102: Podcast bromvrij! Gratis mailhosting bij Zoho. Over de Knowledge Graph en AuthorRank. Mobielste feestdagen komen eraan!

Play

Reputatie Coaching PodcastEindelijk ben ik de zachte brom in audio kwijt; daarover zo meer. Google Apps voor Business is allang niet meer gratis en sinds enige tijd kun je mail voor je eigen domein ook niet meer gratis laten binnenkomen op outlook.com of het voormalige hotmail.com. Maar ik heb weer een gratis alternatief gevonden. Waarom zou je als bedrijf een bedrijfspanorama laten maken? Ik geef je 10 goede redenen. Verder adviseer ik je dezelfde profielfoto te gebruiken over alle social media sites voor een hogere AuthorRank. Wat dat is? Dat vertel ik je later in de podcast. De Instagram app laat je nu eindelijk teksten aanpassen en de komende weken worden het “mobielste” seizoen ooit!

Hallo en hartelijk welkom bij deze aflevering van de ReputatieCoaching Podcast. Ik ben Eduard de Boer, ReputatieCoach. Dit is dé podcast die jou helpt meer business te genereren, doordat jouw website beter gevonden wordt, zowel lokaal als landelijk en doordat ik je uitleg hoe je je online reputatie kunt verbeteren. Dit alles helpt je jouw bedrijf en jezelf als persoon beter op de online kaart te plaatsen.

De podcast kun je vinden op www.reputatiecoaching.nl/102. Daar vind je niet alleen de tekst, maar ook video’s waar ik het in deze uitzending over heb, alsmede afbeeldingen, links enzovoorts. Bovendien is de podcast te beluisteren in iTunes, op Stitcher en ook op TuneIn Radio. Daar kun je je ook abonneren op de wekelijkse podcast. Veel mensen vinden het ideaal de wekelijkse afleveringen van de podcast op hun gemak te beluisteren, terwijl ze autorijden, reizen met het Openbaar Vervoer of terwijl ze trainen in de sportschool.

Laat ik dan nu overgaan op de onderwerpen voor vandaag…

Podcast bromvrij

Misschien is het je in het verleden wel eens opgevallen dat mijn audio een heel zachte brom bevatte, die voornamelijk goed te horen was tijdens de stille passages in de podcast. Ik ergerde mij daar ook groen en geel aan en ik dacht dat ik toch echt alles eraan had gedaan, om de oorzaak van de brom te achterhalen.

Alles was echter tevergeefs. Wel had ik uitgevonden dat de brom er niet was, als de LED-verlichting hier op kantoor uit was. Nu moet je weten dat ik bewegingssensoren op kantoor heb, die het licht automatisch inschakelen als je binnenloopt. En dan blijft het licht aan, tenzij je echt doodstil zit. Dan gaat het na paar minuten uit. Bij het laten bouwen van het kantoor heb ik er niet aan gedacht de mogelijkheid om het licht met een schakelaar uit te kunnen doen, in te laten bouwen.

Wat deed ik bij het opnemen van alle vorige podcasts? Wachten tot het licht uit was, dan inspreken terwijl ik doodstil zat en hopen dat het niet aan ging doordat ik iets bewoog. Dat ging best goed, maar natuurlijk was het niet echt prettig.

Ik had inmiddels al diverse andere snoeren geprobeerd, andere microfoons, maar ook toen ik het nieuwe mengpaneel kreeg, was de brom nog steeds niet weg.

Ten einde raad ging ik naar een lokale elektronicazaak, van Essen Electronics. Daar kreeg ik het advies nog eens alle kabels langs te lopen, te onderzoeken of de brom er nog was als ik de microfoonkabel aan de kant van de microfoon loshaalde, en als ik die aan de kant van het mengpaneel ontkoppelde enzovoorts.

Ik ontdekte dat de brom weg was, als ik de kabel aan de kant van het mengpaneel loshaalde. Toen viel het kwartje en realiseerde ik me, dat het hoogstwaarschijnlijk iets met de kabel moest zijn. Maar die had ik in het verleden ook al eens vervangen… Toch?

Dat was wel zo, maar al speurend in mijn doos met audiokabels zag ik dat ik toentertijd andere kabels van dezelfde fabrikant en hetzelfde type had gebruikt om te testen. Inmiddels had ik ook een andere kabel van een ander merk en ik besloot die te gebruiken voor het verbinden van de microfoon aan het mengpaneel.

En wonder boven wonder: de brom was opeens weg! Al die tijd heb ik helaas nooit een kabel van een ander merk getest! Leermomentje!

Inmiddels heb ik die nieuwe kabel al twee podcasts in gebruik en ik ben echt dolblij dat het probleem nu is opgelost, zonder inzet van allerlei ontstoringsfilters, ruisonderdrukkers en wat dies meer zij. En het is een stuk relaxter inspreken van de podcast, zelfs met het licht aan! Wat een verademing!

Gratis de mail voor je eigen domein hosten

Ik heb je al eens eerder verteld dat ik mijn domeinnamen registreer zonder website hosting en ook altijd loskoppel van de mailhosting. Daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik heb een dedicated server voor de website hosting; daarom host ik mijn websites niet elders. Ik wil de webserver verschoond houden van al dat mailverkeer en de vereiste opslag. Dientengevolge moet ik voor alle domeinen die ik registreer de mail elders laten binnenkomen. En dan natuurlijk het liefst gratis!

Eerst gebruikte ik altijd Google Apps voor Business. Dat was jarenlang gratis, tot Google er een prijskaartje aan ging hangen. Vanaf dat moment ging ik outlook.com gebruiken, de e-maildienst van Microsoft.

Lang geleden heb ik dan ook een instructievideo gemaakt over het gratis onderbrengen van mail voor je eigen domein bij outlook.com. Maar helaas, inmiddels is dat ook niet meer gratis, evenals Google Apps voor Business.

Als je outlook.com ooit hebt ingesteld voor je eigen domein, dan kun je het gratis blijven gebruiken voor de aangemaakte mailadressen. Je kunt echter geen nieuwe e-mailadressen meer aanmaken, tenzij je betaalt voor de Office 365 dienst. Toegegeven, het kost slechts US$7 per gebruiker per maand, maar met een paar domeinen en diverse mailadressen gaat dat toch in de papieren lopen.

Ik had in het verleden de mail voor bedrijfspanoramas.nl ondergebracht bij outlook.com en toen slechts één mailadres aangemaakt: het info@ adres. Op dat moment had ik gewoon niet meer mailadressen nodig. Maar als gevolg van nieuwe ontwikkelingen had ik eerder deze week drie extra adressen met bijgehorende mailboxen nodig en dat kon ik niet meer instellen bij outlook.com. En opeens US$28 per maand te moeten gaan betalen voor vier Office 365 accounts zag ik ook niet zitten.

Zoho mail voor gratis mailhosting tot 10 gebruikers!Ik ben daarom op zoek gegaan naar een ander gratis alternatief. Die heb ik wederom gevonden! En wel bij Zoho. Zoho is een gratis suite van online diensten, waaronder mail. Tot tien gebruikers is Zoho Mail gratis. Zoho is voornamelijk bekend om haar CRM. Daarnaast biedt het bedrijf nog een breed scala aan andere diensten. Kijk zelf maar eens op de website van Zoho.

OK, bij Office 365 krijg je weliswaar onbeperkte opslag in de cloud en bij Zoho “slechts” 5 GB. Maar voor mail is dat ruim voldoende. Je kunt bij Zoho niet alleen webmail gebruiken, maar je mailbox ook via IMAP en POP3 benaderen. Ook kun je online adresboeken voor alle gebruikers instellen. Ik kan je Zoho Mail echt aanbevelen. Een bijkomend voordeel is dat Zoho je garandeert dat het zowel nu, als in de toekomst geen advertenties zal vertonen. Je blijft dus verschoond van advertenties, ook een welkome bijkomstigheid.

Het aanmaken van een admin account op Zoho mail was binnen twee minuten gepiept, het omzetten van de mailhosting van outlook.com naar Zoho in ongeveer 5 minuten. Ik hoefde slechts een viertal instellingen aan te passen bij mijndomein.nl en vanaf een paar minuten daarna begon de mail te lopen via Zoho. Omdat DNS aanpassingen wereldwijd 72 uur nodig kunnen hebben, laat ik het oude mailaccount nog even actief. Over een paar dagen zal ik de mailhosting bij outlook.com dan daadwerkelijk verwijderen.

Zoho zegt ook goede spam-detectie te hebben. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar de toekomst zal leren hoeveel ongewenste mail ik te zien krijg. En hoe de hele dienst bevalt, zal ik je over een paar weken vertellen.

10 redenen om een bedrijfspanorama te laten maken

Ik had het zojuist al over de bedrijfspanorama, ofwel Google Maps Business View. De dienst is al zo’n twee jaar in Nederland beschikbaar en steeds meer bedrijven boeken een bedrijfspanorama voor uiteenlopende redenen.

Maar waarom zou je nu eigenlijk als bedrijf een bedrijfspanorama willen, naast dat het het “hip-gehalte” van je bedrijf verhoogt? Ik geef je tien redenen om zo snel mogelijk een bedrijfspanorama te boeken…

  1. Potentiële klanten, gasten en patiënten willen graag van tevoren weten hoe jouw etablissement of praktijk er uitziet. Als het er mooi uitziet, is het natuurlijk een extra verkoopargument. Maar ook een kleine, kneuterige Bed & Breakfast kan charme uitstralen, die extra kan worden bevestigd door een bedrijfspanorama.
  2. De fotoshoot kan mensen motiveren om door te klikken naar je Google+ Mijn Bedrijf pagina of je website, omdat de virtuele bedrijfsrondleiding in de Knowledge Graph en in de Google Maps tab wordt vertoond.
    Knowledge Graph
  3. Het kan een ranking factor zijn. Hoewel dit natuurlijk niet met 100% zekerheid is te zeggen, is de kans groot dat het voor Google een extra signaaltje is voor de validiteit van een bedrijfsvermelding, doordat er een door Google gecertificeerde en vertrouwde bedrijfsfotograaf is geweest voor de reportage. Niet iedereen kan tenslotte de bedrijfspanorama’s uploaden naar Google Maps. Op basis van wat ik soms zie in de zoekresultaten, heb ik sterk de indruk dat het hebben van een virtuele 360º tour bijdraagt tot een betere ranking in de lokale zoekresultaten.
  4. Knowledge Graph mobielDe afbeelding met de tekst “Binnenkijken” wordt overal vertoond, op mobiele apparaten zelfs nog prominenter, dan op desktops.
  5. Je kunt de bedrijfspanorama in je eigen website opnemen en ook nog eens embedden op je Facebookpagina.
  6. Je krijgt tenminste 10 professionele impressiefoto’s van je bedrijf, restaurant, hotel of praktijk.
  7. De foto’s worden gemaakt door een professionele fotograaf. Naast dat het jou tijd en moeite bespaart, levert het waarschijnlijk ook mooiere foto’s op, dan dat je zelf kunt maken.
  8. Je mag de impressiefoto’s overal gebruiken. Je ontvangt de foto’s “niet-exclusief” rechtenvrij. Naast dat Google de foto’s publiceert en de fotograaf de foto’s ook mag gebruiken, mag jij ermee doen, wat je wilt, zonder additionele kosten!
  9. Het kan je helpen je verder te promoten op Internet, want sommige andere fotografen bieden –net als ik– diensten aan om bedrijven nog meer in de online spotlights te zetten. Op zijn minst kan het helpen, als je een citation of bedrijfsvermelding krijgt op de website van de fotograaf, of mogelijk zelfs een link.
  10. Google is hard bezig aan de weg aan het timmeren met Google Maps Business View. Het is niet voor niets dat de dienst recentelijk totaal is vernieuwd! Ook zie je nu bij Google+ Mijn Bedrijf pagina’s in de header van de pagina een knop met de tekst “Virtuele rondleiding toevoegen”. Dat geeft ook aan dat Google graag zoveel mogelijk bedrijfspanorama’s online ziet.De foto’s worden gemaakt door een professionele fotograaf. Naast dat het jou tijd en moeite bespaart, levert het waarschijnlijk ook mooiere foto’s op, dan dat je zelf kunt maken.

Passion4Feet Voetverzorging : Virtuele rondleiding toevoegen

Je kunt zelf met je smartphone en de app “Photo Sphere Camera” provisorische panoramafoto’s online zetten, maar die halen het natuurlijk in de verste verte niet bij de professionele 360º foto’s die een vertrouwde Google Maps Business View fotograaf maakt.

Geen Knowledge Graph voor jouw bedrijf?

Zojuist noemde ik de Knowledge Graph voor je bedrijf. Weet je niet wat dat is? Bij het vorige topic heb ik een voorbeeld van de desktopversie en de mobiele versie van de Knowledge Graph opgenomen in de show notes. Zoals je ziet is het een blok met extra gegevens over jouw bedrijf, zoals de bedrijfsnaam, de contactgegevens, eventueel knoppen naar de bedrijfspanorama, de openingstijden, een vermelding van de gemiddelde reviewscore, de reviews etc.

Die Knowledge Graph wordt bijvoorbeeld vertoond, als je in Google zoekt op je eigen bedrijfsnaam. Maar wat als er nu helemaal geen Knowledge Graph verschijnt, als je je eigen bedrijfsnaam intypt? Dat is een enorm gemiste kans!

Ik hoor je al vragen: “Eduard, hoe krijg ik een Knowledge Graph voor mijn bedrijf op Google?”. Ik kan je niet garanderen dat je per direct een mooie Knowledge Graph krijgt, maar ik kan je wel op weg helpen je kansen te maximaliseren.

Om te beginnen duurt het meestal een paar weken, nadat je je Google+ Mijn Bedrijf pagina hebt geclaimd, door een PIN-code aan te vragen, tot de Knowledge Graph verschijnt. Ik had het laatst nog met een pianolerares in Zwolle: een goede week nadat ze de ontvangen pincode had ingevoerd, stond de eerste versie van de Knowledge Graph online. Maar ik heb het ook wel eens langer zien duren.

Verder valt of staat het verschijnen van de Knowledge Graph met consistente NAPT-gegevens: letterlijk dezelfde bedrijfsnaam en hetzelfde adres en telefoonnummer op je site, als op je Google+ pagina.

Voor de rest kun je je kansen vergroten door:

  • Een vermelding te krijgen op Wikipedia – Als je bijvoorbeeld zoekt op “Eduard de Boer” vind je niet alleen mijn Google+ pagina, maar ook die van Alexander Comitas, een componist die in het gewone leven ook “Eduard de Boer” heet. Meestal worden zijn gegevens in de Knowledge Graph vertoond, ik denk doordat hij wordt vermeld op Wikipedia.
  • Verzamel veel citations – Dit is een stuk gemakkelijker dan vermeld te worden op Wikipedia, als je daar niet al op staat. Je kunt zelf op basis van alle adviezen die ik in de podcasts en op de site www.reputatiecoaching.nl geef, binnen een paar dagen op de belangrijkste citation sites vermeld staan. Daarna is het een kwestie van afwachten.
  • Verzamel reviews – Zeker als je vijf reviews of meer hebt, wordt de kans groter, dat jouw zakelijke Google+ pagina wordt vertoond in de Knowledge Graph, omdat dan ook de reviewsterretjes verschijnen.
  • Verzamel volgers op Google+ – Als je niet actief bent op Google+, wordt dit lastig. Wellicht een idee actief te worden op Google+?
  • Wordt actief op Google+ – Post tenminste eenmaal per week of twee weken een update op Google+. Deze wordt namelijk onderaan in de Knowledge Graph vertoond. Het is ook een teken aan Google en natuurlijk aan Internetters, dat jouw bedrijf actief is. Dit vergroot je kans vertoond te worden. Na 2–3 weken verdwijnt de vermelding van de Google+ update weer van je Knowledge Graph.

Ook al denk je dat het geen zin heeft actief te worden op Google+, omdat je klanten, patiënten, gasten of prospects daar niet zitten, zie je dat het je toch potentieel meer business kan brengen.

Mijn advies is: word nu meteen actief op Google+ om zo meer aandacht te trekken voor je bedrijf in de aanloop van de feestdagen die voor de deur staan. Het is nog niet te laat, begin vandaag nog!

Goede profielfoto op social media voor reputatie en AuthorRank

In het verleden heb ik het ook meermalen gezegd, maar omdat ik het essentieel vindt voor het opbouwen van een goede online reputatie, noem ik het nog maar een keertje.

Ik zie het namelijk nog steeds en veel te vaak: belabberde profielfoto’s op de sociale media, die feitelijk in het nadeel van de persoon werken op meerdere fronten. Laat ik eens een paar voorbeelden van slechte of ongeschikte profielfoto’s langslopen en je vertellen wat voor soort foto’s je in elk geval niet moet gebruiken…

  1. Onderbelichte of juist overbelichte foto, waardoor je niet goed herkenbaar bent.
  2. Je staat ver op de achtergrond, bijv. achterop een jacht of ergens op een sneeuwveld.
  3. Je draagt een donkere bril, zoals een zonnebril of skibril.
  4. Je gezicht is verborgen achter een sjaal of in een capuchon of iets dergelijks.
  5. Er staan meerdere personen met jou op de foto (“wie is het dan?”).
  6. Foto van jou met je huisdier of nog erger: alleen van je huisdier.
  7. Foto vanaf de zijkant van je gezicht (“en profil”).
  8. Cartoonachtige tekening van je gezicht.
  9. Selfie
  10. Foto’s met een storend element in de achtergrond

Op een goede profielfoto hoort een foto van je gezicht te staan, waarop je gezicht duidelijk zichtbaar is, inclusief je ogen en waarop je gezicht herkenbaar is voor mensen. Maar niet alleen voor mensen… Daar kom ik zo op.

Eerst een korte toelichting, waarom je gezicht goed herkenbaar moet zijn voor mensen en waarom je overal dezelfde profielfoto moet gebruiken… De meest voor de hand liggende reden: het geeft jou een gezicht! Letterlijk! Daarmee kunnen mensen jou herkennen in de verschillende sociale media. Dat draagt bij aan je online reputatie en imago.

En wat mogelijk nóg belangrijker is: eenzelfde profielfoto over alle sociale media waarop je actief bent, voorkomt dat mensen jou verwarren met een naamgenoot. Bijna iedereen heeft wel naamgenoten. Typ je eigen naam maar eens in op Google en bekijk de resultaten op de eerste drie pagina’s die Google je toont. Ik weet 99,9% zeker dat je websites en profielen vindt, waarop jouw naam voorkomt, terwijl het niet over jou gaat.

De kans is natuurlijk aanwezig dat ergens op één van die andere pagina’s een tekst of afbeelding staat, waarmee jij niet blij bent, als die aan jouw persoon wordt gekoppeld.

Welnu, door op alle sociale media, waar jij actief bent, dezelfde profielfoto te uploaden, voorkom je dit soort verwarring en ook ongewilde potentiële reputatieschade.

Maar een andere belangrijke reden waarom je dezelfde profielfoto over alle sociale media, inclusief Google+, Facebook, gravatar.com je weblog en andere sites, is om jou herkenbaar te maken voor zoekmachines.

Vergeet niet: Google heeft een tijdje geleden Authorship uitgeschakeld, maar natuurlijk wil Google in staat zijn de reputatie of ranking van online auteurs te bepalen om zo het kaf van het koren te kunnen scheiden. De kans is groot dat mensen met een hoge mate van autoriteit waardevolle content publiceren, dus kent een zoekmachine als Google daar meer waarde aan toe, dan aan content van iemand die nog nooit iets heeft gepubliceerd of alleen maar waardeloze berichten heeft gepost.

Dit fenomeen heet AuthorRank: een waardering van auteurs op basis van de content die zij hebben gepubliceerd, de hoeveelheid verkeer die die content trekt, de interactie van lezers met die content, de mate waarin de content wordt gedeeld en vast en zeker nog tientallen andere factoren, die je niet eens zo 1–2–3 zou bedenken.

Zeker nu Authorship niet meer wordt toegepast, moet je ervoor zorgen dat alle content die jij produceert, ook daadwerkelijk aan jouw persoon kan worden toegekend. En één van de manieren is door middel van dezelfde profielfoto over de diverse social media kanalen. Want geloof me: dezelfde foto’s herkennen, daar zijn computers al heel goed in!

En weet je nog? Vorige week had ik het over NOFOLLOW links… Ook die kunnen bijdragen aan jouw AuthorRank! Want als je onderaan een gastblog (waar natuurlijk ook je volledige naam boven, in of onder staat) een stukje over jezelf opneemt en met een NOFOLLOW-link naar jouw website verwijst, is het voor zoekmachines duidelijk dat er een verband is tussen dat artikel en jou.

Een paar andere tips hoe jij content aan jou kunt relateren:

  • Zet in een Word-document, dat je publiceert ook altijd “Door: ” gevolgd door je naam, of “By: ” en je naam als het in het Engels is.
  • Neem bijvoorbeeld in de bronvermelding van documenten ook een link naar je eigen site op.
  • Vermeld in documenten ook je Twitter-handle (met het “@” ervoor!).
  • Hetzelfde geldt voor PowerPoint-presentaties: vermeld je naam, je website en je Twitter-handle.
  • Verwijs ook naar andere relevante social media profielen (Facebook, Pinterest, Google+ etc.)
  • Doe dit ook bij video’s: plaats achterin de titel je Twitter-handle en de URL van je website. En neem in de beschrijving bij de video links op naar je meest belangrijke en relevante social media profielen)

Al dit soort verwijzingen zijn zelfs belangrijk als je niet eens voornemens bent je document of presentatie online te publiceren. Want ook al doe je het niet zelf, de kans is groot dat iemand anders je document of presentatie wèl online plaatst! En als je dan het document niet of onvoldoende naar jouw persoontje laat verwijzen, is dat een gemiste kans om je AuthorRank te verhogen.

Tja, nu Authorship niet meer operationeel is, moet je nog steeds hard aan de weg timmeren, om jouw eigen AuthorRank te verhogen. Geloof me, in de toekomst zul je er de vruchten van plukken. Want laten we eerlijk zijn: welk mechanisme is er anders om content aan jou te koppelen en te bepalen of jij een autoriteit bent op één of meer gebieden?

Instagram laat je eindelijk teksten wijzigen

Nu ik het toch al veel over foto’s heb, laat ik dan eens iets vertellen over Instagram.

Voordat ik doorga over Instagram… Een tijdje geleden vertelde ik je ook al over mijn Instagram experiment. Dat loop nog steeds en ik heb het nog op mijn 2DO-lijst staan je daar iets meer over te vertellen, zodra de timing goed is. Die houd je echt van mij tegoed.

Ik hoor steeds meer dat vooral de jongere generatie actief is op Instagram met het delen en leuk vinden van foto’s en elkaar reacties sturen.

Niet voor niets luidt het gezegde: “Een plaatje zegt meer dan duizend woorden”. Mensen worden namelijk liever visueel geprikkeld met plaatjes, dan met woorden. Daar zal Instagram haar toenemende populariteit aan te danken hebben.

Zelf gebruik ik Instagram inmiddels ook meer. Maar ik moest altijd ontzettend goed controleren of mijn teksten en tags bij de foto’s wel goed waren, omdat ik ze naderhand nooit meer kon wijzigen. Volgens Instagram was dit ook de meest gehoorde klacht. En eindelijk heeft het bedrijf daar gehoor aan gegeven.

Je kunt namelijk met de Instagram app die eerder deze week is uitgekomen, ook de teksten en tags wijzigen nadat je een foto hebt geüpload. Dat scheelt weer een boel werk, als je achteraf merkt, dat je per ongeluk een typefout hebt gemaakt! Ik ben in elk geval erg blij met deze nieuwe feature!

“Mobielste” feestdagen ooit

Jan Libbenga schreef op Emerce een interessant artikel, waarin hij verwijst naar een onderzoek van “Internet Retailer”. In dit artikel worden voorspellingen gedaan ten aanzien van het gebruik van mobiele apparaten voor het doen van online aankopen voor de komende feestdagen.

Ik noem je een paar statistieken uit dit Amerikaanse onderzoek:

  • 32,7% van de consumenten surft voor de aankopen nog met een desktop PC. Vorig jaar was dit nog 47,8%.
  • 34,2% van de online volwassenen die hun smartphone of tablet gebruiken, zullen hun apparaat dit jaar meer gebruiken voor online aankopen, dan vorig jaar.
  • 33% van de online volwassenen die hun smartphone of tablet gebruiken om online te shoppen, zullen ook daadwerkelijk met hun mobiele apparaat aankopen doen.
  • Naar verwachting is een kwart tot dertig procent van de online sales in de Verenigde Staten dit jaar afkomstig vanaf een mobiel apparaat.

Ik ben benieuwd of deze statistieken ook van toepassing zullen zijn in Nederland. Zeker is in elk geval wel, dat het aantal aankopen vanaf een mobiel apparaat groter zal zijn dan vorig jaar.

Niet alleen mobiele websites zullen meer verkopen registreren. Ook het mobiel shoppen via apps neemt toe. Uit een ander onderzoek bleken de volgende statistieken:

  • 91% van de 500 ondervraagden is van plan aankopen te doen via een mobiele app.
  • 54% is voornemens de helft of meer van de aankopen via mobiele apps te doen.
  • 44% gebruikt vier of meer smartphone apps; 39% gebruikt vier of meer tablet apps.
  • 75% doet maandelijks meerdere aankopen via een mobiele app en 47% zelfs wekelijks.

Zelf zie ik in Nederland wel het belang van responsive of mobiele websites, die de mobiele gebruiker een optimale ervaring bieden. We zijn als mensen nu eenmaal gemakzuchtig en surfen graag via onze mobiele apparaten langs de potentiële aankopen, terwijl we onderuitgezakt op de bank zitten.

Maar ik vraag me af of wij met z’n allen in Nederland ook zo massaal via mobiele apps onze research en inkopen doen. Hoe denk jij hierover? Ben jij iemand die liever surft langs alle mobiele sites van online retailers, of gebruik jij liever de app van elke afzonderlijke retailer? Ik ben heel benieuwd! Laat het me weten onderaan de show notes, op www.reputatiecoaching.nl/102.

En met het nogmaals benadrukken van het belang van mobiele websites, kom ik dan weer aan het einde van deze podcast. Ik hoop dat er voor jou ook weer nuttige en bruikbare content tussen zat.

Als je de podcast leuk vindt en je wilt nog meer op de hoogte blijven, volg me dan ook op Twitter, via @reputatiecoach1.

Heb je inderdaad wat aan alle informatie die ik met je deel, help mij dan met het verder verbeteren en promoten van deze podcast. Surf daarvoor naar iTunes of Stitcher, geef de podcast een sterrenbeoordeling en laat ook je reactie achter. Door de podcast te beoordelen op iTunes en/of Stitcher breng je de podcast onder de aandacht van een breder publiek.

Je kunt me verder helpen, door de podcast aan te bevelen bij vrienden of collega’s, waarvan je denkt dat ze er hun voordeel mee kunnen doen, of door ’m te delen op Twitter, like’n en delen op Facebook of een “+1” te geven op Google+.

En vergeet niet: ik ben hier om jou te helpen! Als jij een vraag of een probleem hebt met betrekking tot je online reputatie of de vindbaarheid van je website, kun je een mailtje sturen naar podcast@reputatiecoaching.nl.

Als je dat te lastig vindt, of als je de podcast beluistert terwijl je in de auto zit en je hebt acuut een vraag, spreek dan een boodschap in op de ReputatieCoaching Hotline, op nummer: 084 – 883 15 56. Mogelijk behandel ik je vraag of probleem dan in een artikel of in de podcast.

En je kunt ook rechtstreeks op de website een voicemail achterlaten, door op de tab aan de rechterkant van elke pagina te klikken, en je bericht in te spreken. Dit was ReputatieCoaching Podcast aflevering 102 en mijn naam is Eduard de Boer.

Ik wens je de komende week weer succes met het werken aan je reputatie, zodat je meteen je reputatie voor jou kunt laten werken!

Tot volgende week!

Doei!

Links naar content die in deze podcast aan bod komt:

Over Eduard

Eduard de Boer is reputatiecoach, schrijver, blogger, fotograaf en lokale SEO-specialist.

Laat wat van je horen

*