115: #SMC055 anders dan anders. Dubbele G+ vermeldingen. Luisteraars aan het woord en een interview met Paul Hottinga en Remco Bos van de Review Media Company.

Play

Reputatie Coaching PodcastEerder deze week was ik bij een bijeenkomst van #SMC055, de Social Media Club Apeldoorn, waar het onderwerp van de avond als titel had: “Belachelijk goed zakelijk bloggen”. De titel was echter hoogdravender dan de content van die avond. Daarover zo meer. Voor fotograaf Mart uit Rotterdam vond ik een dubbele Google+ vermelding en schrijfster Diana Albrink had een vraag hoe je lezers van je blog automatisch kunt berichten, als je een nieuw blogartikel publiceert. Ik heb vandaag Paul Hottinga en Remco Bos van de Review Media Company in de show voor een interview en tenslotte heb ik een tip voor je hoe je vóór 17 februari gratis 2 GB extra ruimte kunt krijgen op je Google Drive.

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt om meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je om je bedrijf en jezelf beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/115. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Ik raad je aan om je op één van die drie kanalen te abonenneren op de podcast, zodat je geen aflevering hoeft te missen!

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

#SMC055 anders dan anders

#SMC055: Social Media Club ApeldoornAfgelopen maandag was ik speciaal naar de bijeenkomst van de Social Media Club Apeldoorn gegaan vanwege de titel die bij mij een vrijwel onweerstaanbare behoefte opriep om die avond vooral niet te missen. De titel was: “Belachelijk goed zakelijk bloggen”. Er waren twee sprekers aangekondigd: Kitty Kilian (een professioneel blogger en trainer) en Bram Koster van de site Marketingfacts. Dat beloofde wat te worden!

Ik was niet de enige… Vanwege het overweldigende aantal aanmeldingen moest de organisatie van #SMC055 al uitwijken naar een andere locatie. Op de avond zelf waren er een goede 190 aanwezigen, volgens mij een absoluut record voor de Social Media Club in Apeldoorn.

Bert Anvelink opende de avond en kondigde aan dat Kitty Kilian haar kennis zou delen door middel van een interview. Helaas kwam het interview niet zo uit de verf: antwoorden kwamen mondjesmaat, tips bleven uit en de aanwezigen werden behoorlijk onrustig vanwege de geringe informatiedichtheid die in schril contrast stond met de verwachtingen waarmee men naar Apeldoorn was getogen.

Er ontstond een behoorlijke mopper- en scheldkanonnade op Twitter. Ook de Twitterwall in de zaal stond bol van moppertweets. Pas de volgende dag bleek dat Kitty was dichtgeslagen. Ze schrijft op Twitter dat ze eigenlijk ooit al had besloten niet meer in het openbaar te willen spreken en toch aan de vraag had toegegeven. Ze schrijft magnitudes beter dan ze spreekt en ze wil zich dan ook graag daarop blijven focussen: op het bloggen c.q. schrijven.

Ze heeft haar excuses online aangeboden en daar moet dan volgens mij de kous voor iedereen ook mee af zijn.

De tweede spreker van de avond, Bram Koster van Marketingfacts, had een leuk verhaal over de groei van de site en de verandering die bloggen door de jaren heen heeft doorgemaakt. Zo liet hij een “blogbericht” uit 2003 zien, die enkel bestond uit een onliner! Eén regeltje! Daar zou je tegenwoordig niet meer mee wegkomen als blogger!

Maar ook de organisatie van #SMC055 heeft naar aanleiding van deze avond een artikel online gepubliceerd. Je kunt het artikel “Hoe een #SMC055 avond soms anders verloopt” op de site van Social Media Club Apeldoorn nalezen. De link er naartoe vind je in de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/115. De organisatie betreurt het dat het de gestelde verwachtingen niet geheel heeft kunnen nakomen.

So be it! De mensen achter #SMC055 lopen de benen uit hun lijf om elke maand een fantastische avond te organiseren. Ook die mensen mogen best eens bij name genoemd worden. Daarom nu van deze kant…

Hulde aan, en respect voor: Bert, René, Ton, Tamara en Matthias. Klasse wat jullie altijd weten neer te zetten en we zien met vertrouwen èn belangstelling de volgende #SMC055-avonden weer tegemoet!

Pas op voor dubbele Google+ vermeldingen!

GoogleSinds ik de serie webinars “Internetmarketing voor Fotografen” heb gegeven zijn diverse fotografen in het westen van het land druk bezig met het verstevigen van hun online presence voor het verbeteren van hun zichtbaarheid, vindbaarheid en reputatie. En dat begint zijn vruchten af te werpen!

Fotograaf Joris uit Leiden vertelde op Google+ dat hij vorige week maar liefst drie aanvragen had binnengekregen, omdat mensen zochten naar een fotograaf in Leiden, waarop ze bij hem terecht kwamen! Dat gaat dus de goede kant op!

Fotograaf Mart uit Rotterdam vroeg mij om wat hulp bij het verstevigen van zijn online profiel. Terwijl ik links en rechts voor hem op Internet en op Google+ Mijn bedrijf rondneusde, ontdekte ik dat hij nog een tweede Google+ pagina had. Die stond op een bedrijf dat hij al meer dan vijf jaar niet meer had, maar nog wel op zijn adres, met dezelfde postcode, plaats en… hetzelfde telefoonnummer!!

En zoals je weet houdt Google niet van inconsistente gegevens! Het hebben van dubbele Google+ pagina’s (en andere bedrijfsvermeldingen) werkt tegen je, zeker als ze dezelfde basisgegevens en vooral hetzelfde telefoonnummer hebben, maar een andere bedrijfsnaam en een andere bedrijfscategorie. Dat kan killing zijn voor je online succes!

Het bleek dat Mart onvoldoende research had gedaan ter voorbereiding van zijn acties voor het maken van citations. Want toen we gingen zoeken naar zijn telefoonnummer en ook naar zijn adres, bleek dat er nog heel wat citations van zijn vorige bedrijfsactiviteit online te vinden waren… Dus Mart heeft er de schone taak bij gekregen om die op te sporen en verwijderd te krijgen.

Het is nog even interessant om te vermelden hoe we snel de Google+ pagina hebben kunnen verwijderen… Mart heeft de pagina geclaimd en na het controleren van een ontvangen SMS-je had hij binnen een paar minuten controle over de site. Echter, toen weigerde Google+ om de pagina te verwijderen. De interface bleef klagen dat het profiel incompleet was.

Pas nadat Mart een categorie had ingesteld voor de pagina en dit had opgeslagen, kon hij de pagina verwijderen. Eerder ging het gewoon niet!

Hoe informeer je lezers van je site over nieuwe blogposts?

RSS-logoEen paar weken geleden vertelde ik je over Diana Albrink, de schrijfster van het boek “New York in 40 dates”, dat ergens in de eerste helft van 2015 uitkomt. Zij vroeg in podcast 111 hoe je een soort alter ego of pseudoniem online kon creëren en autoriteit geven. Daar heb ik toen die podcast voor een substantieel deel aan gewijd.

Eerder deze week ontving ik weer een leuke mail van Diana. Zij begon met vertellen dat ze inmiddels ALLE 114 podcasts heeft beluisterd! Dus ze is helemaal bij! Wauw Diana, knap dat je dat is gelukt tijdens het stofzuigen, schoonmaken, autorijden en dergelijke! Ik ben benieuwd of je hoofd inmiddels niet overloopt van alle informatie die ik in de podcasts deel!

Maar Diana is nu bezig met een website voor het boek dat binnenkort uitkomt. Daarover had zij de volgende vraag:

Een ding wat me opvalt, en misschien weet jij daar meer over: op dianaalbrink.com die op wordpress.com staat, heb ik veel meer widget mogelijkheden. Bijvoorbeeld, ik ben nu al uren bezig een ‘volg dit blog’ plugin te vinden die ik op de nieuwe site als widget kan plaatsen! Op mijn website op wordpress.com kan ik uit heel veel widgets kiezen, maar daar kan ik (zo te zien) zelf geen plugins toevoegen.
Op mijn eigen WordPress site (newyorkin40dates.nl) heb ik keuze uit slechts een paar widgets, maar daar heb ik dan weer de mogelijkheid om alle mogelijke plugins te installeren. Alleen, een simpel veld waar mensen hun email kunnen achterlaten om een email notificatie te krijgen zodra er een nieuwe post is, die kan ik niet vinden. Toevallig een suggestie?

Tja Diana, dat is in alle voorgaande podcasts inderdaad nog nooit aan bod gekomen: hoe je lezers zich kunt laten abonneren op je site, anders dan door RSS-feeds. Want laten we eerlijk zijn: dat is niet weggelegd voor de meeste stervelingen.

Ik zie twee mogelijkheden, waarvan ik er eentje echt adviseer. Laat ik beginnen met de simpelste. Als je dezelfde mogelijkheden wilt in je eigen WordPress website, als dat je hebt op wordpress.com, dan moet je de plugin “Jetpack by wordpress.com” installeren.

Jetpack by wordpress.com pluginJe moet het maar eens nalezen op de informatiepagina van deze plugin. De link daar naartoe vind je in de show notes op www.reputatiecoaching.nl/115.

MailchimpDe andere oplossing is technisch iets complexer, maar volgens mij wel waardevoller, zeker op de langere termijn. Ik zou je aanmelden bij Mailchimp. Dan kun je beginnen met het bouwen van een mailinglijst. Maak in Mailchimp een simpel invulformuliertje voor op je site. Dat is in Mailchimp echt een fluitje van een cent als je je er eventjes in verdiept. Laat mensen zich dus via dat formuliertje op jouw site aanmelden om op de hoogte te blijven.

Maak in Mailchimp een zogenaamde RSS-feed campagne die alle abonnees van je lijst automatisch een mail stuurt, als je een nieuw artikel hebt gepubliceerd. Als bron gebruik je dan natuurlijk de RSS-feed van je eigen site.

Dit is wat kort door de bocht beschreven, maar ik zal er binnenkort verder op ingaan in de vorm van een instructievideo of iets dergelijks. Mocht je in de tussentijd hulp nodig hebben: je weet me te vinden!

Interview Paul Hottinga en Remco Bos van de Review Media Company

Reden dat ik de vraag van Diana wat kort heb beantwoord, komt doordat ik twee interessante gasten heb in de show voor vandaag, en wel: Paul Hottinga en Remco Bos. Zij zijn de drijvende krachten achter onder andere de Review Media Company, het bedrijf dat de reviewsites tandartsbeoordelingen.nl, makelaarsbeoordelingen.nl en kliniekervaringen.nl in de markt aanbiedt.

Ik ben heel erg benieuwd naar het verhaal erachter, het verhaal erachter, hun visie op online reputatie en het belang van reviews in het algemeen.

Let op: hier vind je alleen de vragen…
In de podcast vind je het complete interview!

  1. Mannen, bedankt dat jullie tijd konden vrijmaken om mij in de show te woord te staan. We spraken elkaar een paar weken geleden in jullie kantoor in Breukelen. Ik vond het een ontzettend leuk gesprek, want ik spreek niet elke dag andere mensen wiens leven draait om online en offline reputatie en reviews. Maar voordat we overgaan op die onderwerpen is het denk ik goed als jullie jezelf eerst even voorstellen. Dan hebben de luisteraars een beetje een beeld van degene die tegenover me zitten. Kunnen jullie iets meer over jezelf vertellen, je achtergrond, je werkverleden et cetera?
  2. Dat is een interessant verhaal! Hoe zijn jullie nu zo gekomen tot het oprichten van de Review Media Company?
  3. Jullie bieden volgens de informatie op jullie website drie reviewmanagementplatformen voor drie verschillende doelgroepen, te weten: tandartsen, makelaars en klinieken in de beauty branche. Hoe zijn jullie daar zo toe gekomen om die markten te betreden? Klinieken begrijp ik, want die zie je niet veel… Maar tandartsen? Er zijn al zoveel review sites voor tandartsen!
  4. Er zijn ook meerdere sites voor makelaars, waar ze reviews kunnen verzamelen. Onder andere kunnen makelaars op Funda klanten vragen een beoordeling te geven. Maar Funda is van de NVM, het overkoepelende orgaan waarin makelaars zich tegen betaling verzamelen. Ik ben eens gaan kijken en vond eigenlijk helemaal geen negatieve reviews van makelaars op Funda. En omdat de NVM erachter staat, vraag ik mij af of de reviews werkelijk ongecensureerd zijn… Hoe denken jullie over dit soort door de brancheorganisaties gesponsorde review sites?
  5. Hoe zien jullie reviews? Waarom zijn reviews belangrijk? Hoe belangrijk is online reputatie vandaag de dag? Heb je de idee dat ondernemers over het algemeen het belang van reviews en reputatie onderschatten?
  6. Welke branches of type ondernemers zijn volgens jullie al volledig overtuigd van het belang van reviews, beoordelingen, recensies en wat dies meer zij? En welke branches hebben het volgens jullie nog helemaal niet in de gaten?
  7. Jullie reviewsites zijn op dit moment nog gratis. Dat is volgens mij een model, dat je niet tot in lengte van dagen kunt volhouden… Want er moet ooit ook brood op de plank komen. Moeten bedrijven die zich aanmelden er nu vanuit gaan dat ze binnenkort moeten gaan betalen voor het gebruik van jullie platform?
  8. Ik kan me voorstellen dat jullie prediken voor eigen parochie en dat jullie vinden dat makelaars, tandartsen en beautyklinieken bij jullie moeten komen om bij jullie reviews te gaan verzamelen. Als ReputatieCoach staat mijn preek echter enigszins tegenover die van jullie. Ik adviseer ondernemers en bedrijven altijd om reviews op meerdere platformen te verzamelen. Zo spreiden ze het risico en bovendien krijgen ze meer exposure in de zoekresultaten. Ook geeft het op die manier mijns inziens een meer onafhankelijk beeld aan de verschillende beoordelingen.
  9. Ik begreep tijdens ons gesprek een paar weken geleden dat jullie recentelijk het hele platform opnieuw vanaf de grond hebben opgebouwd, maar dan in een verbeterde vorm. Een soort van versie 2.0, zeg maar. Waarom was dat nodig en wat biedt dit jullie voor mogelijkheden?
  10. En kun je al een tipje van de sluier oplichten over wat we in de toekomst vanuit de hoek van de Review Media Company kunnen verwachten?
  11. Mannen, ik weet dat jullie tijd beperkt is. Bedankt voor al deze informatie. Graag stel ik jullie nu in de gelegenheid om de luisteraars te vertellen hoe en waar ze de Review Media Company en de verschillende reviewsites kunnen bereiken. Ook mag je nu schaamteloos promoten waarom tandartsen, makelaars en beautyklinieken toch echt met jullie in zee moeten gaan.

Paul en Remco, nogmaals dank voor al deze informatie en wellicht tot een volgende keer!

GRATIS 2 GB extra ruimte voor je Google Drive vóór 17 febuari 2015!

Google DriveOpslagcapaciteit in de cloud heb je volgens mij nooit genoeg. Ooit ben ik begonnen met Mozy voor het maken van backups in de cloud. Later heb ik mijn hele werkwijze overhoop gegooid en mijn eigen backups ingeregeld voor de vele terabytes die ik destijds jaarlijks produceerde als fotograaf.

Vanaf dat moment ben ik selectief de cloud gaan gebruiken voor opslag van voornamelijk onderhanden werk, of bestanden die ik met verschillende partijen wil delen. In eerste instantie gebruikte ik daar voornamelijk Dropbox voor. Google Drive was toen voor mij nog een ondergeschoven kindje.

Maar tegenwoordig is dat omgekeerd: Google Drive is mijn belangrijkste opslag voor onderhanden werk. Al jaren ben ik ook een tevreden gebruiker van Google Documenten, Google Spreadsheets en Google Presentaties. En sinds ik nu goed en wel een jaar een Chromebook heb, heb ik bij Google niet de standaard 15 GB die iedereen gratis krijgt, maar 115 GB. Die 100 GB extra kreeg ik voor twee jaar gratis, toen ik het Chromebook had gekocht.

Dankzij regulier “onderhoud” op Google Drive is die continu voor zo’n 30% in gebruik. Maar hey, we willen toch altijd meer? Nou, eergisteren was het “Safer Internet Day” en ter ere daarvan biedt Google je 2 GB extra opslagruimte voor je Google Drive, als je eventjes een vragenlijstje doorloopt. Volgens Google duurt het zo’n 2 minuten, maar ik was er binnen een minuut doorheen.

Surf naar de security checklist van Google, waarvan ik de link in de show notes heb opgenomen en loop er zelf even doorheen. Als je dat voor 17 februari aanstaande doet, krijg je ergens eind van de maand die 2 GB extra capaciteit op je Google Drive.

En met deze tip voor 2 GB meer ruimte op je Google Drive kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat je er ook deze week weer wat van hebt opgestoken, waarmee jij aan de slag kunt.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Abonneer je op de podcast, zodat je altijd meteen de nieuwste uitzending krijgt voorgeschoteld.

Zoek de podcast op, in iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om je te helpen! Als je een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 115 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*