podcast van vandaag af met een presentatie van assistent-professor Guido Berens over het effect op je reputatie van het toestaan van reacties op je site. Als deze onderwerpen je aaspreken, raad ik je aan om te blijven luisteren!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/118. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonenneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Gestopt met Facebook!

Gestopt met FacebookIk zei het in de opening van deze podcast: “Ik ben gestopt met Facebook”! Ja, inderdaad… Ik ben per 1 maart 2015 echt gestopt met Facebook. Nu had ik een tijd geleden het vriendenbestand al danig opgeschoond, want toen heb ik zo’n 140 mensen “ontvriend” en bleven er nog 46 mensen over, van wie er updates op mijn timeline verschenen.

Dat wil absoluut niet zeggen dat die overige mensen mij niets interesseren, dus dat moet je niet denken. Ook zie ik geen problemen ten aanzien van de privacyschending door Facebook, waar sommige mensen zo op afgeven.

De reden dat ik ben gestopt met persoonlijke interactie op Facebook, is dat ik tot de conclusie ben gekomen dat het mij teveel tijd kost om alle berichten te volgen en waar nodig erop te reageren. Langzamerhand lijkt het erop, alsof je wel overal op moet reageren. Dus mag je niets missen.

Ik interacteer het liefst live met mensen, of anders via audio of video. Dat heeft voor mij meer waarde en inhoud dan fotootjes en “Vind ik leuk”-jes. De “verplichting” (want zo voelde het voor mij) elke dag een paar keer te moeten kijken op Facebook wat iedereen maar heeft gepost en erop te reageren kostte mij per dag soms wel een uur tot anderhalf uur. En in die tijd had ik een aantal andere dingen kunnen doen, die voor mij meer waarde hadden. Zelfs een uur wandelen met de honden in het bos of op de heide vind ik waardevoller dan maar gluren in andermans leven en alles maar “Leuk” vinden.

Dus ben ik gestopt met mijn persoonlijke profiel op Facebook. Dat houdt echter niet in dat ik mijn account verwijder. Want ik ben beheerder van een groot aantal zakelijke Facebookpagina’s en daar moet ik gewoon af en toe dingen posten et cetera.

Maar goed, ik had dus besloten om te stoppen. En stoppen betekent voor mij ook werkelijk stoppen. Als eerste heb ik een backup gemaakt van mijn Facebook gegevens. Die kon ik na een paar minuten downloaden. Ik wilde tenslotte geen gegevens, foto’s of wat dies meer zij, kwijtraken. Maar ik kan je wel vertellen dat ik ’m delete, als ik over een jaar erachter kom dat ik geen één keer in die backup heb zitten grasduinen.

Vervolgens heb ik de 46 overgebleven vrienden verwijderd. “Ontvrienden” blijf ik een gek woord vinden, want voor mij valt of staat vriendschap niet met het al of niet verbonden zijn op Facebook. Maar ja, dan heb je nog duizenden statusupdates en honderden foto’s en video’s op Facebook staan. En wist je dat je die handmatig één voor één moet verwijderen?

Facebook biedt je namelijk geen gemakkelijke manier om bijvoorbeeld per jaar, maand of iets dergelijks je activiteiten te verwijderen. Je kunt je account verwijderen en daarmee al je gegevens, maar dus niet selectief een deel van je gegevens.

Ik zag het niet zitten om hier veel tijd aan te spenderen, maar toch wilde ik alle gegevens uitpoetsen… Ik stond dus in een spagaat. En in zo’n moment is Google je vriend. Na een paar zoektermen te hebben ingetypt, kwam ik via “remove facebook activity” bij de “Facebook Activity Remover” extensie voor Chrome. Natuurlijk keek ik eerst naar de reputatie van de extensie: 4 sterren met 153 beoordelingen… Dus dat zat wel snor. Facebook verandert vaak zaken aan haar website, dus ik vergewiste me er ook van dat de plugin niet te oud was. Het bleek dat die 23 februari voor het laatst was aangepast, dus ook dat was prima.

De plugin was met één klik geïnstalleerd. Volgens de instructies heb ik mijn Facebook eerst ingesteld op Engels (US), waarna ik overschakelde op de “Activity Log”. Ik had een backup van m’n profiel, dus ik startte de extensie. En inderdaad begon de extensie één voor één alle activiteiten te verwijderen. Het leek alsof een robotje mijn browser bestuurde: er werd overgeschakeld naar de volgende activiteit, die werd verwijderd en de keuze werd bevestigd. Gemiddeld duurde het zo’n 4 seconden per activiteit.

Na 20 deletes stopte de extensie ermee en kreeg ik de melding dat ik US$2,49 moest betalen als ik de rest van mijn content ook wilde laten verwijderen. Dat deed ik met liefde en dus kon ik verder. Ik heb de extensie anderhalve dag laten draaien en toen was het meeste weg. Sommige zaken waren niet verwijderd, dus die heb ik alsnog handmatig uitgepoetst.

Vervolgens heb ik één openbare statusupdate gepost, die ik in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/118 heb opgenomen. De tekst van deze update luidt als volgt:

Stoppen met Facebook

En de afgelopen 4 dagen waren meteen al een stuk relaxter, nu ik geen tijd meer hoef te spenderen aan Facebook.

Waar ik benieuwd naar ben is de vraag of jij er wel eens over hebt gedacht om te stoppen met Facebook. Heb je dat wel eens overwogen? Ja? En ben je ook gestopt? Wat was de reden voor jou om te stoppen, of om toch juist niet te stoppen met Facebook?

Spreekuur: dinsdag van 11:00 tot 12:00 uur

Het gebeurt steeds vaker dat mensen mij willen spreken en vaak komen die verzoeken ad-hoc. Ik wil altijd graag mensen helpen, dus ik zeg weinig “Nee”. Als gevolg hiervan komen mijn andere acties, taken en verplichtingen dikwijls in het gedrang. Dat was dus een punt dat ik moest oplossen, wilde ik de controle over mijn tijd terugkrijgen.

ReputatieCoaching Spreekuur

De oplossing is simpel: ik ga vanaf volgende week dinsdag 10 maart wekelijks een spreekuur houden. Althans, ik ga ermee experimenteren. De komende weken kun je elke dinsdagmorgen tussen 11:00 en 12:00 online binnenlopen op mijn spreekuur. De virtuele deur staat open voor iedereen, dus het kan zijn dat je niet de enige bent. Sterker nog: er kunnen maximaal 9 mensen tegelijk deelnemen aan het spreekuur. Ook jij bent natuurlijk van harte welkom met je vragen!

Het spreekuur organiseer ik via een Google+ Hangout. Dus je moet wel een Google account hebben. Om langs te komen tijdens het spreekuur, waar je dus met al je vragen terechtkunt, surf je naar:

http://www.reputatiecoaching.nl/spreekuur

Dan word je automatisch doorgeleid naar de Google Hangout, alwaar je me kunt vinden. Voorlopig is het dus sowieso elke dinsdagmorgen spreekuur van 11:00 uur tot 12:00.

Mobielvriendelijkheid wordt rankingfactor!

Vorige week donderdag maakte Google bekend dat het mobielvriendelijke sites bij zoekopdrachten die worden uitgevoerd op een mobiel apparaat, zoals een smartphone, hoger zal vertonen, dan mobielonvriendelijke sites. Met andere woorden: mobielvriendelijkheid wordt dus een ranking factor.

Op zich komt dit niet als een verrassing, want Google hamert al een aantal jaar op het mobielvriendelijk maken van websites, evenals het verbeteren van de laadtijd van webpagina’s. Maar het bijzondere is wel dat Google de exacte datum ook heeft vermeld: 21 april 2015:

Je hebt dus nog maar beperkt tijd om je website onderhanden te nemen, wil je niet het risico lopen dat vanaf 21 april je mobiele verkeer kwijtraakt aan collega’s van wie de website wèl mobielvriendelijk is.

Verder is het volgens Google ook belangrijk dat Googlebot toegang heeft tot alle CSS- en Javascript-bestanden op je site. Soms kan het namelijk voorkomen dat een CMS of een webmaster de toegang hiertoe blokkeert door middel van één of meer disallow-regels in de “robots.txt”-file.

Google heeft ook al een Q&A-Hangout gepland. Die vindt plaats op 24 maart 2015 om 19:00 Nederlandse tijd. De URL naar die Hangout heb ik opgenomen in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/118.

Verder heb ik in de show notes een video van de “English Google Webmaster Central office-hours hangout” van 27 februari opgenomen, waarin John Mueller van Google in de eerste 15 minuten of zo een korte toelichting geeft op deze change:

John zegt dat Google bewust nu een datum heeft genoemd om webmasters en websiteeigenaren niet in het ongewisse te laten en ze ook niet te verrassen. Zo heeft iedereen tijd om websites aan te passen.

Als jouw site nog niet mobielvriendelijk is, raad ik je aan om de eerste 15 minuten van die video te bekijken. Aan de andere kant: als jouw website niet bestemd is voor mobiele gebruikers of als je helemaal geen mobiele gebruikers hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken… Theoretisch… Vooralsnog… Want de kans is groot dat gebruikers in de toekomst toch echt je site via een mobiel apparaat zullen willen benaderen.

F5 Sessie: Guido Berens

Vorige week donderdagmiddag was ik bij de F5-sessie van Lubbers en de Jong, in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam over online reputatiemanagement. De eerste spreker daar was Guido Berens, assistant professor aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.

Guido vertelde over twee experimenten die zijn studenten hebben gedaan om de invloed op je reputatie te meten van het wel of niet toestaan van reacties op je content. De korte conclusie is dat het toestaan van reacties op je site een klein maar positief effect heeft op je reputatie.

In de audioversie van de podcast heb ik het volledige verhaal van Guido Berens (met toestemming van zowel Lubbers en de Jong, als van Guido Berens zelf) opgenomen, voor degenen die alle ins en outs willen horen.

En met deze presentatie van Guido Berens kom ik dan weer aan het einde van deze podcast.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 118 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

 

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*